Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht Mei 2018; Twee voor de prijs van een.
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 May 2018, 18:47    Post subject: Maandopdracht Mei 2018; Twee voor de prijs van een.
De nieuwe opdracht van Thijs is:

"Twee voor de prijs van een”

Voor de maand mei moet er van één soort twéé exemplaren op de foto staan. De tijd met de jongen komt er weer aan dus daar zitten mogelijkheden, maar ook soorten die nog moeten beginnen met broeden en dus nog aan het baltsen zijn vormen een mogelijkheid. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden… De enige regel is dus dat het er niet meer en minder dan twee vogels op de foto mogen staan. Dat klinkt misschien vrij makkelijk, maar krijg ze beide maar eens netjes op de foto in een beeld… Twee vogels moet lukken maar een foto waarbij ze beide goed op staan, het liefst met wat interactie o.i.d.... Met wat geduld is er genoeg mogelijk lijkt mij. Succes!

Wat voorbeelden:
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473603&recent=1&db=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473597&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473433&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473401&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473334&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473166&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473163&recent=1
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=467134
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473472
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=473345

Foto's voor deze opdracht moeten gemaakt zijn in de periode van 2 t/m 25 mei 2018 (uiterste data doen mee) en kunnen worden aangeboden in het maandopdrachtalbum. Omdat de inzendingen eerst anoniem worden getoond moet in de beschrijving niet teveel prijs worden gegeven. Bij het invullen van de plaats adviseer ik je te beperken tot provincieniveau. Zoals altijd is één inzending per deelnemer toegestaan en de foto mag niet eerder zijn getoond op Birdpix. Op 26 mei 2018 komen de foto's online.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 May 2018, 18:13    Post subject:
Op zoek naar duo's en interacties dus. Die zijn overal te zien, dus vooral met die bril op om je heen kijken. Ik ga m'n best doen iets leuks te produceren.

Groeten Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 May 2018, 19:21    Post subject:
Nog drie dagen en de inschrijvingstermijn voor de maandopdracht sluit (tot en met 25 mei)!
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 May 2018, 19:37    Post subject:
Ja, ja, ik ben me er pijnlijk van bewust dat de klok voortschrijdt. Ik ben mijn 'luxe-probleem' aan het oplossen: te veel keus, dus een beetje 'keuzestress'.
Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 May 2018, 20:17    Post subject:
De tijd is voorbij gevlogen! Ik moet er nog voor op pad - en dat terwijl het zo'n leuke opdracht is. Goed dat je de herinnering plaatst, want ik zou het glad vergeten zijn
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 May 2018, 17:05    Post subject: MO
Verdorie..... helemaal vergeten de opdracht. Ik zal wat inzenden, maar een toppertje zal het niet worden.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 May 2018, 1:59    Post subject:
De foto's van de maandopdracht staan online. Vanaf nu kunnen de foto's becommentarieerd en genomineerd worden.

Dit kan tot en met 30 mei. Vanaf 31 mei worden de winnaars bekend gemaakt.

Veel kijkplezier en succes.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 26 May 2018, 10:20    Post subject: MO
Ik heb alle foto's van commentaar voorzien en er 3 genomineerd. Fijn dat er weer een tweede pagina nodig was om alle foto's te tonen. Zelf was ik alweer de MO vergeten en heb dus niets bijzonders kunnen fotograferen.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
kruisje2000


Gender: Male
Age: 70
Joined: 11 Jan 2017
Posts: 92
Location: Etten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 May 2018, 18:38    Post subject:
Van mij geen concurrentie deze maand. Het is me niet gelukt een mooi doublet te fotograferen (behalve een paar kansloze standaard dingetjes....). Eerlijk gezegd vond ik maar weinig inzendingen echt boeiend. Wel nomi´s uitgedeeld.
Ik wens alle inzenders succes!

Gr. Harry
_________________
Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Sun 27 May 2018, 8:31    Post subject:
Tja, dan kom je er pijnlijk achter dat sinds dit jaar donsjongen van steltlopers ook onder het embargo vallen..... Sad
Foto niet geplaatst.


Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 May 2018, 8:36    Post subject:
Ik zelf kreeg bij een MO wel netjes bericht dat de foto niet kon worden toegelaten. Dus soms gebeurt dat toch wel. Jammer Rinus!
Zelf heb ik niks ingezonden dit keer, gewoonweg omdat het er niet van gekomen is. Bij de haven moet het toch geen probleem zijn om twee meeuwen tegelijk op de foto te krijgen, het had dus wel gekund. Ik zal er eens voor gaan zitten om mijn commentaren te schrijven, dab die ik op die manier toch nog mee.
Volgende keer maar weer.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
kruisje2000


Gender: Male
Age: 70
Joined: 11 Jan 2017
Posts: 92
Location: Etten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 May 2018, 9:23    Post subject:
Ha, ha...Josephine...."dab die ik op die manier toch nog mee"..
Ik bind dut wel een paar gtappige typo´s....

Gr. Harry Wink
_________________
Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 May 2018, 10:35    Post subject:
Laughing Laughing
Niet helemaal goed nee .... toch maar weer eens wat vingeroefeningetjes doen. En nakijken ..... och, maar jullie weten wie het is he? Dom grijsje
grtz, josephine

Het is natuurlijk: dan doe ik op die manier toch nog mee Angel
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 May 2018, 13:47    Post subject:
Did it! plus nominaties. Ik vind het jammer dat ik niet meegedaan heb. Geen enkele foto van 2 meeuwen! Dat kan toch niet?
Think
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 27 May 2018, 21:52    Post subject:
Had je al gemist Embarassed
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 May 2018, 8:21    Post subject:
Hoezo 'kan dat niet', geen enkele foto van twee meeuwen? Er zijn zó veel soorten vogels!?? ;-)
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 May 2018, 12:39    Post subject:
23 inzendingen, dan verwacht ik toch minimaal 23 reacties bij elke foto! Meedoen is ook op elkaar reageren, is mijn devies.

Leuke inzendingen zitten ertussen!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 May 2018, 20:19    Post subject:
Ik ga nog reageren, Vincent. Ben gewoon nog te druk geweest.
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 May 2018, 7:56    Post subject:
Nu ga ik mezelf als fotograaf bekendmaken, vanwege de, naar mijn idee onterechte, opmerkingen die er bij mijn foto (Ooievaarsnest met jong) geplaatst zijn.

Natuurlijk weet ik ook wel dat nestfotografie in principe niet is toegestaan. Ik doe dat normaliter dan ook nooit. Maar waar het om gaat is dat er aantoonbaar geen verstoring kan zijn geweest! 'Ooievaarsnest in een telefoonpaal' staat zelfs op BirdPix als voorbeeld genoemd van een nest waar geen verstoring kan zijn. Ik kan echt niet begrijpen hoe er in deze setting enige verstoring zou kunnen zijn opgetreden, en daar was dan ook absoluut niets van te merken! Dag in, dag uit lopen er daar de hele dag mensen langs, en daar reageren ze totaal niet op.
Ik vind de vele opmerkingen over dat mijn foto nestfotografie is, en 'dus' afvalt, dan ook onterecht.
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 May 2018, 8:39    Post subject:
Die discussie over nestfotografie zal altijd blijven opduiken, net zoals die over aangeboden voer. De regels zouden een goed idee moeten geven van wat hier de bedoeling is, maar zorgen toch wel vaak voor onduidelijkheid - het omgekeerde van de opzet er van.
Kennelijk vindt men het fijn om een instantie op fouten te controleren, maar het zijn geen fouten. Het zijn gewoon de uitzonderingen die meestal netjes te vinden zijn in de faqs maar die je, met wat kennis en logisch denken, ook zelf kunt beredeneren en toepassen.
Wat ik dan wel weer vind: omdat de regel bestaat zul je het ten allen tijde moeten accepteren als een foto door de mods geweigerd wordt - zonder discussie. Daar is het nu eenmaal een regeltje voor.

Is een foto van een steenarendsnest, hoog op een rots, nestfotografie?
Is een foto van een meeuw die een paar patatjes uit mijn bakje heeft gesnaaid aangeboden voer?
Is een foto van een "wilde" kwak die ergens in Blijdorp is neergestreken dierentuin fotografie?

Ik denk dat bij jouw foto, Erna, meer een statement wordt gemaakt over inconsequentie van de mods dan over jouw foto.
Erg inconsequent kan ik die mods hier niet vinden. Het is terecht dat jouw foto gewoon meedoet met de MO.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 May 2018, 8:54    Post subject:
Dankjewel voor je reactie, Josephine!
Je geeft een grappige vergelijking: Ik had inderdaad ook foto's van nesten van gieren als alternatief. Ook daarbij is het uitgesloten dat daar verstoring optreedt. (En natuurlijk vele andere foto's, zonder nesten.) Maar de Ooievaar met jong vond ik juist zo intiem, 'lief'.
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Rijswijk


Gender: Female

Joined: 01 Nov 2016
Posts: 118
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 May 2018, 13:04    Post subject:
Ik denk als je nestverstoring wilt voorkomen, dat alleen lukt met vrij rigide regels: dus geen nestfotografie, en geen tenzij's. Natuurlijk zit er in de feitelijke situatie veel meer gradering! Per soort, maar ook nog eens per situatie (vergelijk bijvoorbeeld het verschil tussen broedende Mezen in een nestkastje op je balkon en een nest in een rustig bos). Probleem is, dat je met name de situatie niet aan de hand van de foto kunt beoordelen en alleen de fotograaf op zijn (blauwe?) ogen moet vertrouwen.
Persoonlijk "verstoor" ik nu voor het tiende jaar een Ooievaarsnest in mijn buurt. Nest is gelegen in een parkachtig gebied, op de schoorsteen van een landhuis dat dienst doet als Multicultureel jongerencentrum. Je wil niet weten wat het voor bedrijvigheid, herrie etc in deze periode (mooi weer, vakanties) rondom het huis is: spelende, lachende, rennende, gillende, ruziende kinderen...... En iedereen elke dag effe kijken, naar ze roepen en wijzen. Ik kom daar in deze periode een paar keer per week, zit daar op een vaste plek met mijn camera en de kinderen groeten me met "Hallo mevrouw Olivaar...." Ook kwam er jaarlijks een weekend een club Harley Davidson rijders. Kampeerder buiten in tentjes en tot 's morgens vroeg..... Ooien sliepen gewoon op het nest.
De enige keer dat ik gezien heb dat het de Ooien teveel was, was toen er een doedelzakkenband vlak bij het nest een voorstelling kwam geven. Moeder Ooi met twee jongen draaiden hun koppen alle kanten op en waren binnen een minuut verdwenen (gelukkig konden de jongen al vliegen!).
Zoals Menno Schilthuizen in zijn boek "Darwin komt naar de stad" schrijft vind er urbanisering plaats.
Toch ben ik er een voorstander van dat mijn foto's van dit gebeuren hier geweigerd zouden worden! Dit is zo'n specifieke situatie (de IJsvogels hebben jaarlijks hun nest in de wand van een eilandje, ongeveer 8 meter vanaf het dammetje waarover de juichende kinderen het eilandje op- en afrennen en de IJsvogels vliegen af en aan met voer voor de jongen...). Maar aan mijn foto's van het Ooievaarsnest kan je dit allemaal niet zien en moet je me maar vertrouwen op mijn kleur ogen????

Groet, Minke.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 30 May 2018, 7:33    Post subject:
Ik was de eerste commentaargever die over de nestfotografie een opmerking heb gemaakt. Mea culpa, maar met alle goede bedoelingen. Niet om de foto uit te sluiten, absoluut niet want het is een mooie inzending! Een foto van mij van jonge bijna uitgegroeide visdiefjes op een kunstmatig vlotje die zijn verankerd pal voor een vogelhut is geweigerd. De omstandigheden had ik daarbij aangegeven maar ging toch naar het communicatiealbum met als commentaar 'nestfotografie'. Een nestje huiszwaluwen met de jongen er half uit pal boven een druk belopen trottoir en een koppel bijeneters op een grondwal zonder nesten gingen ook niet door. Bij elke foto de omstandigheden bij de locatie beschreven. Vandaar mijn verbaasde reactie op deze inzending. Ik neem de mods niets kwalijk want het is het woord van de maker en de inschatting van de mods of de beschrijving op waarheid berust.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 May 2018, 7:58    Post subject:
Mijn opmerking was zeker niet bedoeld alsof de foto geweigerd had moeten worden! Ik had ook de reacties boven mijn reactie niet gelezen. Nu lijkt het alsof ik de anderen bij wilde vallen, maar dit was gewoon mijn eerste reactie. Net als Cor, met wat verbazing. Ik heb ook eens gepoogd om een zwarte stern op nestvlotje te plaatsen, met een uitgebreide beschrijving van het speciaal daarvoor bedoelde fotografieplatform op veilige afstand van die vlotjes. Maar zonder pardon in het communicatiealbum. Ik denk dat de foto's voor de MO niet door een zelfde soort moderatie heen gaan als de foto's in het VA. Maakt niet uit, een ooievaar op een hoge paal broedt vaak tussen de mensen, en verstoren lijkt me vrijwel onmogelijk. Prima inzending, en mooie foto!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 May 2018, 12:12    Post subject:
Ik heb de foto van de Ooievaar door laten gaan en indachtig de FAQ moet zo'n foto van een Ooievaar wat mij betreft kunnen, mits duidelijk is dat er echt niet is verstoord. Dus discussie over wel of niet nestfotografie is hier niet aan de orde.

Het is geenszins de bedoeling dat er voor de maandopdracht andere maatstaven bestaan dan voor het gewone aanbod aan foto's.

groet
Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum