Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

vastbrandpunt of zoomlens

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Jan 2006, 12:17    Post subject: vastbrandpunt of zoomlens
vastbrandpunt of zoomlens ,wat heeft jullie voorkeur en waarom?

vr gr hendrik

Jacob

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Jan 2006, 15:54    Post subject:
In zijn algemeenheid geeft een vast objectief een scherper beeld en betere 'kwaliteit'. Door de winst aan kwalitiet kan je weer meer 'digitaal zoomen' (croppen). De prijs voor een vast objectief is vaak wel hoger. Zoals je wel gezien hebt is de 500mm f4 een heel erg goede lens maar wel voor de nodige duizende euro's. Een Sigma 50-500mm kost nog geen duizend euro.

Kortom het is altijd afhankelijk van een hele hoop persoonlijke voorkeuren en financiele mogelijkheden! Als je die bepaalt heb dan ben je al weer een stap verder. Maar in principe is een vast objectief van een erkend merk vaak beter dan een zoom die datzelfde brandpunt haalt.

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Jan 2006, 14:43    Post subject:
zoom of niet-zoom?

zoom is handig als je niet weet wat je gaat tegenkomen, of als je niet wilt lenzenwisselen (stof op je sensor). Bijvoorbeeld op reis heeft een zoom grote meerwaarde.

Ik dacht vorig jaar ook nog dat een zoom kwalitatief minder is dan een vaste brandpuntsafstand. Maar de 35-70 F2,8 AF nikkor geeft mooiere beelden dan de 85 F1,8 AF. (de 1e lens is ook een stuk duurder).
Veel professionele natuurfotograferen zweren bij de 200-400 F4 AF-S VR boven de (kwalitatief net een haar betere) 500 F4 AF-S.

Bij mij - vaak een struiner, soms in hut, soms in auto - past een vaste hele lange lens (die geen 6 kg weegt). Met een vaste lens heb ik 1 parameter minder om aan te denken: de beeldhoek is voorgeprogrameerd in mijn hoofd. Om het onderwerp groter of kleiner in beeld te krijgen (en om de hoek te bepalen waaronder ik het onderwerp fotografeer) gebruik ik mijn voeten (grootste probleem is het verstellen - vooral in hoogte - van het statief). In hut of auto moet je wachten tot het beest gaat zitten waar hij hoort te zitten. Uiteindelijk snijd ik nog vrij vaak op de computer in mijn foto's om de foto te krijgen die ik voor ogen had.

Verder over of de kwaliteit van het materiaal past bij je stijl: de 80-400 F4.5-5.6 AF VR van Nikkor is het beste bij F11 (zeer goed). De 300 F4 AF-S is het beste bij F4 (zeer goed). De ene is dus beter voor statische portretten in een rustige achtergrond, de andere voor beweeglijker onderwerpen met minder strenge eisen aan de achtergrond.

peter
Back to top
Reply with quote

etii0

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Jan 2006, 23:13    Post subject:
Hoe goed zijn de resultaten met bv een vaste 300mm lens met één of twee converters op? Is deze combinatie nog steeds beter dan een zoomlens? Deze set up is toch ook een stuk goedkoper?
Lukt het ook om een zoomlens te koppelen aan een converter? Of is dit helemaal uit den boze?

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum