Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Cameraval maken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 16 May 2015, 13:40    Post subject: Cameraval maken
Hallo allemaal,

Na het vinden van verschillende sporen heb ik onlangs een koppeltje (dat verwacht ik althans in deze tijd van het jaar) Kerkuilen ontdekt op een boerderij.
Nu zou ik deze prachtige vogels natuurlijk erg graag willen fotograferen. Om verstoring tot een minimum te beperken ben ik op het idee gekomen om
eventueel zelf een 'cameraval' te maken.

Zelf had ik het volgende idee:
- Ik koop een (goedkope) afstandsbediening (zodat je in ieder geval de juiste aansluiting op je camera hebt).
- Het kabeltje dat het signaal doorgeeft aan de camera (dat er op het knopje is gedrukt) wil ik doorknippen. Vervolgens wil ik hier een schakelaar (bewegingsmelder)
tussen zetten zodat het signaal pas wordt doorgegeven aan de camera zodra er beweging wordt gedetecteerd.
- Tot zo ver denk ik dat het nog wel redelijk realistisch is..
- Nu zou ik alleen nog iets moeten hebben wat er voor zorgt dat er bijvoorbeeld (na het detecteren van beweging) elke seconde (of andere willekeurige tijd) een foto
wordt gemaakt. Dit dan vervolgens gedurende een bepaalde tijd (zeg even 5 seconden). Vervolgens zou het signaal verbroken moeten worden en worden er pas
weer foto's gemaakt zodra er weer opnieuw beweging wordt gedetecteerd..

Natuurlijk heb ik al op internet gezocht, maar ik heb nog niet gevonden wat ik precies zoek. Nu is mijn vraag of er hier iemand ervaring heeft met het zelf maken van
een dergelijke 'cameraval'? Mocht iemand tips hebben op het idee wat ik hierboven heb beschreven, dan hoor ik het ook graag!

Met vriendelijke groet,
Robbert

P.S. Verder moet ik ook nog denken aan eventuele verlichting. Permanente verlichting (waar je de uilen langzaam aan kunt laten wennen) heeft mijn voorkeur. Misschien dat iemand hier ook ervaring mee heeft en eventueel tips kan geven?
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Micha Schipper


Gender: Male
Age: 53
Joined: 07 Sep 2012
Posts: 13
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 May 2015, 19:45    Post subject:
Hoi Robbert,

Ik heb zelf ook vaak zitten denken om een cameraval te maken. Ik heb mijn spullen echter nog niet in de praktijk uit kunnen testen. Ik heb vorig jaar eens drie stuks camera PIR sensors uit de UK laten komen. Deze reageren op warmte en worden aangesloten op de afstandsbediening ingang op de camera. Ik heb ze nu niet bij de hand (ik ben nu in Kameroen) anders had ik je het merk eventjes kunnen geven.
Een andere oplossing is misschien Camranger, je kan hiermee een statiefkop en je camera op afstand bedienen via een smartphone of tablet.

Hartelijke groet, Micha
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 May 2015, 18:59    Post subject:
Pir unit van een goedkope buitenlamp slopen, daar zit vaak een regelbaar timer gedeelte bij. Mocht je die timer niet kort genoeg kunnen instellen, dan iemand even naar het schema laten kijken. Waarschijnlijk een kwestie van een condensatortje vervangen.

Nog een super systeem: triggertrap. Moet je wel even je smartphone missen tijdens je fotosessie, maar het is niet duur en je kunt van alles instellen en profiteren van de sensoren in je smartphone. Op onderstaande site een uitleg over dit systeem.
http://www.cameraland.nl/afstandsbedieningen-triggers/smartphone-afstandsbediening/#/pid=32541&prefid=32770
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 May 2015, 8:58    Post subject:
Je kan ook een Joker set kopen..is misschien nog wel ergens 2e hands te vinden...werkt met infraroodstralen en is voor dit soort dingen meer geschikt dan bovengenoemde opties.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 May 2015, 17:05    Post subject:
Marcel van Kammen wrote:
Je kan ook een Joker set kopen..is misschien nog wel ergens 2e hands te vinden...werkt met infraroodstralen en is voor dit soort dingen meer geschikt dan bovengenoemde opties.

Deze dus. Of als dat een te duur grapje is, het kleinere broertje.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 May 2015, 9:55    Post subject:
Bedankt voor de reacties tot dusver!

@ Micha,
Ik heb even op de website van Camranger gekeken en het ziet er zeker goed uit. Voor de toepassing waarin ik het echter wil gebruiken (donkere schuur) lijkt het me minder geschikt. Naast dat je alsnog zelf moet afdrukken denk ik dat je het moment ook niet echt zult zien aankomen vanwege de slechte lichtomstandigheden.

@ Hendrik,
Bedankt wat betreft je tip van de pir unit uit een buitenlamp. Momenteel ben ik in gesprek met iemand die elektrotechniek heeft gestudeerd. Hij kan me hier wellicht verder mee helpen.
Overigens ben ik zelf al in het bezit van een Triggertrap, een erg fijn systeem inderdaad met vele mogelijkheden. Ik zal binnenkort eens proberen of ik bijvoorbeeld met de geluidssensor iets kan bereiken, al maken Kerkuilen natuurlijk niet zoveel geluid (misschien een landing).

@ Marcel,
Deze was ik inderdaad ook al tegen gekomen tijdens mijn zoektocht op internet. Voor dit project moet het hiermee moet het zeker lukken. Als het echter bij alleen dit project blijft zijn de kosten natuurlijk wel vrij hoog.

@ Arjen,
Een vergelijkbaar systeem (en goedkoper) is de Cactus Laser Trigger { http://www.cactus-image.com/lv5.html } Werkt net als de Joker en Jokie ook met een infraroodstraal. De reden waarom ik bij een bewegingssensor ben gekomen is eigenlijk het ‘succes’ van detecteren van een uil. De schuur waarin de Kerkuilen zitten is namelijk vrij groot. Aangezien de vliegroutes in de schuur voor mij onbekend zijn leek het mij in eerste instantie handiger om met een bewegingsmelder te beginnen. Mocht ik in de (mogelijk) resultaten een bepaalde vliegroute herkennen, dan kan ik altijd nog een (goedkoop) lasersysteem kopen.

Mochten er verder nog mensen ideeën of tips hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Met vriendelijke groet,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum