Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


schotland

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
koen de groot


Gender: Male
Age: 25
Joined: 06 Dec 2015
Posts: 6
Location: emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Dec 2015, 18:48    Post subject: schotland
hallo allemaal ik ga rond mei op vakantie naar schotland weten jullie meschien nog mooie plekken om vogels te fotograferen
_________________
nikon 7100D lens 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Gerard van zeele


Gender: Male
Age: 71
Joined: 02 Feb 2010
Posts: 119
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Dec 2015, 20:12    Post subject: Schotland
Stuur me maar een mail koen
Ik heb wel het een en het ander voor je
_________________
Canon Spulletjes
feisol 3471 statief met een schommelding
Back to top
Reply with quote
 
Hilda




Joined: 28 Mar 2012
Posts: 9

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Mar 2016, 9:47    Post subject: Re: schotland
koen de groot wrote:
hallo allemaal ik ga rond mei op vakantie naar schotland weten jullie meschien nog mooie plekken om vogels te fotograferen


3 jaar geleden naar o.a. de Farne eillanden geweest, ik vond het er verschrikkelijk. Je loopt dwars tussen de broedende vogels door, hoofdzakelijk sternen, visdieven en papgaaiduikers. Vooral de Visdieven voelen zich enorm aangevallen door al dat publiek en vallen (heel terecht) dus ook aan. We waren er met de fotoclub, de meesten van ons vonden het helemaal niks, je maakt zo'n inbreuk op al die broedende vogels. We zijn maar ergens op een bankje gaan wachten zitten wachten tot we op de boot terug mochten. De tocht er naar toe was wel mooi vaarde je bij allerlei rotsen langs waar Alken, Zeekoeten en Aalscholvers zaten.
Verder heb je nog Bassrock met de auto kom je niet dichtbij, zou je met een boot moeten gaan, hier zitten duizenden Jan van Genten.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Mar 2016, 17:52    Post subject:
Er staan 345 foto's op BP die gemaakt zijn in een plaats met Farne in de plaatsaanduiding. Ik mag hopen dat die niet zijn gemaakt onder dezelfde omstandigheden zoals jij aangeeft Hilda. Sad
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 15 Mar 2016, 18:51    Post subject:
Een mooie plek aan de westkust:
de Treshnish Eilanden: https://en.wikipedia.org/wiki/Treshnish_Isles

Broedplaats van veel zeevogels, zie op deze site een foto van Lunga,
de plek voor Papegaaiduikers: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=367009, zonder dat je je een indringer voelt.

Goede fotokansen, ook andere zeevogels volop. In de haven van Oban (uitvalsbasis) Zwarte Zeekoeten. Daar aan die kust ook Zeearenden vanuit een bootje. Zeetochten ook mogelijk.

Het westen van Schotland is op zich ook zeer de moeite waard.
Succes!
Gerard
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Hilda




Joined: 28 Mar 2012
Posts: 9

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Mar 2016, 10:37    Post subject:
Michiel Janssen wrote:
Er staan 345 foto's op BP die gemaakt zijn in een plaats met Farne in de plaatsaanduiding. Ik mag hopen dat die niet zijn gemaakt onder dezelfde omstandigheden zoals jij aangeeft Hilda. Sad


Ik ben bang van wel Michiel
Het is een klein eilandje er zijn paden gemaakt en deze zijn gemarkeerd met touwen en ik geloof planken Vooral de visdieven gaan zitten broeden waar het ze uitkomt ook al is het midden op het pad.
Op de foto zie je een aalscholver met daarvoor een touw, zo dicht loop je dus bij die broedende vogels langs.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 Mar 2016, 13:43    Post subject:
Zoals het op de Farne Islands geregeld is, is niet afwijkend van hoe het toegaat bij andere toegankelijke zeevogelkolonies.
Of je je daar goed of slecht bij voelt is uiteraard persoonlijk.

Ik meet dat af aan hoe het zo'n sinds jaar en dag drukbezochte kolonie vergaat: neemt het broedsucces toe of af?
En wie beheert de kolonie? Is dat een verantwoord opererende natuurbeschermingsorganistie, zoals de RSPB? Of, in Nederland, Vogelbescherming?
Ook Galapagos is toegankelijk en ook daar loop je door de Genten-kolonies heen. Het toerisme zorgt daar voor de inkomsten die nodig zijn om het Nationale Park goed te beheren.
En als er dan af en toe een vogel wat stress heeft (de vraag is of ze dat niet van nature al hebben en gewend zijn), maar het broedsucces wordt over de jaren niet minder én de kolonies worden goed gemonitord, dan zie ik er niet zoveel kwaad in.
groet
Gerard
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Luc Grollie


Gender: Male
Age: 65
Joined: 20 Nov 2007
Posts: 22
Location: Bredene
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 16 Mar 2016, 16:52    Post subject:
wat de Farne Islands betreft, er zijn afhankelijk van getijden 15 tot 28 eilanden voor de kust van Seahouses. op slechts twee ervan mag er geland worden door erkende en vergunde boten. Je betaalt "landingsrecht" bij aankomst aan de National Trust die instaat voor beheer en toezicht.
Je loopt idd heel dicht tussen de vogels door, maar je mag dan ook NIET van de paadjes af.
Zoals je kan nakijken zijn broedresultaten niet afhankelijk van de toeristen en fotografen, maar eerder van de weersomstandigheden.
Je moet trouwens best van op voorhand een plaats aan boord reserveren want de plaatsen zijn beperkt en dan maar hopen dat het weer gunstig is...
Of je daar mee kunt leven maak je voor jezelf uit !
_________________
Nikon D50, D80, D7000
lid natuurfotografen Hoge Dijken
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Mar 2016, 18:25    Post subject:
Ik snap jullie (Gerard, Luc) motivatie wel, immers, niemand kan je verbieden over een openbaar toegankelijk pad te lopen dat, in dit geval, zelfs speciaal voor het bezoek van de broedkolonies is aangelegd. Toch past het niet bij mijn beeld van verantwoorde natuurfotografie en zeker niet zoals de gedragsregels op BP voorschrijven. In Nederland relativeren we de stress bij nestfotografie ook niet door te kijken naar het broedsucces van alle broedpaartjes in het gebied dat we bezoeken. Sterker nog, op BP is nestfotografie in elke vorm niet toegestaan en niet zo heel lang geleden werd er hier nog iemand door meerdere gebruikers verketterd die, volgens zijn eigen jarenlange inzichten én observaties, broedende ijsvogels fotografeerde zonder ze te verstoren. Daarvan zei men ook niet dat één gedeeltelijk mislukt broedsel niet zo erg is omdat in een strenge winter de populatie gemakkelijk decimeert. En de gedragscode op BP waarvoor je een kruisje moet zetten bij elke foto zegt niet dat je rekening mag houden met of je kunt leven met de verstoring die je hebt veroorzaakt. Dus het komt op mij toch over als meten met twee maten. Maar dat geeft niet want blijkbaar voldoen al die 345 foto's toch aan de gedragscode van BP en is er dus niets aan de hand.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 18 Mar 2016, 10:31    Post subject:
Ha Michiel,
Boeiende materie altijd en ik heb ook nog wel wat weerwoord.
Maar het gaat wat ver om deze discussie te vervolgen op het draadje van Koen, die arme jongen wil alleen maar weten waar hij in Schotland naar toe kan.
En die informatie stokt nu abrupt.
Dus we vervolgen onze discussie nog wel een op een ander moment, OK?
groet!
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum