Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Nieuw BirdPix gebruiker

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 12:10    Post subject: Nieuw BirdPix gebruiker
Hallo (mede) vogelliefhebbers,

Allereerst mijn excuses voor het late voorstellen, zag na het plaatsen van enkele opnamen pas dat deze rubriek er was.

Ben dus G Driessen wonende in Venlo (Limburg) en men kon mij al vanaf mijn prille jeugd in de natuur vinden. Vanaf mijn 14e ongeveer ben ik bevangen door het "IJsvogelvirus" wat niet wegneemt dat er geen oog is voor andere natuurzaken. Het (na) bewerken van de opnamen zoals ruis/contrast/verscherping is iets wat ik pas sinds kort aan het doen ben na een fikse "trap onder mijn kont" van een mede fotograaf die vond dat ik mijn fotografische mogelijkheden niet benutte. Ben hem er nog steeds dankbaar voor (A.B. Smile ). Primaire apparatuur is de Nikon D4 met de Nikkor AF-S 400G f2.8 IF ED VR (waanzinnig objectief) en de Micro Nikkor AF-S 105mm f2.8 IF ED VR. Secundair de nodige andere Nikkor objectieven. Bij flitsfotografie (indien de omstandigheden dat vereisen) maak ik gebruik van 2 Elektronenflitsers van Metz, de Mecablitz 76 en 70, alsmede de Nikon SB900.

Benieuwd hoe het zal lopen hier op BirdPix.

Groet,
G Driessen
Nikon D2H, Nikon D3, Nikkon D4, Nikkor 400mm f5.6, Nikkor AF-S 400mm f2.8 IF ED VR, Nikkor AF-S 80-200mm f2.8 IF-ED, Nikkor AF-S 28-70mm f2.8 IF-ED, Micro Nikkor AF-S 55mm f2.8, Micro Nikkor AF-S 105mm f2.8 IF ED VR
Back to top
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 12:38    Post subject:
Welkom hier G. Plaats maar veel van je fraaie foto's hier, zodat we kunnen meegenieten. Je hebt al gemerkt dat er levendige discussies kunnen ontstaan over wat mooi is, of over wat moreel is. Leuk om daar aan mee te doen, maar laat je door al te negatieve opmerkingen niet uit het veld slaan, niet iedereen drukt zich makkelijk uit over zaken die hem/haar aan het hart gaan. Juist omdat je begonnen bent met foto's te plaatsen waar flits voor is gebruikt vind ik je een te waarderen aanvulling hier - we kunnen wellicht van jou leren goed met flits om te gaan, om het te gebruiken als hulpmiddel om een goede foto te maken.
Ik wens je veel blije momenten hier.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

G Driessen

PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 12:49    Post subject:
Dank je Josephine,

Flitsen is niet mijn standaard om opnamen te maken hoor, wordt alleen gebruikt bij donkere omstandigheden waarbij flits noodzakelijk is en opnamen waarbij het object een grote snelheid ontwikkeld (Zoals duikende IJsvogels).
Nikon D2H, Nikon D3, Nikkon D4, Nikkor 400mm f5.6, Nikkor AF-S 400mm f2.8 IF ED VR, Nikkor AF-S 80-200mm f2.8 IF-ED, Nikkor AF-S 28-70mm f2.8 IF-ED, Micro Nikkor AF-S 55mm f2.8, Micro Nikkor AF-S 105mm f2.8 IF ED VR
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 13:20    Post subject:
Dag Ge,
Je komt wel binnen op de site!!!
Fantastisch!!!!
De kogel ging door de kerk(volgens mij zeg je het zo) bij jouw eerste 2 fotos. Hoe goed ze het vinden en hoe slecht.
Ben met de meeste eens dat jouw tweede foto de ijsvogel is overbelicht zeker ten opzichte van de achtergrond. Ik ben zelf ook niet zo van flitsfotografie.
Maar ja er bestaat ging standaard toch!!!! En daar ben ik blij mee als mensen nieuwe dingen proberen of gewoon de grens opzoeken.
Veel plezier en zie je fotos graag tegek
moet.
groet Bouke
Reply with quote

G Driessen

PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 15:06    Post subject:
Bedankt voor je reactie Bouke Atema,

Dat de IJsvogel technisch gezien donkerder had gemogen bestrijd ik ook niet. Zoals eerder vermeld, had niet verwacht dat dit punt zowat primair zou zijn op deze site.

Men moet echter n ding in ogenschouw nemen bij dit soort fotografie, het flitsen overdag van snel bewegende onderwerpen zoals de IJsvogel in mijn geval veroorzaakt door de noodzakelijke instellingen bijna altijd een donkere achtergrond als deze zich verder af bevind tenzij men een complete studio opbouwt buiten. Invulflits is niet mogelijk om de snelheid te "bevriezen" daar de gewone camera synchronisatie teveel (dag)licht op de censor laat vallen waardoor de snelheid niet "bevroren" wordt. Deze opname was dan ook nog vr de 1e opname (waarbij de achtergrond wel redelijk te zien is) gemaakt.
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 18:43    Post subject:
Welkom G, goed idee om je toch even voor te stellen. In het begin is het soms een beetje wennen op een site als deze. Sommigen kijken een tijdje de kat uit de boom en anderen beginnen vol enthousiasme hun foto's te plaatsen. Allebei even prima. Je eerste foto kreeg voornamelijk lof, je tweede wat minder. Goed dat je je daardoor niet gelijk uit het veld hebt laten slaan. Ik heb de foto's op je Flickr pagina bekeken en ik denk dat we nog heel wat van de IJsvogels te zien zullen krijgen. Ik zit niet zo in de "IJsvogelfotogafie" maar ik denk dat jouw IJsvogel project redelijk uniek is. Ik heb zulke foto's nog niet eerder gezien in ieder geval. Was het onderdeel van een onderzoek van Sovon of een andere natuurorganisatie?

Groeten,

Michiel

G Driessen

PostPosted: Thu 12 Nov 2015, 20:50    Post subject:
Dank voor je reactie Michiel,

Dit IJsvogel project van me is puur op persoonlijke basis en ook als zodanig begonnen rond 1970. Aan het "IJsvogelvirus" leek een einde gekomen toen ik in 2014 de ontbrekende opnamen kon maken van het duiken onder water doch niets is minder waar gebleken... nou ja, beter als de griep moet ik maar denken ... Smile
Back to top
Reply with quote

M. van der Heide

PostPosted: Fri 13 Nov 2015, 12:07    Post subject:
Hallo G,

Allereerst hartelijk welkom en een fijne tijd gewenst op Birdpix!

Ik heb ook eens gekeken op je Flickr-pagina. Hier staan mooie foto's tussen! Je hebt ook een hele serie van 'infant to adult'. Ik vraag me af hoe je deze foto's gemaakt hebt? Zeker aangezien het om een project op persoonlijke basis gaat. Sommige foto's van de jongen lijken in een aquarium o.i.d. gemaakt, sommige in ieder geval duidelijk buiten de nestholte! Heb je hier een vergunning of ontheffing voor?

Vriendelijke groeten,

Marcel van der Heide

G Driessen

PostPosted: Fri 13 Nov 2015, 14:06    Post subject:
Allereerst dank voor je welkomstwoord Marcel, en aangezien ik niet weet of je dit hier leest stuur ik je de rest middels P.b.

Voor anderen die n.a.v. mijn opnamen vragen hebben, ja, alles was/is legaal en zelfs zr verantwoord en deskundig uitgevoerd.
Back to top
Reply with quote

Bouke Atema

PostPosted: Fri 13 Nov 2015, 14:36    Post subject:
Dag Ge
Je moet niet denken dat ik je ene foto af keur ofzo.... Ik ben ook maar een simpele mening.
Ben het ook niet altijd mee eens wie de beste foto heeft voor photographer of the year.

Wat ik wel erg belangrijk vind is jouw antwoord dat

" alles was/is legaal en zelfs zr verantwoord en deskundig uitgevoerd".

Goe voor en van jouw en voor de vogels.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe jij dat gedaan hebt.
groet Bouke
Reply with quote

G Driessen

PostPosted: Fri 13 Nov 2015, 15:27    Post subject:
Hallo Bouke,

Bedankt voor je bericht, vind een andere mening/smaak van iemand niet erg, kan er zelf ook misschien anders door tegen iets aan gaan kijken.
Wat ik wl erg vind, als ik van iemand kritiek krijg die zelf geen kennis van zaken heeft en maar wat uit zijn nek l...

Zoek in mijn leven meestal de grenzen op, wat er vaak op neer komt dat ik dingen doe die eruit springen, zowel in positieve als wel in negatieve zin. Iemand ongezouten je mening opdringen, en dan ook nog eens ongevraagd vind ik ronduit onbeschoft (kwestie van fatsoen). Als iemand mij om mijn mening vraagt geef ik altijd eerlijk antwoord, als die cht onprettig is waarschuw ik ook nog eens van te voren of ze het cht willen horen.

Ben nog steeds aan het wachten wanneer mijn onderwater opnamen van de IJsvogel geplaatst worden want al zeg ik het zelf, ze onderscheiden zich duidelijk van de bestaande onderwater opnamen van anderen.

M.v.g.

G Driessen
Back to top
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 13 Nov 2015, 16:37    Post subject:
Spraakmakende beelden, spraakmakend mens...heerlijk als dat op een site als deze in combinatie binnen wandelt Wink

Soms lopen de gemoederen hier wel eens hoog op over wat wel/niet kan en mag en of mooi/lelijk is in onze mooie hobby...uiteindelijk leren we daar allemaal weer van...

dat we nog maar veel foto's van jouw hand, op jouw manier, mogen bewonderen en bekritiseren

Wat mij betreft: hartelijk welkom op Birdpix!

Peter
Reply with quote

G Driessen

PostPosted: Fri 13 Nov 2015, 17:13    Post subject:
Dank voor je reactie Peter.

Als die kritiek maar ergens op slaat en niet uit afgunst of jaloezie want daar heb ik langzamerhand de zolder hier van vol liggen Confused
Back to top
Reply with quote

P.Teune

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 11:47    Post subject:
Inmiddels heb je behoorlijk gefundeerde kritiek van Ad Sprang onder je upload in je persoonlijk album. Het zou prettig zijn als je daar duidelijkheid kunt geven, anders wordt bovenstaande allemaal erg bedenkelijk..

vr. groet,

Peter
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 14:21    Post subject:
Als je hier op BP kritiek krijgt ben je zeker niet de enige, eerder n van de velen, en al helemaal niet omdat je een onbekende in ons wereldje bent. Die kritische blik is hier nodig, naar alle gebruikers, van alle gebruikers, om er voor te zorgen dat BP geen reclame voor verkeerde dingen gaat worden. Een mooie website als deze, waar zoveel te leren valt, werkt heel aanstekelijk, en je begrijpt wel: als jij duikende ijsvogeltjes kunt fotograferen, dan wil Henkie hier op de hoek dat ook. En Henkie weet niet beter of hij moet daarvoor een knappe camera kopen, een dikke lens, een aquarium (had hij nog op zolder staan) en aan een ijsvogeltje zien te komen en o! die kun je dus uit die gaten halen .... nooit geweten! Klikklikklik, doet Henkie dan en Flitsflitsflits gaat het lampje bovenop zijn kiekdoos.
Je begrijpt dat men daarvoor een beetje bang is, toch? Zelfs zonder dat we twijfelen aan jouw integriteit willen we wel graag duidelijk hebben dat de manier van werken vragen oproept, geen amateurwerk is, verstoring minstens op de loer ligt. Vandaar dat zo'n discussie metershoog kan oplopen, hopelijk schrikt dat in elk geval wel een beetje af .... Iedereen kan het hier lezen dus voorzichtigheid en kritisch, soms zelfs wantrouwend kijken is op zijn plaats.
Dat heeft niks met jaloezie, nieuwkomers of afgunst te maken. Ik geloof veilig te kunnen zeggen dat dat hier niet of nauwelijks voorkomt. Men gunt een expert zijn hulde maar zonder kanttekeningen over de manier waarop doe je er denk ik niet goed aan zoiets te plaatsen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

G Driessen

PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 14:46    Post subject:
Dank voor je antwoord Josephine,

Heb mijn reactie(s) onder de betreffende foto geplaatst, wat het laatste betreft wat je schrijft moet ik je gelijk in geven, mijn enthousiasme en betrokkenheid bij de IJsvogels wil ik t graag delen met anderen, geen rekening houdende met de interpretaties van de gemaakte beelden. Een beeld is een momentopname van een geheel, en juist dat geheel ziet men niet, alleen die ene opname en vergeet daarbij dat men er daarbij zelf dan een compleet beeld omheen gaat bouwen.

Het doet me echt ontzettend pijn dat mensen zulke gedachten hebben over mijn werk met de IJsvogels als zou ik verstorend werken, mensen die denken te weten hoe het in elkaar steekt maar in feite geen ene moer verstand ervan hebben, hoe bekend ze ook mogen zijn.
Dan de hele horde meelopers die dan achter zo'n persoon(en) aandenderen maakt de beeldvorming helemaal compleet.

Weet echter wat ik doe, dat ik de IJsvogels er niet mee (ver)stoor (met een lampje in het hol schijnen verloopt volgens een vaste procedure) waardoor de IJsvogel dit niet als gevaar ziet. Zal dan ook door deze ongefundeerde kritiek mijn werkwijze niet veranderen of aanpassen maar wl in de toekomst beter opletten wat ik publiceer.

Stelt me ook teleur dat natuurmensen onderling zo onverdraagzaam kunnen zijn en alles en iedereen bekritiseren. Heb zelfs al eens een reactie gehad van een (natuur)extremist dat ik niet daar en daar moest lopen omdat ik de grond dan aantrapte!!!

Desondanks een vriendelijke groet aan iedereen

G Driessen

Last edited by G Driessen on Tue 17 Nov 2015, 11:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 15:00    Post subject:
Quote:
Heb zelfs al eens een reactie gehad van een (natuur)extremist dat ik niet daar en daar moest lopen omdat ik de grond dan aantrapte!!! Mag ik ff kotsen?

Ik weet niet precies wat daar groeide, maar in sommige gevallen is het niet handig als je de boel aantrapt. Sommige planten en paddestoelen kunnen daar niet zo goed tegen.

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 15:12    Post subject:
Beste G Driessen

"(natuur)extremist", "Mag ik ff kotsen?" Dit soort taalgebruik zal zeker niet bijdragen aan meer begrip voor jou standpunt. Misschien heeft die extremist ergens wel een punt met betrekking tot het aantrappen. Met geduldig, oprecht en duidelijk uitleggen wat je doet en hoe je het doet, kom je het verste. Bij het uitleggen moet je net zoveel geduld opbrengen als je nodig hebt bij het fotograferen van IJsvogels.

Aan anderen zou ik het advies willen meegeven om niet te snel met conclusies te komen voordat je alle details weet. Anders komen we niet veel verder dan welles/nietes en modder gooien.

G Driessen

PostPosted: Sun 15 Nov 2015, 17:24    Post subject:
Je hebt een punt Hendrik,

Mijn excuses voor het taalgebruik.

Voel me hier door verschillende kanten voor 200% onterecht aangevallen enkel en alleen omdat ik nog nooit de bekendheid heb opgezocht met wie ik ben en wat ik doe. Men weet niks, maar dan ook helemaal niks van mijn handelen, mijn werkwijze en inzet voor met name de IJsvogels dat ik er gewoon beroerd van aan wordt!!

Weet voor mezelf dat ik voor 100% in het belang van de IJsvogels handelde en handel, letterlijk al honderden ijsvogels heb laten uitvliegen door wanden geschikt voor bebroeden te maken, ieder nest gevolgd en beschermd tegen verstoring of vernietiging etc. etc.

En dat hier over me heen krijgen zonder dat ik me ook nog eens fatsoenlijk kan verweren, dan wordt ik op een gegeven moment
pissig ja!
Maar evengoed, had wat genuanceerder over moeten komen.

Ps, en dat aantrappen? nee, er was niks, had zelfs alleen betrekking op paden die door een gebied lopen, persoon vond het niet goed dat er gelopen werd in een natuurgebied, enkel dat en noemde dus het aantrappen van de bodem als argument.

M.v.g.

G Driessen
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 10:08    Post subject:
Op basis van enkele gegevens op flickr kan je echt geen zekere conclusies trekken. Daarom had de argumentatie gisteren ook een sterk subjectief en suggestief karakter. Ik vind daarom ook dat een discussie zoals gisteren niet op een openbaar forum had moeten plaatsvinden. Dat vergroot slechts de onderlinge afstand en geeft een ongegronde basis voor verdachtmakingen.
Back to top
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 10:36    Post subject:
Inderdaad Leon: niet openbaar. Niet als het zo hard gaat tenminste. Maar het is wel nodig dat bedenkingen (niet verdenkingen) openbaar worden gemaakt - dat kan op verschillende manieren, zonder dat een nietsvermoedende nieuwkomer hier "verwelkomd" wordt met een paar uitbranders.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

G Driessen

PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 11:15    Post subject: Felle Discussie's
Alhoewel felle discussies nooit prettig zijn heb ik er niks op tegen, er zijn echter mensen die daar absoluut niet tegen kunnen en men er dan juist een aversie bij oproept!

Zo ging ik vroeger bijvoorbeeld hardhandig tegen natuurverstoorders in, stak gerust een stok door de spaken van een motorcrosser, vloog uit mijn schuilhutje als ik mensen afval zag dumpen (zelfs eenmaal een pistool erdoor tegen mijn hoofd gehad) etc etc.
Maar ophouden met mijn strijd tegen natuurverstoorders? NOOIT!

Heb echter gemerkt dat als ik met een rustige dialoog met deze "verstoorders" aanging, ik veel en veel meer begrip teweeg bracht dan de radicale reactie!

Resultaat: iedereen tevreden.

Vriendelijke natuurgroeten

G Driessen
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 15:45    Post subject:
Welkom G. Ik moet van het goede uitgaan en dat doe ik dan ook. Ik neem aan dat je bij het plaatsen van je foto's het gedragscode-hokje aangevinkt hebt. Succes!

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum