Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Canon EOS met Sigma 150-600?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
RebelMb




Joined: 08 Nov 2015
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 08 Nov 2015, 16:02    Post subject: Canon EOS met Sigma 150-600?
Beste allen,

Nadat ik een tijdje heb mee mogen lezen, de stap gezet op het forum.
Graag zou ik nog meer gebruik willen maken van jullie kennis voor wat betreft het aanschaffen van de Sigma 150-600 (C) lens.

Inmiddels heb ik 'm gevoeld en kort kunnen testen.

Ik heb echter een wat oudere Canon EOS 400D.
In hoeverre is dit volgens jullie te combineren? Is het een prima combinatie of is de body te oud?

Dank alvast voor jullie moeite!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Nov 2015, 10:42    Post subject:
Als Nikon gebruiker zie ik niet wat het probleem zou kunnen zijn, behalve misschien precisie-afstelling van de scherpte 'fine adjustement'. Dat schijnt iets te zijn wat je soms nodig hebt bij lange telelenzen (ik heb het tot op heden nog niet zelf nodig menen te hebben). Punt is dat ik niet weet of je dit zelf kunt instellen met deze camera-lens combinatie, of dat het door een onderhoudsbedrijf zou moeten gebeuren.
Misschien staat dit in de handleiding?

De autofocus en beeldkwaliteit zijn waarschijnlijk beter met een nieuwe body, dat is logisch en geldt meer de camera dan de lens.

Mocht je de lens niet op je eigen camera testen?


Ten overvloede.
Hier staat een vergelijking in tussen vier extreem lange zooms - even om de Nikkor heen lezen. Ik heb het idee dat de Tamron er prijs/ optische kwaliteit / gewicht net iets beter uitkomt dan de Sigma C.
http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_Nikkor_AF-S_200-500mm_f5-6E_ED_VR/index.shtml

Lees altijd zoveel mogelijk van dit soort onderbouwde beoordelingen voor je je keuze maakt. De vergelijking ligt bij bovenstaande sterk op beeldkwaliteit. Er is nog meer van belang om een goede foto te maken dan beeldkwaliteit.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Nov 2015, 16:01    Post subject:
Hoi Rebel,

Ook al is de 400D wat ouder, het is prima mogelijk om ook met een wat oudere body mooie vogelfoto's te maken. Ik zie hier op bp wel meer leden met oudere body's als 20D en 30D die toch de meest fantastische foto's maken. Tuurlijk, met een nieuwe 7D mark II gaat het misschien sneller en makkelijk (of juist niet, veel instellingen in menu's....!) maar de 400D moet gewoon goede vogelfoto's kunnen maken. Belangrijkste onderdeel is de (tele)lens want die bepaalt voor het overgrote deel de kwaliteit van de foto.
Op de 400D heb je geen fine adjustement om zelf het scherpstellen te corrigeren. Maar je kunt wel je Sigma 150-600 C zelf afstellen via je pc met de USB-dock van Sigma (apart verkrijgbaar voor ca. 40 euro). Mocht dat toch niet genoeg opleveren dan kun je mogelijk terecht bij Canon in Nederweert of Bergen op Zoom voor kalibratie. Weet niet zeker of ze ook Sigma of andere lenzen als Canon EF zelf kunnen (willen?) kalibreren. Daarnaast komen er steeds meer aanvullende bedrijven die ook kunnen kalibreren zoals chipclean ( www.chipclean.nl in Heumen), zij kunnen Sigma's kalibreren.

Succes alvast.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
RebelMb




Joined: 08 Nov 2015
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Nov 2015, 20:50    Post subject:
Beste Peter en Joep,

Dank voor jullie antwoorden. Het antwoord van Joep stelt me het meest gerust. Wink

Jullie raken echter wel weer een nieuw aspect aan wat ik nog niet kende; de fine adjustment en het scherpstellen corrigeren.

Mocht ik niet al te brutaal zijn, kun je een korte toelichting geven daarop? En waarom dit zo belangrijk is?
Ga ik alvast via Google en dit forum zoeken...

Bas

Edit: Volgens mij gevonden via jouw link Joep:
Vaak komt het scherpstellingspunt (focus) van de lens niet overeen met het punt dat de camera (auto focus) gebruikt om op scherp te stellen. Onscherpe foto’s frustreren zo de fotograaf die niet weet wat er verkeerd is gegaan. Chipclean calibreert (eikt) lenzen waar u bij bent en stelt camera’s zo in dat de body de eigenschappen van de lens perfect herkent. Lens en body worden zo een optimale combi die exact scherp stelt wat de fotograaf voor ogen heeft.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Nov 2015, 22:06    Post subject:
Ha Bas,

Graag gedaan. Die omschrijving van de fine adjustment van chip clean omschrijft het prima. Op sommige body's als 7D (mark II) 5D en 1DX kun je de camera zelf dus de AF bijstellen via fine (of micro) adjustment. Helaas dus niet op de 400D (en opvolgers). Maar je kunt dus eventueel dat usb-dock bij de Sigma 150-600 mm C aanschaffen zodat je de lens kunt bijstellen. En anders is er nog zo'n bedrijf als chipclean.

Tot slot; het zal heus zo zijn dat als je écht serieus met vogelfotografie wil doorgaan je op een snellere body gaat overstappen. Maar nu voor het begin zou ik het bij de 400D laten, overstappen kan altijd nog Wink .

Groet en succes, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum