Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon D70 en scoop vraag

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Jan 2006, 11:56    Post subject: Nikon D70 en scoop vraag
Hallo ik ben net nieuw en een LEEK. Ik maak al zo`n 25 jaar foto`s maar wil eens wat anders proberen. Mijn vraag, is het mogelijk om een D 70 op een scoop te zetten en zo foto`s te maken. Wat is een goede scoop de camera heb ik wel verder niets. Wat zijn ervaringen enz enz enz. Op de side birdpix zie ik allemaal mooie foto`s en veelal met een scoop gemaakt. Ben je jalours ja dat ben ik wel een beetje, dus laat maar horen,

alvast bedankt, Franciscus.

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jan 2006, 13:25    Post subject:
hi F.

even een intermezzo:
Er staat hier http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=979 een nikkor 600 mm met een 2x convertor te koop. Op je D70 levert dat met cropfactor 1800 mm equivalenten. Dat lijkt toch wel aardig op een teleskoop, niet?
Je kunt hier voor (relatief) weinig geld een hama occulair bij kopen zodat de combi ook daadwerkelijk als teleskoop te gebruiken is (camera er af, occulair er op).

Dit met de gedachte: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Al zal bijvoorbeeld marcel // ijsduiker hier een genuanceerder beeld over kunnen geven.

Overigens bouwt Nikon zelf teleskopen, en volgens mij ook teleskoopadaptors. Al met al zou ik voor echte objectieven gaan.
Back to top
Reply with quote

Benster

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Jan 2006, 17:11    Post subject:
He Franciscus,

Volgens mij de meeste foto's die hier op de site staan worden met een objectief gemaakt varieren van 200 tot 800mm.
Dit zijn dus geen telescopen maar telelenzen, in principe alleen geschikt voor gebruik met camera.
Er zijn ook gedigiscoopte foto's veelal wordt er dan gebruik gemaakt van dus een telescoop en wordt er een compactcamera voor het "kijkgat" gehouden.
Voordeel: je kunt vogels die wat verder weg zitten vaak groter op de plaat krijgen.

Zelf heb ik een D70 en weet dat swarovski hiervoor adaptors op de markt heeft die dus op een scoop van swarovski passen. Maar dit alles is niet goedkoop.
Het nadeel dus voor gebruik van een spiegelreflex camera met een scoop is volgens mij dan ook dat je altijd een adaptor nodig hebt.

Sluit me daarom aan bij Peter, omdat je de camera al hebt zou ik in dit geval altijd voor een echt opjectief gaan.

Groet,
Ben.

http://www.pbase.com/tonbenrob

Nikon D200
Sigma 500mm f/4.5 DG EX APO HSM
Gitzo 1548 statief met Manfrotto 393 kop
Back to top
Reply with quote

etii0

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jan 2006, 22:39    Post subject:
Dat denk ik ook, zelf digiscoop ik en heb onlangs ook een D70s gekocht om te gaan werken met telelens. Digiscopie is goed voor lange afstand, maar je bent nauwelijks mobiel. Als je dus toch al een SLR hebt, zou ik ook gaan voor een degelijke telelens... Die geeft denk ik meer bewegingsruimte en ook gebruiksgemak...

Groetjes

Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum