Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Fotobewerking op een laptop. Kan dat?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Mar 2019, 8:36    Post subject: Fotobewerking op een laptop. Kan dat?
Ik wil van mijn PC plus Dell 27" scherm overstappen op een laptop. Kan ik gewoon gezellig in de huiskamer werken. Het liefst zou ik naar een 15" laptop gaan maar ik ben bang dat het scherm dan te klein wordt dus zal het waarschijnlijk wel een 17" laptop moeten worden.

Maar misschien komt geen van beide in aanmerking omdat laptopschermen zich sowieso niet lenen voor fotobewerking?

Mijn vraag is dus, hebben jullie daar goede ervaringen mee, met fotobewerking op een laptop?

Groet,
Jan
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Mar 2019, 21:47    Post subject: ja hoor
Al mijn foto's op BP zijn bewerkt op mijn laptop. Waarom zou dat niet kunnen?
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 22 Mar 2019, 10:44    Post subject: Re: ja hoor
Gejo Wassink wrote:
Al mijn foto's op BP zijn bewerkt op mijn laptop. Waarom zou dat niet kunnen?


Ik heb altijd een 27" scherm met 2560 x 1440 pixels gebruikt omdat ik dacht dat dat noodzakelijk was ivm een juiste beoordeling van scherpte, kleuren en belichting.
Als ik op een laptopscherm keek veranderden deze zaken vaak afhankelijk van de kijkhoek (dus schermpje meer of minder rechtop of er niet helemaal recht voor zitten). Maar misschien is dat met de huidige apparatuur niet meer het geval.

Gebruik jij trouwens een 15" of een 17" laptop?
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Mar 2019, 6:58    Post subject: laptop
Ik heb een 17 "" laptop.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Apr 2019, 21:50    Post subject:
Benieuwd of iemand mee kan denken:
Sinds ik een nieuwe laptop heb, vertonen mijn beelden in Lightroom een soort raster-structuur, die ik voor die tijd (op PC) niet had.
Mijn werkvolgorde is als volgt:
-foto's vanaf camera kopiëren naar harde schijf laptop
-met DNG software omzetten en opslaan op externe harde schijf
-importeren in LR 3.6.

De omweg met DNG gebruik ik al lang, omdat LR 3.6 mijn RAF files van de camera (Fujifilm X-T2) niet kan lezen. Totdat ik overstapte naar de laptop ging dat zonder deze problemen.

Toen ik nog op PC werkte had ik dit niet. Ook als ik nu op de laptop mijn beelden van toen bekijk, zie ik het raster niet.

Het moet haast te maken hebben met het overzetten/opnieuw installeren van DNG of Lightroom naar m'n nieuwe laptop, maar zover ik kan zien staan er geen vinkjes of schuifjes anders ingesteld.

In mijn PA zet ik twee foto's van een larix-bloem, waarvan 1 op bijna 100%. Het 'blokkerige' patroon is te zien denk ik; op de foto die op birdpix/nederpix formaat is, zie je het (bijna) niet.

Alvast bedankt voor het meekijken en - denken.

GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Apr 2019, 8:43    Post subject:
Inderdaad vreemd Gert-Jan.
Omdat dit alleen zo is op je laptop, moet het wel aan de laptop liggen - dus dan is het zoeken naar verschillen. Lightroom, windows, stuurprogramma's die er alemaal worden gebruikt.
Ik begrijp, dat je de camera koppelt aan de laptop en op de interne harde schijf zet?
Van daaruit zet je om naar DNG en gaat dat - vanaf de interne hdd dus - naar een externe hdd?
En vandaaruit weer op de laptop met Lightroom verder bewerken? En het blokkerige ontstaat dan tijdens het bewerken of zie je het later pas bij het terugkijken?
En is dat structureel?

Als je ze met een ander programma bewerkt, gebeurt het dan ook? Je zou een nieuw programma kunnen downloaden om een maand te testen, want gebeurt het met welk ander programma je ook gebruikt ook, dan is er wellicht iets met de externe hdd, of de verbinding tussen laptop en hdd (op accu of op lichtstroom?)

Los van alles denk ik dat je er wel goed aan doet om de speciale fuji software te gebruiken. Op de fuji website (een beetje zoeken is het wel) kun je de Raw File converter (laatste versie) en de Fujifilm X Raw studio downloaden. Gratis. De eerste is een speciale silkypix versie voor de fuji X serie, die je kunt vergelijken met lightroom. De tweede is bestemd om achteraf je foto's te veranderen en gebruikt letterlijk de camera software. Die moet je dus koppelen aan de pc of laptop, anders doet het niks. Het slaat alleen op in jpg, en dat vind ik het grote nadeel ervan. Maar die raw file converter: prima. Zeker het proberen waard. Niks meer omwegen via DNG, gewoon ongecompliceerd. Het programma verandert niks aan je oorspronkelijke bestanden, dus als je foutjes maakt is er niks aan de hand. Het maakt een mini-file aan waarin precies de veranderingen staan die je hebt gemaakt. Verwijder je dat bestand (extensie .rag) dan ben je alleen die veranderingen kwijt, maar niet het oorspronkelijke bestand dus heel veilig allemaal. Ook veel mogelijkheden, zeker omdat de filminstellingen die je op je fuji hebt (astia, provia, dat soort dingen) ook in die raw converter zitten.

Ik verdenk een heel klein beetje de overdracht van laptop naar externe hdd ervan, hard maken kan ik het niet.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Apr 2019, 9:25    Post subject:
dank Josephine.
ik ben wel een beetje verknocht aan Lightroom, en m'n workflow op de laptop is dezelfde als op de computer.
ik zal m'n PC nog eens onder het stof vandaan halen om te kijken of alle vinkjes daar precies hetzelfde staan als op de laptop, maar zal ook eens naar de Fuji software kijken.
voelt altijd fijn als iemand zo'n uitgebreid antwoord geeft - dank.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 May 2019, 7:33    Post subject:
Ik ben eruit. In de DNG software stond een RAW-compatibiliteit te hoog ingesteld.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum