Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


maandopdracht mei 2020: zangvogel in zijn habitat
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 May 2020, 18:07    Post subject:
De foto's voor de maandopdracht staan online. Het wordt een hele klus om alle foto's te becommentariëren en nomineren. Daarmee zijn jullie allemaal al winnaars.

Op 31 mei worden de winnaars bekend gemaakt.

Veel plezier!
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 May 2020, 18:56    Post subject:
Tjonge. 40 stuks. Ga d’r maar aan staan.
Leuk zo veel.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 May 2020, 21:04    Post subject:
Ongelooflijk, 40 stuks. En er zitten echt heel mooie bij. Dat wordt weer héél moeilijk kiezen! (En het beoordelen gaat weer aardig wat tijd kosten.)
Maar superleuk dat er zo veel deelnemers zijn aan deze MO!

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Ben Reitsma
PixPas Plus


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2015
Posts: 53
Location: Doezum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 29 May 2020, 7:59    Post subject:
Veertig min één. een hele mooie oogst. Daarmee is m'n eerste doel wel bereikt, namelijk een opdracht die door velen te doen moet zijn. Vervolgens staan we nu wel voor een hele klus om tot beoordelingen te komen, wat er wel en wat er niet binnen het ruime kader van de opdracht valt. Op sommige foto's staan de vogels vrij centraal afgebeeld (het gaat duidelijk om de vogel), op andere foto's is er zo veel habitat dat de vogel nauwelijks zichtbaar is. Voor mij zou de winnaar daar ergens tussin in moeten zitten. Dan komt ook nog de vraag "wat is een zanger". Op zich is het begrip 'zanger' al breed genomen maar of sommige vogels tot deze brede categorie behoren? In ieder geval valt de buizerd af. Zoals zo vaak bij maandopdrachten zitten er ook nu wel een groot aantal juweeltjes van foto's onder. Iedereen succes en plezier met het bekijken (en graag: beoordelen) van de inzendingen.
groet Ben
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 May 2020, 8:02    Post subject:
Ik heb er drie genomineerd. Vanwege persoonlijke omstandigheden Sla ik het commentaar deze keer over. Mijn excuses hiervoor.
Truus
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 May 2020, 8:28    Post subject:
Ben Reitsma wrote:
Veertig min één. een hele mooie oogst. Daarmee is m'n eerste doel wel bereikt, namelijk een opdracht die door velen te doen moet zijn. Vervolgens staan we nu wel voor een hele klus om tot beoordelingen te komen, wat er wel en wat er niet binnen het ruime kader van de opdracht valt. Op sommige foto's staan de vogels vrij centraal afgebeeld (het gaat duidelijk om de vogel), op andere foto's is er zo veel habitat dat de vogel nauwelijks zichtbaar is. Voor mij zou de winnaar daar ergens tussin in moeten zitten. Dan komt ook nog de vraag "wat is een zanger". Op zich is het begrip 'zanger' al breed genomen maar of sommige vogels tot deze brede categorie behoren? In ieder geval valt de buizerd af. Zoals zo vaak bij maandopdrachten zitten er ook nu wel een groot aantal juweeltjes van foto's onder. Iedereen succes en plezier met het bekijken (en graag: beoordelen) van de inzendingen.
groet Ben


Als neutrale toeschouwer. De zwarte kraai die ook een belangrijke rol vervult in desbetreffende foto, is wel degelijk een zangvogel en voldoet daarmee aan het criterium.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 May 2020, 9:45    Post subject:
Ben Reitsma wrote:
Veertig min één. een hele mooie oogst. Daarmee is m'n eerste doel wel bereikt, namelijk een opdracht die door velen te doen moet zijn. Vervolgens staan we nu wel voor een hele klus om tot beoordelingen te komen, wat er wel en wat er niet binnen het ruime kader van de opdracht valt. Op sommige foto's staan de vogels vrij centraal afgebeeld (het gaat duidelijk om de vogel), op andere foto's is er zo veel habitat dat de vogel nauwelijks zichtbaar is. Voor mij zou de winnaar daar ergens tussin in moeten zitten. Dan komt ook nog de vraag "wat is een zanger". Op zich is het begrip 'zanger' al breed genomen maar of sommige vogels tot deze brede categorie behoren? In ieder geval valt de buizerd af. Zoals zo vaak bij maandopdrachten zitten er ook nu wel een groot aantal juweeltjes van foto's onder. Iedereen succes en plezier met het bekijken (en graag: beoordelen) van de inzendingen.
groet Ben


Wat een zanger is, is echt goed na te zoeken. Neem de VogelApp 'Vogels van Europa'(of vergelijkbaar) en zoek op 'Hoofdgroepen'. Kies 'Zangvogels' en je hebt het hele overzicht van wat er onder valt. Dat is best veel! Maar roofvogels staan daar echt niet bij!
De opdracht is al erg ruim, dus ik vind dat we op het gebied van 'Zangvogel' wel strikt moeten zijn.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 May 2020, 9:49    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Ben Reitsma wrote:
Veertig min één. een hele mooie oogst. Daarmee is m'n eerste doel wel bereikt, namelijk een opdracht die door velen te doen moet zijn. Vervolgens staan we nu wel voor een hele klus om tot beoordelingen te komen, wat er wel en wat er niet binnen het ruime kader van de opdracht valt. Op sommige foto's staan de vogels vrij centraal afgebeeld (het gaat duidelijk om de vogel), op andere foto's is er zo veel habitat dat de vogel nauwelijks zichtbaar is. Voor mij zou de winnaar daar ergens tussin in moeten zitten. Dan komt ook nog de vraag "wat is een zanger". Op zich is het begrip 'zanger' al breed genomen maar of sommige vogels tot deze brede categorie behoren? In ieder geval valt de buizerd af. Zoals zo vaak bij maandopdrachten zitten er ook nu wel een groot aantal juweeltjes van foto's onder. Iedereen succes en plezier met het bekijken (en graag: beoordelen) van de inzendingen.
groet Ben


Als neutrale toeschouwer. De zwarte kraai die ook een belangrijke rol vervult in desbetreffende foto, is wel degelijk een zangvogel en voldoet daarmee aan het criterium.


Marcel, ik ben het niet met je eens. De soort waar de maker voor gekozen heeft bij het uploaden van de foto is de Buizerd, niet de Zwarte Kraai. Ook heeft de maker het in zijn/haar tekst over 'Vogel in zijn habitat', en niet over 'Zangvogel in zijn habitat'. Hij/zij heeft dus blijkbaar niet opgelet dat het een zangvogel moest zijn. Deze foto valt voor mij dus echt buiten de (toch al zeer ruim opgestelde) MO.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 May 2020, 11:53    Post subject:
Leuk dat er zoveel inzendingen zijn. Dat is weer de charme van zo'n brede opdracht. Aan de andere kant past ongeveer elke foto weer binnen deze kaders.
Maar beste mensen, ik zie allerlei reacties, waaruit blijkt dat habitat geïnterpreteerd wordt als het biotoop waar je de betreffende soort typisch vindt. Dat klopt niet...

"Een habitat omvat alle mogelijke plaatsen waar een bepaald organisme voorkomt. Op deze plekken voldoen zowel biotische als abiotische factoren aan de minimale levensvoorwaarden van betreffend organisme, dat wil zeggen dat deze factoren binnen de toleranties van dat organisme blijven. Een synoniem is leefgebied of leefomgeving."

Als een boomkruiper op een muur zijn kostje bijeen scharrelt, dan is die muur blijkbaar ook geschikt als onderdeel van zijn habitat. Niet zijn gebruikelijke plekje, maar toch. Dus op ELKE ingezonden foto is de vogel in zijn habitat te zien.

De vraag is dan: is er in de foto voldoende te zien van zowel de vogel als het habitat. Precies zoals Ben dat hierboven ook al verwoordt. Het moet er ergens tussenin zitten. En daar zit dan een grijs, subjectief gebied.

Ik probeer ook niet te negeren dat Ben had aangegeven dat de vogel liefst zingend in beeld moet worden gebracht. Dat neem ik serieus, en ik geef die foto's dan ook meer credits.

Succes bij het becommentariëren en verzinnen wie er een nominatie krijgt.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
kruisje2000


Gender: Male
Age: 70
Joined: 11 Jan 2017
Posts: 92
Location: Etten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 May 2020, 12:16    Post subject:
Ook ik kies in verband met drukte ervoor om alleen nominaties af te geven. Het moet me wel van het hart dat er toch weer veel foto's tussen zitten die niet voldoende het aspect "habitat" in beeld brengen. Vincent geeft het al aan hierboven: synoniem voor habitat is o.a. "leefGEBIED" en "leefOMGEVING. Onder "gebied" versta ik toch wel een flinke hoeveelheid zichtbare omgeving en niet een braamtakje of een rietpluim met een vogel erop.

Gr. Harry
_________________
Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)


Last edited by kruisje2000 on Fri 29 May 2020, 13:36; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 May 2020, 12:49    Post subject:
Vincent, toch een kleine aanvulling. Je definitie van habitat is juist. Maar de opdracht luidde 'De opdracht is dan een zangvogel (bij voorkeur zingend) vast te leggen in z’n KENMERKENDE habitat.' Dat betekent dat dus niet elke plek waar een vogel zich bevindt in het kader van deze MO meedoet. (Een Knobbelzwaan in een boom zou misschien kunnen, maar zou ik toch niet zijn kenmerkende habitat noemen.)

Voor b.v. de Boomkruiper is er overigens geen enkel probleem. Een muur van een huis is voor mij een zeer kenmerkende plek voor een Boomkruiper. Ze nestelen vaak onder stukjes dakpan of loodslab. Dus geen enkel probleem.
Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Willem Verhagen
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2008
Posts: 40
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 May 2020, 17:46    Post subject:
Ook ik heb ingezonden voor de maandopdracht, dat geeft wel de verplichting om de foto's te becommentariëren, vind ik. Door tijdgebrek echter ga ik het niet redden om al de foto's van commentaar te voorzien, dus pik ik de foto's eruit die me opvallen. Mijn excuses hiervoor.

Willem
_________________
Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 May 2020, 17:11    Post subject:
Begrijpelijk maar toch erg jammer. Toen ik zag dat er 40 inzendingen waren, wat natuurlijk fantastisch is(!), was ik meteen al bang dat dit zou betekenen dat velen er niet toe zouden komen om de hele serie te beoordelen. Nogmaals, begrijpelijk maar toch jammer. Ik vind het ontvangen, het lezen en het geven van commentaar echt meerwaarde hebben.
Ik hoop dat bovenstaande geen invloed heeft op de aantallen nominaties. (Maar daar lijkt het vooralsnog gelukkig inderdaad op.)

Als het goed is weten we morgen meer! Ben benieuwd.
Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 May 2020, 19:27    Post subject:
Het was inderdaad een hele klus om alles te becommentariëren, maar ook wel leuk om wat te mogen roepen zonder aanzien des persoons.
Ik heb volgens mij 5 nominaties uitgedeeld, wat meer dan gebruikelijk, maar het zijn ook veel inzendingen. Daar heb ik ook geen vast aantal voor persoonlijk.
En ook persoonlijk: ik vind het vaak wat sneu als de ene foto veel meer commentaren krijgt dan de ander. Ieder heeft z'n best gedaan, en z'n mooist passende foto ingestuurd. En dan de één 8 of 9 commentaren en de ander soms wel 10 of 12... dat vind ik altijd wat jammer.
Het gaat in dit geval trouwens niet om een foto van mezelf.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop


Last edited by Gert-Jan Cromwijk on Sat 30 May 2020, 19:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 May 2020, 19:39    Post subject:
Als het goed is heb ik ze nou allemaal gehad, Ik heb best kritisch gekeken, en ik moet nog een beetje denken welke foto's ik wil nomineren, best moeilijk dit keer.
Prima opdracht was dit, goed te doen voor iedereen denk ik en leuk ook.
Ik ben benieuwd!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 May 2020, 20:03    Post subject:
josephine wrote:
Als het goed is heb ik ze nou allemaal gehad, Ik heb best kritisch gekeken, en ik moet nog een beetje denken welke foto's ik wil nomineren, best moeilijk dit keer.
Prima opdracht was dit, goed te doen voor iedereen denk ik en leuk ook.
Ik ben benieuwd!
grtz, josephine


Je beseft wel dat je nog maar een paar uurtjes hebt om na te denken, Josephine?
Groet, Erna Smile
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 May 2020, 23:01    Post subject:
Ja hoor Erna. Inmiddels zijn de nominatieknopjes ingedrukt.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 May 2020, 10:00    Post subject:
Ik verwacht dat in de loop van de avond de winnaars bekend gemaakt worden.

Marcel
Back to top
Reply with quote
 
Erik van Ark
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2011
Posts: 94
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 31 May 2020, 18:40    Post subject:
Ik zal een volgende keer beter lezen.
Laat hierdoor niet uit het veld slaan .... Wink
_________________
Erik

Canon R6 (80D), Canon RF 70-200 f4; Canon RF 100mm, Sigma 150-600 Sports.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 May 2020, 20:44    Post subject:
Erik van Ark wrote:
Ik zal een volgende keer beter lezen.
Laat hierdoor niet uit het veld slaan .... Wink


Dat lijkt me een prima instelling, Erik!
Het gaat immers toch vooral om het plezier in het fotograferen, en soms het hier uitvinden wat anderen van je foto's vinden.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 May 2020, 21:57    Post subject:
Deze maandopdracht is met ruime voorsprong gewonnen door gebruiker “hansgans“ met zijn foto van de Nachtegaal, die 19 nominaties kreeg.
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=497533

De tweede plaats was voor Loek van de Leur voor zijn foto van de Kleine Karekiet met 13 nominaties
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=497695

De derde plaats van Gert-Jan Cromwijk kreeg 7 nominaties. Het betrof een foto van een Roodborst.
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=497711

Uit het grote aantal foto’s dat een nominatie kreeg, blijkt dat de gebruikers moeite hadden om de criteria van deze maandopdracht toe te passen. Achteraf bleek dat 1 gebruiker drie foto’s had ingestuurd. Dat heeft geen invloed op de uitslag gehad.

Alle winnaars van harte gefeliciteerd met het resultaat. Aan hansgans het verzoek om een nieuwe opdracht te bedenken.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 May 2020, 22:18    Post subject:
HansGans, van harte! Voor mik was deze foto de absolute winnaar, dus verbaasd ben ik totaal niet!
Ook Loek en Gert-Jan gefeliciteerd met jullie welverdiende podiumplaatsen.

Ik ben reuze benieuwd naar de nieuwe opdracht. Succes met het bedenken ervan.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 May 2020, 22:27    Post subject:
Het is wel waarschijnljk, maar niet 100% zeker dat het feit dat een gebruiker 3 foto's ingestuurd heeft, geen invloed heeft gehad. Je weet niet waar de twee nominaties die hij heeft gekregen anders heen waren gegaan. En er zijn meerdere gebruikers met 5 nominaties. Dus hoewel de kans klein is, is het in theorie mogelijk dat er nog iemand met 7 nominaties zou zijn geweest. (Sorry, ik ben nu eenmaal een cijfertjesgek. Wink )
Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm


Last edited by Erna Koelman on Mon 01 Jun 2020, 9:38; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jun 2020, 2:10    Post subject:
Hans en Loek, van harte gefeliciteerd met jullie 1e en 2e plaats in deze volle competitie. Zeker de nachtegaal was bij mij één van de favorieten, afgetekend gewonnen Hans!
Ook iedereen bedankt die op mijn roodborst-foto heeft gereageerd. Ik vond het nog best ingewikkeld welke foto ik in moest sturen, maar ben blij dat ik deze had gedaan.
Hans, maak er iets moois van voor de volgende maand.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jun 2020, 8:12    Post subject:
Hans, van harte - wat mij betreft een terechte eerste plaats!
Loek en Gert-Jan, eveneens gefeliciteerd - de foto van Loek had ik willen nomineren maar dat heb ik op het laatst kennelijk toch nog vergeten, maar die heb je er virtueel nog bij.
Ik ga er zonder meer van uit dat de nieuwe opdracht een hele leuke wordt, en daar gaan we dan weer 100% voor.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum