Gender: Male Age: 62 Joined: 21 Jan 2006 Posts: 41 Location: Ter Apel
Posted: Mon 20 Feb 2006, 9:41 Post subject: UV-filter op telelens?
Om mijn kostbare lens (Nikkor 300mm f/4) te beschermen tegen krassen heb ik er een B&W UV-filter op zitten. Nu vraag ik me wel af in hoeverre de scherpte van mijn foto's wordt beïnvloed door dit glaswerk. Heeft iemand hier ervaring mee?
René. _________________ Nikon D300, Nikkor ED 600mm f/5.6, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF, Nikon TC-1.4 E II converter, Manfrotto 680B monopod met 393 kop, scandisk extreme III 4 GB kaart.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Mon 20 Feb 2006, 12:35 Post subject:
B&W zeg je?
Nihil dus. je eventuele convertor richt eindeloos veel meer schade aan aan het beeld (terwijl die schade "volgens bartjes" ook nihil is).
Eventueel zouden hoge lichten heen en weer kunnen reflecteren tussen filter en sensor. Daarom zit op sommige zeer recente mega-dure supertele's een gebogen (ingebouwd) beschermingsfilter voor de ED-elementen. Ook op de andere, "wat oudere", modellen die een grotere diameter hebben dan de 300 F4 (weet niet precies waar het omslagpunt zit) heeft het voorste stukje glas geen optische maar een beschermingsfunctie. Of dit glas er voor zit kun je afleiden uit de informatie van de fabrikant (als de lens met insteekfilters werkt, mag je er bijna van uit gaan).
Behalve voor B&W kun je ook kiezen voor eigen merk (zoals sigma) of HOYA.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum