Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nikon 200-500 met TC-14e III: front focus?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
HarryK


Gender: Male

Joined: 26 Nov 2016
Posts: 4
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 7:52    Post subject: Nikon 200-500 met TC-14e III: front focus?
Beste mensen,
Ik heb al een tijdje een Nikon 200-500/5.6 die ik met tevredenheid gebruik op mijn D800. Nu heb ik laatst een 1.4 teleconverter gekocht om zo op 700mm uit te komen. De stop verlies is prima op te vangen met het verhogen van de iso. Maar wat me na een dagje fotograferen op Schiermonnikoog opvalt is dat de meeste foto's onbruikbaar zijn omdat de scherpte vóór het onderwerp valt. Front focus dus. Zonder teleconverter heb ik daar geen last van. Weet iemand of dit te herstellen is in de camera? Dus scherpstelpunt aanpassen indien de teleconverter geplaatst is en niet aanpassen indien alleen de 200-500 geplaatst is. Of zou dit eigenlijk niet plaats moeten vinden? Van een teleconverter van 550 euro zou je eigenlijk beter verwachten. Van Nikon-glas heb ik nog nooit problemen gehad met front- of back focus.
Wie heeft er tips?
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 8:05    Post subject:
Het is gebruikelijk dat er bij TC een andere AF finetune nodig is, is deze frontfocus niet met AF fine-tune op te lossen?

Gr. Michel
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 9:47    Post subject:
volgens mij herkent de camera wel of de converter er tussen zit en zou het mogelijk moeten zijn om een aparte AF finetuning te doen, anders gewoon even bij chipclean langsgaan.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
RobvdR
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 64
Joined: 13 Feb 2011
Posts: 84

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 10:51    Post subject:
Af-finetunen in de camera is goed mogelijk.
Zelf heb ik deze http://www.cameranu.nl/nl/p139904/datacolor-spyder-lenscal gekocht.
Converter op de lens geplaatst en dit hulpmiddel op de meest gebruikte afstand tot de camera neergezet (bij mij ca. 10 meter) en de handleiding van de camera (blz. 338 voor de D800) erbij gepakt.
Maak een testfoto van het vertikale vlak. Kijk op de schuine lineaal waar het scherpstelpunt ligt. Ervoor? dan +, erachter: dan -.
Nieuwe foto maken en kijk waar het scherpstelpunt dan ligt. Net zolang doorgaan totdat het scherpstelpunt op de "0" van de lineaal ligt. Tussendoor even een keer helemaal op oneindig en zo dichtbij mogelijk scherpstellen om de eventuele speling in de lens zoveel mogelijk buitenspel te zetten.
Let wel: je kunt maar op 1 afstand per lens finetunen. Mogelijk zal bij 200mm x 1.4 de afwijking anders zijn dan bij 500mm x 1.4. Dat ga je hiermee NIET verhelpen.
Rob
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 11:08    Post subject:
Vanaf Groningen is Chipclean een eindje weg. Maak er een gezellige dag van. Je kunt een tijd bespreken. Je laat alle lenzen doen inclusief je converter(s). De camera onthoudt dat. Heb er goede ervaringen mee.
Had eerst zelf het e.e.a uitgeprobeerd. Bleek achteraf niet goed te zijn.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
HarryK


Gender: Male

Joined: 26 Nov 2016
Posts: 4
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 15:30    Post subject:
Dank voor de antwoorden! Ondertussen ben ik terug gegaan naar de winkel waar ik de TC gekocht heb. Ze vonden het erg vreemd en zonder te kijken hebben ze de TC teruggenomen en ik krijg een andere. Deze was niet op voorraad, maar komt eind volgende week. Dan nog maar eens proberen.
Als dat niet werkt dan maar eens naar Chipclean inderdaad, al is dat een pokke-eind weg. Maar hoe zit het, is de D800 zo te calibreren dat de instellingen anders zijn als ik de lens mét en zonder TC op de camera heb? Immers, zonder TC presteert de lens prima!
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 16:01    Post subject:
Zoals Nel al zei, de camera onthoudt de fijninstellingen met en zonder converter, omdat de afstellingen ook met en zonder converter worden gemeten en opgeslagen in de camera. Dus op het moment dat je de TC erop zet krijg je automatisch de fijn afstellingen op 280-700.

Vraag me wel af hoe de kwaliteit zal zijn op een F5.6 met converter.

Grtz. Jurgen.

ps. Chipclean is inderdaad een aanrader.
_________________
- Sony RX10M4

- Sony A7 IV

- Sony A9

- SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS

- SONY FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

- SONY FE 24-105MM F/4.0G OSS

- SONY FE 90MM F/2.8G MACRO OSS
Back to top
Reply with quote
 
HarryK


Gender: Male

Joined: 26 Nov 2016
Posts: 4
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 16:18    Post subject:
Dank Jurgen, mooi dat de camera dat onderscheid maakt. Over de kwaliteit van de lens met converter: Heb een review gelezen dat de beeldkwaliteit niet veel minder wordt door gebruik van de TC-14e III. Dat heeft me ook overgehaald om deze TC aan te schaffen.
Back to top
Reply with quote
 
Canonvogel


Gender: Male
Age: 62
Joined: 23 Jan 2010
Posts: 140
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 Dec 2016, 17:24    Post subject:
Goedendag HarryK .
De beeld kwaliteit is niet veranderd door gebruik van een TC maar de scherpte waar jij dit had willen hebben bij je opnamen .
Dit kun je het beste bij http://www.chipclean.nl/ laten oplossen .
Maar mogelijk is een ander TC wel goed op dit punt Exclamation Exclamation


MvG. Jaap .
_________________
Al meer dan 40 jaar Canon .
Back to top
Reply with quote
 
RobvdR
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 64
Joined: 13 Feb 2011
Posts: 84

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Dec 2016, 11:12    Post subject:
Ik heb diverse converters gehad en bij alle TC/objectiefcombinaties had ik last van front- of backfocus en heb ze allemaal een AF-finetuning gegeven.
Objectieven zonder TC waren allemaal "spot-on".
De D800 onthoud inderdaad de TC/objectiefcombi, zonder dat de oorspronkelijke waarden van het objectief veranderd worden.
Het inregelen is niet moeilijk te doen. Wel viel het op dat op een schaal van -20 tot +20 er soms bijgeregeld moest worden naar +18!!! Nu zijn gewoon alle foto's scherp waar ik dat wil.
In principe introduceer je met een losse TC nieuwe lenselementen bij een objectief dat geen afwijkingen heeft. Bij mijn weten heeft Nikon alleen bij de 800mm een "dedicated" TC. Die is dus ingeregeld op het objectief. Losse TC's zullen vrijwel zeker allemaal een afwijking geven.
Rob
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum