Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Mon 23 Jan 2006, 21:39 Post subject: Image stabilizer en het juiste objectief
Ik sta voor de aanschaf van een serieus tele-objectief. Het objectief gaat gebruikt worden om vogels op en aan het water te fotograferen. Een ijsvogeltje staat hoog op de verlanglijst. De afstand tot het ijsvogeltje zal ongeveer 15 meter bedragen (ik weet ze goed te vinden en heb al een schuilvoorziening geplaatst in de vorm van wat kreupelhout) Verder zal het objectief ingezet gaan worden voor alle soorten roofvogels.
Behalve vogels ga ik er ook motorsport mee doen en dan met name foto's maken van stuntrijders op de jaarlijks terugkerende stuntfestivals.
Mijn eerste keuze is de EF 300/4.0 L IS. Dit vanwege de erg mooie beeldkwaliteit en redelijk lichtsterkte t.o.v. een zoomobjectief. Ook het gewicht en formaat speelt in de keuze een grote rol.
Is deze lens geschikt voor bovenstaande doeleinden (ik denk vooral aan de ijsvogeltjes) of moet er ook meteen een 1.4 converter worden aangeschaft en werkt deze combi naar behoren?
Verder zou ik graag willen weten of die image stabilzer wel werkt bij deze actieve vorm van fotografie. M.a.w. werkt dit systeem ook als er wordt meegetrokken met het object?
Gender: Male Age: 64 Joined: 05 Dec 2004 Posts: 71 Location: Den Haag
Posted: Mon 23 Jan 2006, 21:52 Post subject:
Beste Bas,
de 300 F4 is volgens mij voor jou doeleinden het juiste objectief.
Er zitten 2 standen op het stabilisatie-systeem waarvan er 1 juist voor de 'meetrekkende' beweging is.
Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd langs de snelweg op hard rijdende auto's
de foto's waren haarscherp.
Voor je ijsvogel heb je wel de converter nodig op 15 meter.
(een camoeflagenet over je kreupelhout kan ook geen kwaad, een ijsvogel ziet iedere beweging die je maakt.)
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Tue 24 Jan 2006, 13:40 Post subject:
Bas, waarom plaats je niet een mooie tak boven het water vlak bij je schuilconstructie? Zo heb ik al 3 maal de ijsvogel langs een aantal beken bij mij in de buurt weten vast te leggen, ze laten zich kwa dat betref vrij goed "regiseren".
Je moet er wel voor zorgen dat er geen andere takken over het water hangen vlak in de buurt van de geplaatste tak, anders zal je zien dat de ijsvogel daar - en niet voor de lens gaat zitten. Dus als die er zijn, even weghalen (zo gepiept).
Zie "Vogels Limburg" op mijn site voor de resultaten (gebruik zelf de EF 100 - 300 mm f5.6 L). _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Tue 24 Jan 2006, 17:52 Post subject:
Bedankt voor de tip Aves. Als visser heb ik al vaak meegemaakt dat ze 3 meter voor je neus op je hengel komen zitten! Enfin, één kleine beweging en ze waren weer gevlogen. In het gebiedje waar ze broeden hangen heel erg veel takken over het water.
Gender: Male Age: 38 Joined: 04 Feb 2006 Posts: 15 Location: Brummen
Posted: Thu 09 Feb 2006, 14:53 Post subject:
Hallo,
Ik fotografeer vaak op ijsvogeltjes.
Het best is gewoon een plek zoeken waar je weet dat ze zitten.
Dan zet je er een tak (een mooie zonder afgebroken stokjes en dergelijke).
Als je weet dat ze op de tak gaan zitten.(dit kan je zien aan dat er hele kleine schubjes op de tak zitten na een tijdje de tak te laten staan).
Dan zou je een schuilhut op ongeveer 4 a 5 meter van de tak af kunnen zetten.
Probeer hem zo goed mogenlijk te camoefleren.
Dan op een mooie dag maar in de schuilhut gaan zitten. En maar wachten.
Soms heb je dan geluk na 20min maar ik heb soms wel 4 uur gewacht voor dat er eentje op de tak ging zitten.
Ik heb de ervaring dat 400mm ideaal is voor ijsvogels op deze afstand.
Mt Vr Gr:
Arwin Lubbers. _________________ Canon Eos 50D met grip
Canon 100-400 L IS
Sigma 24-70 2.8
Tokina 11-16 2.8 Pro
Canon 580 EX
Gitzo Carbon traveler
Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Thu 09 Feb 2006, 17:49 Post subject:
Dag Bas,
Nog even over het gebruik van IS. Zoals al eerder vermeld is er speciale stand voor meetrekkende bewegingen (stand II). Dooronder vallen ook vliegende vogels.
Overigens zie ik geen verschil in mijn resultaten tussen foto's genomen in stand I of II, daarom heb ik standaard stand I aan. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Jan 2005 Posts: 71 Location: Barneveld
Posted: Thu 09 Feb 2006, 20:30 Post subject:
Hallo Bas,
Sinds afgelopen zomer gebruik ik de 300mm f4.0 waar ik al snel een 1.4x converter bijgekocht heb. Ik ben heel tevreden over deze combinatie. In het begin heb ik de IS weinig gebruikt maar sinds ik die wel gebruik maak ik veel meer scherpe foto's, zeker als het over vliegbeelden gaat zie ik veel verschil.
Bart _________________ Canon EOS 350D met EF 300/f4.0L IS USM + tc 1.4x II
Posted: Fri 10 Feb 2006, 19:29 Post subject:
Hallo,
Op welke stand gebruik jij hem i.g.v. meetrekken Bart?
Inmiddels heb ik het objectief met extender zo'n 2 weken in mijn bezit. Ik ben er uiteraard héél erg blij mee. In één klap het lang gedroomde telebereik tot mijn beschikking in een waanzinnige kwaliteit.
Nu dus flink veel oefenen om er zo veel mogelijk feeling mee te krijgen. Ik heb al gemerkt dat het vreselijk moeilijk is om de gewenste resultaten te krijgen. De belichting is helemaal voor elkaar onder alle omstandigheden. Waar ik echter tegenaan liep is het volgende:
Vanuit de hand een stilstaand object fotograferen op 10 meter afstand met 1/40 seconde was geen enkel probleem, haarscherp. De maan met 1/80 uit de hand ging ook perfect.
Vliegende vogels gingen weer heel anders. Ik kwam dan toch uit op < 1/800 voor de betere onbewogen foto's.
Moet ik gewoon verder oefenen voor betere resultaten of delen jullie deze ervaring?
Heb ook gemerkt dat autofocus niet lekker meer werkt op vogels die te ver weg vliegen. Gewoon met de hand focussen dus, of zijn daar betere trucs voor?
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Fri 10 Feb 2006, 19:41 Post subject:
Dag Bas,
Je autofocus werkt iig beter wanneer je de stand van 3 m tot oneindig kiest ipv 1.5 m tot oneindig, de lens zoekt dan veel sneller. Wat ik zelf ook wel doe is gewoon handmatig scherpstellen in de stand AF tot de AF de vogel te pakken heeft (uiteraard met de camera in ai-servo).
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Jan 2005 Posts: 71 Location: Barneveld
Posted: Fri 10 Feb 2006, 20:53 Post subject:
Ik zet hem als ik echt een poosje vliegende vogels fotografeer meestal op 2, maar als ik onverwacht een vliegend beest overkrijg en ik moet snel reageren staat ie vaak nog op 1. Echt verschil heb ik nog niet gemerkt en met stand 1 heeft dat me ook scherpe vliegbeelden opgeleverd. Ik heb het weleens geprobeert te testen maar dat valt niet echt mee vind ik als je met verschillende afstanden en belichtingen te maken hebt bij vogels. Misschien moet ik dat ook maar eens langs een weg gaan proberen, dat is denk ik betrouwbaarder.
Met vliegbeelden is het ook belangrijk hoe je zelf beweeg(logisch). Ik heb zelf de neiging om met het indrukken van de ontspanknop de camera iets omhoog te trekken. Hierdoor kan je zelfs met korte sluitertijden bewogen foto's krijgen. Om dit probleem te voorkomen maak ik altijd een serie foto's. Dit is ook wel makkelijk omdat het lang niet altijd meevalt om een mooie vleugelstand ed op de foto te krijgen zoals je dat zelf graag wilt.
Bart _________________ Canon EOS 350D met EF 300/f4.0L IS USM + tc 1.4x II
Posted: Sat 11 Feb 2006, 10:59 Post subject:
Bedankt voor de tips!
Ik ben op de goede weg met de instellingen onder verschillende omstandigheden. Zelf gebruik ik altijd multiopnamen en schiet minimaal 3 foto's achter elkaar (ook bij stilstaande objecten op afstand) om beweging te elimineren met het indrukken van de ontspanknop.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum