Gender: Male Age: 64 Joined: 29 Oct 2011 Posts: 94 Location: Wageningen
Posted: Sun 07 Aug 2016, 16:55 Post subject: Omzetten foto's van RAW naar JPEG
Ik ben sinds kort in het bezit van een Canon 80D.
En ik heb Elements 9.
Wanneer ik nu in Elements een foto wil openen krijg ik de mededeling dat het bestandstype niet wordt herkend.
De bestanden zijn van het type .CR2, net als bij mijn vorige camera, een 500D. Met bestanden van die laatste camera had ik geen problemen.
Weet iemand waar ik welk "vinkje" moet zetten om weer aan het werk te kunnen?
Elements 9 is wel erg "oud". De .cr2 uit de 80D is een ander formaat. Wat je lunt doen is de Adobe DNG Converter downloaden. Hiermee kun je de .CR2 converteren naar DNG. Daarna kun je deze bestanden met Elements 9 lezen.
Lijkt wat omslachtig maar valt mee omdat de DNG converter gehele directies kan omzetten.
Gender: Male Age: 64 Joined: 29 Oct 2011 Posts: 94 Location: Wageningen
Posted: Tue 09 Aug 2016, 9:42 Post subject:
terecht vraag Carel.
Maar natuurlijk wil ik wel de voordelen van een RAW bestand.
Anders kan ik inderdaad net zo goed in JPEG foto's maken. _________________ Erik
Gender: Male Age: 73 Joined: 06 Jan 2007 Posts: 218 Location: Nederland
Posted: Fri 12 Aug 2016, 8:58 Post subject:
je kunt in DPP zelfs de RAW bestanden al grotendeels bewerken. Witbalans corrigeren, belichting corrigeren, uitsnede maken, hooglichten en schaduwen bijstellen, ruisonderdrukken etc. Daarna bestand converteren naar JPEG (met behoud originle RAW) en in een ander programma evt. verder bewerken. _________________ Canon
Gender: Male Age: 57 Joined: 05 Jan 2010 Posts: 66 Location: België - Oost Vlaanderen
Posted: Fri 12 Aug 2016, 15:36 Post subject:
Carel v/d Sanden wrote:
Wanneer je toch direct omzet naar JPG, waarom dan niet fotograferen in JPG.
hoef je niets om te zetten
Waarschijnlijk omdat hij liever zelf de touwtjes in handen heeft hoe de opname wordt afgewerkt
Als je eenmaal gewend bent van met RAW te werken wil je niks anders meer !
Of het zou moeten gaan om familiekiekjes en dan nog ...
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum