Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


AF-selectiepunten

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
david


Gender: Male
Age: 48
Joined: 09 Apr 2005
Posts: 73
Location: RAVELS belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 12 Feb 2006, 22:26    Post subject: AF-selectiepunten
AF- selectiepunt

Ik lees dat er grote verschillen zijn tussen het aantal selectiepunten per camera.
Momenteel werk ik altijd met het centraal selectiepunt om scherp te stellen. Is dit algemeen bij vogel fotografie? In de handleiding van mijn canon eos 30 0D staat er niet echt de specifieke techniek uitgelegd. Ik ben naar het centraal punt gegaan omdat ik merkte dat als er wat drukte rondom de vogel was de camera wat problemen kreeg met scherp stellen.
Wat zijn de juiste technieken? Het bereik van scherpte wordt toch met het diafragma gekozen. Hebben die andere selectiepunten nog nut bij vogelfotografie?

David
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Feb 2006, 22:31    Post subject:
Hoi David,

die hebben zeker nut, over het algemeen gebruik ik ook de middelste als een vogel wat verder weg is, maar als een vogel dichterbij komt, zal je in het veld gelijk de compo moeten bepalen dus bv. het bovenste (of een ander) scherpstelpunt moeten nemen om het oog (of de kop) scherp te krijgen.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Feb 2006, 22:39    Post subject:
Ik werk met mijn Canon 20D hetzelfde als Lesley. Bij vliegbeelden tegen de lucht laat ik alle AF-punten tegelijkertijd werken.
Groet,
Ad
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Feb 2006, 23:03    Post subject:
ik ben op zoek naar een camera met scherpstelpunten in de (buurt van de) guldensnede punten. Nu werk ik ook met uitsluitend 1 scherpstelveld. Hetzij het bovenste, danwel het middelste.
Bij vliegbeelden (niet helemaal mijn ding) gebruik ik een dummy-mode: dichtstbijzijnde onderwerp of zoiets
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 23 Sep 2005
Posts: 42

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Feb 2006, 23:15    Post subject:
Kijk eens door de D200! Je kan kiezen tussen 7 (beweging) of 11 velden (statisch) Daarnaast kan je 3 of vier velden als groep definieren. Bevalt mij goed. Ik maak minder fouten.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 Feb 2006, 23:17    Post subject:
grrrrr d200, ik weet al waarnaar ik zoek, toon
maar het zal nog even voor mij, veel plezier ermee in de tussentijd
Back to top
Reply with quote
 
david


Gender: Male
Age: 48
Joined: 09 Apr 2005
Posts: 73
Location: RAVELS belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 13 Feb 2006, 22:55    Post subject:
Als ik het goed voor heb. Als de vogel dicht bij is gaat het om de compositie waardoor het te kiezen scherpstelpunt belangrijk wordt.
In de meeste gevallen zit je iets te veraf waardoor het middelste instelpunt beter is. Door te croppen bepaal je daarna de compositie.
Bij vlucht-shots is het aangewezen om alle punten te gebruiken zodat er beter wordt scherp gesteld.
Is deze korte gebruiksaanwijzing volledig of mis ik nog enkele details?
De enige vraag die ik me stel. Heb je bij natuurfotografie echt meer dan de 7 AF-punten nodig? En als men dan toch de 1/3 compositieregel algemeen gebruikt, waarom werkt men dan niet met 9 AF- punten?

Mvgr David
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Feb 2006, 8:38    Post subject:
David,

het gebruik van schepstelpunten is ook zeer persoons afhankelijk.

Als je je lekker voelt bij je beschreven gebruiksaanwijzing, dan is het prima, maar ik kan me er niet helemaal in vinden.

Het gebruik van focuspunten moet je leren en je moet ze kunnen wijzigen zonder te kijken wat je doet, net als belichtings of diafragma aanpassingen.

Alle focuspunten gebruiken bij een vogel in vlucht gaat redelijk goed als er geen achtergrond is. Dus bv lucht, maar als het beest wat dichterbij komt, dan nemen de focuspunten het gemiddelde en licht het focus vaak niet op het goede punt (lees oog).

Mijn idee van focuspunten is hoe meer hoe beter. Van mij mag het hele focusveld vol staan en niet alleen het middelste deel. Mijn 1dmk2 heeft er net als mijn Eos3 45. Om sneller te browsen tussen punten kun je er veel uitzetten. Dat heb ik gedaan toen ik ze nog niet zo snel kon veranderen, maar tegenwoordig staan ze gewoon weer aan, zodat ik precies die kan kiezen die ik wil. Neem mijn foto van de landende Jan van Gent. Met een focuspunt in het midden had ie nooit zo geworden als nu.

Op je vraag of je er echt meer nodig hebt. Nou wellicht niet echt, maar het maakt mijn leven er wel makkelijker op.
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
david


Gender: Male
Age: 48
Joined: 09 Apr 2005
Posts: 73
Location: RAVELS belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 14 Feb 2006, 18:04    Post subject: AF-punten
Peter H.

Ik heb nog eens met bijzondere aandacht naar jou foto gekeken. Ik probeer me voor te stellen hoe hier scherp gesteld is. De kop en het lichaam staan er scherp op. De vleugels vallen in het onscherpe gebied.
Als je deze genomen hebt moet je toch zelf geselecteerd hebben welk gebied scherp wordt. Als alle punten op stand-by staan kan de camera toch niet weten van welk gebied hij het gemiddelde moet nemen om scherp te stellen.
Als je op één punt scherp stelt bepaal je met je diafragma je scherptediep. Als je met een veld van focuspunten werkt gaat de camera hiervoor het gemiddelde nemen. Hierbij komt dan nog je scherptediep bij.
Heb je met het werken van focusvelden een groter scherptebereik? Zou toch moeten want anders is er geen verschil met één focuspunt

Mgr. David
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum