Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Welke Canon lens moet ik aanschaffen ??

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 20:47    Post subject: Welke Canon lens moet ik aanschaffen ??
Help. Ik ben er bijna uit maar nog niet helemaal. Een tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over welke lens ik zou moeten kopen en dacht toen over een Sigma OS. Uiteindelijk ben ik mede dankzij het advies van Peter Grobben en HJDT wel overtuigd van de aanschaf van een Canon lens. Ik twijfel nu alleen nog tussen de 70-200 F2.8 USM IS met een 2x converter of de aanzienlijk goedkopere EF 300 F4.0 IS met 1.4 converter. Wat is nou eigenlijk de beste koop als we het geld even buiten beschouwing laten ? Alvast bedankt

Martin

Paul Cools

PostPosted: Wed 18 Jan 2006, 15:55    Post subject:
Martin

Ik denk dat de 300mm F/4 wel de beste is van de 2, hij wordt ontzettend goed verkocht en je hebt er met de 1.4 extender een mooi bereik mee.
Ik zelf heb ook de 300mm F/4 met 1.4 extender en ben er zeer tevreden over.
Een kennis van me heeft de 70-200 F2.8 lens en gaat over naar de 300mm F/4, omdat hij het resultaat niet zo mooi vond.

Bart van Buren

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Jan 2006, 19:42    Post subject:
Ik zou zeker voor de 300mm gaan. De kwaliteit van een 300+1,4x(420mm) is beter dan die van een 200zoom+2x(400mm). En als je met donker weer de converter niet gebruikt kan je beter een 300mm overhouden dan een 200mm. Die zoom zal je met vogelfotografie toch vrijwel niet gebruiken. Je komt eerder millimeters tekort dan dat je uit zou willen zoomen.

Vr Gr Bart

Peter Grobben

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Jan 2006, 20:57    Post subject:
Twee die ervaring hebben met de 300mm en zijn er zeer over te spreken.
Zelf heb ik de 400mm en als je voor de vogelfotografie gaat heb je mm nodig dus, is de 300mm de beste keuze in deze.
De 70-200mm daarentegen is een veelzijdige lens en veel lichtsterker dan de 300mm, ook hier ben ik zeer tevreden over.
Blijft moeilijk, maar bekijk het fotowerk op birdpix goed door van diegene met de 300mm lens en concludeer of dit het resultaat is van wat jij zelf zou willen bereiken.
Toy toy met je zoektocht, groetjes Peter.
Wink

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 19 Jan 2006, 10:10    Post subject:
Peter Grobben wrote:
Twee die ervaring hebben met de 300mm en zijn er zeer over te spreken.
Zelf heb ik de 400mm en als je voor de vogelfotografie gaat heb je mm nodig dus, is de 300mm de beste keuze in deze.
De 70-200mm daarentegen is een veelzijdige lens en veel lichtsterker dan de 300mm, ook hier ben ik zeer tevreden over.
Blijft moeilijk, maar bekijk het fotowerk op birdpix goed door van diegene met de 300mm lens en concludeer of dit het resultaat is van wat jij zelf zou willen bereiken.
Toy toy met je zoektocht, groetjes Peter.
Wink

De 70-200 is idd lichtsterker maar vrijwel niet inzetbaar voor vogels; ik heb ooit op een ander fotoforum iemand gezien die deze gebruikte voor vogels op de voederplaats te platen, maar dat is dan ook een geval apart.

Ik gebruik zelf de EF 100 - 300 f5.6 L (vanwege het studentenbudget Wink ), en gebruik deze voor vogels zelden beneden de 300 mm. Alleen bij grote groepen vogels (zoals ganzen) is het wel eens handig om een groepsfoto te maken.
Ik zou zoals hiervoor gezegd idd voor de 300mm gaan, daar krijg je zeker geen spijt van! Smile

Fuse

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Jan 2006, 11:46    Post subject:
Heb je de 400 mm 5.6 van canon al overwogen? Is een sterk onderschatte lens. Ik fotografeer hier al een tijdje mee en ben erg tevreden van de resultaten.
Met een 1,4 TC heb je een 560 mm en al je de contacten van je convertor afplakt werkt je autofocus nog steeds. Je kan geen mm's genoeg hebben bij vogelfotografie.

De 400 mm is bovendien nog iets goedkoper dan de 300mm dacht ik.

En dan heb je nog de 100-400mm van canon. Vind je ook ongeveer in die prijsklasse.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

Martin Hierck

PostPosted: Fri 20 Jan 2006, 22:07    Post subject: Allen bedankt voor het advies !
Jongens, bedankt voor het advies ik denk dat ik er wel uit ben en voor de Canon 300 f4.0 IS met 1.4 ex ga. Nog een paar weken sparen en dan is het zover. Thanx

Martin

Paul Cools

PostPosted: Fri 20 Jan 2006, 23:38    Post subject:
Veel succes Martin, we zien de resultaten wel verschijnen.
Je zult er geen spijt van krijgen!

De Groeten
Paul

Ad Sprang

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Jan 2006, 23:42    Post subject:
Martin,
heb deze lens zelf ook en heb er nog geen dag spijt van gehad. Wat mij betreft ook een aanrader dus.
Succes ermee en we zien de resultaten wel tzt.
Groeten,
Ad
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Jan 2006, 14:14    Post subject:
Martin, tot 31 januari loopt een cash-back actie van Canon voor deze lens, krijg je 100euro retour (dacht ik). Kan iets zijn om ff in gedachten te houden... Cool
Overigens: ik heb de lens ook, en ben zeer te spreken over de autofocussnelheid. In combinatie met de al servo-functie op de eos20d lukt het best goed om bijvoorbeeld scherpe vluchtopnames te maken.

Luc
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum