Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht Oktober 2018: Fotografeer een reiger.
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Oct 2018, 23:39    Post subject:
Veel inzendingen inderdaad, twee pagina's vrijwel gevuld. Er gaat best wat tijd zitten in het schrijven van een commentaartje bij elke foto. Soms heb ik het daarom kort gehouden. Ik hoop dat iedereen verspreid over de komende dagen tijd vindt om te reageren en nomineren. Het regent toch...

Groeten Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 27 Oct 2018, 0:31    Post subject:
Quote:

@Arie: de twee foto's die vanuit de MO-map naar het Verzamelalbum zijn geplaatst kunnen daar niet becommentarieerd worden. Als ik mijn reactie op de foto van Jos Swinkels verzend, zegt ie dat ie geblokkeerd is.........

Groet, Minke.


De foto's in het VA zijn gedeblokkeerd
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 27 Oct 2018, 10:47    Post subject:
Vandaag (gietregen) alles van commentaar voorzien.
Valt toch nog tegen hoeveel echt puntgave foto's er zijn ingezonden, en dus hoe moeilijk het steeds weer blijkt om een echte top-inzending te maken.

Heb ook nog per ongeluk een foto genomineerd; terwijl ik van plan was om op 'volgende foto' te klikken, klikte ik op 'nomineer deze foto'.
Nou ja, die heeft dus geluk (ik meen dat ik op die foto ook wel wat kritiek had gespuid).

Ik heb al wel een idee welke foto's ik het beste vind, 3 kandidaten; die ik allemaal zal nomineren.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 27 Oct 2018, 11:01    Post subject:
Gerard: dat is mij ook overkomen, dat per ongeluk nomineren, bijna elke maand en deze keer weer. Het zou aan te bevelen zijn nog een extra knop er tussen te zetten met als text: 'weet u zeker dat u deze foto wil nomineren?"
Truus
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Oct 2018, 10:10    Post subject:
Eens met Truus. Lijkt me een goed plan.
Ik hoop ook dat het idee van Harry (Kruisje) gelezen wordt en serieus genomen wordt. Hij oppert onder één van de ingezonden foto's (reiger aan een slootje) om tijdens de beoordelingsperiode alleen nog maar te nomineren en eventuele commentaren pas te geven nadat de winnaars bekend zijn. Het gebeurt nog al eens dat uit commentaren blijkt wie de inzender is, en dat zorgt hier en daar voor ergernis.
Heb inmiddels mijn nominaties ook gegeven en het was niet alleen een leuke opdracht, maar het aantal inzendingen was ook goed en de algehele kwaliteit - in mijn ogen - prima. Ook een variabel aanbod.
Ben erg benieuwd naar de winnaar!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Rijswijk


Gender: Female

Joined: 01 Nov 2016
Posts: 118
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Oct 2018, 10:38    Post subject:
De procedure veranderen omdat er twee mensen zijn die................. (vul je eigen opinie in)???????
Ik denk dat de huidige werkwijze juist zo leuk en spannend is voor de deelnemers! Iedereen krijgt van iedereen een reactie en allemaal zal je proberen in te schatten of dat misschien gaat betekenen dat......???? Commentaren achteraf is dan mosterd na de maaltijd voor de deelnemer, maar ook zeker voor de commentator!
Ik zet soms, als ik denk te weten wie de maker is (zag dat Guido dat deze keer met mij deed bij dezelfde foto) een cryptische opmerking neer. Soms goed gegokt, soms niet.......
Voor mij de procedure houden als die is, en ik zet gewoon selectief mijn oogkleppen op!

Groet, Minke.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Oct 2018, 11:32    Post subject:
Niet omdat er twee mensen zijn die, Minke. Ik lees regelmatig hier op birdpix dat bij de maandopdracht een sterke behoefte bestaat aan echte anonimiteit. Soms willen ze zelfs dat de exif niet zichtbaar wordt gemaakt, de commentaren van de anderen, noem maar op. Men (ik reken me zelf daar niet toe maar wel een aardige groep anderen) houdt van objectiviteit, zodat er geen sprake is van vriendjespolitiek. Die objectiviteit is de meeste mensen zo dierbaar dat ze graag de regels zien aangescherpt zodat objectiviteit maximaal gewaarborgd is. Zit wat in, toch?
En ook al hoeft dat van mij allemaal niet (heb helemaal niks met regeltjes en al helemaal niet met me daar aan houden), als er kennelijk behoefte aan is zou daar over nagedacht mogen worden.
Het gaat mij (en ik spreek denk ik ook niet over Harry) helemaal niet over "twee mensen" (die twee mensen, die ik overigens totaal niet ken, die mag ik ergens wel. Enthousiaste wedstrijders, sporters, honden trainers -bepaald geen dooie dienders.) Laat die maar schuiven en ze zijn me net zo welkom als ieder ander die aan de MO meedoet. Maar het gebeurt ook dat, wanneer er bijvoorbeeld een verdenking van een te zware bewerking wordt geschreven, de fotograaf daar op reageert waardoor zijn identiteit voortijdig zichtbaar wordt. Ook zoiets voorkom je met de regel die Harry voorstelt.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 289
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 28 Oct 2018, 14:08    Post subject: Maandopdracht Oktober 2018: Fotografeer een reiger.
Josephine zoals ik al eens heb aangegeven heb je een zwak voor de underdog. misschien zie je dan wel eens teveel door de vingers, een minimum aan fatsoen mag toch wel worden verwacht. anonimiteit bij de MO is goed maar overdrijven lijkt me niet nodig. de betere fotografen hebben vaak toch al een eigen signatuur dus die blijven vaak toch herkenbaar. de commentaren bij de MO vind ik nuttig, daar steek ik wat van op: "zo kan je het dus ook zien". het achteraf becommentariëren lijkt me niet zinvol. de kaarten zijn dan al geschud en commentaar is dan zoals eerder gezegd mosterd na de maaltijd.
gewoon houden zo maar als de spelregels voortdurend worden genegeerd dan wel even ingrijpen.
ben benieuwd naar de uitslagen en niet in het minst naar de nieuwe opdracht.
grt. guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .


Last edited by guido mwm on Sun 28 Oct 2018, 16:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Oct 2018, 15:41    Post subject:
Ik sluit me volledig aan bij Minke. Dat is voor mij altijd de charme van de periode waarbij de commentaren binnen druppelen.

Groeten Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Oct 2018, 23:20    Post subject:
Wat een vreemde discussie, voor mijn gevoel.
Een van de leerzaamste dingen van meedoen aan de MO's is voor mij juist het ontvangen van commentaren. Het zou echt zonde zijn om dat niet meer, of pas achteraf, te doen. Achteraf gaat in de praktijk sowieso niet gebeuren, want dan is iedereen alweer met de volgende opdracht bezig.
En als mensen zo kinderachtig zijn om te willen achterhalen wie welke foto gemaakt heeft, het zij zo. Ik zou het jammer vinden om om die reden de exif niet zichtbaar te hebben, omdat de exif vaak ook extra informatie geeft bij de beoordeling.
Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Oct 2018, 7:43    Post subject:
Ik sluit me aan bij oa Erna.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 29 Oct 2018, 7:53    Post subject:
Helemaal eens met de 2 vorige commentaren.
Gewoon als volwassen mensen een foto inzenden. Eigen commentaren geven.
En verder niet zo kinderachtig doen.....
Elke keer leer ik er weer van. Door speciaal voor de opdracht net weer eens iets anders te gaan kijken. Wat mij betreft gewoon zo doorgaan.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Oct 2018, 18:23    Post subject:
Vandaag en morgen, 29 en 30 oktober, zijn de laatste dagen dat de foto's van de maandopdracht in competitieverband kunnen worden genomineerd.

Snelle route naar het album: https://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
vanmarle


Gender: Female
Age: 61
Joined: 08 Mar 2006
Posts: 40
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 30 Oct 2018, 15:40    Post subject: maandopdracht
Ik zou wel graag zien dat de exif verdwijnt. Je kan dan zo achterhalen wie de maker is, na de wedstrijd wordt de exif dan wel weer getoond.
Voorheen heb ik nooit meegedaan aan de opdracht, maar ik vind het nog geen gek idee om ook de commentaren te verbergen.
Zelf lees ik de commentaren niet bij een foto, om mij niet te laten beïnvloeden, hoewel ik mijn zegje wel kan doen en ook wel een afwijkende mening durf te hebben. Maar omdat je aan de hand van de commentaren ook wel duidelijk kan worden wie de fotograaf is, bijvoorbeeld doordat je niet op je eigen foto reageert. Leren van commentaren kan inderdaad nuttig zijn, maar die commentaren zijn er ook nog na de wedstrijd.

Verder vind ik het triest dat als je zelf wel meedoet aan een wedstrijd, en daar ook nog veel poeha over maakt, vervolgens geen kritiek/ reactie geeft op foto's van je concurrenten. Of alleen bij je fotomaatje. M.i. hoeft dat niet bij elke foto te zijn (ik wist bij enkele foto's ook echt niet wat ik daarop moest reageren), maar wel kritiek/ reacties van anderen verwachten (eisen?) en vervolgens niet bij anderen reageren vind ik onsportief gedrag. En uit wat ik gezien en gelezen heb, is dat niet de eerste keer bij een maandopdracht. Jammer!

groeten, Pauline
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 289
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 30 Oct 2018, 16:04    Post subject: Maandopdracht Oktober 2018: Fotografeer een reiger.
achteraf commentaar bij de MO? echt geen goed idee. Exif weg zou nog kunnen. de fotograaf kan dan beter ook niet teveel tekst bijleveren want anders herken je de fotograaf aan de tekst of taalfouten. Overigens geef ik ook altijd commentaar op mijn eigen foto als ik een keer kan meedoen.Niet te ingewikkeld doen in grote lijnen gewoon zo doorgaan.
groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
kruisje2000


Gender: Male
Age: 70
Joined: 11 Jan 2017
Posts: 92
Location: Etten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Oct 2018, 16:53    Post subject:
Ja, exif eruit laten zou ik ook prettig vinden als de enige die met een 2e hands pinkie-pankie camera (Canon EOS 550 D) in combinatie met 400 mm fotografeert.......hoe makkelijk maak je het voor de Sherlock Holmesen hier....

Gr. Harry
_________________
Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Oct 2018, 17:29    Post subject:
Aan de andere kant, hoe erg is het dat men erachter kan komen van wie een foto is? Als ik graag wil dat mijn ‘vriendje’ weet dat ik een bepaalde foto gemaakt heeft, zodat hij mij een nominatie kan geven, zodat ik hem ook weer een nominatie kan geven, dan vertel ik hem dat toch gewoon?

Het is handig dat het niet direct duidelijk is, komt de objectiviteit ten goede, maar als je wil, kom je er toch wel achter.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Oct 2018, 19:37    Post subject:
Precies wat Arjan zegt. Het is een prima systeem zo toch? Uiteindelijk komen er altijd terechte winnaars uit, en daar gaat het maar om. Ik bekijk gewoon eerst alle foto's, reageer en nomineer. Vervolgens vind ik het ook wel geinig om vast te kijken of ik makers kan achterhalen. "Canon spulletjes" verschijnen bijvoorbeeld in elke MO Wink

Maar over naar de orde van de dag: nog een paar uurtjes reageren en nomineren. De spanning stijgt door leuke reacties. Onderstreept weer dat het goed is dat die reacties zichtbaar zijn!

Groeten Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 2:26    Post subject:
Er kan niet meer genomineerd worden. Ik heb het aantal nominaties alvast zichtbaar gemaakt. Je kunt dus al zien of jouw foto in de prijzen gaat vallen. Aan Arie de eer om de winnaars bekend te maken.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 7:16    Post subject:
Helaas, net niet... Ik was al wat voorbarig aan het filosoferen over een nieuwe opdracht, voor het geval dat Smile. Maar ik wist ook wel dat de uiteindelijk winnende foto ook goed en waarschijnlijk zelfs nog wat beter in de smaak viel. Dank in ieder geval voor de leuke reacties, nominaties en zelfs een gedicht. De winnaar kan ik pas feliciteren als de namen zichtbaar zijn gemaakt.

Groeten Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.


Last edited by Vincent Vuik on Wed 31 Oct 2018, 7:33; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 7:19    Post subject: MO
Ik kan me wel vinden in:

1. Exif weglaten.
2. Reacties zichtbaar laten. Dat maakt het voor de fotograaf zelf ook leuk.

groet,

gejo
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 7:40    Post subject:
Ik zag ook een foto met exif, waarin alleen geen info stond over de gebruikte camera. Blijkbaar de exif wat aangepast. Ik ben wel benieuwd hoe.
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 9:15    Post subject:
De uitslag van oktober 2018:

1e plaats: vanmarle met een Grote Zilverreiger (18x) https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=478660

2e plaats: vincentvuik met een Blauwe Reiger (16x) https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=478822
3e plaats: macslot met een Blauwe Reiger (6x) https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=478858

Mijn felicitaties aan het podium en aan Pauline dus de eer een nieuwe opdracht te bedenken voor november. Iedereen weer bedankt voor haar/zijn inbreng bij deze opdracht.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 9:39    Post subject:
Pauline: van harte met deze overwinning. Ik denk dat we van jou een heel gave opdracht mee krijgen voor de volgende maand! Ik heb er alweer zin in!
Vincent en Marianne ook gefeliciteerd - Het aanbod was groot en de kwaliteit hoog, dus een hele prestatie om op het erepodium terecht te komen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Oct 2018, 10:03    Post subject:
Gefeliciteerd Pauline. Je bent de terechte winnaar, vanwege het eindresultaat, maar ook gezien de inspanningen die je erin hebt gestoken.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum