Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM juli 2015 Albert Allema
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Jun 2015, 22:57    Post subject: FvdM juli 2015 Albert Allema
Korte bio
Naam: Albert Allema
Leeftijd: 18 Jaar, net volwassen dus Wink
Woonplaats: Drachten
Beroep: Het jongerenbaantje van de 21ste eeuw bij een supermarkt en daarnaast betaalde fotoklussen.
Studie: Fotografie
Andere hobby's?
Direct na mijn zwemdiploma ben ik gaan basketballen, heb dat twaalf jaar met veel plezier gedaan. De laatste drie jaar ben ik coach-trainer van een jeugdteam geweest. Met pijn in het hart met deze bezigheden gestopt, wegens drukte van de studie en stage. Maar zodra het papiertje binnen is ga ik de zaal weer in, als dat fysiek nog haalbaar is. Om de conditie op peil te houden ben ik veel bezig met grote afstanden hardlopen. Daarnaast ben ik vaak met vrienden op pad om leuke dingen te doen.
Gebruikte apparatuur: Nikon D300 (binnenkort over naar full-frame) in combinatie met Nikkor 300mm F4 + 1.4 tc. Daarnaast nog wat lenzen, een speedlight flitser van Nikon en mijn oude D3100 voor reportage fotografie.
Website: Ik hoor het vaak dat ik er een moet maken, maar dat is er nog niet van gekomen. En de foto’s op birdpix natuurlijk.


“Jouw haar zat echt niet op die foto” zeggen veel vrienden. Maar dat maakt de vogels niet uit, en gelukkig beïnvloedt het de foto’s niet die ik maak Wink. (Normaal zit het wel beter hoor!) Foto Thijs Glastra.

In jouw korte bio staat dat je een opleiding fotografie volgt. Wil je van fotografie je beroep maken?
Ik begon de opleiding wel met dit idee. Dat zal altijd mijn droom blijven en misschien gaat die droom ooit wel in vervulling, maar om er nu mee te beginnen vind ik te riskant. Fotografie is enorm populair en daardoor is het een enorm karwei mijn brood daarmee te verdienen. Ik wil graag fotografie naast een andere hoofdinkomst uitvoeren. Wat die hoofdinkomstenbron zal zijn heb ik nog niet ontdekt. In de 2 jaar dat ik nog de opleiding volg zal ik daar goed over na kunnen denken. Door de fotografie opleiding heb ik een mooi portofolio kunnen opbouwen. En daarnaast veel opdrachtgevers kunnen werven. Eén daarvan is een ouderen instelling waarvoor ik 18 ouderen heb gefotografeerd. Elke foto vertelt een verhaal door de expressie van de gezichten. Recentelijk heb ik met deze expositie genaamd “Mens” twee prijzen mogen winnen. Dit geeft een enorme boost en euforische momenten. Drie beelden van de achttien zijn op mijn Facebook te bewonderen.


Portret van de zeer tamme Zwarte Ibis, die aantal maanden in een wijk in Drachten heeft geleefd.

Waarom vogelfotografie?
Ik geloof dat God de creator van de schepping is. Ik vind het daardoor geweldig om in de natuur te zijn en van alles te genieten wat het buitenleven te bieden heeft. Vogels zijn ongelooflijk interessant. Veel veranderen per jaargetijde van kleed, mannetjes zien er anders uit dan de vrouwtjes (de mannetjes zijn meestal ook nog mooier Wink ), het gedrag van elke soort verschilt enorm. En alle soorten hebben een eigen habitat wat een bepaalde uitdaging geeft om hen te fotograferen. Ik vind het daarom fantastisch om vogels te observeren en ze te fotograferen op de manier zoals ik het heb meegemaakt.


Een prachtige zonsondergang zorgde dat de hele lucht in de brand stond. De wilde eend vind ik een leuk aspect, zorgt voor een beetje leven in de foto. En nu past hij goed in dit interview.


Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Ik vind het leuk om het te doen op het tijdstip dat veel leeftijdgenoten dronken op de fiets een poging doen om naar huis te gaan. Op dat moment gaat mijn wekker om vervolgens in alle vroegte tijden te gaan wachten op die ene foto, die al zo lang in mijn hoofd zweeft. Ik vind het daarnaast erg tof dat je in rust kunt genieten van de vogels en het altijd een verrassing is wat je aantreft. Het lange wachten is het meestal dubbel en dwars waard. Naast de vogels vind ik de fotografie ook zeker erg interessant. Het is een gave uitdaging dat gedrag van de vogels wat ik net beschreef te registreren met een zo hoog mogelijke kwaliteit natuurlijk. Het sociale contact met andere vogelaars is iets waar ik enorm van geniet. Ze geven mij mogelijkheden mijn fotografie telkens beter te maken, zowel door materiaal als tips en mooie plekjes. In mijn beginfase heb ik me verbaasd, hoeveel mensen er waren om mij kansen te bieden mee te gaan in de natuur en unieke plekken te ontdekken. Soms mocht ik zelfs gebruik maken van hun apparatuur. Ik hoef geen namen te noemen maar ik wil jullie enorm bedanken voor deze handreikingen. Het heeft mij erg veel geholpen en ik ben er van overtuigd dat het niveau wat ik nu heb bereikt nooit haalbaar was zonder jullie hulp! Merci.


We blijven bij de zonsondergang. Deze watersnip stond er erg mooi, ondanks zijn (snip)verkoudheid, (zie de snotdruppel aan zijn snavel Wink ).


Wat zijn de minder leuke kanten?
Die hoge kwaliteit waar ik net over sprak is en blijft een grote missie. Essentieel daarbij is dat de vogel op exact de goede plek zit met die mooie achtergrond. Daarnaast moet het licht ook goed meewerken (fotografie is tenslotte schrijven met licht). Als dat allemaal een beetje tegenzit kan ik daar wel een beetje van balen, of dat per direct de mindere kant is, vind ik zwaar. Ik zeg vaak, dat als alles lukt zoals ik het wil, er geen uitdaging meer is aan de vogelfotografie en misschien zou mijn apparatuur dan snel te koop staan. Gelukkig is er veel uitdaging, dus die verkoop gaat niet plaats vinden Wink.

Iets wat ik wel een mindere kant vind is,omdat de natuur veel wordt bezocht, daarom de rust eigenlijk ver is te zoeken. Net zoals Eric zei vorige maand. (Ik wil hem hierbij nog erg bedanken voor deze enorme eer dat ik als jonge gast mijn verhaal hier mag doen). Dan moet ik wel bekennen dat ik sinds een tijdje (door support van Remco Been en Thijs Glastra) achter de wat zeldzamere soorten aan ga. Ja, dan zoek je die drukte ook op natuurlijk.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Nu komt de hersenkraker vraag Wink. Ik denk dat ik net zoals de vorige sprekers dat lastig vind, zeker als een bescheiden Fries. Maar iets wat ik altijd probeer is een laag standpunt te vinden (standaard ligt er een vuilniszak in mijn fototas om daarop te liggen zonder vies te worden [wat nog nooit is gelukt]). Daarnaast probeer ik de vogel in een rare pose of met iets te fotograferen wat je niet vaak ziet. Dat kan ook in compositie of andere beeldelementen zijn zoals lijnen of gebruik van een langere sluitertijd. Een mooi tegenlichtje, high of low key wil er soms ook nog wel in.


Door bij een groepje Drieteenstrandlopers een laag standpunt in te nemen krijg je een mooie onscherpte op de andere exemplaren. Dit geeft een dynamisch beeld.

Hoe werk je meestal?
Sinds korte tijd heb ik een rijbewijs en omdat ik 18 ben, kan ik zelf op stap. Daar hebben Thijs en ik al vaak gebruik van gemaakt Wink. Ondanks dat de familieauto van mijn ouders spierwit is, lukt het wonderbaarlijk genoeg nog om de vogels goed te benaderen. Het strûnen (volgens mij Fries voor een beetje rondkijken) doe ik alleen om leuke plekjes op te zoeken. In die momenten gebeurt het ook wel dat ik dan leuke vogelmomenten mee maak. Ik maak ook vaak gebruik van mijn buteo of lig onder het populaire hbn-camouflagenetje. En dan maar wachten. Wat Thijs en ik ook wel eens doen, is de hutten van Han Bouwmeester bezoeken. Enorm gaaf wat je dan voor je lens krijgt in leuke settingen.


Deze juveniele bosuil kunnen vastleggen door vertrouwelijke informatie en eenmaal op locatie voorzichtig het gebied uit te pluizen, wat een geweldige ervaring was dat.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Op het moment dat je naar de vogel toe gaat, verstoor je hem al. Daarom probeer ik dat naar toe gaan al op een beste afstand te gaan inzetten. Bepaalde trucjes pas ik toe zoals het tijgeren. Wat heel goed werkt is, tijgeren dan een tijdje wachten en dan weer verder, zodat de vogel kan wennen. Zodra ik merk dat vogel zich van mij afwendt of bijzonder gedrag vertoont, zal ik weg gaan. Een tip is als je bij de vogel bent en het mooi vindt geweest, ga dan weg op de manier zoals je bent gekomen. Als je bent gaan tijgeren, moet je niet op staan en terug lopen, dan verstoor je alsnog de vogel.


In de bus van stage naar huis zag ik deze groep kluten altijd. Was erg leuk om zelf zo’n plekje te ontdekken en als het dan ook nog werkt is dat fantastisch. Op Koningsdag dit jaar lag ik daar voor zonsopkomst om niet voor verstoring te zorgen. Werkte prima maar het was wel vroeg.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Leuk verhaal al zeg ik het zelf. Ik had een meester (Willem Hoogsteen) op de basisschool die hier een account heeft maar door tijdgebrek niet veel kan plaatsen. Op een of andere manier zag hij mijn interesse voor vogels en voor fotografie. Ik heb me aangemeld en al snel was ik besmet met het birdpix virus. Een grote compact camera was de eerste aankoop en al snel volgde er meer. Daarnaast is een vriend van mijn ouders leraar op de fotografieopleiding waar ik student ben. Ik heb wel cursussen van hem gehad als verjaardagscadeau. Ik denk vaak, als ik ergens anders woonde, was ik waarschijnlijk nu niet vogelfotograaf. Of ik een saai leven zou hebben, durf ik niet te zeggen. Weinig vrienden hebben dezelfde interesse, maar allemaal wel een geweldig leven. Ik zou wel een ander leven hebben.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plekjes bevinden zich in vooral in het Noorden, de rest moet ik nog ontdekken. Mooi gebieden zoals het Zuidlaardermeer, de Friese weilanden, Oost Groningen, en bepaalde stukken bos en meertjes vanwege hun rijkdom aan vogels en mooi licht. Ik vergeet het speeltuintje achterin mijn woonwijk waar in het voorjaar de koekoek foerageert, maar daar dadelijk meer over Wink.


Het Zuidlaardermeer.
De Nederlandse crèche van de Witwangstern (zie hierboven) en sinds twee jaar ook van de Witvleugelstern. Ik betrapte mij er zelf op dat ik geen oog meer had voor de Zwarte stern die soms nog dichterbij kwam dan deze zeldzame sterns. Wat raak je snel verwend hé. Ik zeg als Fries niet, “erg gaat niets boven Groningen” maar het is er wel erg mooi!

Wat is je droomsoort/-gebied?
Sinds een paar jaar hebben mijn ouders een caravan aangeschaft. Daardoor is een vakantie in Frankrijk en deze vakantie midden Duitsland mogelijk. In Frankrijk verbaasde ik me over soorten die hier lastig zijn. Ze zijn daar erg goed zijn te benaderen in de mooiste settingen. Het mooiste lijkt me eens een trip te maken in een verre vakantie bestemming maar een verdere oriëntatie moet nog komen. Ook dichtbij, in Nederland, zijn er plekken waar ik mijn statief best in de grond wil planten. Een mooie steenuilenplek is boven de rivieren niet tot nauwelijks te vinden. Dat zou nog eens kikken zijn joh, die mooi te kunnen zien en vastleggen!


Als je oog hebt voor “de algemenere vogels” kan je daar geweldige opnames maken. Deze opname van een Groenling is afkomstig uit het hutje van Hendrik van Kampen.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Een klasgenote van mij is fervent duikster. Zij mag ook graag dan fotograferen. Het lijkt me een fantastische uitdaging dat te doen, met een mooi prijskaartje aan gear, vissen en andere onderwater dieren te fotograferen. En een techniek wat mij momenteel intrigreert is fotografie met een drone. Fascinerend om te zien wat er allemaal mogelijk mee is. Maar ik droom nog even verder denk ik Wink.


Tureluur jong

Niet hierboven genoemd maar een ander doel is om een eigen vogelhut te creëren. Je kan een mooi laag standpunt innemen met het zonnetje in de rug. Je zal zien dat de jonge tureluurs naar je toe komen rennen.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert?Zo ja, welke?
Ik heb het net al een beetje benoemd. Alle fotografen om mij heen hier in het Noorden zijn mijn voorbeelden. Dat omdat ik vaak mag mee kijken in hun fotografie keuken. Dan gaat mijn mond met verbazing open. Een beste lijst om op te noemen maar de meeste lezers zullen wel weten aan wie ik denk. Ik vind het daarnaast zo gaaf dat het alle Nederlandse vogelfotografen lukt om in ons kikkerlandje zulke mooie vogels te spotten en op zo’n manier te fotograferen dat het bijna buitenland lijkt. Echt super knap, chapeau!

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Zoals ik net al beschreef, volg ik een fotografie opleiding. Op deze opleiding leer ik alle facetten van de fotografie van a tot z. Ook de bewerkingsprogramma’s komen aan bod. Omdat ik die kennis heb, kan ik het nu commercieel inzetten. Zo heb ik veel klussen voor reportages, portretten van hopelijk aankomende modellen, feestjes enz.. Ik vind het enorm leuk om voor opdrachtgevers te werken omdat je weet wat er van je wordt gevraagd. Mijn eigen creativiteit kan ik er daarnaast ook nog inleggen. En het levert iets op natuurlijk. Daarnaast ben ik basketbal- en voetbal clubfotograaf. Leuk uitdagend werk en zo ben ik toch nog verbonden met sport.
Naast vogels mag ik ook graag landschappen vastleggen. Ik heb me laten vertellen dat we dat als vogelfotografen bijvangsten noemen. Leuk!


Jörgen Raymann te gast bij Talkshowevent Bolder75.

Deze foto heb ik gemaakt in opdracht van de Vrije Baptistengemeente Bethel in Drachten. Ik vond het erg mooi toch nog een soort eigen beelden van te kunnen maken door een eigen compositie.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ik heb er twee, een bekende en een onbekende. De een is iets meer gerelateerd aan vogelfotografie dan de andere.

Nu al drie jaar geleden had ik een koekoek ontdekt in een speeltuin achterin mijn woonwijk. Al snel bleek deze schuwe vogel erg goed fotografeerbaar. Op een mooie zomeravond stonden de auto’s van Willem Hoogsteen, Folkert en Hendrik om een boompje waar de vogel zich schuil hield. We waren lekker aan het fotograferen toen er opeens een donkere vw Golf bij voegde. Ik zag al snel veel draadjes en schermpjes op het dashboard. Dat het ook fotografen waren bleek snel een illusie. De twee serieuze kale mannen vroegen wat we deden. Het bleek undercover politie te zijn die na een melding van een ongeruste moeder polshoogte kwam nemen. Tja, je snapt het al, mannen in donkere auto’s met lange lenzen midden op een kinderspeelplaats….. Toen de Golf weg was had de Koekoek ook het hazenpad genomen. Maar de twee volgende jaren meldde de koekoek zich weer. Een echt feest. Wel een beetje illegaal omdat we niet meer op het speelterrein mochten. Maar het is het riskeren meer dan waard.

De tweede anekdote speelde een kleine maand geleden af. Ik lag met Thijs onder camouflage in een wad gebied. Omdat je daar heel lang van te voren al moet zijn om niet te verstoren, lagen wij een beetje te spelen op onze telefoon (echte jeugd hè). Ik vroeg aan Thijs of hij gebruik wilde maken van mijn internet hotspot. Toen hij dat graag wilde, stelde ik alles in. Hij vroeg mij of hij het netwerk had. Ik zei dat ik niet wist of het de van mij was. Al lachend stelde hij mij toen de vraag of er misschien andere mensen in dat enorme natuurgebied waren die een hotspot hadden gemaakt. We hadden immers 2 uur geen mens gezien. Ik was altijd in de veronderstelling dat vogels ook wel behoefte aan een hotspot hadden Wink.

Wat vind je van Birdpix?
Birdpix heeft mij gebracht naar het vogelfotografieniveau waar ik nu op werk. Dat is gekomen door veel exif te lezen, veel beschrijvingen te lezen, mensen om hulp en tips vragen. Velen boden het ook aan zonder dat ik er om vroeg. En de boeken zijn ook een geweldige informatiebron! In het begin was ik echt verslaafd aan Birdpix. Ik schreef veel reacties. Maar met bizar veel spellingsfouten. Mijn gemiddelde berichtje zag er zo uit: mooie fot lekker scherp en een mooie compositie. Spellingsfouten en geen inhoudelijke informatie. Als ik dat terug lees, kan ik wel door de grond zakken van schaamte. Toen was ik nog jong haha. Maar het zegt wel iets over mijn enthousiasme en passie. En daar kan je heel veel mee komen! Helaas heb ik minder tijd voor BP en voor vogelfotografie. De vakantie staat voor de deur dus het is nu weer wat beter haha.
Helaas zie ik dat er geweldige foto’s worden geplaatst die niet worden gewaardeerd naar wat ze waard zijn. Dat heeft denk ik een reden. Er komen teveel foto’s op Birdpix. Er is bijna geen overzicht meer door de grote stroom aan beelden. In de eerste plaats is het geweldig dat er zoveel beelden zijn maar er blijven juweeltjes onder het zand omdat ze simpelweg niet goed worden gewaardeerd. Gelukkig is daar de database. Daardoor worden de toppers er uitgelicht en krijgen ze toch de aandacht die ze verdienen. Hierbij wil ik de moderatoren bedanken voor hun werk. Echt respect dat ze zoveel tijd vrijmaken om door alle foto’s te gaan. Ik heb zelf op een redactie stage gelopen en is een enorme uitdaging mooie beelden uit te zoeken die niet van jezelf zijn.


Scholekster

Twee simpele scholeksters worden heel mooi door het Golden Hour. Dat is een uur na zonsopkomst of een uur voor zonsondergang. Nog leuk te vertellen dat als wij een scholekster zien, wij roepen dat we een zeer zeldzame vogel zien. De scholekster is in Sri Lanka een hele zeldzame trekvogel. Daar springen ze een gat in de lucht als ze eentje zien. Bron: Folkert Veenstra.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Probeer voor jezelf een fotografisch doel te stellen als je op locatie bent. Je kan dat doel maken door thuis informatie te gaan vergaren en veel foto’s te bekijken. Als je eenmaal een doel hebt, laat je niet afleiden door andere gebeurtenissen zoals een andere vogel. Je zal kans maken dat je jou grote doel mist! Dat zou erg zonde zijn.
Deze tip is niet zozeer gerelateerd aan vogelfotografie maar wel fotografie op zich zelf. Als je passie hebt in het fotograferen, kom je heel erg ver! Laat je niet leiden wat anderen zeggen maar volg je hart. Als jij tevreden bent over je beelden, dan is het geslaagd! (Dit geldt niet als je voor opdrachtgevers werkt Wink. )


Appelvink

Als kind was ik gefascineerd door de appelvink; voornamelijk door zijn enorme snavel en mooie kleuren. Hij stond al lang op mijn verlanglijstje. Door Han Bouwmeester die in samenwerking met natuurorganisaties deze en diverse andere hutten aan particulieren verhuurt, kreeg ik samen met Folkert en Thijs de kans in die mooie hut te zitten. We hebben daar een dag genoten van deze Appelvink en zijn familie.

Beste foto



Waarom is dit je beste foto?
Omdat dit een uniek moment is en omdat deze vogel de Albert koekoek wordt genoemd, verdient hij deze plek. De foto is een kleine crop, ik vind de kwaliteit die overblijft erg acceptabel. De pose van de vleugels en het feit dat er een dikke emelt in z’n bek zit. maakt het beeld wel een beetje heel erg bijzonder. Zo lui is die grapjas nou ook weer niet Wink.

Hoe heb je hem genomen?
Ik meen dat ik bij Remco Been in de auto zat. Na een tijdje te hebben gewacht, kwam hij in de boom dichtbij de auto. Hij jaagde continu naast zijn auto. Het gaf ons veel kansen mooie beelden te maken. Hilarisch genoeg is dit exact dezelfde boom als waar hij drie jaar geleden in zat toen de undercover politie op bezoek kwam (zie anekdote).

Wat kan er beter aan?
De kwaliteit kan wel hoger. Er is best wat ruis aanwezig. Zoals ik zei is dit een crop. Met meer millimeters zou dat de kwaliteit ten goede komen maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik had zelf een mooi groen gras veld als achtergrond gehad, maar het grijze is het steen van het basketbalveldje. Dan mag het!

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ja, daar kan ik wel lang over fantaseren. Het meest gave zou ik vinden als ik een roofvogel met prooi zou kunnen vast leggen. Doe maar een beeldvullende. Giervalk met een Witkruintapuitje in een Friese polder met een mooi waterig zonnetje in mijn rug.
Zonder gekkigheid: het mooie van onze hobby dat je van alles tegen kan komen. Ik geniet er zeker van om de huismusjes in de tuin spectaculair vast te leggen maar als er een Afrikaanse Woestijngrasmus in Alphen zit, gaan Thijs en ik er wel heen Wink. Owh wacht dat is gebeurd! Wij zijn jong en een beetje gek.




Deze foto van de Afrikaanse woestijngrasmus hebben Thijs en ik gemaakt op achteraf de laatste dag dat je hem kon bekijken. Een beetje geluk heb je soms dus ook nodig.


Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Wilfried Solarz. Ik bewonder zijn hoge kwaliteit foto’s al een lange tijd. De vogels daarop staan er altijd sierlijk op en mooi van kleur. Ik ben benieuwd hoe hij dat altijd voor elkaar krijgt.


Last edited by Wijnand van Buuren on Fri 03 Jul 2015, 22:55; edited 5 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 1:36    Post subject:
Machtig mooi verhaal man! Super om zo jong al bezig te zijn met vogelfotografie. Ga zo door in het zoeken naar je eigen creativiteit. Dat levert de beste beelden op en het geeft de meeste voldoening.

Leuk om wat over je te lezen.

Groeten,

Peter
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Folkert Veenstra


Gender: Male
Age: 65
Joined: 06 Nov 2005
Posts: 141
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 8:31    Post subject:
Mooi verhaal Albert, waaruit je enthousiasme blijkt.
Toen je de eerste keer met mij meeging naar de Oostvaarderplassen voor de ijsvogel in de Poelruiter vergeet ik ook niet gauw, heb nu nog last van de schouder door die klap die je er op gaf Wink Wat was je blij met je eerste ijsvogeltje.
En dat koekoekverhaal blijft hilarisch.

Groeten,
Folkert
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Frank Schulkes
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 15 Nov 2009
Posts: 25
Location: Helmond / NL
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 9:03    Post subject:
Interessant en onbevangen interview Albert. Open inkijk op je leven waarin je ook nog zoveel tijd weet vrij te maken voor wat ons bindt op Bpix. Zoals ik dat inschat gaan wij nog veel interessante foto's van jou zien de komende jaren. Ga vooral zo door om een eigen stijl en kijk te ontwikkelen. En - dank voor jou vele reacties op geplaatse beelden.
_________________
Nikon D850 + D500, Sigma 300 EX APO DG HSM 2,8 Sigma 300-800 APO EX DG 5,6, Feisol TC 3371 met Wimberley WH-200 versie 2, Benro C48T Monopod en video head.
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 9:13    Post subject:
Met heel veel plezier je verhaal gelezen...geweldig ook om via dit medium mee te hebben gemaakt dat je vanaf een beginnend fotograaf bent uitgegroeid tot een kanjer van formaat!...waarom hebben we die schitterende 'zonsondergang met eend' nooit op Birdpix gezien (of heb ik m gemist?)...

Hopelijk blijf je net zo onbevangen en leergierig fotograferen...dat zegt volgens mij heel veel over jou...ik wens je nog heel veel mooie momenten toe in die geweldige creatie die 'natuur' heet Smile
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 10:02    Post subject:
Je hebt er een top stukje van gemaakt Albert. Als Ik het lees zie je weer tijgeren Very Happy Je ontwikkeling is in een stroomversnelling terecht gekomen en terecht met zulke erkenningen. We gaan nog veel genieten van je foto's. En wie heeft er nou nog meer een koekoek die vernoemd is jij wel Very Happy
Dank voor je mooie woorden ook.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 10:25    Post subject:
Hoi Albert,

Een prachtig verhaal begeleid met schitterende foto's.
Complimenten daarvoor.

Nadat je een dag met ons was mee geweest naar het Lauwersmeer, waar we van je enthousiasme hebben genoten en je 's avonds weer naar huis brachten, vroegen je ouders of je aanleg / talent had voor de fotografie.

Ons antwoord was kort maar krachtig; " Albert die komt er wel".

Als we nu kijken naar de groei die je laat zien en dan bedoel ik zeker niet je eigen lengte, Kan ik alleen maar zeggen Albert ik ben trots op je.

Zoals je wel weet blijf ik je volgen!

Hartelijke groet,
Wies
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 10:49    Post subject:
Een geweldig stuk om te lezen Albert, zo veel passie en daarbij hele mooie foto's!

Ik kan me nog goed herinneren dat toen ik FvdM was, we elkaar nog helemaal niet kenden. Ik woonde net in Groningen en kreeg een pb'tje of we een keer samen op pad konden gaan.
Zo gezegd zo gedaan en inmiddels gaan we vaak samen op pad.
Soms voor een zeldzaamheid, soms naar een hut en soms naar gewoon een leuke vogelgebiedje! Erg leuk. (en die mooie witte auto die jij nu mag besturen is een fijne bijkomstigheid Very Happy )

Je enthousiasme straalt er van af en ik bewonder al je foto's, ook de niet vogelfoto's. Dat is een tak die ik nog niet echt bewandel, dus daarin kan ik nog veel van je leren.
Ook de ontwikkeling die je in 'de fotografie' hebt doorgemaakt, in zo'n korte tijd, zijn zeker knap te noemen. Misschien moet ik ook maar zo'n fotografieopleiding doen ! Wink

Ik hoop dat we nog vaak samen op pad zullen gaan en dat we ooit een Giervalk met Witkruintapuit in de Friese of Groningse polders ("er gaat niets boven Groningen", jaja, als Groninger zeg ik dat wel degelijk) vast kunnen leggen!!

Ga zo door, dan kan je het nog mega ver schoppen Applause Very Happy

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 12:19    Post subject:
Ook ik heb je verhaal met plezier gelezen Albert en heb je ook een keer mogen ontmoeten!
Onder het genot van een lekker stukje cake van Wijnand (van Buren ).
Je hebt je de laatste jaren goed ontwikkelt als fotograaf! Je bent al in de prijzen gevallen zag ik op Facebook Wink
Vind het ook fijn dat je de natuur als de Schepping van God ziet!
Hoop nog veel van je foto's te kunnen genieten!

Ga zo door!
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 07 Jun 2010
Posts: 94

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 14:02    Post subject:
Leuk je zo wat beter te leren kennen, Albert. Je enthousiasme straalt ervan af en je foto's zijn geweldig.
(Je haar zit best goed, niks meer aan doen!).

Groet
Jan
_________________
Canon, Sigma, Gitzo, RRS, Promediagear
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Jul 2015, 15:04    Post subject:
Leuk om te lezen Albert
Je enthousiasme in het begin ben je heel goed aan het omzetten in je eigen fotografie. Ontzettend leuk om hier te zien hoe mensen zoals jij zich ontwikkelen in de loop van de tijd.
Wat jou kenmerkt is dat je zo aardig en belangstellend bent. Dat maakt dat mensen jou iets gunnen. Iets wat je dus al ervaren hebt. Ik wens je toe dat je, uh... ik wens je jezelf toe.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Richard Ubels


Gender: Male

Joined: 27 Jan 2011
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 12:12    Post subject:
Erg leuk verhaal (en dat is een heel enthousiaste reactie voor een Groninger)!

Groet,
Richard
_________________
Zeiss Diascope 85T*FL met vast 40x WA oculair (soms ook zoom 20-60x oculair). Camera panasonic tmc tz10. Adapter homemade (PVC), digiscopen dus. Vanaf oktober 2011 met Canon 7d en 400mm f-5.6L
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 12:41    Post subject:
Wat een heerlijk en enthousiast verhaal.
Heb het met genoegen gelezen.
Ook de bijpassende foto's zijn zeer de moeite waard.

Groeten Nel

Wanneer zien we op Nederpix foto's van je? Laughing
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 12:52    Post subject:
Gaaf Albert, om jou hier als fotograaf van de maand te zien. Wat mij betreft ben jij een kanjer, ik herinner me je "komst" hier op BP nog zo goed, wat belandde er veel in het TA, maar je bleef stief doorgaan - van elk commentaar lerend. Behalve voor je ontwikkeling binnen de fotografie heb ik ook (en zeker) ontzettende bewondering voor je wijze manier van met feedback omgaan. Je hebt die veel moeten incasseren, soms zelfs heel bot, maar zoals jij daar op reageerde is iets waar vele anderen nog wel een voorbeeld aan kunnen nemen. Niet alleen siert dat je en leer je ervan, het dwingt ook respect af - het maakt een groots mens van je.
Daarom ben ik blij en trots dat je bij ons, BPers hoort. En ik hoop dat we nog lang van je foto's mogen genieten.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Eric van Roon


Gender: Male
Age: 55
Joined: 22 Aug 2009
Posts: 20
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 20:48    Post subject:
Ha Albert,
Wat is het een leuk verhaal geworden. Past helemaal bij wat je me al vertelde over je overwegingen en ervaringen. Prachtige foto's illustreren je verhaal. Kortom, helemaal compleet.
Beste groet,
Eric van Roon
_________________
Canon apparatuur.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9812
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jul 2015, 21:06    Post subject:
Mooi dat je fotograaf van de maand bent Albert. Leuk verhaal is het geworden. Een paar dingetjes herken ik wel Smile Ga vooral zo door.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peterh50
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 20 Dec 2007
Posts: 61
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Jul 2015, 13:11    Post subject:
Fijn verhaal om te lezen. Enthousiast, open, met humor en relativeringsvermogen en bovendien nog gelardeerd met heel mooie foto's. Veel succes in je verdere carriere!
Gr. Peter
_________________
Olympus apparatuur, Manfrotto 055Xpro en 680B
http://peterdehoog.blogspot.nl
Back to top
Reply with quote
 
HKo


Gender: Male
Age: 82
Joined: 19 Jul 2005
Posts: 64
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Jul 2015, 13:35    Post subject:
Mooie foto's en natuurlijk een prachtig verhaal. De verhalen bij je foto's lees ik altijd met belangstelling en plezier. Vaak mooie en vrolijke, humoristische en blije verhalen. Mooi dat je ook succes hebt met andere soorten fotografie. Albert je doet mij en vele anderen een plezier met je foto's en verhalen. Groeten Hendrik Kooistra.
_________________
Camera: Canon + glaswerk.
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 13 May 2015
Posts: 76
Location: Kapelle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Jul 2015, 0:01    Post subject:
Ik ben nog redelijk nieuw hier, ken je niet zo goed maar ik heb het met veel plezier gelezen. Wink
_________________
Nikon D850 + D810 | Nikon 300mm F4 | Nikon 500mm F4 | Nikon 16-35 F4 | 12-24mm F4 | 150mm F2.8 | 70-200 F2.8
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Jul 2015, 9:56    Post subject:
Beste Albert, buitengewoon leuk om je verhaal te om te lezen.
Sinds ik op BP actief ben volg ik je al en het is ontzettend leuk om te zien dat je je niet alleen als fotograaf ontwikkeld maar ook een echte mijnheer aan het worden bent. Petje af voor alle goede zaken waar je mee bezig bent.
Ik wens je een goede en gezonde toekomst met veel (fotografische) hoogtepunten.
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Jul 2015, 16:18    Post subject:
Hoi Albert,

Leuk dat je hier staat, en en mooi verhaal en foto´s.
Misschien komen we elkaar nog eens tegen ?

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 38
Joined: 20 Jun 2011
Posts: 70
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Jul 2015, 7:29    Post subject:
Leuk stuk Albert! Die vliegende koekoek vind ik top!
_________________
Body: Canon eos 50d - Telelens: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Statief: Manfrotto 055XPROB Pro Tripod Black met Manfrotto 322RC2 Grip Balhoofd - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Jul 2015, 16:59    Post subject: Hallo Albert,
Mooi enthousiast verhaal, precies zoals ik je ken. Fraai aangevuld met mooie foto's. Leuk om te lezen.
Groeten uit Groenlo.
hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Jul 2015, 8:47    Post subject:
Hoi Albert,
Mooi verhaal en mooie foto's.
Veel succes bij je verdere ontwikkeling en we gaan nog veel van je zien!
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Jul 2015, 11:29    Post subject:
Hi Albert, wat een enthousiast verhaal! En wat ontwikkel je je passie in een hoog tempo. Dat belooft nog wat.
Geweldig wat je op die leeftijd allemaal nog voor de boeg hebt, daar kan ik best jaloers op worden.

Dank voor je verhaal en laat je niet afleiden Smile

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum