Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Toevoeging aan werkwijze selectie foto's voor database

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jul 2020, 0:45    Post subject: Toevoeging aan werkwijze selectie foto's voor database
Om het functioneren van de database op Birdpix te verbeteren, gaan de moderatoren eens per maand terugblikken op de foto's in het verzamelalbum, die de database niet hebben gehaald, maar blijkbaar wel een hoge waardering hadden onder de gebruikers. Hierdoor kan het zijn dat een foto die aanvankelijk de database niet gehaald heeft alsnog geselecteerd wordt voor de database.

Wat betekent dit voor de gebruikers? De kans dat een foto met een hoge waardering in de database komt is momenteel al groot. Door deze aanvulling wordt de kans dus wat groter. We hopen hiermee te voorkomen dat er, naar het oordeel van de moderators, een foto ten onrechte niet in de database komt. Een door de gebruiker zelf verwijderde foto, kan uiteraard niet in de extra beoordelingsronde betrokken worden. Wees dus zuinig op de foto's met veel nominaties.

Dus als een foto aanvankelijk niet in de database komt, kan dat altijd nog op een later moment gebeuren, Jouw foto blijft dan voor altijd bewaard en je kan een extra foto uploaden.

Je kan uiteraard, net zoals nu ook al kan, de moderators zelf bevragen of de foto in de database kan.

Achtergrond.
Na verschillende vragen van gebruikers, waarom foto's die relatief veel nominaties krijgen niet in de database komen, hebben wij onderzocht of zulke foto's echt te weinig in de database terechtkomen.

Voor de maanden maart tot begin juni 2020 hebben wij alsnog 13 foto's geïdentificeerd, die mogelijk ten onrechte niet in de database zijn verschenen. Voor 3 van deze foto's bleek van dezelfde vogel/locatie/dag al een andere foto in de database te staan.
Van de overgebleven 10 foto's waren er 2 die unaniem als geschikt voor de database beoordeeld werden. Voor nog eens 4 foto's bestond een meerderheid van stemmen om de foto's wel in de database te plaatsen.

Uiteindelijk bleven er 6 foto's over die alsnog naar de database kunnen. Deze foto's zullen binnenkort in de database geplaatst worden.

De conclusie van het moderatorteam was, dat het proces van selectie van foto's voor de database op hoofdlijnen goed gaat en dat er wel correcties mogelijk zijn.
Er is onder de moderators een hoge mate van overeenstemming over de keuzes die gemaakt zijn. Natuurlijk is er hierbij sprake van subjectiviteit en bias in de moderatorkeuze (onderlinge beïnvloeding, gezamenlijke blinde vlek) maar dat is juist datgene dat de database onderscheidt van het verzamelalbum.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Jul 2020, 21:59    Post subject:
Mooi dat jullie iets doen met de feedback van gebruikers! Het wordt toch best belangrijk gevonden door de meesten hier. Uiteindelijk reflecteren de nominaties het enthousiasme van de BP'ers. Vanzelf zijn die gemiddeld genomen minder ervaren en kundig dan de moderatoren, maar vanaf een bepaald aantal nominaties (20 ofzo) lijkt me het signaal van de gebruikers wel dusdanig sterk, dat er wel hele zwaarwegende argumenten moeten zijn om de foto dan toch niet in de database te zetten, is mijn persoonlijke mening. Maar ik ben benieuwd naar de uitwerking, en of dit merkbaar gaat zijn!

Mag ik vragen vanaf welk aantal nominaties jullie spreken over een "hoge waardering door de gebruikers"? Dan weet ik ook welke foto's ik nog eens goed in de gaten moet houden.

En het in de database plaatsen van de 6 foto's is dus nu nog niet gebeurd? Bij mijn hoog gewaardeerde maar niet geplaatste foto's is nog niets gewijzigd. Nu kunnen dat natuurlijk net die 4 zijn natuurlijk Smile

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Jul 2020, 0:41    Post subject:
De 6 foto’s gemaakt tussen begin maart en begin juni staan inmiddels in de database. Ik let eigenlijk nooit op wie een foto gemaakt heeft, dus nu kan ik dat ook niet vertellen.

Om hoeveel nominaties het gaat, kan en ga ik niet vertellen. We willen hier allereerst nog meer ervaring mee op doen. We willen hier ook geen nominatiewedstrijd ontketenen. We willen de vrijheid houden om die ene foto die zo’n drempel net niet heeft gehaald, wél mee te nemen in onze selectie.
Ook zal met zijn allen meer nomineren niet helpen, want dan gaan zulke foto’s zich minder onderscheiden van andere ook vaker genomineerde foto’s. Zo zal door inflatie de drempel die wij kiezen, mee gaan stijgen.

Nogmaals de oogst over een periode van 3 maanden was eigenlijk teleurstellend. De meeste foto’s met relatief veel nominaties stonden gewoon in de database.

Een reden waarom we dit toch doen is dat de moderators bij het goedkeuren van een foto ook een soort van nominatie mee kunnen geven. Die worden meegewogen bij de reguliere selectie voor de database. Omdat het vaak bovengemiddeld goede foto’s betreft, worden de foto’s snel goedgekeurd en maar door 2 moderators gezien. Daardoor hebben minder moderators de foto een interne waardering kunnen geven. Met deze maatregel wordt dat hersteld.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum