Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nikon AF-D 4/300 met crop, contra Tamron 150-600...

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Robber


Gender: Male
Age: 60
Joined: 24 Mar 2013
Posts: 4
Location: Laren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 19 Jun 2017, 14:58    Post subject: Nikon AF-D 4/300 met crop, contra Tamron 150-600...
Hallo,
Wie heeft er ervaring met zowel een Tamron 150-600 (1e model) als een Nikon 4/300 AF-D? Ik bezit de laatste en vraag mij af of ik iets opschiet met de Tamron. De 300 is goed genoeg om flink te croppen en dan kom je al in de buurt van de 600... Ik fotografeer met een D7100 vogels in de polder en bos/hei. De VR en zoom zijn natuurlijk al fijn, maar is hij goed genoeg om nog wat te croppen?
Alvast dank!
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1552
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Jun 2017, 15:25    Post subject:
Ik fotografeer met de Tamron, in combinatie met een Canon 700D. De 700D zorgt ervoor dat ik mijn ISO met goed fatsoen niet hoger dan 400 kan kiezen. Daarboven wordt het beeld zo korrelig, dat ik het niet meer glad krijg gestreken in de nabewerking. Hierdoor is de combi met de Tamron niet zo lichtsterk.

Maar croppen gaat goed. Gestabiliseerd op rijstzak of statief is de scherpte en het detail meestal naar tevredenheid, ook op 600 mm. Zie ook de foto's van Gejo Wassink, die ook met dit objectief werkt.

De snelheid en nauwkeurigheid van de autofocus vind ik wel beroerd, maar ik vermoed dat dit ook grotendeels aan de 700D ligt. In combinatie met een 7D mark II of een Nikon D500 zal de AF van de Tamron ook veel beter presteren, vermoed ik.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Oct 2009
Posts: 103
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 19 Jun 2017, 16:45    Post subject:
De Tamron 150-600 is een prima lens, lekker licht ook. Als ik stukken ga lopen neem ik deze lens mee i.p.v. de prime 500mm. Op 600mm is de scherpte mijns inziens goed, croppen gaat ook nog prima. Bovendien is je bereik ook nog groter in vergelijking met de Nikon 300mm met 1.4 converter.

Groet,

Ruud Scherpenisse
_________________
Nikon D4s body, Tamron 150-600 lens, diverse kleinere Nikon lenzen, Nikon 1,4 converter, Nikon 1,7 converter, Manfrotto statief. OM-1 met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Robber


Gender: Male
Age: 60
Joined: 24 Mar 2013
Posts: 4
Location: Laren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Jun 2017, 22:17    Post subject:
Bedankt voor jullie reakties! Ik heb een exemplaar op Marktplaats gekocht. De eerste indruk is veelbelovend. Scherp , contrastrijk en snelle en stille AF. Wel een flink joekel, past amper in mijn rugzak. Een geweldig bereik, heel benieuwd hoe hij in de praktijk gaat bevallen. Zulke mooie resultaten van de Tamron op dit forum gezien dat het alleen aan mij kan liggen als het niet lukt.

Groeten en mooi licht van Rob!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum