Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


VELDUILEN PLEK VERZIEKT
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Dec 2015, 18:05    Post subject:
Beste Hans,

Goed dat je deze aanvulling geeft. Wat ik al vermoedde klopt dus. Het is op zich niet verkeerd om te proberen dichterbij een vogel te komen, maar met het achter wegvliegende vogels aanlopen moet je terughoudend zijn, zeker als je met een groep bent. De snelste heeft dan misschien nog net geluk, maar de rest heeft letterlijk het nakijken. Een vogel vliegt namelijk niet voor niets van een fotograaf weg.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Henk de Graaf


Gender: Male
Age: 66
Joined: 21 Mar 2015
Posts: 32
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Jan 2016, 16:39    Post subject:
Ik ben ook naar zevenhuizen geweest voor de velduilen , ik moet toegeven dat ik ook het talud af bent gelopen toen ik voor het eerst van mijn leven een velduil zag ,nadat de velduil wegvloog naar rechts ben ik eerst met de muete meegelopen achter de velduil aan , maar ik ben toch maar terug gelopen en mijn statief halverwege het talud terug geplaatst met de gedachte dat de velduil mijn kant maar op moest komen.
De velduil is drie keer voorbij komen vliegen , en daarbij heb ik genoeg foto, s kunnen maken.
Ik stond ter hoogte van mijn auto , en mijn buurman bleef rustig in zijn auto zitten, ik denk dat Marcel van der tol dat is geweest , volgens mij een citroën zilvergrijs.
Ik ben op een gegeven moment terug gereden naar huis , waarbij ik mijn camera had opgeruimd en achterin de auto had gelegd , na zo, n 100 meter zie ik de velduil rustig in de berm zitten en ben nog gestopt , ik had de uil vanuit de auto heel makkelijk kunnen fotograferen zonder hem of haar te storen .
Thuis aangekomen heb ik het nog met mijn vrouw over de velduilen gehad , en nog gezegd , als ik gewoon in de auto was blijven zitten , ik waarschijnlijk was thuisgekomen met mooiere foto, s zonder de uil te storen .
Hierbij wil ik zeggen dat ik mijn gedrag achteraf ook afkeur , en een volgende keer eerst eens beter nadenk waar ik mee bezig ben.

PS hierbij iedereen een heel gezond en gelukkig nieuwjaar toegewenst
_________________
Sony A9 , 200 600mm lens
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Jan 2016, 22:23    Post subject:
Geef mij (voor mezelf niet voor de vogel) maar een grote groep fotografen Very Happy Heeft me al een aantal leuke foto's /momenten opgeleverd. Ik neem de omgeving in me op en ga op een rustige plek gewoon stil zitten en afwachten. Het is me al vaak gebeurt dat de vogel uiteindelijk op een paar meter van me af kwam zitten. Helaas meestal van korte duur want dan kwam de meute er weer aan en was de pret over Confused
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 1:22    Post subject:
Ik heb geen zilvergrijze citroen, dus ik kan het niet geweest zijn.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 10:35    Post subject:
Is het een idee om foto's waar veel om te doen is gewoon van de site te halen. zo beleven de soortenjagers er geen genoegen meer aan en houd dit ziekelijke gedrag van zelf op. Birdpix maakt hier mee dan gelijk een statement. voor u allen een goed 2016 toe gewenst en dat het gezonde verstand het mag winnen van de waanzin.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1796
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 10:42    Post subject:
Dat is bij de sperweruil ook gebeurd - en dat bracht een hoop onbegrip teweeg. Ik denk dat iedereen, maar dan ook iedereen, zich meer bewust moet worden, zijn en blijven van het effect van zijn keuzes.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 225
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 10:59    Post subject:
Ik hoorde net dat soortenjagen in 2016 niet meer hip is.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 271
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 12:15    Post subject:
Leo wrote:
Is het een idee om foto's waar veel om te doen is gewoon van de site te halen. zo beleven de soortenjagers er geen genoegen meer aan en houd dit ziekelijke gedrag van zelf op. Birdpix maakt hier mee dan gelijk een statement. voor u allen een goed 2016 toe gewenst en dat het gezonde verstand het mag winnen van de waanzin.


Groetjes
@Leo

Alsjeblieft niet. BP kan niet de hele wereld verbeteren en er zijn regels genoeg. Mensen moeten zelf nadenken.
Er staan geen fotos van alle kapotte bushokjes hier in de wijk in de krant en toch zijn ze allemaal gesloopt nieuwjaarsnacht.
Debielen hou je niet tegen.
_________________
Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 12:39    Post subject:
Beste Daniel

Als er van boven af niet wordt ingegrepen, blijft dit VVD gedrag ( dikke ikke ) gewoon bestaan. Er is een categorie mensen die je alleen stop met ingrijpen. helaas ,maar het is niet anders.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Almanbrother


Gender: Male

Joined: 11 Jul 2008
Posts: 117
Location: Heuvelrug
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 13:12    Post subject:
Er worden nogal wat termen, insinuaties en beschuldigingen ongenuanceerd gebruikt hier. Ziekelijk gedrag, debielen, VVD-gedrag.....bah!
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 13:20    Post subject:
Misschien is het woord Bah het best van toepassing voor hen die zich misdragen ( de soorten jagers )


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1796
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 13:26    Post subject:
Quote:
Als er van boven af niet wordt ingegrepen

Dan ben je zelf dus verantwoordelijk. En dat is nou juist wat zo belangrijk is, wanneer het om, zeg maar, verantwoord gedrag moet gaan.
Alles wat van boven af wordt opgelegd vraagt om zoeken naar de mazen der wet en omzeiling van de regeltjes. Zodra je weet dat ergens een flitspaal staat rem je af, toch? ...... om dan weer op het gas te trappen als je buiten het bereik bent? En ook al doet lang niet iedereen dat, het betekent wel dat de situatie er totaal niet veiliger van wordt op zo'n traject. Regels, controles, boetes en straf zijn geen garantie voor veiligheid en ontbreken van criminaliteit en bijvoorbeeld belastingontduiking. Waarom zou een stop op velduilenfoto's dan een run op zo'n lokatie kunnen tegenhouden?
Een statement maken is heel goed, natuurlijk.
BP mag dat wat mij betreft ook doen, en ik verwacht ook dat er, als dat nodig wordt, BP daarin dan ook niet achterblijft.
Ik zou vogels achterna rennen geen VVD gedrag willen noemen; al is die partij mijn politieke keuze niet, het percentage VVDers dat aan "ikke ikke" doet en scheit aan het vogelwelzijn heeft is echt niet hoger dan bij welke andere partij dan ook Very Happy
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 13:32    Post subject: vluchten
ik doe aan dit soort dingen niet mee maar ik neem een vliegtuig: vervuil het milieu et cetera.
"wie zonder zonde is werpe de eerste steen "
maar het is natuurlijk goed om aandacht te vragen voor verantwoord gedrag.
groet, guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 271
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 14:04    Post subject:
Eens met Josephine! Zelf verantwoording nemen is belangrijkste!
En wat die VVD betreft: ik vind Kok en Bos wel mooie voorbeelden van Dikke Ikke na terugtrekking uit de politiek.....
_________________
Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 14:22    Post subject:
Eens met Guido
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 14:26    Post subject:
Josephine


Waar het mij omgaat is , dat om wille van welke vogel dan ook, het opjagen om de mooiste vogel kiekjes door een embargo een halt kan worden toe geroepen. Het heeft dan namelijk ook geen zin om deze aan te bieden omdat de foto toch in het ronde archief verdwijnt . Het gaat de soorten jagers voor al om de eer. de kick . Daar moet ja als toonaangevende vogelfotografie site geen podium aan willen geven/zijn.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 14:48    Post subject:
Leo wrote:
Als er van boven af niet wordt ingegrepen, blijft dit VVD gedrag ( dikke ikke ) gewoon bestaan.

Mag ik deze opmerking nomineren voor de domste opmerkingen van 2016?
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 15:33    Post subject:
Tja,
het klink heel logisch. De "soortenjagers" of postzegelverzamelaars reizen naar de locatie voor het blote feit dat ze een foto "moeten" maken voor Birdpix, waar ze vervolgens "recht hebben" op lovende commentaren en bakken nominaties van alle andere mensen, die net weer terug zijn van dezelfde file. Als de vogels gered zouden worden door een embargo is het misschien een idee om een embargo in te stellen. Maar ik ben bang dat een groot deel van de fotografen die zich misdragen hun foto's niet tonen op Birdpix, maar toch achter de uilen aan hebben gelopen. Ik zie op de site een stuk of 60 foto's van Velduilen staan sinds "Zevenhuizen" in beeld kwam. Daarbij zijn er ook nog uit Noord-Brabant en Friesland (waar kennelijk minder sprake was van een rush, maar de vogel wel is overleden). Dus een embargo geeft misschien wel onbegrip, maar of het helpt voor de vogels is nogal twijfelachtig.
Educatie helpt misschien nog het beste, maar ook dat is heel erg moeilijk. Als ik met een of twee mensen het veld in ga, kan ik ze uitleggen hoe je een vogel kunt benaderen en hoe beslist niet, maar als ik ergens ben en ik heb "last" van andere fotografen, dan wordt het al veel lastiger.
Ik zie wel eens fotografen, die in mijn ogen dom bezig zijn bij het maken van foto's. Soms probeer ik in het veld uit te leggen, waarom hun manier van fotograferen niet echt slim is, maar vaak is het eenvoudiger om iemand niet direct aan te spreken, omdat er op het moment stoom uit mijn oren komt en ik misschien niet direct als "vriendelijk voorlichtend" over zal komen en daardoor de boodschap niet over gaat komen.
Wat doe je bijvoorbeeld als je plat op je buik ligt om foto's van Drieteenstrandlopers te maken en een andere fotograaf loopt voor je langs en gaat zand naar de vogels gooien, omdat zij foto's wil hebben van vliegende vogels? Of als je ziet dat een fotograaf voor betere foto's een verboden gebied in loopt? Kan je daar vriendelijke voorlichtende manier iets aan veranderen?
Natuurlijk is er in die gevallen sprake van "dikke ikke", maar welke politieke ideologie daarachter schuil gaat is niet altijd duidelijk.
Back to top
Reply with quote
 
janvangastel
Supervip


Gender: Male
Age: 76
Joined: 10 Jun 2013
Posts: 29
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 17:08    Post subject:
Ik heb niet heel veel ervaring met dit soort dingen. Er elkaar op aanspreken op het moment dat zoiets gebeurt kan wellicht helpen. Ik was vorig jaar in Schokland bij de kleine geelpootruiter. Op een gegeven moment probeerde iemand de vogel te benaderen vanaf de andere kant, door wat verderop het water in te lopen en zo richting vogel. Hij werd met niet mis te verstane woorden (die ik niet zal herhalen) te verstaan gegeven dat hij daar weg moest gaan, wat hij ook deed. Het klonk niet aardig, maar dat was wat hij deed ook niet. En het werkte wel.
_________________
OM-system OM-1 camera met M Zuiko Digital 300 mm f/4 pro lens en 1.4x converter en Panasonic Leica 100-400 mm zoomlens.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 18:01    Post subject:
beste Leo

Waarom ligt er wel een embargo op nestfotografie en niet op opgejaagde vogels wat de dood voor de opgejaagde vogel tot gevolg kan hebben.In beide gevallen is verstoring aan de orde wat zeer vervelend resultaat kan leiden .


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 18:53    Post subject:
Misschien heeft dat te maken met het feit dat nestfotografie eenvoudig te bewijzen is (je hebt het nest op de foto). Bij veel van de foto's, die jij omschrijft als "opgejaagde vogels" zitten de vogels uiterst relaxed op de grond of zie je de vogels "hun ding doen". Zoals je misschien al eens gehoord hebt, zijn er ook fotografen, die rustig in de auto blijven zitten en mogelijk daardoor de vogels fraai dichtbij de auto kunnen fotograferen. Die mensen hebben geen vogels opgejaagd. Verder zet iedereen hier een vinkje in het vakje dat de foto is gemaakt conform de regels van de site. Als ze bij een foto zetten dat ze deze foto hebben kunnen maken door de uil op te jagen is de kans dat de foto geplaatst wordt vrij klein (zeg maar vrijwel nihil).
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 20:33    Post subject:
Dat is het zelfde als een inbreker vragen of hij legaal aan zijn waar is gekomen. bij na vraag de boef zal dan altijd zeggen dat hij de spullen op een legale manier heeft verkregen.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1796
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 21:15    Post subject:
Jawel, maar als hij gepakt wordt, na een tip of zo, heeft hij dus ineens twee misdaden op zijn naam in plaats van 2. Bovendien moeten we misschien niet te ver gaan in het vergelijken met criminaliteit, omdat, ik heb het al genoemd, er niemand zal zijn die op een gegeven moment besluit: ik ga gewoon die vogel achterna jagen en verstoren, zodat ik mijn plaatje kan maken, at bomt het als hij wegvliegt? Dan zou hij toch zichzelf in de vingers snijden? Ook vogelfoto's maken is een leerproces waar men van tijd tot fouten maakt. Een groot forum als Birdpix kan daar door de aandacht op deze zaken te vestigen enorm veel bereiken.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 21:57    Post subject:
Leo wrote:
Josephine


Waar het mij omgaat is , dat om wille van welke vogel dan ook, het opjagen om de mooiste vogel kiekjes door een embargo een halt kan worden toe geroepen. Het heeft dan namelijk ook geen zin om deze aan te bieden omdat de foto toch in het ronde archief verdwijnt . Het gaat de soorten jagers voor al om de eer. de kick . Daar moet ja als toonaangevende vogelfotografie site geen podium aan willen geven/zijn.

Groetjes
@Leo


Wie zegt dat die mensen die foto hier willen plaatsen?
Er zijn ontzettend veel fotografen die alleen op facebook of een ander forum foto's plaatsen en Birdpix niet eens gebruiken.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Jan 2016, 22:13    Post subject:
Het is wel op deze site waar je foto's ,van in dit geval de velduil tegenkomt over ander media kan ik niets zeggen, omdat ik daar niet kom. Ik denk dan ook dat door het weren van dit soort excessen van vogelfotografie er een preventieve werking van uitgaat, omdat birdtpix inmiddels toch wel als een toonaangevende site op vogelfotografie gezien mag worden.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum