Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Winnaars themafotocompetitie 'vogels in het voorjaar'.

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Jun 2004, 0:28    Post subject: Winnaars themafotocompetitie 'vogels in het voorjaar'.
De uitslag van de competitie is bekend. Winaar in de categorie digiscoping is geworden: IJsduiker, alias Marcel van der Tol met de foto van de baltsende Koekoek. Prachtige foto, mooi voldaan aan de opdracht, kortom een terechte winnaar.
In de categorie SLR-fotografie heeft Mart Smit gewonnen met de foto van de parende Kluten op Texel. Technisch een mooie foto en zeer goed voldaan aan de opdracht.

Beiden van harte gefeliciteerd! De foto's worden toegevoegd aan de roulerende foto's op de portal en zullen worden afgedrukt in het tijdschrijft 'Het vogeljaar'.

Alle ratingen zijn nu openbaar en iedereen die een foto heeft ingezonden kan zien op welke plek hij/zij is geeindigd.

Een themacompetitie blijkt toch lastiger dan gedacht: ongeveer de helft van de foto's voldeed niet of nauwelijks aan het thema voorjaar of je had er uitleg bij nodig. We houden ons aanbevolen voor andere suggesties en zijn sowieso benieuwd naar je bevindingen over deze competitie, bijv. hoe je de gesloten rating hebt ervaren? Goed of maakt dit het juist minder spannend?

Is er ook behoefte aan een (tussendoor) competitie 'leukste vakantiefoto'?

Tot slot een primeur: de competitie aan het einde van dit jaar: vogelfotocompetitie 2004 zal worden gesponsord, o.a. door Foto Rooijmans in Budel (http://www.fotorooijmans.nl/spectorweb/info). Meer info volgt.
Back to top
Reply with quote
 
cor


Gender: Male

Joined: 15 Mar 2004
Posts: 216

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Jun 2004, 8:48    Post subject: rating
verborgen of niet verborgen, het zou mooi zijn als je kon zien wat de cijfers zijn die gegeven zijn, dus hoe het gemiddelde opgebouwd is.
het zou ook aardig zijn als er gezien kan worden wie de cijfers geven.
Buiten de competitie, als de rating niet veborgen is, verbaas ik me er vaak over hoe een gemiddelde 9 plots op een 7, nog wat komt zonder commentaar.
Back to top
Reply with quote
 
GARRY


Gender: Male

Joined: 12 Jan 2004
Posts: 39

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Jun 2004, 20:27    Post subject:
Het achteraf bewerken hoeft mijns inziens geen probleem te zijn, en ik zie niet in waarom dat expliciet bij een foto vermeld zou moeten worden. Een mooi plaatje als eindresultaat is waar je naar streeft, niet zozeer naar een exacte weergave van "de werkelijkheid". Die bestaat namelijk niet, aangezien de apparatuur die je gebruikt en de veranderende lichtcondities in het veld al minstens zo bepalend zijn voor je resultaat als een bewerking achteraf. Het digitaal retoucheren van foto's geeft een extra dimensie aan het fotograferen zelf, waarbij het juist een uitdaging is om de bewerking zo te krijgen dat deze een neutraal eindresultaat oplevert, waarbij de bewerking niet opvalt. Zo komen bijvoorbeeld onbewerkte en scherpe digitale opnames die er op papier goed uit zien op de monitor van een PC beter uit de verf als ze licht gesharpenned zijn. Maar da's mijn mening... Rolling Eyes
groet,

garry
_________________
Canon EOS 400D + Sigma 170-500 APO
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Jun 2004, 9:34    Post subject:
Ten eerste gefeliciteerd Mart en Marcel!

Ik ben het voor het grootste deel wel met Garry eens. Probleem met digitaal fotograferen is dat een foto NOOIT goed is 'out of the box'. Digi-foto's hebben 95% van alle gevallen usm nodig (indien er geen interne verscherping toegepast wordt). Daarnaast heb je je witbalans etc etc. Verscherping, kleurbewerking e.d. zijn m.i. dus ook geen bewerkingen. Bij een goede foto kost dit enkele seconden om dit te doen. Dit hoef je voor mij ook niet meer te vermelden. 'Vroeger' moest dat wel. Een heel ander verhaal is toucheren. Elementen weg halen om het plaatje te verbeteren. Dit is volkomen legaal, maar het moet wel vermeld worden. Meestal, ik denk ook in deze competitie, is dat ILLEGAAL voor wedstrijden, en dat is terecht. Het gaat hierbij om de beste foto. Voor een afdruk of presentatie oid zou je wel gek zijn om storende elementen te laten zitten als dat makkelijk op te lossen is. Een crop (dus een gedeelte van een foto) insturen is volkomen legaal, maar moet m.i. ook gemeld worden. Bij flinke crops gaat veel kwaliteit verloren. Meestal gaat het bij crops om verbetering van compositie.

Nog een kleine opmerking over kleuren. Dat is een heel moeilijk punt als je niet werkt vanaf een monitor die gecalibreerd is. Ik heb alle plaatjes bekeken van een ongecalibreerde monitor, maar mijn eigen werk doe ik altijd op een gecalibreerde monitor. Uit ervaring kan ik zeggen (vroeger geloofde ik het ook niet), dat het een groot verschil is. De kleuren neem ik dan ook meestal met een korreltje zout.

Ik kijk uit naar de volgende wedstrijd. Hopelijk heb ik dan ook mijn digitale camera...
Wat voor een volgende competitie wellicht wel van belang is, dat we wat grotere plaatjes krijgen. Minimaal 600 pixels aan de lange kant, liever meer.

Groeten

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum