Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht November 2017: Dicht bij huis.
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Nov 2017, 12:21    Post subject: Maandopdracht November 2017: Dicht bij huis.
Van Nel kreeg ik de volgende opdracht:

De uitdaging zal deze keer zijn: Fotografeer een vogel zo dicht mogelijk bij huis, op je balkon, in je tuin of in de straat. Hoe lok je ze om daar te komen?
Of hoe ga je in op het dagelijkse gedrag van de vogel?
Uit je beschrijving zal moeten blijken hoe je dit doet.

Enkele voorbeelden:

https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=466127&recent=1

https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=466113&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=466022&recent=1

Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 1 t/m 25 november 2017 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot provincieniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 november 2017 komen de foto's online.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Rijswijk


Gender: Female

Joined: 01 Nov 2016
Posts: 118
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Nov 2017, 15:08    Post subject: Leuk!
Leuk!
Aan de ene kant denk je: daar kan dus iedereen wat mee! Aan de andere kant denk ik: hoe laat je zien dat dit echt in je woonomgeving, voor de meesten dus de bebouwde kom, is? Creatief?

Ben benieuwd!

Groet, Minke.
NB: komt de herinnering boven dat ik een aantal jaren geleden 's winters een paar uur had gewandeld, rotkoud! En niets te beleven! Ik kwam met 2 foto thuis.......: op de terugweg een Staartmeesje in de tuin twee deuren voor mijn huis.....
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Wed 01 Nov 2017, 18:14    Post subject:
Hoe krijg je in hemelsnaam die gele kanariepiet weer uit de gordijnen en terug in het kooitje..???? Smile Smile

Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1093
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Nov 2017, 3:34    Post subject:
Je moet hem wel buiten fotograferen he.
Dus als tie in de gordijnen zit is tie niet goed Wink Smile
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 03 Nov 2017, 16:52    Post subject:
Het mag wel door de gordijnen heen naar buiten.

Allereerst is het nu de tijd om wat plekjes in te richten. Het gaat kouder worden.
Uit het bos heb ik wat stukken schors gehaald. Overal is gekapt dus afval genoeg.
Vandaag kwam de boomklever met een vaart op tafel zitten en ging als een raket weer weg. Ook vanuit het slaapkamerraam kan ik op de daken wat vogels zien zitten.
Succes iedereen!
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Nov 2017, 2:36    Post subject:
'Vreemde opdracht' Question
Quote:
Hoe lok je ze om daar te komen?
Vogelvoer mag niet in beeld op BP. Mensen met een tuin zijn in het voordeel t.o.v. mensen die alleen een balkonnetje hebben. Natuurbeleving vanuit het slaapkamerraam, das leuk om te zien maar niet om te beleven. Jammer, had me voorgenomen om eens wat meer mee te doen met de maandopdracht maar hier pas ik. Trouwens, iets wat hier niets mee van doen heeft, waar blijft die vernieuwde site die half Sept. online zou gaan. Iets meer info aangaande dat zou wel prettig zijn zeker aan degene die ieder jaar financieel bijdragen aan deze site.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....


Last edited by LeerdammerKees on Sat 04 Nov 2017, 13:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1093
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Nov 2017, 4:18    Post subject:
Jammer Kees.
Maar het hoeft niet op het balkon of de tuin te zijn.
De opdracht is Dichtbij huis.
Kan dus ook een parkje zijn of iets dergelijks.

Groet Jan
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 05 Nov 2017, 11:48    Post subject:
LeerdammerKees. Jammer dat je de opdracht negatief bekijkt. Zelf woon ik in een buurt met veel verstening in de tuintjes. Veel oudere mensen. Ik ben in de buurt de enige die veel begroeiing e.d. heeft. Ik zorg voor de vogeltjes. Richt wat plekjes in en kan zo vanuit de kamer van de natuur genieten. Klein tuintje. Ook loop ik vaak in de woonwijk ook in de regen en bekijk het gedrag van de "gewone" vogeltjes.
Ik speur de daken en schuurtjes af. Ik wilde een opdracht bedenken waarmee je in je eigen buurt meer gaat zien. En meer gaat waarderen. Hoop dat je zo de uitdaging toch wel aangaat.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Nov 2017, 15:56    Post subject:
Ik vind het een prima opdracht en ik zou niet weten hoe je er geen uitdaging uit zou kunnen halen. Vandaag eens bezig geweest, en ik ken mijn tuintje nu toch wel elke centimeter. Piepklein, hier en daar wat eten voor de vogeltjes, de eigen katten die het tuintje met ze zullen moeten delen en in de gekste hoekjes soms wonderlijk genoeg een heggenmusnest. Mogelijkheden genoeg daar, maar een echt mooie foto, in deze tijd, dat wordt echt lastig. Maar sinds best wel lange tijd staat naast mijn pc weer een statief met camera schietklaar voor het raam, en een fraai plaatje maken op die manier is niet te vergelijken (denk ik) met uit een schuilhut. Waslijnen die voor mijn neus hangen, slecht licht, veel obstakels. Echt wel een enorme uitdaging. Natuurbeleving in de prachtige zin van het woord is het niet nee, maar dat kleine oppervlak geeft zo enorm veel plezier. Gewoon terwijl ik een beetje aanrotzooi in huis. Ga ik de deur uit met de camera dan zie ik vlakbij, zonder dat er ook maar iets van plantsoen is hier in de buurt, allerlei kleins dat in de bomen zit of de geveltuintjes heeft ontdekt. Daar zul je het als stadbewoner mee moeten doen op dagelijkse basis. Ik ben er meer dan tevreden mee. En ga proberen of er iets moois te fabrieken valt. Tot nog toe is er nog niks gelukt .....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 05 Nov 2017, 23:35    Post subject:
Very Happy Mooi reactie Josephine, wat kun je toch leuk schrijven! @Nel, zelf ken ik mijn buurt qua vogels maar al te goed, weet precies wat er zit en vliegt en ook dat de talloze katten hier bij ons in de wijk de boel 'terroriseren' Wink En ben niet negatief aangaande die opdracht maar vind het, gezien de vorige opdracht die best succesvol was, geen doortrekkende lijn hebben naar nog een 'stapje' verder. Vogels de ruimte geven, dat was iets waar men een aantal jaren geleden op BP niets aan vond maar tegenwoordig wordt het alom gewaardeerd. Zag op sociaal media de prijswinnaars van de VNF Apeldoorn en daar zit prachtige fotografie tussen die ik hier op BP en NP niet of zelden ziet. Fotografie die je niet in je tuin of buurt maakt. Die maandopdracht is eigenlijk wel een podium waar je de creativiteit van de gebruikers mee kunt aanwakkeren. Met jouw opdracht kan dat ook natuurlijk maar zoals Minke al opmerkte, waaraan kun je zien dat de foto uit je buurt komt? En opzichtig met je dure fotoapparatuur door de wijk struinen, het kan zomaar anderen op 'creatieve' ideeën brengen Wink Maar wat heb ik er over te zeggen, je kunt de inzendingen die ik gedaan heb voor de maandopdrachten op één vinger tellen dus trek je niets van mij aan. Heb er het beste mee voor en wens iedereen veel succes toe. Maar die foto van Harry in de afgelopen maandopdracht, die vond ik eigenlijk zo creatief en zo gedurfd, dat moet een keer een vervolg hebben Very Happy Rest me dus om eerst die maandopdracht maar eens te winnen, geen idee hoe, er nog nooit in de buurt van geweest maar misschien is dit dan mijn kans. Iets met katten ofzo..... Wink

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 12:21    Post subject:
Dank je Kees voor je toelichting en Josphephine voor je heldere stukje.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Rijswijk


Gender: Female

Joined: 01 Nov 2016
Posts: 118
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 12:42    Post subject:
Grappig Kees, ik zat na de laatste maandopdracht ook nog aan de foto van Harry te denken en overwoog of het leuk zou zijn om voor een MO de opdracht te geven om een gemanipuleerde foto te maken.
Zowel in je gemaakte foto knutselen of van meer(dere) foto's er een componeren.
Ik weet alleen niet hoeveel mensen op BP dit kunnen, hier enige ervaring/ kundigheid in hebben? Want keerzijde is dan: hoeveel mensen sluit je daarmee uit? Of zou het voor iemand wiens ding dit normaal helemaal niet is, een leuke (eenmalige?) uitdaging kunnen zijn om het ook eens een keer te proberen?
Soms flitsen er van die dingen door je hoofd.......

Groet, Minke.
Back to top
Reply with quote
 
kruisje2000


Gender: Male
Age: 70
Joined: 11 Jan 2017
Posts: 92
Location: Etten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 13:32    Post subject:
Leuk te lezen dat mijn "nepperd" van de afgelopen maand toch de nodige nawerking heeft veroorzaakt en mensen aan het denken heeft gezet. Dat is misschien ook wel mijn bijkomende bedoeling geweest: laten we de mogelijkheden van creatief bewerken achteraf eens bekijken. Ben ik al lang voorstander van en tot een poos geleden durfde ik die "overbewerkte" creaties wel in te zenden, maar die kwamen dan toch steeds in het TA terecht (uitgezonderd zwart-wit omzettingen en silhouet-achtige dingen). Daar werden ze dan weliswaar gevonden door de mensen die ook wel eens "out of the box" denken, maar dat klupje hoef je niet meer te overtuigen van het feit dat middels bewerkingsprogramma's onbegrensde mogelijkheden binnen handbereik liggen om iets (méér) met "vogelfotografie" te doen.
Had ik nu maar meteen verklapt dat het een bewerking was, dan waren er niet zoveel overheen gevallen en waren diverse mensen wellicht milder geweest in hun oordeel......

Ik zal weer eens iets van een kwinkslag bedenken voor de opdracht van deze maand.... Wink

Gr. Harry
_________________
Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Back to top
Reply with quote
 
Rijswijk


Gender: Female

Joined: 01 Nov 2016
Posts: 118
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 14:02    Post subject:
@Harry: Voor mij is inderdaad de crux het weten of niet weten......
Vanuit esthetisch oogpunt kan ik zowel van een "echte" als van een gemanipuleerde foto genieten. Vanuit mijn natuurbeleving ligt dat anders; als er op die ene foto net die dag toen ik er was, die lucht was, die lichtinval, net die ene vogel kwam, die net op die ene prachtige tak gaat zitten....... dan slaat mijn hart een keertje over! That's nature!!!!! anders dan een compositie......

En ik snap ook de lol van het creeeren van je eigen beeld. Vroeger wilde ik graag tekenfilms maken, want daarin kan ALLES wat acteurs, natuurkundige wetten, de zwaartekracht etc, niet kunnen: eindeloze mogelijkheden......

Maar genoeg: nu allemaal "dicht bij huis"!!! Ben benieuwd!

Groet, Minke.
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 14:40    Post subject:
@Minke
@Harry
Doe jullie best de MO te winnen....dan mogen jullie zelf een (afwijkende out of the box......) opdracht verzinnen!!! Wink

Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 16:04    Post subject:
Ik had je direkt door Harry. En wist eigenlijk meteen dat ik die foto zowiezo ging nomineren. Tja, de dingen kunnen anders lopen, want er is toch echt geen regel dat je moet vertellen wat je hebt gedaan en er is ook geen regel dat je niet zo ingrijpend mag nabewerken. Ik heb daar meerdere malen de faqs voor nagekeken.
Dus wat mij betref jammer dat je het besluit hebt genomen, en als er inderdaad mensen over vallen: lekker laten vallen, ze staan wel weer op en gaan gewoon de volgende keer weer meedoen. Ik hoop dat je inderdaad weer een leuke opstuurt, en ja, wat Rinus al zegt, Minke: doe jij er ook eens eentje ..... Very Happy
Ik ga mijn best doen - dat in elk geval.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 285
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 16:16    Post subject: techniek
ik vind het in tegenstelling tot Josephine niet netjes als je wezenlijke aanpassingen niet vermeld worden onder Techniek. schrijf dan helemaal niks dan weet je dat je het zelf moet uitzoeken, maar prettig vind ik dat niet . ik had de foto van Harry al genomineerd en zou als de bewerking erbij was vermeld ook hebben genomineerd.

maar ik wens ieder veel plezier met de nieuwe maandopdracht en een creatieve benadering is nooit weg.
groet, guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 17:01    Post subject:
Guido ik hoop dat je zelf ook meedoet Laughing

Persoonlijk ben ik voor openheid. Gewoon even beschrijven hoe en wat je doet. Ook daar kan ik van leren.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 285
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Nov 2017, 17:35    Post subject: meedoen?
Nel, ik zou wel willen maar het is hier op dit ogenblik nogal hectisch met werk en met plafondisolatie.. eind van de maand naar Costa Rica maar dan kan ik geen foto's bewerken... ik zag net nog een flink aantal staartmezen .. maar ik kan mijn vrouw niet alleen late werken terwijl ik foto's maak... denk niet dat het lukt maar misschien de koe en de haas.
groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Nov 2017, 12:46    Post subject:
@Nel gefeli, en thx voor de leuke MO. Ik doe mee!
Na een verdrietige tijd, omdat ik vorige week mijn hond moest laten inslapen, kom ik weer een heel klein beetje terug op aarde, maar niet veel buiten ( wat moet ik daar zonder hond) dus deze tuinopdracht komt als geroepen.

Vr.groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
Rijswijk


Gender: Female

Joined: 01 Nov 2016
Posts: 118
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Nov 2017, 15:39    Post subject:
@RTL: tja, (her)ken dat gevoel........

Groet, Minke.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Nov 2017, 16:56    Post subject:
In de afgelopen week 14 soorten vogels in ons tuintje gehad!
Waaronder 1x een mannetje goudvink en voor het eerst de GBS.
Maar vastleggen wordt wat lastiger. Vanmorgen een poging gewaagd door mijn schuiltentje op te zetten. Het past net. Maar ja ik moet ook het tuintje delen met onze kat. Het kon ze lag boven te slapen. Op een gegeven moment zie ik door het gat waar de lens zat een kattenpootje verschijnen... Hilarisch dus. Daarna maar weer een rondje door de wijk gelopen en goed opgelet of ik niet gevolgd werd. Ja onze kat is net een hondje.
Ik wens ieder veel succes!
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Nov 2017, 14:07    Post subject:
Ik heb wat aardigs op de plaat gekregen.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Nov 2017, 12:16    Post subject:
Nog een paar dagen voor de opdracht. T/m de 25 ste.
Hoop dat er veel foto's binnenkomen.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 23 Nov 2017, 23:35    Post subject:
Ik hoop het ook Nel. Beter een gros kneuterige broddelwerkjes dan een dozijn meesterstukken, wat mij betreft. Ik denk dat het mij deze keer nog wel lukt om weer eens wat in te sturen.
grtz, josephine

edit: inmiddels staat mijn plaatje in het album. Ik hoop maar dat die gewaardeerd wordt want ik heb er nog al wat tijd en werk in gestoken. Een bakkie zou er nu wel ingaan .....
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum