Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Vogelfotografie

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 18:10    Post subject: Vogelfotografie
Hallo,

Ik hou van vogels en ik vogel dan ook al jaren. Maar ik zou het ook erg leuk vinden om vogels te kunnen fotograferen. Ik heb (bijna) geen verstand van camera's en lenzen, en ik zou graag advies willen over welke lens het best is om vogels te fotograferen. Ik heb al een Nikon D60 (is dit goed genoeg?). Graag niet te moeilijke taal gebruiken!

Groet,
Ferre van Dijk
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 18:27    Post subject:
Hallo Ferre,

Leuk dat je je interesse voor vogels nu wil combineren met het fotograferen.
Je vraag is best lastig te beantwoorden, want naast wat een goede lens is om te beginnen spelen ook de kosten een belangrijke rol.
Misschien kun je bv. aan een tweede hands Sigma 50-500mm zoomlens komen, je kunt dan mooi verschillende situaties uitproberen en later overstappen naar iets anders.

Succes met deze zo leuke hobby!

Groet Jan
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 18:57    Post subject:
Hallo Ferre,

Misschien dat je hier nog wat tips kunt vinden: http://www.birdpix.nl/praktijkboek_vogelfotografie.php

Gr. Michel
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 19:03    Post subject:
Ferre,

Misschien is een systeemcamera een optie. Tegenwoordig is compact, lichtgewicht en vernuft volop in ontwikkeling. En ja, de 'echte' fotografen zweren (nog) bij spiegelreflexen, vooral bij een Nikon of Canon en dan liefst met een flinke lens eraan. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de Olympus OM-D serie. Niet goedkoop maar ze leveren een zeer goede kwaliteit, zelfs in vergelijking met de spiegelreflexen.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 19:58    Post subject:
Bedankt voor het reageren iedereen! Nog een paar vraagjes. Ik had al gekeken naar een tweedehands Sigma 150-500, hoe zwaar is die lens ongeveer en zou je daarmee in de hand makkelijk door een bos kunnen lopen? En moet ik daarvoor een nieuwe camera aanschaffen of is mijn Nikon D60 voldoende? Kan je ook met die Sigma 150-500 met de hand goede foto's maken of heb je echt een statief nodig? Alvast Bedankt!

Ferre van Dijk
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 20:19    Post subject:
Dag Ferre,

Prima keuze die Sigma 150-500 mm.
Volgens de Sigma website weegt de 150-500 mm 1780 gram (zo goed als 1,8 kilo). Is een beetje persoonlijk of je er goed mee uit de hand kunt fotograferen, na een poosje oefenen moet het wel lukken. En als je een beetje spierballen hebt til je die 1,8 kilo + D60 wel Wink
Wel is het zo dat wanneer je echt bij donker/grauw weer of op donkere plekken in het bos ofzo gaat fotograferen een statief wél nodig is. Je moet dan namelijk met langere sluitertijden fotograferen en dat kan los uit de hand (vrijwel) niet, anders krijg je onscherpe foto's. Statief zou ik dus zeker over een tijdje aanschaffen.

D60 is een prima camera om mee te beginnen in de vogels, ook met de Sigma 150-500 mm erop. Zelf begon ik met een trage 8 megapixel camera en 100-300 mm zoom als eerst digitale set voor vogels.... en daar maakte ik al best leuke foto's mee.
Kan me voorstellen als je die 150-500 mm zoom gekocht hebt je weer moet sparen voor een volgende stap. Natuurlijk hebben de nieuwere Nikon camera's een snellere autofocus en meer megapixels. Begin eerst met de D60, daar zijn zeker mooie foto's mee te maken!

Succes en groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 21:03    Post subject:
Super bedankt Joep!

Ferre
Back to top
Reply with quote
 
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 21:16    Post subject:
Beste,

Ik heb eigenlijk nog een vraag. Is zoom erg belangrijk bij vogelfotografie? Ik heb bijvoorbeeld een tweedehands Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D gevonden en die is een stuk goedkoper. Wat zijn de voor- en nadelen van beide lenzen?

Vriendelijke groet, Ferre
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 21:40    Post subject:
Ferre

Is Digiscoping niet iets voor je ? mm bij de vleet en je kunt er ook nog mee observeren.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 21:40    Post subject:
Hoi Ferre,

Bij vogelfotografie geldt (in de meeste gevallen): hoe meer mm's, hoe beter Wink. Dus je kunt het beste voor de Sigma 150-500 mm kiezen in plaats van de Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D. Die 80-200 mm f2.8 (of 70-200 mm f2.8 ) wordt regelmatig voor vogelfotografie gebruikt, maar dan wel als de vogels écht dichtbij zijn, of bijvoorbeeld de vogel met landschap er om heen vastleggen.

Het enige voordeel van die Nikon is, is dat het een f2.8 lens is. De f waarde is het diafragma-getal, hoe kleiner die is (f2.8 of bijv. f1.4 bij een 50 mm lensje), hoe lichtsterker de lens is en - hoe sneller de autofocus. Dat betekent weer dat je hogere sluitertijden en/of lagere ISO's kunt gebruiken.
Maar..... het voordeel van het bereik tot 500 mm bij de Sigma is voor vogelfotografie belangrijker als die f2.8 waarde van de Nikon. Kies dus de Sigma Wink
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 22:12    Post subject:
Beste Leo,

Digiscoping heb ik geprobeerd ja. Hoewel het soms wel lukte vond ik het toch altijd een gehannes. Ik heb ervaren dat het erg lastig is de camera goed voor de scope te krijgen voordat de vogel wegvliegt. Ook krijg je veel trillingen door de zoom van de scope. Ik heb het echter alleen gedaan met een simpele Nikon coolpix. Misschien gaat het beter als ik m'n Nikon D60 gebruik? Tips zijn welkom!

Groet,
Ferre
Back to top
Reply with quote
 
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Oct 2015, 20:57    Post subject:
Hallo iedereen,

Ik heb een beetje rondgekeken en ik zag dat er een Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM lens werd aangeboden voor dezelfde prijs als een Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX DG APO HSM. Is er nog een groot verschil tussen deze twee lenzen? En welke is beter voor een beginner fotograaf?

Groet, Ferre
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 14:13    Post subject:
Ik zou voor de 150-500 mm gaan Ferre, al is het maar omdat deze beeldstabilisatie (OS) heeft. De nieuwe versie van de 50-500 mm heeft dat ook, maar die wordt nog weinig tweedehands aangeboden omdat ie nog vrij nieuw is. Met OS (bij Nikon lenzen heet dat VR) kun je makkelijker uit de hand fotograferen en ook met langere sluitertijden. Over wie de scherpste is van die 2 Sigma's durf ik verder weinig te zeggen.

Groet en succes, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1798
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 14:56    Post subject:
Het verschil tussen de twee lenzen is niet zo heel groot, behalve dat je de 50-500 wat verder kunt terugzoomen om wat landschap mee te nemen. Dat mis ik bij de 150-500 een enkele keer nog wel. Dat bij deze laatste lens beeldstabilisatie zit is een voordeel, maar bij het oude model (wat je ws bij tweedehands ziet) is de OS niet veel soeps. De nieuwe modellen zijn prima. Als je de beeldstabilisatie uitschakelt of hij zit er niet op dan zul je met minimaal 1/750 seconde moeten werken, langzamer gaat echt lastig worden ivm bewegingsonscherpte. Wat betreft het gewicht: zelfs ondergetekende oude kruk struint met de combinatie (D300s, nog een tikje zwaarder dan de D60) rond zonder al te veel moeite en ik gebruik buiten eigenlijk nooit een statief. Dus een stoere kerel van jouw leeftijd moet dat zeker kunnen. Ik zou maar alvast een baantje nemen want als je eenmaal serieus begint wil je steeds beter - en duurder. Succes!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
ferrevandijk


Gender: Male
Age: 24
Joined: 25 Oct 2015
Posts: 8
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 16:19    Post subject:
Bedankt iedereen! Jullie advies heeft veel geholpen! En ik denk dat ik dan toch voor de 150-500 ga Wink

Ferre
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum