Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht juli en augustus 2015: Een staande uitsnede
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 14:15    Post subject: Maandopdracht juli en augustus 2015: Een staande uitsnede
Van Michiel kreeg ik de volgende opdracht:

Het grootste gedeelte van de aangeboden foto's is in een landscape-formaat. Daarom is de opdracht voor deze maand: staande uitsnede (portrait).
Deze geweldige foto van Ad Sprang laat de kracht van een staande compositie zien: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=204120


Situaties die zich lenen voor de maandopdracht:
- Weerspiegeling (Henk Laverman: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=421758&recent=1 )
- Opspringende/opstijgende vogels
- Omhoog kijken
- Creatief lijnenspel (bij creatief lijnenspel denk ik meteen aan Sieb: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=388299 )


Twee slotopmerkingen:
- Zelf vind ik achteraf tot verticaal croppen geen probleem (wel netjes om te vermelden). In ieder geval wil ik bezitters van een battery grip of pro-body extra uitdagen om de body eens een kwartslag te draaien.
- Mijn favoriete uitsnede voor beeldschermen (en dus Birdpix of social media) is 8x10. Leuk om eens ermee te spelen.


Groeten Michiel

Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 3 juli t/m 25 augustus2015 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot landniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 augustus 2015 komen de foto's online.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 14:37    Post subject:
Leuke en uitdagende opdracht, die me heel erg aanspreekt. Tot ik digitaal fotografeerde hield ik mijn camera 9 van de 10 keer gekanteld, omdat er toendertijd veel voorkeur was dat soort foto's. Zelfs in de fotocursus die ik volgde, bepaald de minste niet, werd dat zonder meer als beter gezien. Al was het maar omdat je zo'n foto dan mooi op een boekpagina kon krijgen, maar ook omdat portretfotografie best in was. Dus het is gaaf om daar weer eens echt me aan de slag te gaan. Overigens, Michiel: congratz met het winnen van de opdracht - omdat ik weinig wifi toegang had tijdens mijn vakantie heb ik niet veel meegekregen van de MO.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 17:15    Post subject:
Leuke opdracht Michiel ! En voor iedereen te doen, dus ik hoop weer eens op lekker veel inzendingen en op lekker veel commentaren Very Happy

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 9:08    Post subject:
Op de valreep heb ik mijn inzending gestuurd, maar vroeg mij af waarom de foto`s niet online kwamen. Toen bedacht ik mij, o ja natuurlijk het is vakantie. Dan hebben hobby fotograven geen tijd voor de hobby LOL. Dat hebben ze wel als ze aan de noeste arbeid zijn, maar in vakantie tijd zijn er belangrijkere zaken zoals (?) uiterste inzend DD 25 Augustus, dan moeten er zeker minimaal 40 inzendingen zijn (of hebben jullie allemaal een week of 8 vakantie :D )
Groet, RTL
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Jul 2015, 16:40    Post subject:
Op de valreep? Volgens mij heb je nog vier weken.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 9:30    Post subject:
@ Leo, ik hou me graag aan de spelregels :wink: MO staat toch voor MAAND opdracht , en niet voor "een week of acht opdracht"

Groets, RTL
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 10:55    Post subject:
Opdracht is in een bepaalde maand gemaakt. Hoe lang je de tijd hebt om daar aan te voldoen, hoeft niet noodzakelijkerwijs ook een maand te zijn ..... Maar goed dat je de boel weer onder de aandacht brengt, want deze maand was er bij mij niks van fotograferen gekomen, en nu blijkt dat ik nog een week of wat heb, zou ik dus ook nog iets kunnen inzenden. Dus wie weet RTL, dat je nog concurrentie hebt ook, uiteindelijk! Very Happy
Ik vind het ook wel jammer dat er tegenwoordig minder animo is voor de MO, maar ik denk niet dat het erg motiverend werkt als je wat laatdunkend over je vogelfotovriendjes hier spreekt. Dat slag mensen is, en dat kan ik weten omdat ik daar zelf toe behoor, wat gevoeliger dan, zeg maar, de jongens van een rugbyteam. Daar zal een dergelijke aanmoediging wel bij helpen. Je ziet die amerikaanse honkballtrainers ook zo lekker schelden en kleineren als motivatie, maar wij vogel- en fotomensen zijn over het algemeen zo niet vooruit te branden ..... Angel
Wij willen vooral veel aanmoediging in de vorm van complimentjes en zo.
Maar die MO is zo leuk, en omdat het vakantie is kun je leuk je foto's daarvoor in het buitenland maken. Met leuke soorten, die je zo vaak niet voorbij ziet komen hier. En dan denk ik aan notenkrakers, woestijnvinkjes, lammergieren, secretarisvogels, pijlstormvogels, kuifaalscholvers, regenboogvinkjes, balispreeuwen ......
Al is een mus ook leuk.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jul 2015, 15:37    Post subject:
Hai Josephine,
Maand opdracht, bepaalde maand, dan ga ik er gemakshalve maar vanuit dat het in die maand ook ingezonden wordt. Denigrerend wil ik natuurlijk zeker niet overkomen. (maar sommige fotografen hebben wel een schop onder hun kont nodig om mee te doen I.P.V. becommentariëren van de inzendingen) want het is gewoon hobby toch,(?) dus denegerend zou nooit motiverend zijn. Maar wel leuk dat je een Rugbyteam aanhaalt, daar werkt dat wel bij :mad: Ben blij dat je nu nog tijd genoeg heb, om mijn inzending naar de loef te steken. want met de MO geld maar een ding, meedoen is belangrijker dan winnen. Dus laten we iedereen oproepen, stap achter je PC vandaan en klikken maar. Veel suc6 iedereen.

Vr.Groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 Jul 2015, 11:45    Post subject:
Quote:
sommige fotografen hebben wel een schop onder hun kont nodig om mee te doen I.P.V. becommentariëren van de inzendingen

Is het zo erg als je de inzendingen becommentarieert zonder zelf mee te doen dan? Bij welke wedstrijden is zoiets regel? Meestal toch het tegenovergestelde: deelnemers mogen geen lid van de jury zijn .... En ook als je het niet ziet als een wedstrijd maar gewoon als opdracht, mag iemand die zelf niet meedoet niet mee oordelen? Vind ik zelf juist wel: hoe meer mensen commentaar geven en/of nomineren, hoe beter, want objectiever - min of meer.
Want een uiteindelijke winnaar moet wel terecht winnen, dus omdat er echt heel veel mensen zijn die zijn foto super mooi vinden. Elke stem van een mededinger kan bedoeld zijn om de anderen naar beneden te halen, en is dus niet sportief.
Ik denk dus omgekeerd als jij, RTL: juist ook zoveel mogelijk mensen die niet mee hebben gedaan geven hun commentaar en nomineren, maar ook: iedereen die meedoet doet ook moeite om de andere foto's van commentaar en eventueel nominaties te voorzien.
Want, als niemand van de inzenders commentaar levert aan de anderen, en niemand van de niet inzenders mag dat doen, hoe gaan we dan weten wie de winnaar is? En wat motiveert dan nog om überhaupt mee te doen?
Een schop onder de kont zal zelfs dan niet meer helpen ....
Misschien dat men het niet meer leuk vindt, trouwens. Er wordt zo weinig meer ingezonden tegenwoordig.
Ik probeer in elk geval altijd mee te doen, en ik hoef niet te winnen maar ik wil er wel een heel mooi plaatje voor uitzoeken. Als ik niet genoeg gelegenheid heb of alles is bagger, dan sla ik over. Ik wil er wel zelf achter staan.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 Jul 2015, 15:27    Post subject:
Omgekeerd denken Josephine, misschien is dat wel de juiste insteek.
zoals je zelf ook al is opgevallen, is dat de laatste tijd steeds minder inzendingen zijn, dat moet een rede hebben toch? Denk dan omgekeerd,
een inzender heeft op wat voor manier de moeite en ook op zijn manier zijn best gedaan met een MO, met als resultaat een dozijn aan afbouwende kritiek , die veelal op hetzelfde neerkomt . Als bij het 1ste commentaar al aangegeven word dat de foto scherpte mist, moet dat ellende lang herhaald worden. terwijl de inzender dat na 1 comment ook wel snapt.
De kracht van herhaling is totaal overbodig. Stel dat je een keer of 4 heb mee gedaan (gewoon omdat je het leuk vind) dan kan je enthousiasme na vele negatieve comments tot het 0 punt dalen. je moet dan een dikke huid hebben (zoals ik) om wel mee te blijven doen, maar velen gooien al snel het bijltje er bij neer. Helaas hebben dat er al velen gedaan, vandaar steeds minder inzendingen en zal de MO een langzame dood sterven.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 Jul 2015, 16:16    Post subject:
Als het werkelijk zo is dat men geen kritiek kan hebben dan kun je heel BP wel opdoeken - maar als je het nu hebt over dat herhalen: Ik denk dat dat juist bij een MO of ander soort wedstrijd onvermijdelijk is. Sommigen hier zouden het liefst zien dat de commentaren van anderen zelfs onzichtbaar blijven bij de MO. En in dat geval zul je er natuurlijk helemaal niet aan ontkomen dat je dubbele opmerkingen krijgt. Misschien bedoel je dat men commentaar na-aapt of op het idee komt? Ik denk dat er net zo veel mensen zijn (zoals ik) die juist dat soort opmerkingen wat nuanceren of zelfs tegenspreken. Dus dat brengt de boel weer in evenwicht. Waar het door komt dat er niet zo veel animo is, ik weet het niet, en ik zou best de afzonderlijke BPers hierover willen horen. Maar die kritiek, die opmerkingen, evengoed als de lofprijzingen, horen er toch echt bij. Als het om positief commentaar gaat vind je toch ook niet dat een ander dat niet mag na-apen?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 Jul 2015, 17:47    Post subject:
Ik denk dat we de inzendingen van de MO moeten laten beoordelen door een vakjury en niet door allerlei wanna-be moderators, die te pas en te onpas onze foto`s neer sabelen zonder onderbouwing of verbeterpunten.

Deze vak jury kan bestaan uit onze huidige moderators, die hebben verstand van zaken. Of BV door BP leden die zich voor deze jury hebben aangemeld, en iedere maand foto`s voorzien van commentaren en een rapport cijfer.(dit lijkt mij zeker een nobele taak voor jou Josephine)

Maar alles fine with me, maar het lijkt mij een mooi aandachtspuntje voor de komende moderatoren vergadering.

Prettig weekend allemaal, geniet van het mooie weer & vergeet niet de camera mee te nemen.

Vriendelijke groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Aug 2015, 13:28    Post subject:
Vandaag en morgen (24 & 25 augustus) zijn de laatste dagen dat foto's kunnen worden aangeboden voor de maandopdracht van juli/augustus. Laat maar komen die staande foto's Smile
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Aug 2015, 8:52    Post subject:
Mijn inzending staat klaar, vanavond uploaden. Met deze opdracht ben ik zelf ook anders gaan kijken. Ik was me extra bewust van de achtergrond.

Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Aug 2015, 8:59    Post subject:
Nou, ik zit weer in de race, deze maand, mijn plaatje heb ik juist geupload. Dus RTL: maak je borst maar nat Very Happy - die gaat niet overtroffen worden!
Leuk om straks eens allemaal verticale plaatjes met elkaar te vergelijken, ik kijk er nu al naar uit om mijn commentaartjes te schrijven ........
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Aug 2015, 11:46    Post subject:
Leuk Josephine dat je weer in de race ben deze maanden :lol: Die van mij is al een week of 6 up-geloud. Ik weet niet eens meer wat ik heb ingezonden, al weer zo een tijd geleden, dat ik straks zelf mijn eigen inzending becommentarieer :roll:
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Aug 2015, 18:34    Post subject:
mag ik een link naar het album, ik kom telkens in het verkeerde binnen #Mad
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Aug 2015, 19:30    Post subject:
Wilfried Solarz wrote:
mag ik een link naar het album, ik kom telkens in het verkeerde binnen #Mad


probleem opgelost. was niet zo slim van mij Very Happy
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Aug 2015, 4:51    Post subject:
Omdat het vandaag 26 augustus is, zijn de foto's voor de maandopdracht zichtbaar gemaakt. Vanaf vandaag kunnen de foto's worden bekeken en van commentaar en nominaties worden voorzien. Op 31 augustus wordt de winnaar bekend gemaakt.
Snelle route naar het album: http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Aug 2015, 7:43    Post subject:
Zo in de gauwigheid zie ik veel leuks, een goed begrepen opdracht aan de thumbs te zien. Ik ga er vanavond eens voor zitten, dat wordt een hele kluif.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 7:48    Post subject:
Ik ben benieuwd Very Happy

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 8:38    Post subject:
Thijs Glastra schreef:

Quote:
Ik ben benieuwd Very Happy

Groeten, Thijs


Nou, dan verklap ik het je maar Thijs: je hebt gewonnen.
Het hele podium:

Op de eerste plaats Thijs Glastra met deze foto van een Bruine Muisvogel en 7 nominaties.
Op een gedeelde tweede plaats met 5 nominaties drie foto's:
Robbert de Smet met een foto van een Steenuil
Hillebrand Keun met een foto van twee Scholeksters
Bert Ooms met een foto van een Dodaars
Alle winnaars gefeliciteerd.


Last edited by leo snellink on Mon 31 Aug 2015, 14:58; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 9:03    Post subject:
Die scholeksters zijn wel heel bijzonder Leo. Check het nog even.

Van harte lui.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 10:19    Post subject:
Gefeliciteerd Thijs!
Eenzaam aan de top, terwijl wij ons verdringen op plaats 2.
Mede winnaars van het zilver ook proficiat!

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Aug 2015, 10:22    Post subject:
Namens mij ook van harte Thijs! Ook de gedeelde tweedeplaatsers proficiat. Goed gedaan (stiekem hoop ik dat nu het portretformaat wat vaker te zien gaat zijn hier op BP; jullie (wij ) hebben nu kunnen oefenen ....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum