Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Photoshop: met zwart het masker vullen.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Feb 2006, 22:38    Post subject: Photoshop: met zwart het masker vullen.
Beste mensen, met name zij die het seminar gevolgd hebben afgelopen zaterdag

Ik heb nog een vraag. Ik heb die witoogeend (staat ook op Birdpix; zoek onder witoogeend) opgestuurd en probeer zelf het oog wat minder wit te maken. Eduard heeft de volgende drie stappen aangegeven:
1. Aanpassing curves. Het wit naar beneden halen, het donker naar
boven.
2. Masker vullen met zwart
3. Het oog met penseel wit maken.

ad 1) ik klik op het wit van het oog en zie op het curve gereedschap waar die op de lijn voorkomt. Ik trek de curve op die plek een klein beetje naar beneden. Ik klik op een donker gedeelte van de eend en zie op de curve waar ik de lijn een klein beetje omhoog moet bewegen. Tot zover helder. Het resultaat is direct zichtbaar. Maar dan:
ad 2) Hoe open ik nu een nieuwe laag en welke laag moet ik dan hebben en hoe vul ik het masker met zwart en hoe krijg ik dat te zien? Ik gebruik de Engelse versie van Photoshop CS 2.
Dit lukt mij niet, ook niet met de reader die we gekregen hebben.
Dus aan stap 3 kom ik al helemaal niet toe.

Ik hoop dat iemand stap voor stap kan aangeven wat er gebeuren moet.

Met een hartelijke groet,

Erik de Waard

Jacob

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Feb 2006, 23:33    Post subject:
Hoi Erik,

ik heb ook een beetje lopen oefenen en uiteindelijk lukte alles wel, ik zal het proberen uit te leggen.

1. Je gaat naar Layers -> New Adjustment Layer -> bijv Levels. Er verschijnt een klein menutje om de layer een naam en evt. een kleur te geven. Klick hier OK.

2. Het Levelsscherm met histogram opent zich en je ziet dan rechts in het Layers menutje een nieuwe Layer verschijnen. Met links een miniatuurweergave van het Levels menu en ernaast een wit vakje (de Layer).

3. Voor nu je bewerking uit. Bijvoorbeeld donker maken van het hele beeld. Of met de curves het oog aanpassen van je eend.

4. Als je klaar bent met je bewerking doe je Shift + F5 óf je gaat naar Edit -> Fill. Je kiest hier zwart zodat alles wat net gedaan hebt in Levels of Curves weer bedekt wordt.

5. Je selecteerd nu je Brush en poets de zwarte laag weg waardoor de bewerking die er onder zit terug komt.

6. Als je het oog weer tevoorschijn gehaald klick je met je rechter muisknop op het Layer menutje en selecteer je Merge Visible zodat alles weer op elkaar geplakt wordt tot een beeld.

Hopelijk is dit duidelijk en zeg ik het in de juiste volgorde, ik snap het principe ook wel van het vullen met wit maar ik heb dat nog niet nodig gehad. Als ik het fout of onhandig doe dan hoor ik het graag van iemand. Het is wel een beetje de kern van de PS dag dus voor wie er niet was... Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum