Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sony VAD-WA en andere informatie

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Jan 2006, 14:33    Post subject: Sony VAD-WA en andere informatie
Hallo mede-Birdpixers,

Zoals sommige Birdpixers misschien weten heb ik niet zo lang geleden een Sony DSC-W17 gekregen. De camera bevalt perfect, maar ik heb nu nog een paar adapter vragen. Ik wil graag een adapter aanschaffen om ook met slechter weer(weinig licht, niet te weinig) te kunnen fotograferen. Zijn er een paar Birdpixers die kunnen zeggen met wat voor een sluiterstijd ze bij weinig licht en een adapter goeie digiscoop foto's kunnen maken? Ik kom nu gemiddeld bij 80/100 als ik een witte vogel met weinig licht fotografeer, meestal is de foto dan nog onderbelicht en moet er goed ingegrepen worden met Photoshop CS. Draadontspanner is zelf wel te maken.

Ook heb ik een vraag over de Sony VAD-WA. Als ik de VAD-WA op mijn camera doe, en dit dan tegen de telescoop aanzet, hoeveel milimeter zit er dan tussen de lens van de camera en het oculair(glas) van de telescoop. Bij de Kowa TSN-821M zit wel een rubbertje om het oculair, oogvriendelijk.
Hier een verduidelijking:

Ik bedoel dus: Is er een ruimte tussen de lens van de camera en de opening van de VAD-WA? Dus dat stukje dat is aangegeven met het pijltje. Zoja, is het dan vervelend, want ik wil niet dat de camera altijd helemaal ingezoomd moet staan. Ik wil dan graag de Kowa DA-1 adapter erbij gebruiken.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Johan op den Dries

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jan 2006, 15:27    Post subject:
Jos ik heb even gemeten en bij mij zit er min 6 mm en max 12 mm tussen cameralens en oculair. Ik gebruik geen tussenring. Maar ik denk dat dat niet heel erg is hoever de lens ervanaf ligt. Mijn scherpste foto's met zo weinig mogelijk vignettering heb ik met een zoom van 1.7 x en dat is precies het punt dat de lens het verst van het oculair afzit.
Ik heb gemerkt dat je de mooiste foto's krijgt als de lenzen precies evenwijdig aan elkaar liggen. Daar zou ik meer aandacht aan besteden....

De sluitertijd kan volgens mij best met 1/60 of minder omdat je met een adapter al veel minder trilling hebt. Maar eerlijk gezegd let ik daar nooit op.
Misschien dat Marcel er je meer over kan vertellen.

Succes!

Johan

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum