Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats


Ervaring Sigma 50/500

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Richard Burgmeijer


Gender: Male
Age: 49
Joined: 12 Mar 2005
Posts: 48
Location: Swifterbant
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 10:08    Post subject: Ervaring Sigma 50/500
Ik ben van plan een Sigma 50/500 aan te schaffen. Er zullen er veel op BP zijn die deze lens ook in hun bezit hebben.
Ik zou zeer graag willen weten wat jullie van deze lens vinden en of het ook een goede lens is om vliegende vogels te bevriezen.

Alvast bedankt, Richard Wink
_________________
Canon
www.richardburgmeijer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 10:56    Post subject:
Om eerlijkte zijn, als ik het geld (er voor over) had, dan zou ik toch eerder gaan voor de 170-500. Kijk gewoon maar naar de foto's die daar mee gemaakt zijn (Rick's Marokko serie en Jack90's klein gespuis), en vergelijk die met de foto's die met de Bigma zijn gemaakt. Qua prijs scheelt het niet zo veel. En om nu met zo'n toeter op 50-170mm platen te schieten, tja.... Op 500 mm lijkt mij de 170-500 beter, maar misschien dat anderen er meer verstand van en ervaring mee hebben.
Op de site van sigma kan je ze allebei bekijken en eventueel twee vensters naast elkaar zetten. De 170-500 is een halve kilo lichter, maar heeft niet HSM. Succes.
groet
_________________
Canon DSRL: ouder spul
Back to top
Reply with quote
 
Jan-Jaap
Guest







PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 12:39    Post subject:
Elbert wrote:
Om eerlijkte zijn, als ik het geld (er voor over) had, dan zou ik toch eerder gaan voor de 170-500. Kijk gewoon maar naar de foto's die daar mee gemaakt zijn (Rick's Marokko serie en Jack90's klein gespuis), en vergelijk die met de foto's die met de Bigma zijn gemaakt.


Die 170-500 die heb ik en die bevalt mij niet echt. Optisch is ie in orde, dat is tenminste wat de mensen bij Sigma zeiden. Later bleek ook dat mijn camera, Canon 300D, niet in orde was. Maar de foto's die ik met deze lens maak zijn, mijn inziens, niet lekker scherp. Het ligt waarschijnlijk aan mijn kunnen maar toch.

Eind december een excursie met mijn vogelwerkgroep gehad en daar had iemand een canon 350d en de Canon 100-400L bij zich. En we hebben foto's gemaakt van dezelfde vogels maar het resultaat was dat zijn lens stukken malen, en dat verbaasde mij toch wel, scherper was. En dan zegt men dat de 100-400 niet eens super scherp is. Maar vooral ook het contrast en detail viel mij op.

O.K. twee verschillende lenzen en twee verschillende camera's maar het heeft mij aangespoord om te gaan sparen voor de 300mm F4. Nog een paar weken/dagen en de bestelling kan gedaan worden.

Als advies zou ik willen geven, spaar door en ga voor de L lenzen van Canon. Ik ben nu duurder uit. Want als ik mijn 300mm heb vermoed ik dat ik de sigma netjes opberg en er niet meer na omkijk. Tweedehands leverd dat ding te weinig op. Of je moet een mooi willen doen, dan zie wel een pb-tje komen ;)

JJ
Back to top
Reply with quote
 
Joost Schamp


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 117
Location: Koksijde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 16:50    Post subject: sigma lenzen
Heb ja al aan deze gedacht?
Sigma 80-400 f 4.5-5.6 EX OS bij PIXMANIA kost deze 1259 €+9€ verzendkosten
op e-bay heb ik er eentje gevonden voor 859€ + 45€ verzendkosten van uit HONG KONG
OS staat voor "optical stabilizer"
groeten Joost
Back to top
Reply with quote
 
Joost Schamp


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 117
Location: Koksijde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 17:02    Post subject: sigma lenzen
Nog een tip
Heb een Canon 100-400 4.5-5.6EF-L IS USM gevonden op e-bay voor
1290€ +25€verz+5€ verzekering
Back to top
Reply with quote
 
Kees de Jager
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 47
Joined: 14 Jun 2005
Posts: 209

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 18:36    Post subject:
Zelf in bezit van een 170 - 500 van Sigma.
In combinatie met een 300D naar tevredenheid veel foto's gemaakt.

Na overstap van camera (20D) begon de Sigma echter steeds minder te voldoen. Zelfs onder goede omstandigheden werden de foto's niet zo scherp als voorheen. Dit terwijl met een andere lens (Tamron 28-300) geen verschil te zien was.
Nu overgeschakeld naar een Canon 100-400 L IS USM en geen moment spijt.

Voordat je tot aanschaf overgaat dus goed kijken naar de combinatie van camera en lens die is bepalend voor het geheel. Zie ook testen in diverse bladen (helaas bijna altijd met korte brandpuntafstanden).

Kees
_________________
Canon 7DII, Canon 300/2.8 IS II, Canon EF 500mm f/4 L IS USM, Canon 1.4 TC II
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 22:23    Post subject:
als je goedkoop wilt fotograferen tot je een canon 300F4 + tc kunt betalen, dan kun je ook een 2e hands sigma 400 F5.6 APO proberen (orde grootte 300 euro).
de 50-500 heeft een veel snellere autofocus dan de andere besproken sigma's. dat is toch wel uiterst prettig.
Back to top
Reply with quote
 
Els Branderhorst




Joined: 18 Nov 2004
Posts: 28

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 22:26    Post subject:
Hoi Pluus, welke lens aan te schaffen, hangt natuurlijk van veel (persoonlijke) criteria´s en mogelijkheden af.
Sinds half november heb ik zelf een sigma 50-500 aangeschaft, heb een canon 20d.
Tot nu toe ben ik er heel erg tevreden mee en ben er alleen maar positief over.
De scherpte is prima in orde. Scherpte hangt natuurlijk voornamelijk af van je eigen instellingen betreffende diafragma en sluitertijd.
Ik fotografeer altijd uit de hand. De F5.6 bij 500 mm is daarbij ook ideaal.
Deze sigma is in de hand ook prima onder controle te houden ondanks het "gewicht". Ik loop er de hele dag mee rond (krijg spierballen Wink ).
Bij mij heeft niet alleen de prijs (ik kreeg een hele goede) de doorslag gegeven, maar ook de 50-500 mm.
Ik fotografeer dol enthousiast vogels, maar wil graag ook wel eens een landschap "meepakken".
Ook indien een "grotere" vogel te dichtbij komt, kan ik altijd heel snel terug naar 50.
Over vliegbeelden? Als je mijn recente opnames bekijkt, kom je een vliegende pestvogel tegen. Ook gemaakt met de sigma 50-500, uit de hand en meegetrokken (op 500 mm). Valt dus niet tegen.

Natuurlijk zijn er betere en snellere (canon) lenzen, maar daar betaal je dan ook 4 a 5 keer zoveel voor.
Deze prijzen vond ik voor mezelf niet haalbaar.
De goede, betere fotozaak zal je de mogelijkheid kunnen bieden verschillende merken te laten uitproberen.
Succes en altijd geldt nog, de fotograaf maakt voornamelijk de foto, niet alleen de lens.
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Jan 2006, 23:39    Post subject:
Ja, nu besef ik opeens dat ik els wel erg tekort heb gedaan. Inderdaad zijn met de 50-500 erg mooie platen te maken, laat ze zien. En de snellere AF is natuurlijk een groot pluspunt. Ja, nu weet ik het ook niet meer, maar eigenlijk heb je nu de reactie waar je om vroeg al gehad, namelijk van Els. groeten
_________________
Canon DSRL: ouder spul
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Jan 2006, 20:55    Post subject:
peter wijn wrote:
als je goedkoop wilt fotograferen tot je een canon 300F4 + tc kunt betalen, dan kun je ook een 2e hands sigma 400 F5.6 APO proberen (orde grootte 300 euro).


Patrick Lemmens heeft deze lens i.c.m. een EOS 10D. Ik weet dat hij met deze lens niet het diafragma kan gebruiken en dus alleen op volle opening kan schieten. Ik weet niet hoe het met de 300D zit, maar ik verwacht niet anders.

Ik zou zeker trouwens niet voor de sigma 80 - 400 mm gaan, las laatst elders op dit forum dat de OS niet goed werkt bij bewegende objecten.
De 50 - 500 lijkt mij zeker geen verkeerde keuze, maar persoonlijk zou ik gaan voor een prime (dus de EF 300 mm 4.0 L IS of EF 400 mm 5.6 L).
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Menno van Duijn


Gender: Male
Age: 41
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 76
Location: Katwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2006, 16:08    Post subject: Re: Ervaring Sigma 50/500
[quote="Pluus"]Ik ben van plan een Sigma 50/500 aan te schaffen. Er zullen er veel op BP zijn die deze lens ook in hun bezit hebben.
Ik zou zeer graag willen weten wat jullie van deze lens vinden en of het ook een goede lens is om vliegende vogels te bevriezen.

Het is maar net wat voor kwaliteit je zelf voor ogen hebt en hoeveel geld je hebt te besteden. Dus kwaliteit vs geld is de belangrijkste afweging die je moet maken.

In 2000 kocht ik voor het eerst een "echte" lens een Sigma 170 - 500 APO 5.6 in combinatie met een Canon EOS 300. Ik heb er veel foto's mee gemaakt en ik was tevreden over het resultaat. Later kwam er een digitale vervanging voor de EOS 300, een 300D. Ook goede foto's naar mijn criteria toendertijd. Door de digitale revolutie en de komst van Birdpix kon je je eigen foto's vergelijken met die van anderen en mijn eigen kwaliteit werd minder dus sparen voor nieuw en beter speelgoed.

Juli 2005 kocht ik een Canon 500 mm f4.0 USM voor een betere kwaliteit wat zeker te merken is. Maar de af werkte niet snel genoeg naar mijn mening dus weer sparen en in oktober 2005 kocht ik een Canon 20D. Nu heb ik de kwaliteit die ik altijd al voor ogen had.

Je ziet dus dat ik vrij perfectionistisch ben voor kwaliteit maar daar hangt ook een prijskaart aan een vrij grote. Het is maar net wat je ervoor over hebt. Als je gewoon leuke foto's wilt maken dan volstaat een Sigma 170 - 500 mm. Een lens bepaalt je scherpte voor een groot deel. Wil je ook foto's maken dan moet je een snelle camera hebben waar de autofocus.nl met een 300 of 350 D van Canon maak je ongeveer maxx 3 beelden per seconde. Met een 10 of 20 D van Canon ongeveer 6.

Goede prijs-kwaliteit combinaties zijn:
Lens (oplopend in kwaliteit): Sigma 170 - 500, Canon 100 - 400, Canon 400.
Body(oplopende snelheid): Canon 300D, Canon 350D, Canon 10D en Canon 20D.

Dit zijn de producten waar ik je over kan informeren. Op het gebied van Nikon kan ik je weinig vertellen. Let erop dat je bij je aankopen eerst goed erover nadenkt en informeert. Goedkoop kan duurkoop zijn op lange termijn.

Succes met je keuze.

Menno van Duijn
_________________
Zie profiel op www.mennovanduijn.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Jan 2006, 17:21    Post subject:
beste aves,

Quote:
dat hij met deze lens niet het diafragma kan gebruiken

geldt dit ook voor andere exemplaren van deze lens? Op de nikon D70 werkte de lens prima... lijkt me een incidenteel probleem voor patrick?

Quote:
dat de OS niet goed werkt bij bewegende objecten

Niet alleen OS werkt niet bi bewegende objecten. Ook VR (nikon) en IS (canon) werken niet als het beest beweegt. Ze corrigeren alleen beweging van de camera, niet van de vogel.

Met je argumenten ben ik het niet eens. En een zoom is soms zeer handig en soms in kwaliteit niet onderscheidbaar van een vaste brandpuntslens. Een zekere rein hofman gebruikt een zoomlens.
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 23 Jun 2005
Posts: 128
Location: Prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Jan 2006, 19:50    Post subject:
ik had een canon 300D met een sigma 50-500 gekocht .
maar kreeg daar maar weinig echt scherpe foto's uit .
na ook nog eens met de lens vergrendeling problemen gehad te hebben .
was de maat voor mij vol .alles in de verkoop 3 dagen maar .
20D en een 100-400mm besteld ,en ik heb spijt dat ik die toen niet eerder gekocht heb .ik was weer tevreden .
maar ik heb jammergenoeg de sigma 50-500 niet op de 20D body kunnen proberen .
dus ook bij mij had het aan de 300D kunnen liggen .

een 400mm F5,6 is er ook nog natuurlijk .

gr ad .
Back to top
Reply with quote
 
martino
Guest







PostPosted: Mon 16 Jan 2006, 22:37    Post subject: Re: sigma lenzen
kasperoni wrote:
Heb ja al aan deze gedacht?
Sigma 80-400 f 4.5-5.6 EX OS bij PIXMANIA kost deze 1259 €+9€ verzendkosten
op e-bay heb ik er eentje gevonden voor 859€ + 45€ verzendkosten van uit HONG KONG
OS staat voor "optical stabilizer"
groeten Joost


LET OP Exclamation : voor spullen verzonden vanuit andere landen geldt een invoerheffing - de douane is niet echt soepel: er komt zo 20% bovenop!
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 17:49    Post subject:
peter wijn wrote:
beste aves,

Quote:
dat hij met deze lens niet het diafragma kan gebruiken

geldt dit ook voor andere exemplaren van deze lens? Op de nikon D70 werkte de lens prima... lijkt me een incidenteel probleem voor patrick?


Ik weet niet hoe het zit bij Nikon, ik weet zeker dat bij Canon dit NIET een incidenteel probleem is, maar een probleem met de chip welke het diafragma regelt. Sommige lenzen kunnen dan kostenloos gerechipt worden door Sigma, ik weet niet of dat bij de 400 mm ook geldt. Bij analoge body's is er overigens geen probleem.

peter wijn wrote:
Niet alleen OS werkt niet bi bewegende objecten. Ook VR (nikon) en IS (canon) werken niet als het beest beweegt. Ze corrigeren alleen beweging van de camera, niet van de vogel.

Met je argumenten ben ik het niet eens. En een zoom is soms zeer handig en soms in kwaliteit niet onderscheidbaar van een vaste brandpuntslens. Een zekere rein hofman gebruikt een zoomlens.


Ik begrijp ook wel de werking van IS, VR en OS. Ik las in onderstaand topic dat de Sigma 80-400 "nu al kuren te vertonen met de stabilizer ". Over de IS van de 100-400 heb nog niet zulke klachten gelezen, maar als iemand daar meer over weet hoor ik (en wellicht anderen) dat graag.

topic: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1141&highlight=sigma+80400

Wat betreft de genoemde zoom; sorry, nou ga je appels met peren vergelijken; ik heb gezegd dat de 50-500 net iets minder scoort dan de 300 en 400 van canon. De sigma 300-800 5.6 is een andere prijsklasse (€5.395,- t.ov. €929).

Ik weet ook wel dat een zoom handig is (werk er zelf ook mee) maar een 10 maal zoom kan de kwaliteit van een vaste brandpunt helaas niet evenaren. Ik wil daarmee absoluut niet zeggen dat je er geen goede, scherpe foto's mee kan maken (voor ik de Bigma gebruikers voor de deur heb staan. Wink )
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Kane


Gender: Male
Age: 59
Joined: 26 Feb 2006
Posts: 3
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Feb 2006, 16:46    Post subject:
Hoi,ik heb de 50-500 en ik kan heel kort zijn, een perfecte lens, gewoon kopen.
Jan
_________________
http://fotografie.vindjeviahier.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gerrejac


Gender: Female
Age: 67
Joined: 24 Sep 2005
Posts: 10
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Feb 2006, 19:29    Post subject:
graag wil ik ook reageren want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ben ook al een tijdje op zoek naar een lens waar ik veel bij zal hebben,voor mijn grootste hobby, dus het maken van mooie foto's van vogels.
Heb laast een Sigma 400 Apo 5.6 gekocht via fotoapparatuur.nl. Ik wist dat deze lens alleen werkte op een digitale camera bij 5.6.
"Okee" dacht ik want ze kunnen omgechipt worden zodat ze wel werken.
Dus niet! Alleen als het een 400 Apo 5,6 Macro was. Jammmer! Mijn fout!
Nu wil ik dus deze lens gaan inruilen en een nieuwe lens gaan kopen voor dat ik op het weekend naar de Ardennen ga.
Nu twijfel ik erg moet ik nu de Sigma 50/500 gaan nemen of deSigma 170/500
of tochvoor een vaste lens de Canon 400 5.6.
Ik vind de Canon 500 een super lens. Vooral als ik de foto hier op de site zie Maar deze lens is A' niet bereikbaar voor mij qua prijs,maar ook niet wegens het gewicht.(rugproblemen). Dus ook daar moet ik rekening mee houden.
Ik hoop dat ik nu een goeie keuze kan maken.Wie kan mij helpen.
Heb echt alles al gelezen op diverse forums! En ik weet ook dat, al heb je nog zulke mooie, goede of peperdure lenzen, het is de fotograaf die de foto maakt.

met vriendelijke groet,
Gerrie
_________________
Canon 350 eos /30D,EFS 17-85mm IS USM
EF 70-300mm IS USM,EF 100/400L IS USM
Tamron macro 90mm.Canon speedlite430ex
Back to top
Reply with quote
 
dynamik


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Sep 2005
Posts: 35
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 26 Feb 2006, 19:46    Post subject:
Zelf ben ik in het bezit van de 50-500. Het is een heerlijke lens.
Mochten de birdies te dichtbij komen kan je snel terug naar een korter bereik.
Ondanks dat het een zoom is vind ik hem persoonlijk best scherp. In mijn persoonlijk album staat een torenvalk die ik vanmiddag geschoten heb.
Veel scherper als dit heb ik ze er nog niet gekregen Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Feb 2006, 8:02    Post subject:
edit: aangepast, sorry
(ik lees net eerdere postings, daar staat dat het sigma canon-probleem heel anders is dan ik aangenomen had, dom van me)

richard,
volgens "bartjes" is de 50-500 beter dan de 170-500. Of het waar is weet ik niet, maar het is de moeite waard om het te controleren voor je tot koop over gaat. Die 170-500 is nieuw ook niet zo heel goedkoop.

plezier er mee.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum