Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


De keuze van ........

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 05 Jul 2007
Posts: 140
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Apr 2020, 9:57    Post subject: De keuze van ........
Beste Cor en Vincent en anderen,

Ik ben verbaasd over de kwaliteit van jullie foto’s.
Jullie gebruiken dezelfde lens maar de één met Olympus en de ander met Panasonic.
Zelf fotografeer ik met de Canon 7D mark II en de 500mm F/4 en 1.4 converter.
Natuurlijk ben ik tevreden over deze combi maar het gewicht en dus de handigheid speelt mij parten.
Hoewel ik jullie foto’s kan bewonderen, ben ik toch nog benieuwd naar jullie bevindingen.
Verder vraag ik me af of de 300mm en dan eventueel het gebruik van een converter is aan te raden.

Ik zou het erg fijn vinden als jullie een (korte) reactie willen geven!

Dank daarvoor.

Groet,
Kees van de Wege
_________________
Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Apr 2020, 12:34    Post subject:
De Panasonic DC-G9 en de Olympus E-M1 (mark 2, mark 3 of X) zijn systeemcamera's van de categorie Micro Four Thirds (MFT). Dus camera's met een elektronische zoeker, en een kleine sensor met grote cropfactor. Dat heeft zo z'n voordelen en nadelen ten opzichte van fullframe.

Voordelen van deze camera's:
- Met een betrekkelijk kleine lens heb je al voldoende mm's voor vogelfotografie
- Enorm goede beeldstabilisatie, waardoor je bijna alles uit de hand kan doen
- Heel snel qua autofocus en burst snelheid
- Makkelijk te dragen en te hanteren
- Geavanceerde elektronische zoeker (via oculair of via het kantelbare lcd scherm) zonder blackouts of vertragingen, waarbij je (optioneel) direct kan zien hoe je foto eruit komt te zien qua belichting

Nadelen:
- Beeldkwaliteit is minder goed dan van fullframe camera's, zo simpel is het. Vooral bij hogere ISO (1000+) ga je verschil zien. Soms is het een tikje korrelig en ruizig, maar ik vind het niet echt onder doen voor APS-C camera's. Als vogels niet al te ver weg zitten, en je geen echte pixelfreak bent, is het allemaal prima. Zeker als je weet dat je voor een fullframe body met grotere lens veel meer geld kwijt bent.
- Je hebt speciale MFT lenzen nodig. Normale lenzen passen er niet op, behalve met adapters die de prestaties van je combinatie minder goed maken.

Ik ben zeker tevreden over mijn combinatie. Enige issue wat ik met de Panasonic G9 heb is de autofocus. Die heeft snel de neiging om naar de achtergrond te verspringen, en is soms instabiel. Het werkt met contrastdetectie in plaats van fasedetectie. Als ik opnieuw zou kunnen kiezen, zou ik misschien toch voor Olympus gaan, met de Panasonic 100-400 mm of met de Olympus 300 mm lens.

Ik heb toen gekozen voor Panasonic G9 body met de Panasonic 100-400 lens, omdat deze als combi relatief goedkoop was, en omdat deze twee optimaal samenwerken qua beeldstabilisatie en autofocus. Zeker die beeldstabilisatie is top. Een stil zittende vogel fotografeer ik met gemak ragscherp uit de hand bij 1/50 of 1/100 sec. Maar mogelijk gaat dit ook prima met de Olympus samen met de Panasonic 100-400 mm.

Dit is zo'n beetje het arsenaal voor MFT en vogelfotografie:

Panasonic DC-G9: 1079 euro
Olympus E-M1 mark II: 1499
Olympus E-M1 mark III: 1799
Olympus E-M1X: 2999

Panasonic 100-400 mm f/4.0-6.3: 1289
Panasonic 200 mm f/2.8: 2049
Olympus 300 mm f/4.0: 2349

Hier kun je nog wat grotere jpg's bekijken, omgezet vanuit raw naar jpg, inclusief ruisreductie, verscherping, enz. Maar je kunt beter het detail beoordelen dan op Birdpix. En je ziet hoe ver ik gecropt heb aan het aantal MP.

https://photos.app.goo.gl/A9fGzDEVEnNYB7Sh7

Succes!

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Apr 2020, 12:46    Post subject:
Beste Kees,

Met dank voor het compliment.

Je Canon 7D combinatie met een APS-C sensor en een 500 mm en een 1.4 converter heeft een beduidend groter bereik dan mijn combinaties. Nu kan je met een dikke portemonnee wel wachten op de Olympus ED 150-400mm f/4.5 TC1.25x IS PRO. Daarmee haal je 2000 mm full-frame.

Mijn eerste digitale camera was de Olympus E-510, daarna de E-620 en na het beëindigen van de productie van de spiegelreflexen, de EM-1 en daarna de EM1 Mark 2. De nieuwste EM1, de Mark 3 is geen grote stap vooruit en het verschil in specs met de EM1 M2 te klein voor zo'n investering.

De enige lens die ik heb overgehouden van het spiegeltijdperk is de Olympus 150mm f2.0 ED. Ik zet er voor de vogelfotografie een 1.4 of 2.0 tele-converter tussen en een adapter van FT naar MFT. Deze combi gebruik ik vooral op locaties waar ik een vaste plek heb dicht op de vogels, bijvoorbeeld de ijsvogels.

Hiernaast gebruik ik de zoomlens van Panasonic MFT 100-400mm F/4.0-6.3 Power O.I.S. Leica DG. Minder lichtsterk dan de andere combi maar een prima lens voor vogels. Zelfs bij de grootste opening (F6.3) en in de 400 mm stand zie ik amper kwaliteitsverlies!

Ik gebruik alleen het scherpstelpunt in het centrum en fotografeer in de A-stand. Scherpstellen met deze zoom gaat sneller dan met de 150 mm combi. Als ik rustig kan scherpstellen dan gebruik ik naast de automatische scherpstelling de handmatige scherpstelling met de vergrotingsfactor. Het lukt me vaak om op het oog scherp te stellen. Het fotograferen van vliegende vogels is met beide combi's nog wel een uitdaging.

Natuurlijk kijk ik met een scheef oog naar de Olympus-pro lenzen. Maar er hangt een stevig prijskaartje aan. Voorlopig ben ik nog zeer tevreden met deze twee combi's, gezien de resultaten. Nog wel een tip, schaf niet de EM1 aan, de batterijen gaan veel te kort mee. De batterijen van de Mark 2 en 3 hebben veel meer capaciteit. Voor een hele dag fotograferen is een (1) reserve batterij meer dan genoeg.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Apr 2020, 16:44    Post subject:
corvanspijk wrote:
Beste Kees,

Met dank voor het compliment.
Dat geldt natuurlijk ook voor mij!

Nog een toevoeging:

Je huidige vergroting:
1,6 x 500 x 1,4 = 1120 mm equivalent op 35 mm film (fullframe)

Met de MFT combi's:
2,0 x 400 = 800 mm equivalent op 35 mm film (fullframe)

Ik vind dat zelf voldoende.

Je huidige gewicht:
Canon 7D2: 910 gram
500 mm f4: 3190 gram
Samen ruim 4 kg, zeker nog met die converter erbij

Panasonic G9: 660 gram
100-400 mm: 985 gram
Samen ongeveer 1,5 kg

Dat hangt prima om je nek Wink

Als het om ruis gaat (dus beeldkwaliteit) scoort de Olympus overigens beter dan de Canon 7D mark II.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Olympus-OM-D-E-M1-Mark-II___977_1136

De Panasonic G9 is om een of andere reden niet getest door DXO, maar ervaringstests zeggen dat die ongeveer hetzelfde presteert qua beeldkwaliteit.

Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Kees van de Wege


Gender: Male
Age: 58
Joined: 05 Jul 2007
Posts: 140
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Apr 2020, 18:13    Post subject:
Beste Cor en Vincent,

Wat fantastisch dat jullie zo uitgebreid willen reageren!
Ik ben echt onder de indruk......

Ik denk dat ik een keus moet maken die mij enerzijds meer bewegingsvrijheid geeft (inderdaad is het gewicht absurd), met iets minder mm zal ik tevreden moeten zijn en dat is ook niet erg. De keus tussen 300mm (prijs) met converter of de 100-400mm is een lastige. Enerzijds de kwaliteit van prime, anderzijds de flexibiliteit (recent een vos voor de lens die niet in het beeld paste....)
Ik ga, met jullie ervaringen, nog eens puzzelen en kijken of ik mijn 7D mark II of mijn 5D mark mark III kan verkopen. Ik heb namelijk nog een hobby en dat is macro Wink
Hiervoor gebruik ik de 100mm van Canon met de 5D mark III (soms andersom).

Nogmaals veel dank en mochten anderen nog willen reageren? Welkom!

Groet,
Kees
_________________
Canon 7D mark II, Canon 100mm F/2,8
Olympus M1X, 300mm, 1,4x, 150mm enz.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum