Posted: Thu 02 Mar 2006, 22:26 Post subject: van raw naar tiff
Zoals waarschijnlijk velen bewerk ik mijn raws eerst via Rawshooter, en daarna converteer ik ze naar tiff's. Meestal gaat dat goed, maar nu het volgende. Ik heb een zwarte kraai geschoten die op zwart blaasjeswier zit. Wat grijze rotsen, plukje groen her en der, maar verder nagenoeg geen kleur. Als ik de raw converteer naar tiff, dan verdwijnt in dit geval de zwarte tint en wordt deze veranderd in een soort vieze oudbruine kleur. Geen gezicht, en niet meer recht te trekken met photoshop (alhoewel ik er niet bij was op de cursus, dus wellicht een voorbarige uitspraak). Iemand enig idee hoe dat kan?
groet,
Luc
edit: laat maar, ik heb wat geprobeerd bij Rawshooter, en het lag aan de instelling RGB Working space. Ik heb net een nieuwe monitor gekocht, en had daar de bijbehorende working space voor moeten selecteren. Probleem opgelost.
Posted: Thu 02 Mar 2006, 22:46 Post subject: Van raw naar tiif.
hoi Luc,
Werk je met fotoshop elements .3.0? Als je in raw fotografeert heb je een raw converter nodig. Bij mijn versie van f.e. 3.0 zat ie erbij. Je kunt dan via het converter menu o.a. belichting, witbalans, verzadiging enz. aanpassen. Klik dan op ok en vervolgens opent de foto zich weer in Jpeg en kun je de foto verder afwerken voor bird pix. een belangrijk gegeven bij raw is dat je ruwe data rechtstreeks naar je cf kaart stuurt en bij jpeg wordt er eerst compressie toegepast voordat de data duurgestuurd worden naar je cf kaart.Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Mvg. Martine
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum