Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Ijsvogel met draadloze shutter

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2015, 9:06    Post subject: Ijsvogel met draadloze shutter
Hallo,

Ik heb me onlangs een Phottic Cleon II gekocht, draadloze ontspanner voor mijn Canon 7D. Ik wil hiermee as. zaterdag proberen een ijsvogel te fotograferen op een tak waar hij/zij regelmatig komt. Bereik van deze draadloze bediening is 100 mtr.

Heeft iemand hier ervaring mee ??? Zo ja, alle tips mbt. focus, camerainstellingen etc. zijn van harte welkom.

Ik heb hier niet zoveel/bijna niks van op internet kunnen vinden, vandaar mijn vraag op dit forum.

Ik fotografeer met Canon 7D + Sigma 120-300 F2.8 S (evt. met 1.4 + 2.0 TC).

Bij voorbaat dank .

Mvg. Jurgen. Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2015, 14:31    Post subject:
Ha Jurgen,

Je hebt kans dat de ijsvogel gaat schrikken van de sluiter als je camera er open en bloot voorstaat. Maar dat ligt dus aan de afstand tot de vogel. Een ijsvogel op een stok fotograferen gaat veel makkelijker wanneer je zelf in een schuilhutje zit. Anders zou het weleens moeilijker kunnen zijn dan verwacht. Deze foto http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=405464 is vanuit de buteo schuilhut gemaakt. Zonder deze hut had het mij veel meer moeite en geluk gekost. Ik had hem al vrij snel voor de hut zitten. Laat de vogel even wennen aan de nieuwe situatie. Wanneer hij eenmaal gewent is kan je je gewoon vrij bewegen zonder dat de vogel aanstoot neemt aan het feit dat je er zit. Zo ben je veel efficiënter.
Je kunt het altijd zonder hut proberen, ik zou persoonlijk meerdere focuspunten pakken en diafragmeren ( ff googelen ) zodat de kans groter is dat de kop er scherp op komt. Maar goed, er leiden meerdere wegen naar Rome.

Veel succes ermee!

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2015, 14:42    Post subject:
Hoi Leon,

Thanks voor je snelle reactie. Ik heb wel een camouflagenet en ook een schuilhut.

Ik had me misschien niet helemaal duidelijk gemaakt in mijn omschrijving, maar waar het me eigenlijk om gaat is dat ik in deze situatie dus ook bv. de vogel van een afstand kan zien aankomen richting tak en dan vanop afstand draadloos ontspannen kan. Vanuit een hut is het niet altijd even makkelijk om hem te zien naderen, mede door zijn snelheid.

Hoe dan ook, thanks voor je antwoord, morgen ga ik eens testen op mijn vrije dag. Zal niet gemakkelijk worden inderdaad, maar we proberen het gewoon ! Very Happy Grt. Jurgen.
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2015, 15:05    Post subject:
Ha Jurgen,

Graag gedaan.
Wat wil je dan precies als ik vragen mag? De vogel erop net voordat hij neerstrijkt? Of een vluchtopname?
Dat is mij nog niet helemaal duidelijk eigenlijk Very Happy.

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2015, 15:08    Post subject:
Hoi Leon, ja inderdaad proberen net voordat hij neerstrijkt. Dat in vlucht, dat stellen we maar nog ff uit hahaha .

Grtz. Jurgen. Smile
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Feb 2015, 15:27    Post subject:
Ah kijk eens aan, we komen er wel Very Happy.

Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Gaat alleen maar lukken met erg veel licht op de vogel. En een sluitertijd van meer als 1/4000 schat ik zo. Zeker als je niet met panning ( het meetrekken van de camera ) kan werken. Een 7d is een vrij beperkte camera ook qua iso ( ik heb er zelf een ) dus het zal erg moeilijk worden. Wie weet dat een ander je betere tips kan geven...

Nooit gerateld is altijd mis zeg ik altijd dus er is altijd hoop Very Happy.
Nogmaals succes Wink

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Feb 2015, 11:16    Post subject:
test eerst uit of er een vertraging in zit, dat kan veel mislukte foto's besparen Rolling Eyes

Groet, Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Feb 2015, 14:17    Post subject:
Ik heb slechts één keer met mijn draadloze afstandsbediening (afstandsbediening + draadloze ontvanger, ook tot 100 m) een boompieper gefotografeerd die telkens op de top van hetzelfde boompje terug landde na zijn zangvlucht. Uit die eenmalige ervaring heb ik direct iets geleerd; vooraf bij het opstellen van de camera had ik net niet goed scherpgesteld op de juiste plek waardoor de vogel alsnog onscherp was. De vogel ging niet precies op de tak in de top - maar net achterin dit takje landden waardoor de vogel buiten de focus kwam.
Probeer dus - indien mogelijk - de tak zo te positioneren dat het deel waar de ijsvogel aanvliegt/landt volledig in het scherptegebied ligt en/of kies een hoger diafragma + hogere ISO voor meer scherptediepte. Controleer dit liefst ter plekke via testopname of Live-View.
Ik zelf heb bij mijn afstandsbediening geen vertraging gemerkt indien je de lens vooraf handmatig scherp stelt. Lijkt me sowieso de meest veilige methode bij een aanvliegende ijsvogel omdat met AF de camera al snel op de achtergrond ipv de ijsvogel zal scherpstellen.

Succes met de voorbereiding en uitvoering! Lijkt me niet eenvoudig, daardoor wel een mooie uitdaging...

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum