Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


VELDUILEN PLEK VERZIEKT
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 185
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 16:46    Post subject: VELDUILEN PLEK VERZIEKT
Back to top
Reply with quote
 
janvangastel
Supervip


Gender: Male
Age: 76
Joined: 10 Jun 2013
Posts: 29
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 18:05    Post subject:
Goed dat er maatregelen genomen worden.
_________________
OM-system OM-1 camera met M Zuiko Digital 300 mm f/4 pro lens en 1.4x converter en Panasonic Leica 100-400 mm zoomlens.
Back to top
Reply with quote
 
Kruisje2000
Guest







PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 18:07    Post subject:
citaat:

"Het is al diverse keren gebeurd dat de vogels, indien ze toevallig neerstreken in de buurt van de weg, bijna belaagd werden door een kleine groep overenthousiaste fotografen die van het talud af renden in de richting van de vogels. De vogels schrokken hier soms zo van, dat ze direct weer optrokken om terug te keren naar de verderop gelegen velden. Voor de uilen is deze periode bedoeld als rustperiode om voedsel (voornamelijk muizen) binnen te krijgen, echter vinden ze op deze manier weinig rust en worden ze er zelfs gestressed door, met alle gevolgen van dien."

Het blijft elke keer weer hetzelfde liedje.....Bij de Sperweruil, de Sneeuwuil, nu weer bij de Velduilen.... Hordes lieden waarschuwen elkaar via whatsapp of ander nieuwerwets "sociaal medium" omzich vervolgens asociaal te gedragen, met inmiddels dus de teller op drie voor wat betreft de dodelijke slachtoffers. Nee, natuurlijk is dat niet de schuld van verstoorde rust, opgejaagd zijn door ondeskundige fotojagers die koste wat kost hun plaatje willen schieten. De stomme beesten zijn "gewoon vanzelf" tegen het schrikdraad gevlogen of met hun domme harses tegen een auto geknald....

Blij dat ik een "loner" ben..... Misschien dat in mijn uppie opererend vele kansen mis op bijzondere soorten, maar ik mis ook vele ergernissen....

Onbegrijpelijk dat een groep zogenaamde natuur- cq vogelliefhebbers hun plaatjes belangrijker vinden dan het welzijn van de vogels.

Gr. Harry
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 18:28    Post subject:
vergeet de draaihals in Ameide ook niet , die kunnen de soorten jagers ook op hun dode lijst bijschrijven . complimenten aan de verantwoordelijke . en de beste wensen en veel verstand toe gewenst voor 2016. saluut

@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 185
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 18:41    Post subject:
Leo, de Draaihals van Ameide is platgereden op een fietspad door twee dames in een auto, die echter noch vogelaars, noch fotografen waren voorzover ik heb begrepen van de locals..... Dus ik zie vooralsnog geen reden om die op de dodenlijst van soortenjagers te zetten.. Of bedoel je dat de vogelaars die dames op een dodenlijst moeten zetten Very Happy

Last edited by Hans Overduin on Wed 30 Dec 2015, 19:13; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 18:53    Post subject:
Ik ga zelf nooit naar al die drukte.
Geen enkele behoefte aan ook al zit er een vogel die nog nooit eerder in Nederland is geweest.

Daarbij zal je foto ook niet echt uniek zijn , maar meer van hetzelfde.

Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening en een ieder doet wat hij wil doen.

Zelf zoeken en vinden en dan hopen dat het stil blijft dat is wat ik leuk vindt aan Natuurfotografie.
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
michiel schaap


Gender: Male
Age: 63
Joined: 05 Jan 2004
Posts: 26
Location: lochem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 18:59    Post subject:
@Edward, had mijn tekst kunnen zijn!
Waterspreeuw bij ons in de Achterhoek heeft ook geen moment rust, zou goed zijn als mensen daar ook eens een tijdje niet meer kwamen...
_________________
Canon 1D mkIV, 5DsR, canon 400mm/2.8 L is usm, canon 70-200/2.8 L is usm II etc. etc.
Back to top
Reply with quote
 
Sawnee


Gender: Male

Joined: 16 Apr 2011
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 19:11    Post subject:
Michiel, je bent zelf ook meerdere maken bij de Waterspreeuw geweest. Beetje vreemd om dan te zeggen dat andere mensen niet meer moeten gaan.
Back to top
Reply with quote
 
Anneke66


Gender: Female
Age: 57
Joined: 11 Apr 2014
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 19:17    Post subject:
Onbegrijpelijk lomp en kwalijk gedrag. Wat erg dat er al 3 dood zijn. En ik maar denken dat het welzijn van de vogels bij iedereen voorop staat... Het gaat zo onderhand meer op echt jagen lijken. Jammer dat het zo moet gaan.

Anneke
Back to top
Reply with quote
 
michiel schaap


Gender: Male
Age: 63
Joined: 05 Jan 2004
Posts: 26
Location: lochem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 19:34    Post subject:
Heb de waterspreeuw destijds als eerste ontdekt en nooit de locatie ergens vermeld om deze taferelen te voorkomen. Wink
_________________
Canon 1D mkIV, 5DsR, canon 400mm/2.8 L is usm, canon 70-200/2.8 L is usm II etc. etc.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 20:19    Post subject:
Edward je bent een vogelfotograaf naar mijn hart, En ben het met hoofdletters geschreven helemaal met je eens .


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
vogeljan


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2009
Posts: 51

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 21:25    Post subject:
edit

Last edited by vogeljan on Fri 01 Jan 2016, 13:23; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 23:10    Post subject:
Ik volg de discussie met belangstelling en wat mij opvalt is dat er vaak zo weinig nuance zit in wat er geschreven wordt. Nu is dat tegenwoordig niet zo vreemd in ons land, want bij veel onderwerpen is de nuance niet of nauwelijks aanwezig. Hier op Birdpix valt het nog wel mee, maar als je de discussie op bijv. facebook volgt schrik je van sommige reacties. Ik vind het jammer dat de mensen die wél rekening houden met het belang van de vogels de dupe zijn van het gedrag van sommigen. Ook ik ben bij de Velduilen geweest, maar ben niet van de dijk af geweest en heb alleen maar vanuit de auto gefotografeerd en de vogels volgens mij niet verstoord. Ik heb wel fotografen onder aan de dijk zien staan, maar zelf niemand achter de uilen aan zien rennen. Blijkbaar kunnen enkelen dit toch niet laten. Jammer dat de grootste groep mensen, die zich netjes gedragen over één kam worden geschoren met degenen die zich misdragen.
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
vogeljan


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2009
Posts: 51

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 Dec 2015, 23:24    Post subject:
Edit

Last edited by vogeljan on Fri 21 Sep 2018, 6:36; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 2:10    Post subject:
Omdat ik als moderator behoorlijk dichtbij woon heb ik daar ook poolshoogte genomen, om zelf te zien hoe het er daar aan toeging. Ook dat hoort namelijk bij het modereren.

Ik heb die middag geen uilen gezien, wel veel fotografen. De meeste auto's stonden gewoon op het asfalt geparkeerd en het passeren van de auto's aldaar was geen wezenlijk probleem voor het overige verkeer. Het is gewoon een 60 kilometerzone en het is daar toch niet de bedoeling dat er hard wordt gereden.
Er was denk ik ook geen sprake van "het achter uilen aanrennen in het veld". Dat is daar namelijk onmogelijk. De akkers aldaar worden omringd door brede weteringen.
De bewering dat uilen zouden zijn aangereden of verstoord, kan ik niet bevestigen, noch weerspreken. In zulke situaties gaan zulke verhalen altijd in het rond en vaak blijkt de werkelijkheid anders te zijn. Laten we dus niet (ver)oordelen totdat alle feiten bekend zijn.

Het enige wat volgens mij niet zo slim was, was dat heel wat fotografen aan de voet van de dijk op de uilen stonden te wachten.
Er zijn helaas fotografen (of liever mensen met een camera en teleobjectief) die denken dat als je dichterbij de potentiële rustplaats van het onderwerp gaat staan wachten, dat je dan meer kans hebt op een (betere) foto. In eerste instantie kan dat voor een soort als deze waar zijn. Zeker als je met vogels te maken hebt, die nog weinig schuwheid voor mensen hebben ontwikkeld. Naarmate de tijd vordert zullen de uilen waarschijnlijk minder snel en minder vaak dichterbij komen. Maar ook dat kan ik niet bevestigen, noch weerspreken.

Ik denk echter wel dat het altijd beter is dat je in zo'n geval toch bovenaan de dijk blijft wachten. Want het is nu eenmaal zo, dat wanneer één fotograaf met een behoorlijk teleobjectief er voor kiest om dichterbij te gaan staan er vanzelf meer volgen.
Helaas zegt tegenwoordig de lengte van de lens weinig meer over de natuurkennis van de fotograaf, en ook niets over de intrinsieke bereidheid van fotografen om echt rekening te houden met de belangen van de vogels en niet te vergeten ook andere mensen en hun kansen om ook een foto te kunnen maken.
Daarmee heb ik niet gezegd dat iedereen zich tegenwoordig misdraagt en dat dit hier ook het geval was, maar wel dat het kennisniveau en het inzicht in het gevolg van het eigen handelen, vaak nog veel verbetering kan gebruiken.

Overigens weet ik niet of deze maatregel wel zo'n succes is. Nu ga je krijgen dat mensen de auto op de nabijgelegen parkeerplaats neerzetten en over (en ik vrees vooral onderaan) de dijk gaan lopen. Waarschijnlijk worden de uilen daar helemaal niet mee geholpen. Eerder het tegendeel, omdat er nu nog altijd veel fotografen waren die wel netjes op de dijk bleven (en in de auto).

Ik weet niet of ik nog een keer kan gaan kijken. Met de auto is voor mij als gehandicapte nu geen optie meer, dus nu zou ik met mijn scootmobiel vanuit Zoetermeer naar die plek moeten gaan. De afstand is geen probleem, de temperatuur in dit jaargetijde wel.
Dit geeft ook aan dat we voorzichtig moeten zijn met het oordelen over andermans gedrag. Ik vind het ook niet leuk om aan te sluiten bij 100 andere auto's, maar zodra je in Nederland met een handicap te maken krijgt en niet meer zelfstandig kunt lopen, is de toegang tot natuurgebieden en serieuze natuurbeleving echt een probleem. Met name beheerders van natuurterreinen houden geen enkele rekening met gehandicapten. Veel mooie plekken zijn volkomen onbereikbaar. Zo'n locatie waar je vanaf de weg velduilen kunt zien jagen is voor deze categorie natuurliefhebbers echt een uitkomst en het is dan ook erg jammer dat vooral deze categorie mensen de dupe wordt van zo'n maatregel.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 9:09    Post subject:
Het word weer door sommigen erg opgeblazen. Ben er 3 keer geweest en heb mij niet hoeven ergeren aan gedrag dat niet door de beugel kon.
Als er uilen dood gereden zouden zijn dan komt dat echt niet door de fotografen of vogelaars, 99 van de 100 uilen die dood gereden worden gebeurt s'-nachts. Lijkt me logisch want ook een velduil jaagt voor een groot deel in de nacht.
Ben het helemaal eens met Marcel.
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Anneke66


Gender: Female
Age: 57
Joined: 11 Apr 2014
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 9:12    Post subject:
Ik wil nog even op m'n reactie terugkomen.

Het gaat mij er niet om dat daar fotografen naartoe gaan (met auto of fiets of te voet) en mooie foto's maken; maar puur om diegenen die ze gaan lopen opjagen.
Heb dat een tijd geleden ook meegemaakt met een Hop op de Strabrechtse Heide. Was echt niet leuk om te zien hoe diegenen elkaar ook bijna overliepen en achter het arme beestje aanrenden. Ik ben daar ook erg van geschrokken; had niet gedacht dat sommige fotografen zover kunnen gaan voor een mooie foto. Daarna is hij ook niet meer gesignaleerd daar; terwijl hij al een hele tijd aanwezig was.
Dat vind ik kwalijk gedrag; is toch niet zo vreemd?

Anneke
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 9:18    Post subject:
Anneke dan is tie gewoon weg gevlogen en heeft rustiger plekje opgezocht Laughing
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Anneke66


Gender: Female
Age: 57
Joined: 11 Apr 2014
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 9:19    Post subject:
..

Last edited by Anneke66 on Thu 28 Jan 2016, 8:14; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 185
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 9:48    Post subject:
Toch nog even een reactie: de nuance ontbreekt weliswaar af en toe, en de stellingen in het krantenartikel zijn natuurlijk niet allemaal even duidelijk onderbouwd (met name over hoe de uilen zijn overleden), maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Kees heb ik wel degelijk gezien dat mensen dwars op de dijk parkeerden en het gras aan gort reden, met auto's (hard) naar een plek toereden waar een uil zojuist was neergestreken, een groep van zeker 5 personen uilen onderaan de dijk achternaliep en wel degelijk op hebben gjaagd etc. Ik heb tweemaal geprobeerd 'onrustige' mensen uit te leggen dat als je gewoon geduldig wacht (in de auto, zittend bovenaan de dijk of wat dan ook) er in mijn ervaring echt wel een moment komt dat je een mooie foto kan maken. Eenmaal kreeg ik te horen dat ik 'een eikel' was, die nu eenmaal 'niet alleen daar was' en dus niet moest denken dat ik 'bepaalde wat anderen wel en niet mochten'. Zo'n sfeertje dus... Nou ben ik ongetwijfeld wel een eikel, maar omdat nou hardop te zeggen.. Wink . Blijft als een paal boven water staan dat het natuurlijk jammer is dat een minderheid het weer eens verpest voor de rest, want ik heb ook veel mensen gezien die enorm genoten van het schouwspel aldaar.... Enfin....
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1796
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 10:30    Post subject:
Weet je wat nou de moeilijkheid is? Niemand denkt van zich zelf dat hij te ver is gegaan in zijn gedrag. Misschien dat iemand, op het moment dat het beestje inderdaad door hem op de vleugels ging, wel voelt dat hij daar de schuld van is, en dat hij denkt: och, wat sneu voor dat beest (in plaats van: shit - weg fotokans). Die persoonlijke reactie zie je niet bij iemand, de verstoring wel.
Daarom vind ik dat we niet te snel met die vingertjes moeten komen en moeten doen alsof WIJ ons daar dus nooit schuldig aan maken ...
Het is wel goed om na te blijven denken over hoe ver je kunt gaan, en je bewust te blijven van de eventuele (lees: zeker weten) nadelige gevolgen van je eigen gedrag. Die verantwoordelijkheid begint al op het moment dat je naar een aantrekkelijke lokatie gaat.
En dat betekent ook dat je niet vindt dat JIJ wel dichterbij mag gaan staan omdat JIJ zo goed weet waar de grens is, terwijl je daarmee aan meer terughoudender lui een soort van signaal afgeeft dat het kan ..... Shame on you Ik denk dat mensen eerder geneigd zijn om achter andere mensen aan te lopen dan achter een uil.
Wie zonder zonden is, zoiets
Goede jaarwisseling allemaal
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 12:51    Post subject:
@ Hans de meesten van ons zijn er geweest dus wat dat betreft zouden...... we allemaal schuldig zijn.

(Op je avatar-foto sta jij overigens naast je auto Laughing Shame on you ) pas op dat mag niet hoor #evil Laughing
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III


Last edited by Kees Kroon on Thu 31 Dec 2015, 13:29; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 185
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 13:12    Post subject:
@ Kees:zo bekeken is inderdaad is iedereen wel ergens 'schuldig' aan: de een door achter de uilen aan de dijk af te rennen, de andere door in zijn auto op het asfalt te staan en weer een ander door überhaupt de gemeente Zevenhuizen binnen te gaan.. Wink
Daarop doelt Josephine natuurlijk ook: dat vrijwel niemand van mening is dat hijzelf een grens overschreden heeft. Het zal met name de massale toestroom zijn die maakt dat het gelopen is zoals het gelopen is... Enfin, hoofdstuk dicht voor wat betreft Zevenhuizen, hoewel je denk ik wel vanuit een rijdende auto mag fotograferen trouwens Wink
En die avatar-foto.. Razz
Back to top
Reply with quote
 
Sawnee


Gender: Male

Joined: 16 Apr 2011
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 15:02    Post subject:
En zij die hier naar de foto's van de uilen kijken zijn dus ook een beetje schuldig ........... Crying or Very sad
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 15:41    Post subject:
Is wel raar zoveel fotografen ( ik las 60 auto's )

Zag het al bij de waterspreeuw en nu bij de uilen ...

Zoiets gebeurd hier niet in Belgie

Grt

Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum