Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Gieren voeren

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 26 Nov 2017, 19:28    Post subject: Gieren voeren
Hallo,
ik ben voor een project opzoek naar informatie over hoeveel en hoevaak gieren (per week/maand) worden gevoerd, bijvoorbeeld zoals op de voederstations in Spanje?
Kan iemand mij daar info over geven of een link waar dit beschreven staat?

alvast bedankt!

groet,
Jaap
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 14:08    Post subject:
Hoi Jaap,

Dit jaar ben ik op gierenreis geweest via Wildpix, in Spanje.
Op 1 locatie werden er 5 konijnen en wat slachtafval gevoerd. Hier ging het om een vrij kleine groep Vale Gieren, zo rond de 75 exemplaren. De reden van de konijnen is, dat het Lammergieren aantrekt en de konijnenpoten een delicatesse is voor deze soort. Ook wil je dan de Vale niet te lang op de plek hebben.
De 2e locatie was heel anders.
Tussen de 100 en 125 kilo slachtafval was in 15 minuten door zo'n 275 Vale gieren opgeruimd. En de restjes door de, Raven, Aasgier en Wouwen. De gids vertelde, dat ze ooit eens een paard hadden neer gelegd. Die was in 1 dag tot het bot kaal. Maar ik denk ook, dat het qua seizoen verschildt. Bijvoorbeeld, als de gieren jongen hebben.
Hoopelijk heb je hier iets aan? Mocht je foto's of iets anders nodig hebben voor je onderzoek, dan hoor ik het wel.
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=460724

Gr
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 14:30    Post subject:
Bedankt Marco.
Zeker die tip voor de konijnen is goed, kunnen we daar rekening mee houden.
Volgens mij zitten er niet zulke grote aantallen gieren, maar wat niet is kan nog komen. voornamelijk Monniksgier en ook de lammergier zit er wel.
Ontzettend gave foto.

ik ben slechts zover gekomen:
DSC_7535 kopiëren by Jaap van der Kooij, on Flickr

DSC_7604 kopiëren by Jaap van der Kooij, on Flickr

Het nest zat ongeveer 100 meter boven onze kampeerplaats.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 14:54    Post subject:
Als je het beest wilt lokken, dan heb je meen ik een vergunning nodig in Spanje. Als je daar meer over wilt weten, er zijn (minstens) twee Nederlandse officiële gidsen in Extremadura. Misschien is het lokaal beleid.

(gaaf!)
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 14:58    Post subject:
peter wijn wrote:
Als je het beest wilt lokken, dan heb je meen ik een vergunning nodig in Spanje. Als je daar meer over wilt weten, er zijn (minstens) twee Nederlandse officiële gidsen in Extremadura. Misschien is het lokaal beleid.

(gaaf!)


Peter, dat wordt zeker niet in Spanje, maar Siberie.
We zijn al in overleg met het natuurpark waar we dit willen realiseren.
ik ben gewoon info aan het verzamelen.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 15:40    Post subject:
Indrukwekkend granietlichaam Smile
succes
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 16:50    Post subject:
Een hut met spiegelglas is wel vereist, de Lammergier is heel schuw. Zelf heb ik een prive hut en voer al jaren een Buizerd, vliegt zelfs boven mijn flat om mij te volgen.
Dit deden de gieren ook, je moet een vast patroon qua voeder tijden maken. Dit duurt even, maar dan,.
Veel succes in Syberie, ik kom graag eens langs hoor;) Ik heb hutten voor Han Bouwmeester en Glenn Vermeersch getest!!!


Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Nov 2017, 19:52    Post subject:
Ik meen me te herinneren dat mij werd verteld dat men de gieren in de Spaanse gierenrestaurants juist NIET regelmatig bijvoert om de beesten er niet aan te laten wennen. De frequentie van het bijvoeren nabij Bierge was eens in de een of twee weken dacht ik.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Nov 2017, 7:50    Post subject:
dank je Michiel, we nemen de info mee.
ik vind verschillende info, maar het verschil zit erin denk ik dat het ene over een gierenrestaurant gaat, waar de nadruk op het voeren ligt maar niet op fotografie, en bij de hutten voert men juist meer regelmatig voert ivm de aanwezigheid ten behoeve van het fotograferen.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Nov 2017, 12:26    Post subject:
In Boumort, Spaanse Pyrenëen was het in 2004, 2006 en 2009 mogelijk alle 4 de soorten gieren te fotograferen zonder glas(gelukkig). Door gewenning vormde dat geenenkele belemmering. Maar steeds meer hutten gaan ertoe over in verband met de verstorings gevoeligheid. Sommige fotografen steken hun lens veel te ver naar buiten of gaan knallen bij de eerste landing. Konijnen worden in de Alpen bij herintroducties mee gegeven om jonge lammergieren de eerste maanden er door heen te helpen. Voor de rest wordt er in de Alpen principieel niet gevoerd omdat er genoeg wild is in de vorm van gemzen, steenbokken, reeën, herten etc. In Spanje worden op lammergier voerplaatsen vaak ook konijnen aan geboden zodat adulte vogels hiermee hun jongen kunnen voeren. In Spanje wordt op veel plaatsen regelmatig gevoerd, soms dagelijks zoals op Mas de Bunyol. In principe heb je in Spanje voor het fotograferen van alle beschermde vogels een permiso nodig. Dat kan tot rare situaties leiden als je langs de openbare weg kraanvogels fotografeert die vervolgens door een boer met EU-trekker worden verjaagd (legaal). Overigens geldt deze regel officieel ook in Polen waar je voor zeearendfotografie een vergunning uit Warschau van Natuurbeheer moet hebben.

Overigens is het basisidee om door voerplaatsen de overleving van jonge vogels gedurende de winter te kunnen opvoeren niet meer van toepassing. Tegenwoordig zijn de populaties van lammergieren in de basispopulaties groot genoeg om voor een goede reproductie te zorgen. Tegenwoordig worden gieren gevoerd om geld te verdienen waarmee veldonderzoek kan worden gefinancierd, niets mis mee. In zekere mate geldt overigens ook voor de zeearenden voerplaatsen in Europa, fotografen zorgen daar vooral voor veel informatie over geringde vogels. Fotografen hebben meer tijd en betere spullen dan de meeste onderzoekers dus dat kan mooi uitpakken.

Oh ja, wat betreft het voerstation in Bierge, dat is vooral voor aasgieren en wouwen opgezet door de regering van de deelstaat Aragon. De aanvoer daar hangt af van het aanbod in de slachthuizen en is dus at random maar niet gedaan om de gieren niet te laten wennen. Manuel van de Fondo Amigos del Buitre gaat elke zaterdag om 10.00 uur de berg op bij Santa Cilia de Panzano in de Guara. Doel is om publiek van dichtbij gieren te laten ervaren, ze komen soms tot 5 meter. Veel roofvogels zijn opportunistisch en redelijk makkelijk te wennen aan een specifieke voedselbron.
De afgelopen 5 jaar zagen wij o.a. 10 gierensoorten, sakervalk, keizer- zee- en steenarend van korte afstand omdat er een bekende voedselbron was.
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Nov 2017, 12:36    Post subject:
Dank je Martijn,
Dat is een hoop goede info.
Het lijkt op dit moment dat de vogels daar toch iets schuwer zijn, misschien omdat ze gewoon veel minder mensen zien.
De soorten die je noemt komen ook daar allemaal voor (alleen geen idee of er 10 gierensoorten zitten), verder nog wel steppearend en een aantal verschillende soorten buizerds. Met een beetje geluk komen er ook nog wolven, veelvraat, vos, corsac en wat kleiner spul. De sneeuw luipaard is er wel, maar verwacht ik niet voor een hut.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Nov 2017, 12:48    Post subject:
Oh ja, je noemt ze al maar al die aasetende zoogdieren vormen ook een probleem, vossen heb je bijvoorbeeld overal in Europa als voedselconcurrent bij roofvogelfotografie. Het kan dus een idee zijn om, zoals soms in Zweden gebeurt, een voedselplatform te bouwen waar roofvogels wel en andere aaseters niet bij kunnen komen. Zelf maak ik mee dat aas voor drie dagen in één keer door een vos wordt verorbert of afgevoerd. Leuik voor die vos (of andere aaseter) maar dat is natuurlijk niet onze bedoeling. Steppearend hadden we in Oman ook massaal op de vulnisbelt dus dat is leuke bijvangst, zitten daar overigens geen monniksgieren? Succes en groeten, Martijn de Jonge.
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Nov 2017, 12:54    Post subject:
Jazeker Martijn, monniksgieren en lammergier. komen we regelmatig tegen. inderdaad zijn de overige roofdieren (en dan zeker een groep wolven bijvoorbeeld) een punt van aandacht. Er zijn in dat gebied ook gewoon boerderijen, dus daar moeten we zeker rekening mee houden.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum