Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Full frame - verlies aan mm's

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wim De Cock


Gender: Male
Age: 64
Joined: 25 Nov 2005
Posts: 104
Location: Roeselare (B)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 04 Aug 2015, 21:17    Post subject: Full frame - verlies aan mm's
Momenteel ben ik in het bezit van een Canon 60d en overweeg de overstap naar een full frame. (5d)
In samenwerking met een 500mm lens (met extender) heeft dit echter een groot verlies van mm's tot gevolg. Graag had ik vernomen hoe gebruikers die dezelfde overstap hebben gemaakt, dit verlies aan mm's in de praktijk ervaren.
(1120mm wordt 700mm)
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 7:33    Post subject:
Ben overgestapt naar full-frame (Canon 1Dx en 5D Mark III), maar besloot wél er een 600mm bij te nemen van wege het gemis aan cropfactor.
De kwaliteit weegt op tegen het verlies aan mm. Ik denk dat je ook met je 500mm en een 1.4 converter wint aan kwaliteit met bv een 5D Mark III.

Groet
Jan
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 8:48    Post subject:
Waar het op neer komt, is dat je moet kijken of je resolutie verliest: hoe het zit met de pixeldichtheid van je juidige en de beoogde camera.

in mijn geval, ik ging van een 12 MP APS-C crop-camera naar een 36 MP full-frame. Dus als ik crop naar APS-C in het full frame beeld heb ik nog steeds meer pixels over. Win-win dus.
De standaard bij Nikon is nu 24 MP voor APS-C camera's, en dan verlies je dus iets aan resolutie als je overgaat naar een 36 MP camera. Het is ergens in de buurt van 20% en dat is vrij weinig.
Daarentegen verlies je ongeveer ter grootte van een 1,4 convertor als je naar een 24 MP full-frame gaat. Aangezien de meeste 500 F4 fotografen al standaard een 1,4 tc gebruiken, zou je standaard naar een 2x tc moeten gaan om dit te compenseren, en dat zou ik niet graag doen om meerdere redenen.

De Canon 5Diii heeft 'slechts' 22 MP lees ik (of is het nu 24?), maar ik begrijp dat er nieuwe versies zijn die juist verder gaan?

Veel pixels heeft natuurlijk ook een nadeel. Vooral als je ze niet gebruikt.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 10:14    Post subject:
Gelukkig verlies je geen millimeters. De basis is en blijft dezelfde lens (fantastische lens/convertercombinatie in jouw geval).
Een full-frame camera werkt voor mij fantastisch, omdat je door de grote zoeker prettig kan kijken. Ook zie je meer van de mooie omgeving waar vogels in kunnen zitten.

Hoe cliche het ook mag klinken: sommige verschillen moet je ervaren, het valt niet vooraf uit te rekenen aan de hand van millimeters.

Mijn mening: fullframe heeft en de details op de vogel, en een mooie bokeh komt beter tot uiting. Win-win.

Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 12:37    Post subject:
vergeet daar bij niet, dat meer niet altijd/meer beter is. soms zelfs het tegenover gestelde, minder is meer.Kijk maar naar de foto's van Edward van Altena. zei het vermeld dat hij alle foto's wel eerst door de digitale doka trekt voor hij ze aanbied maar dat terzijde .

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Bouke Atema


Gender: Male
Age: 43
Joined: 11 Jul 2009
Posts: 282
Location: Hengelo/Berlijn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 13:36    Post subject:
Dag Wim,
Je hebt ook nog iets daar tussen in de 1d4.
Dan heb je een 1.3 crop wat ook wel aardig is hoor!!!
Alleen vind je deze alleen 2dehands.
gegroet Bouke
_________________
CANON
www.boukeatema.com
Back to top
Reply with quote
 
Canonvogel


Gender: Male
Age: 62
Joined: 23 Jan 2010
Posts: 140
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 17:20    Post subject:
Als je het heb over de Canon 5 D , daar zijn momenteel 3 type's van en bij deze is ook een crop mogelijk ( 1.3 en 1.6 Crop )
Lees deze link maar door bij de productinformatie van de body .

http://www.cameratools.nl/digitale-camera/digitale-spiegelreflexcamera-dslr/canon-eos-5ds-dslr-body/


Gr . Jaap
_________________
Al meer dan 40 jaar Canon .
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Aug 2015, 18:59    Post subject:
Net als Bouke wil ik je een tweede hands 1D Mark IV aanraden. Ik heb daarnaast een fullframe camera, maar fotografeer meestal met de 1D Mark IV vogels. Komt met converter aan 910 mm en is tevens voldoende snel.
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 14 Jan 2008
Posts: 7037

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 8:07    Post subject:
Ik ben in het bezit van de 1D Mark IV en de 5D Mark III. Ik moet eerlijk toegeven dat ik liever mijn 5D gebruik voor vogelfoto's dan de 1D. Dat komt omdat de kwaliteit van de sensor van de 5D zoveel mooier/beter is dat ik soms het verlies aan mm voor lief neem en ik ben in het bezit van een 300mm f2.8 en geen 500mm f4. Wat ik wel in de 5D mis is de snelheid van de sluiter (niet van de AF snelheid die is vele male beter in de 5D). De 10 beelden per seconde heb je soms nodig om het beste plaatje over te houden. (zoals deze http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=207929) De 5D heeft er maar 6 (geloof ik) per seconde. Dat is min of meer de reden dat ik de 1D nog steeds heb daar is de crop factor op de camera zeker niet de reden van. Ik denk dat je meer wint met overstappen dan je verliest. Maar dat is slechts mijn mening Wink
_________________
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Aug 2015, 19:59    Post subject:
Net als Inge heb ik de 5D-III en 1D-IV. De 5D-III heeft mijn voorkeur, denk ik. Ze hebben allebei hun plussen en minnen. Maar de 5D vind ik beter als de omstandigheden minder worden, mooi meegenomen.
(de 1D-IV heeft een fijnere verdeling van de focuspunten, meer foto's per seconde, fijnere body en crop kan zijn charmes hebben)

Beide camera's vind ik vele malen fijner dan de 70D, die ik af en toe kan lenen. (met alle respect voor de xxD serie van Canon. Met mijn 30D en 40D heb ik ook mooie foto's gemaakt, net zoals met m'n moeders 70D en 7D-I.)

Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik79


Gender: Male
Age: 45
Joined: 02 Oct 2013
Posts: 11
Location: Vlaams-Brabant, België
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Aug 2015, 9:34    Post subject:
Ik heb ook beide de 1D mark IV en de 5D mark III. Als je in bezit bent van een nieuwe 500mm mark II zou ik de 1DIV zeker achterwege laten en voor de 5D mark III gaan. Naar mijn ervaring werkt de autofocus van de nieuwere generatie camera's stukken sneller en accurater op de laatste generatie lenzen. Het extra bereik van de 1.3 crop van de 1dIV is ook verwaarloosbaar aangezien de 5D 24mp heeft tov de 16mp van de 1DIV. IQ van de 5D is ook net iets beter. Nog een nadeel van de 1D is dat hij behoorlijk luid is, zelfs in silent mode. Het grootste voordeel van de 1DIV is de seriesnelheid van 10fps. Maar dan zou ik nog eerder voor een nieuwe 7D mark II gaan ipv een 2ehands 1DIV. Of je voor een crop of fullframe sensor kiest hangt veel van je manier van werken af. Ideaal is dat je ze beiden in bezit hebt.

Groeten,
Hendrik
_________________
1DxII, 7DII, canon 600mm II, 100-400mm II, type III extenders
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum