Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Criteria voor database zijn aangepast
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jul 2019, 21:32    Post subject: Criteria voor database zijn aangepast
De laatste tijd is de database steeds meer het domein geworden voor fotografen, die over de hele wereld foto's maken en die op Birdpix plaatsen. Naar aanleiding van enkele opmerkingen en berichten die we hierover kregen hebben we nog eens naar onze spelregels gekeken.

We zullen foto's die nieuw zijn voor Birdpix en van voldoende kwaliteit zijn nog steeds blijven plaatsen, maar tegelijkertijd gaan we voor soorten die al in de database staan niet meer kijken of de nieuwe foto een verbetering is ten opzichte van wat al eerder in de database is opgenomen.

Dus het criterium

"- De foto in vergelijking met de aanwezige foto's van dezelfde soort in de database"

komt te vervallen.

We hopen dat hiermee het evenwicht in de selectie van foto's voor de database enigszins zal worden hersteld. De gedachte hierachter is dat gebruikersgroep voortdurend verandert en dat de actieve gebruikersgroep van nu, een even grote kans moeten hebben om hun foto in de database terug te vinden, als de gebruikersgroep van een aantal jaren geleden.

Wil je jouw foto bij de moderators aanprijzen voor de database, vergeet dan niet om een link naar de foto mee te sturen. Dan weten wij precies om welke foto het gaat.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jul 2019, 8:52    Post subject:
Klinkt goed!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
vanmarle


Gender: Female
Age: 61
Joined: 08 Mar 2006
Posts: 40
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 17 Jul 2019, 15:03    Post subject:
Dank, goed dat er geluisterd is.

groeten, Pauline
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2019, 9:15    Post subject:
Vreemd dat er hier klachten op komen.....
Steenuiltjes ... 1417 in database

Buitenlandse soorten soms 1 of 2 en zelfs nu geeft men aan dat zelfs als een 2 de foto beter is , niet meer in database..

Zullen Wij dan maar stoppen ??,
Grt
Charly
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jul 2019, 16:44    Post subject:
Beste Charly,

Het gaat er in de eerste plaats om dat de database een goede afspiegeling geeft van het dagelijks aanbod aan foto's op Birdpix. Dat er ooit een veel mooiere Steenuil is geplaatst doet er met deze aanpassing niet meer toe.

In plaats van te stoppen zou je dus meer foto's van vogels die er nu nog maar één keer in staan, moeten plaatsen. Dan wordt de verhouding wel/niet in de database voor deze foto's vanzelf naar normalere proporties teruggebracht.

groet
Marcel
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Aug 2019, 7:07    Post subject:
goed idee

is ooit gekeken hoeveel de oudere foto's in de databases worden bezocht?
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Aug 2019, 0:10    Post subject:
Niet dat ik weet
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 6:07    Post subject:
De aanpassing van de regels vind ik zeker een goed idee. Het is echter niet voldoende. Ook na de aanpassing komen de meeste database foto's uit het buitenland. Op dit moment overigens wel een redelijke afspiegeling van wat er geplaatst wordt op BP! Er worden namelijk nauwelijks nog foto's geplaatst uit de Lage Landen en dat is natuurlijk erg zorgelijk. Zoals ik al aangaf in mijn fotograaf van de maand interview, het database systeem is naar mijn mening het probleem omdat dit teleurstelling veroorzaakt iedere keer weer als een foto niet wordt opgenomen. Dit kan niet de bedoeling zijn van een website zoals BP wat de concurrentieslag met andere sites en social media duidelijk aan het verliezen is. Nogmaals een oproep dus om het database systeem af te schaffen. In eerste instantie zou dit kunnen door gewoon alle foto's uit het verzamelalbum op te nemen. In een later stadium zou de website aangepast kunnen worden.

Groet
Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 11:22    Post subject:
Paul
En hoe dan verder met niet betalende Birdpixers ??
Na 25 foto's moet Je beginnen te verwijderen anders kun Je niks meer plaatsen !!
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 11:29    Post subject:
Charly, op termijn zou die regel dus moeten verdwijnen.
Groet, Paul
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 11:59    Post subject:
Het afschaffen van het database-systeem zal wat mij betreft niet gebeuren. Het werkt precies zoals het ooit bedoeld was.Deze maatregel die we genomen hebben werkt goed. Toch verschijnen er nog steeds relatief veel foto's van vogels uit exotische oorden in de database.

Een meer logische eerstvolgende stap is om "primeurs" niet meer als selectiecriterium voor de database te gebruiken en die primeurs aan dezelfde beoordeling te onderwerpen als welke andere foto die aangeleverd wordt dan ook. Veel primeurs zouden de database dan zeker niet halen.

Dus wat vinden we belangrijker? De focus op kwaliteit van foto's of het aantal soorten in de database. Ik neig nu naar het eerste. Dat zal wat mij betreft onderwerp van discussie zijn op een volgende moderatorbijeenkomst, maar ik ben benieuwd naar ieders mening.
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 13:14    Post subject:
Dan zullen vele nieuwe soorten inderdaad niet in de database komen... En ook soorten met uitsterven bedreigd....
Dat is wel jammer , want Je vergeet de moeilijkheidsgraad en dit zijn meestal foto's gemaakt op het moment , niet met ontworpen settings etc .
Je kunt dan ook niet de hoogste kwaliteit verwachten
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Paul van Giersbergen


Gender: Male
Age: 63
Joined: 10 Apr 2012
Posts: 33
Location: Wuenheim, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 14:20    Post subject:
Marcel, je kunt inderdaad ook de primeurs gaan behandelen als willekeurig welke andere foto. Het enigste wat daarmee bereikt wordt is dat er nog meer teleurstelling ontstaat al is het bij een beperkt aantal fotografen. Helaas ga jij volledig voorbij aan mijn kritiek op het database systeem en wel dat het teleurstelling veroorzaakt. Teleurstelling is een gevoel dat ieder normaal mens probeert te vermijden. En met het plaatsten van foto's is dat natuurlijk biijzonder genmakkelijk. Je laat BP gewoon links liggen wat een groot aantal fotografen al gedaan heeft. Uiteindelijk staat of valt een site als BP met de bereidheid van fotografen om hun foto's te plaatsen.
Groet, Paul

PS Ik ben het helemaal eens met het laatste commentaar van Charly maar dat is natuurlijk geen verrassing.
_________________
Canon EOS 5D Mark IV, Canon 600 mm F4.0 + 1.4x extender
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 14:35    Post subject:
Wat een teleurstellingen allemaal.
Je zou er niet van slapen
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 289
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 14:53    Post subject: Criteria voor database zijn aangepast en nu?
natuurlijk zou het jammer zijn als het nieuwe beleid tot gevolg heeft dat er minder foto's uit buiten of binnenland worden aangeboden. het argument van een niet betalend lid die ongetwijfeld grote sommen geld aan vogelreizen en gidsen uitgeeft vind ik - laten we het netjes zeggen- niet op zijn plaats.
de verhouding bijzondere soorten vooral primeurs en andere foto's komt mij ook nogal scheef over. het zal wel geen oplossing zijn om daar een aparte map voor te maken. er zijn inderdaad fotografe die BP links alten liggen, gelukkig komen er ook weer bij. het systeem van BP vind ik nog steeds goed: je leert ervan.
succes met de nieuwe criteria!
groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
charlysax


Gender: Male
Age: 68
Joined: 07 Jun 2009
Posts: 207
Location: Heers Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 15:07    Post subject:
@Guid ,Btw Ik ben een betalend lid
Ik had het over ,, NIET BETALENDE LEDEN
Dus volgens Jouw moeten primeurs niet geplaatst worden ?
En heel veel goede fotografen hebben al de plaat gepoetst , en beginnende
fotografen zullen echt niet de database aanvullen , kijk maar eens hoeveel er in het tijdelijke belanden ..
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 289
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 15:35    Post subject: Criteria voor database zijn aangepast
Charly ik herinner me dat je regelmatig hebt geschreven dat je geen betalend lid meer wilde zijn. de rest van mijn mening is niet wat jij in je reactie ervan maakt.
ik discussieer hier ook niet verder over met je.
groet, guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Aug 2019, 15:52    Post subject:
Quote:
Dus wat vinden we belangrijker? De focus op kwaliteit van foto's of het aantal soorten in de database. Ik neig nu naar het eerste. Dat zal wat mij betreft onderwerp van discussie zijn op een volgende moderatorbijeenkomst, maar ik ben benieuwd naar ieders mening.


Vanuit Nederlands perspectief is een plaat van een exotische soort natuurlijk al snel speciaal. Eigenlijk wil je bij het beoordelen van die foto's de internationale bril op zetten. Hoe knap of bijzonder is het om een bepaalde vogelsoort met een bepaalde kwaliteit te fotograferen? En daaraan gerelateerd: wat moet er wel en niet in de database? Eigenlijk moet je iemand als Charly of Paul hebben om dat te kunnen beoordelen voor de soorten uit verre landen. De makers kunnen natuurlijk ook een handje helpen door te vermelden of een soort zeldzaam is, uitstervend is, hoe moeilijk hij is te fotograferen, enz.

Als een soort algemeen is en makkelijk te fotograferen in een ver land, dan mogen wat mij betreft inderdaad dezelfde kwaliteitseisen gelden voor het album met buitenlandse foto's als voor de Nederlandse vogels.
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 22 Aug 2019, 9:45    Post subject:
Voor mij is het criterium "moeilijkheidsgraad' altijd een lastige geweest.
Dat criterium lijkt alleen gehanteerd te worden bij foto's uit het buitenland: "Ik kijk er nooit naar want ik weet niet hoe moeilijk of makkelijk die soort te fotograferen is".

Dat hoor je nooit bij foto's uit Nederland, terwijl dat ook heel makkelijk kan zijn, bijvoorbeeld vanuit een luxe hut met vogelvoer en centrale verwarming. Terwijl dat soort plaatjes massa's nominaties scoren van mensen die nooit naar buitenlandse foto's kijken.

Maar dit terzijde.
Ik denk dat ook primeurs een zekere basiskwaliteit moeten hebben, al hoeft de foto in zo'n geval niet per se briljant te zijn.
Maar een slechte foto van een primeur hoeft van mij de database niet in.
(Daar zijn ook nuanceringen denkbaar, bijvoorbeeld als een vogel zelden of nooit voor de lens komt omdat er heel weinig zijn die ook nog eens in een ondoordringbaar, supernat en -donker bos leven, bijvoorbeeld).

Het al of niet op uitsterven staan van een soort lijkt me daarbij niet erg relevant. BP is een fotosite en niet de IUCN.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2020, 15:04    Post subject:
De laatste weken proef ik (weer) veel teleurstelling, bij anderen en ook bij mezelf, als een mooie foto die door medegebruikers gewaardeerd en bekeken wordt, niet de database haalt.
Gezien de openingspost van dit topic had ik verwacht dat het gemakkelijker zou worden om de database te halen. De foto hoefde niet persé meer een verbetering te zijn van alles wat al geplaatst is, maak ik er tenminste uit op.
Nu zal ik de eerste zijn die vindt dat met mijn foto's van alles mis is. En ik wil ook niet op mijn eigen foto's ingaan, dat doe ik wel met de moderators.
Maar hoe vaak zie je nou nog een foto van een Nederlandse soort in de database belanden...?
En hoe bijzonder moet een foto van een buitenlandse soort zijn, voordat die in de database geplaatst wordt?
Ik zou van harte een iets ruimer beleid willen bepleiten. Als de foto technisch goed is, er wordt leuk op gereageerd, eventueel met nominaties maar dat hoeft helemaal niet per sé, en hij is niet al te afgezaagd, dan kan hij toch gewoon in de database? Ik vind het echt jammer dat in het begin, toen m'n foto's echt minder mooi en spannend waren, ik veel vaker de database haalde dan nu. En nogmaals, gezien de openingspost hierboven, had ik verwacht dat dat weer wat meer rechtgetrokken zou worden.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2020, 16:21    Post subject:
Eens Gert-Jan. Nu is de plaatsing in de database volledig afhankelijk van de smaak van de moderatoren.

Wat mij betreft komen daar ook nog een paar objectieve criteria bij, zoals standaard in de database bij:
* minimaal X nominaties (10, 15, 20, whatever),
* bij minimaal Y nominaties (5 ofzo), als dat ook een hoog of het hoogste aantal nominaties voor de betreffende soort is (ofwel voor Nederland, ofwel wereldwijd).

Via het tweede criterium zorg je er meteen voor dat foto's van primeurs / zeldzame buitenlandse vogels / zeldzame vogels in Nederland eenvoudiger in de database komen, ook als de foto niet direct origineel of geniaal is.

Daarbovenop kan dan op basis van de smaak van de moderatoren altijd nog een setje extra foto's in de database worden geplaatst. Maar zo wordt het een stuk objectiever, transparanter, en minder teleurstellend voor de gebruikers als een foto de database niet haalt.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 289
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Mar 2020, 16:36    Post subject: Database bron van ergernis
De Database criteria zoals die nu worden gehanteerd zijn volstrekt onduidelijk, niet eenduidig en een bron van ergernis.
Aan alle oplossingen zit wel een voordeel en nadeel maar de laatste tijd vind ik de hantering van welke criteria dan ook behoorlijk willekeurig lijken.
Op dit moment ga ik er maar niet verder op in maar het zou voor mij een reden zijn om volledig af te haken. groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Mar 2020, 17:05    Post subject:
Ik heb persoonlijk totaal geen behoefte aan duidelijkheid wat betreft de database - ik zie het als een leuk extraatje erbij, een extra veer in de reet en vooral: het werkt gunstig wanneer ik mijn maximaal aantal foto's zowat bereik. Maar verder? De smaak van de moderators - ik vind het prima, heb genoeg vertrouwen in hun intregiteit en kennis in deze. De voorspelbaarheid - ik heb er lak aan. het verrassingseffect van een foto in de database geeft me veel meer lol.
Ik snap echt helemaal niets van die wijdverspreide behoefte aan strikte criteria. He-le-maal niets! Het zal wel bij de doorsnee vogelfotograaf horen. Perfect histogram, perfecte scherpte, perfect moment, perfecte belichting, perfecte kleurtemperatuur, perfecte uitsnede. Lekker meetbaar, controleerbaar.
Het begrip: "de foto voegt iets toe" is toch alleen een menselijke maat, heel subjectief? Heel erg afhankelijk van een moment zelfs, wat is daar op tegen?
Ik hoef er geen antwoord op. Ik heb toch een andere mening dan de meeste BPers. En dat vind ik prima.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 289
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Mar 2020, 17:25    Post subject: Database
het gaat natuurlijk helemaal niet om volledig strikte criteria.
maar om een begrijpelijke benadering
als iemand daar geen behoefte aan heeft
en subjectiviteit een hoofdrol laat spelen
moet die dat vooral zelf weten maar niet als regel laten gelden.
grt. Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2020, 18:17    Post subject:
Josephine, het gaat helemaal niet om strak meetbaar of iets dergelijks. De subjectieve beoordeling heb je al lang achter de rug door de commentaren en nominaties van alle gebruikers. Of juist door het uitblijven daarvan. Als de gebruikers een foto enthousiast ontvangen, dan is het toch gewoon jammer als een moderator dat enthousiasme achteraf min of meer onterecht verklaart? Niet rechtstreeks, maar het voelt wel zo.

En dan kan de een daar vast beter mee omgaan dan de ander. Jij zit blijkbaar in het kamp mensen die het volstrekt onverschillig laat. Anderen haken hierdoor compleet af bij BP. Ik zit er een beetje tussenin denk ik, en zie ook best wel de charme van de verrassing of een foto wel of niet in de database komt. Maar juist flink wat betere fotografen kunnen het niet hebben als een collega-fotograaf ze telkens op deze manier de maat neemt. Ik vind het jammer om te zien dat door dat afhaken het niveau op Facebook en Instagram inmiddels hoger ligt dan hier op Birdpix. Ik denk echt dat de site beter 'in de markt zou liggen' door een paar kleine aanpassingen zoals ik die hierboven voorstel. Ik ben zelf best aan het hele concept hier gehecht, en wil ook zeker niet zuur doen, maar probeer mee te denken met wat goed voor de site zou kunnen zijn.

Groeten Vincent


Last edited by Vincent Vuik on Mon 30 Mar 2020, 21:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum