Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Ruisprestaties Canon 80d

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Sep 2016, 9:26    Post subject: Ruisprestaties Canon 80d
Beste mensen,

Ik ben benieuwd naar de gebruikerservaringen met de nieuwe Canon 80d, en dan met name de iso prestaties. Er is uiteraard wel wat te vinden op het internet daarover, maar ik hoor het liever van de gebruikers.

Mijn Canon 7d is aan vervanging toe. Vraag mij af tot welke waarde ik kan schieten zonder noemenswaardige ruis op groot formaat. In hoeverre is dit een verbetering? Ik twijfel nog over de overstap dus vandaar deze vraag.

Alvast bedankt.

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Sep 2016, 20:31    Post subject:
Op dpreview.com staat een interessante uitleg over een ISO test van de 80D. Conclusie: met de 80D is het veel minder belangrijk om je sluitertijd hoog te houden door de ISO op te krikken. Je kunt (bijna) net zo goed een onderbelichte foto maken bij lagere ISO en daarvan de belichting te verhpgen in de nabewerking. Goed, dit is nog steeds van internet geplukt want ik heb zelf slechts een halve 80D (=40D Smile) maar het is een interessant verhaal.
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Sep 2016, 7:32    Post subject:
Groter dynamisch bereik dus idd beter in het oplichten van donkere stukken zonder storende artefacten.

Op internet verschillende reviews gekeken.

https://www.youtube.com/watch?v=ZqsCRadQuHk

De 80 d schijnt betere iso prestaties te hebben als de mark ii, plus een beter dynamisch bereik. Op 8:35 wordt zelfs beweerd dat de iso prestatie niet zoveel scheelt met de fullframe camera 5d mark iii van canon. Interessant is het in ieder geval wel. Positieve ontwikkeling iig van Canon, weer een stap in de goede richting.
Back to top
Reply with quote
 
Louis56


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2012
Posts: 9
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Dec 2016, 10:57    Post subject: EOS80D ruis
Ik heb een EOS80D en ben tot de conclusie gekomen dat bij de EOS80D door het hoge aantal pixels korte sluitertijden veel ruis opleveren bij zwak licht (wat je in NL vaak hebt). Hoge iso en korte sluitertijd kun je beter vermijden bij een hoog pixel APS-C camera. Ook heeft de Stabiliser veel meer invloed op de scherpte bij kortere sluitertijden bij een dergelijke gevoelige sensor. IS beter uit dan aan in de meeste gevallen. Zeker met telework.
Alszodanig is de EOS80D geen 'beginners'camera
_________________
Louis Dederen met Canon EOS 80D/EOS 600D obj. EF 100-400 USM L ISII 4.5-5.6, 55-250mm ISII, EF 18-55mm ISII en EF100-300 USM. Flits Metz 44AF en HSS flitsers METZ Mecablitz M400 (2x) en Canon Speedlite 430EXII.
Back to top
Reply with quote
 
Louis56


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2012
Posts: 9
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Aug 2017, 12:46    Post subject: Hoge ISO ruisreductie juist bij RAW uitzetten
Hoewel de informatie over 'Hoge iso ruisreductie' volgens de theorie allen bij hoge ISO werkt en ook niet bij RAW opnames is het tegengestelde waar.
Hoge ISO ruis geeft in ieder geval bij de EOS 80D in stand Normaal zelfs bij RAW opnames (zie waarden in DPP) al bij ISO 160 correcties voor Ruisreductie en Chromeratie ruisreductie met waarden tussen 3 en 5. Kortom verlies dat je niet meer bij kunt sturen.
ISO 160 is immers helemaal niet hoog en bij RAW is het niet de bedoeling dat je handmatige correctieruimte kwijtraakt.

Uitzetten dus! Idea
_________________
Louis Dederen met Canon EOS 80D/EOS 600D obj. EF 100-400 USM L ISII 4.5-5.6, 55-250mm ISII, EF 18-55mm ISII en EF100-300 USM. Flits Metz 44AF en HSS flitsers METZ Mecablitz M400 (2x) en Canon Speedlite 430EXII.
Back to top
Reply with quote
 
Kwikstaart




Joined: 15 Apr 2008
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Sep 2017, 9:51    Post subject:
beste allen,

ook ik overweeg de Canon 80D als opvolger van mijn 650D (samen met de Canon 400mmm 5.6). De 7DM2 wordt het niet.

Ik begrijp niet goed wat Louis bedoelt met "uitzetten dus". Wie kan mij dat uitleggen?

En wat zijn de meningen over de verbeterde prrstaties van de 80D bij hogere ISO-waarden (vanaf ISO 800) tov de 650D die ik snel last van ruis vind hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Gr
Marijn
_________________
Geen DSLR maar probeer de Canon SX 30 IS superzoom (tot 840mm, 35x optische zoom) uit. Als dat niet hier mag dan hoor ik het wel.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Sep 2017, 11:20    Post subject:
Hij bedoelt dat je de interne ruisonderdrukking van de camera beter uit kunt zetten, zodat je dit achteraf zelf kan doen in je fotobewerkingsprogramma. Dan kun je zelf de balans bepalen tussen de hoeveelheid ruis die je acceptabel vindt, en het glad worden van bepaalde delen van de foto. Daarnaast maakt interne ruisonderdrukking je camera trager (frames per seconde bijvoorbeeld).
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Sep 2017, 11:40    Post subject:
Ik heb uit interesse ook eens de DxO testresultaten voor enkele APS-C camera's op een rijtje gezet:

Dynamisch bereik
Canon:
80D: 13.2 stops
750D: 12.0 stops
7DII: 11.8 stops
70D: 11.6 stops
700D: 11.2 stops
Nikon:
D7500: 14.0 stops
D500: 14.0 stops

Kleurendiepte
80D: 23.6 bits
750D: 22.7 bits
70D: 22.5 bits
7DII: 22.4 bits
700D: 21.7 bits
Nikon:
D7500: 24.3 bits
D500: 24.1 bits

Low-light ISO
80D: ISO 1135
7DII: ISO 1082
70D: ISO 926
750D: ISO 919
700D: ISO 681
Nikon:
D7500: ISO 1483
D500: ISO 1324

De 80D doet het op al deze onderdelen goed, de sensor is dus zeker een verbetering ten opzichte van de 70D of 7DII. Er is natuurlijk meer dan alleen de sensor, zoals het aantal focuspunten en het aantal frames per seconde. Daarin wint de 7DII van de 80D.

Nikon komt er altijd beter uit qua sensoren. Maar goed, er zijn ook weer andere dingen die bepalen of je voor Canon of voor Nikon gaat, bijvoorbeeld het assortiment lenzen.

Mijn 700D blijft ook een topper in deze rijtjes. Ik zing het er nog even mee uit Smile
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Sep 2017, 12:25    Post subject:
De grafieken van DxO zijn zelfs nog iets interessanter dan de samenvattende tabellen, omdat je dan het verloop bij iso-waarden ziet en dus aan je eigen camera kan zien hoeveel beter/minder de andere camera is. Daaraan kun je zien dat de moderne sensoren toch eigenlijk vrij dicht bij elkaar liggen, niet heel ver uit elkaar liggen. (Uitgezonderd het dynamisch bereik van de Nikons - en Sony's -, dat is over de hele linie stevig hoger).
En dat de winst van 80D op dynamisch bereik vooral bij lagere iso dan 800 ligt.

Nu geldt dat sowieso voor dynamisch bereik. Hoe hoger je iso, des te zorgvuldiger moet je belichten. De ruis bij hogere iso kan behoorlijk meevallen als je goed belicht. Als je zodanig belicht dat je je onderwerp niet in de nabewerking hoeft op te lichten, dan kun je desnoods in de schaduwen selectief ruisreductie toepassen. Ruis in de schaduwen is meestal niet zo storend.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Kwikstaart




Joined: 15 Apr 2008
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Sep 2017, 13:56    Post subject:
beste Vincent en Peter,

hartelijk dank voor de snelle reacties! 1 vraag nog voor nu: hoe kan ik de interne ruisonderdrukking in een Canon 650D uitzetten en kan dat in de 80D dus in elk geval wel?

EDIT: heb het gevonden in het menu van de 650D, dan zal het gezien de aanvullingen ook in de 80D kunnen.

hartelijke groet,
Marijn
_________________
Geen DSLR maar probeer de Canon SX 30 IS superzoom (tot 840mm, 35x optische zoom) uit. Als dat niet hier mag dan hoor ik het wel.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Sep 2017, 14:31    Post subject:
Dat staat in de handleiding, en die kun je downloaden bij Canon als je hem niet hebt liggen of op een schijfje hebt.
EDIT https://www.maartenvandekamp.nl/wp-content/uploads/EOS-650D-Handleiding-NL.pdf
bladzijde 124.

Je kunt het ook direct in het menu proberen op te zoeken. Heel lang zou dat niet moeten duren. Iets met beeldinstellingen.

Maar misschien heeft Louis56 het paraat.

(Ik zelf weet niet wat het doet, en of het iets is wat je alsnog in de rawconvertor kan rechtzetten. Ik heb de indruk dat het alleen bij de jpeg's definitief is en niet bij de raws. Dat kun jij checken in DPP - ik niet met mijn D800 Wink .)

EDIT II, ah, jij zit ook te editen Wink.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum