Gender: Male Age: 78 Joined: 16 Nov 2005 Posts: 42 Location: Vroomshoop
Posted: Wed 15 Feb 2006, 1:17 Post subject: Extender 2.0 of 1.4
Heb een Canon 350D met een 75-300 IS 1:4-5.6 lens.
Overweeg om een extender erbij te nemen, is mij gezegt dat een 2.0 het mooiste is, of kan ik beter een 1.4 nemen.
Wat zijn de voor en nadelen van deze twee.
Ook is mij vertelt dat met deze lens de Autofocus goed werkt, klopt dat ?
groetjes joop2
Posted: Wed 15 Feb 2006, 8:21 Post subject:
Persoonlijk zou ik geen converter op deze lens zetten, maar als je er toch 1 wilt neem dan de 1.4x. Het is niet waar dat de AF nog werkt op de 350D. Wellicht nog wel met de 1.4x op kote deel van de lens, maar met 5.6 - 1 stop = 8 doen alle niet Pro body's niet meer focussen zonder truckjes.
Tweede afweging is de kwaliteit die over blijft. Met een 2x converter gaat de kwaliteit wel iets terug. Met de 1.4 is het verschil vaak te verwaarlozen.
Het klopt wat PeterH zegt. Bij lenzen met een diafragma van 5.6 of groter (getal) zal de AF niet meer werken zonder trucs. Bovendien zal je door lichtverlies ook inboeten aan kwaliteit. In het begin zul je dat misschien nog accepteren maar naarmate je meer en meer verslaafd raakt aan de hobby (zoals ik) ga je meer eisen stellen en zijn de resultaten niet meer bevredigend met als resultaat dat je de converter niet meer gebruikt of (beter nog) een andere lens aanschaft.....ik spreek uit ervaring
Dus mocht je toch een converter aanschaffen dan in ieder geval niet de 2x.
Joop, ik zou er wel rekening mee houden dat de Canon converters niet compatibel zijn met de 75-300 IS. Maar misschien wist je dat al.
Dan zal je dus een converter van bijv Kenko ofzo moeten nemen en ik ben bang dat de resultaten niet geweldig zullen zijn. Maar zoals al eerder aangegeven is, kunnen de meningen daarover verschillen en misschien voldoet het voorlopig wel voor je.
Neem dan in iedergeval geen 2.0x, want dan gaat de kwaliteit hard achteruit.
Posted: Wed 15 Feb 2006, 9:13 Post subject: Re: Extender 2.0 of 1.4
Joop2 wrote:
Ook is mij vertelt dat met deze lens de Autofocus goed werkt, klopt dat ?
groetjes joop2
Dat hangt van de converter af. Met de Canon converters werkt de AF niet meer, dan moet je wat pinnetjes afplakken. Ik heb een Tamron 1.4x (99,- euro) en daarmee blijft de AF op de 300D redelijk werken. De 2.0x heb ik in bestelling dus daar heb ik nog geen oordeel over.
Je moet er wel vanuit gaan dat de beeldkwaliteit met de 75-300mm IS wat achteruit gaat. Met name rondom de 300mm is deze lens toch al niet echt mooi scherp en dat versterk je dus nog wat met de 1.4. Ik heb van deze combinatie (wel met toen nog mijn 300D) wat foto's op birdpix staan:
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 15 Feb 2006, 13:44 Post subject:
een matige convertor op een matige lens kan (tijdelijk) een hoop plezier opleveren. Wanneer het je nog niet lukt om echt dichtbij de vogel te komen, is het toch een redelijk goedkope en lichte manier om toch matige foto's van je favorite onderwerp te maken (ik heb veel gehad aan een matige conv. op een matige lens). ( Een tikje diafragmeren doet wonderen. )
Verwacht met deze spullen geen foto's van de kwaliteit die de beste birdpixers leveren. Maar verwacht wel dat, als het je lukt om vogels te fotograferen, je daarna meer en duurdere spullen wilt .
Toch kan het beter zijn om digitaal in te zoomen. Dat levert meestal betere beeldkwaliteit op dan de convertor, zeker bij de 2x.
Gender: Male Age: 78 Joined: 16 Nov 2005 Posts: 42 Location: Vroomshoop
Posted: Wed 15 Feb 2006, 22:09 Post subject: extender 1.4 of 2.0
Iedereen bedankt voor de info, ik ben bij Foto Konijnenberg geweest en het blijkt dat de Canon Converters niet op de 75-300 IS lens past.
Zie er dus vanaf want een ander merk kost wel veel minder,maar kost ook veel scherpte.
Wil ik meer dan op den duur maar naar een vaaste 500 lens of zoiets.
nogmaals mijn dank aan de reageerders.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum