Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Overstappen naar systeemcamera?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bert63


Gender: Male

Joined: 14 Apr 2019
Posts: 10
Location: Bennekom
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 Aug 2020, 10:53    Post subject: Overstappen naar systeemcamera?
Hallo, ik fotografeer met een canon 7d Mark ii in combinatie met de sigma 150-600 C. Een mooie set maar wel zwaar om veel uit de hand mee te fotograferen. Daarom heb ik er ook een sigma 100-400 lens bij, dat is veel handzamer.
Maar de nieuwe systeemcamera’s, zoals de canon RP of de canon m6 Mark ii, zijn nog veel lichter en moderner. Ik overweeg mijn7d Mark ii in te ruilen tegen een van die camera’s. Zijn er hier mensen die eend erfelijke overstap hebben gemaakt? Wat zijn de ervaringen en eventuele adviezen?
Alvast bedankt voor het meedenken Smile
_________________
Een mooi onderwerp betekent niet automatisch een mooie foto
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 62
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Aug 2020, 19:02    Post subject:
Bert,

Als Canon fotograaf heb ik voor het zelfde dilemma gestaan. Ik heb het een half jaar terug besloten niet te doen. Belangrijke redenen waren:

1. De toen beschikbare Canon systeemcamera's waren niet goed genoeg (getest in de winkel). Inmiddels zijn de R5 en R6 uitgekomen. Een grote stap vooruit, maar relatief duur.

2. Ik heb erg veel verschillende lenzen geschikt voor de Canon mount en wil, die niet allemaal wegdoen en vroeg me af of ook de handmatige niet Canon lenzen werken met de adapter.

3. De 1 DX Mark III kon ik dankzij een meevaller aanschaffen, waardoor de keus makkelijk werd.

Nadeel van mijn keuze blijft het gewicht. Daarbij spelen de lenzen een grote rol. Als ik veel loop, neem ik met name een 100-400 mm lens mee met de 90D. Die draag ik aan een riem, waardoor het heel goed te tillen is. Soms met extra body en een paar kleinere lenzen in een rugzak. Die combinatie is goed te tillen. Naar hutten neem ik wel een zware lens mee.

Je zou kunnen kiezen voor de R6 en de 100-500 lens, die ook nieuw is. Ik weet van een beroeps, die met die combinatie heeft gewerkt, dat dit een hele goede combinatie is.

Succes met je keuze,

Andius
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Aug 2020, 20:06    Post subject:
Mijn advies is: als je overweegt over te stappen naar een systeemcamera, blijf dan niet bij Canon. De Canon systeemcamera's zijn gewoon nog niet zo goed als de concurrentie. Het enige argument is dat je dan je lenzen kan behouden.

Merken die bij mij opkomen als het gaat om systeemcamera's zijn Sony, Olympus, Panasonic en Fujifilm. Je schrijft dat vooral het gewicht een issue is. Met Sony zit je qua gewicht niet perse lager dan bij Canon. Ik zou dan een Olympus of een Panasonic Micro Four Thirds camera overwegen. Van Olympus kom je dan uit op de E-M1 Mark II of Mark III, van Panasonic op de DC-G9. Die laatste heb ik. Ze zijn te combineren met lichte lenzen als de Panasonic 100-400 mm f/4-6.3 of de Olympus 300 mm f/4. Je sjouwt dan rond met ongeveer 1,5 kg. Heerlijk, in vergelijking met de combi die je nu hebt. Een statief is niet meer nodig, vanwege de ontzettend goede beeldstabilisatie. Ook dat scheelt weer gewicht.

Als je voor absolute beeldkwaliteit gaat, dan zou ik fullframe Canon, Nikon of Sony aanraden in combinatie met een prime lens. Maar ga je voor lichtgewicht, dan Panasonic of Olympus.

Er zijn meer vergelijkbare topics, bijvoorbeeld deze:
https://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=12242&sid=db9098ab0ec1b13dbd1c4f91c6cda1a4

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Aug 2020, 20:10    Post subject:
Ik heb mijn 7d mark ii met caonon 300 mm f4 en 1.4 extender ingeruild voor een OM-D E-M1 mark iii met Zuiko 300 mm F4 en 1.4 converter.

Meer millimeters (840 equivalent) door grotere cropfactor, tot 60 frames/s, stil, elektronische sluiter i.p.v. mechanische of spiegel, scherpere lens, sneller, wel wat duurder door Zuiko prime lens, lichter, ruis vergelijkbaar met 7d mark ii (maar nog niet de limieten opgezocht). Probleemloos uit de hand fotograferen.
Foto's veel scherper dan ooit met de Canon gerealiseerd. Groter aandeel scherpe opnames bij burst.

Waarom Olympus? Ik digiscoop al jaren met Olympus en had al een aardige verzameling aan lenzen en accesoires exclusief voor dit merk opgebouwd. Het was gewoon logisch om deze lijn voort te zetten. Ook wat nostalgie omdat mijn analoge spiegelreflex ook een Olympus was.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Aug 2020, 21:04    Post subject:
Geen ervaring mee, maar als je nu op een Canon systeemcamera zou willen overstappen, zou ik ook de nieuwe R5 en de R6 meenemen in je overweging.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Bert63


Gender: Male

Joined: 14 Apr 2019
Posts: 10
Location: Bennekom
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Aug 2020, 11:18    Post subject:
Bedankt voor de reacties. De overstap naar systeemcamera ga ik denk ik wel maken. De canon R5 en R6 zijn me een beetje te duur en dan ga ik de cropfactor missen bij vogelfotografie. Ik ga vanmiddag een kijken bij cameranu naar de Panasonic icm de Leica 100-400. Ben zeer benieuwd,
_________________
Een mooi onderwerp betekent niet automatisch een mooie foto
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Aug 2020, 11:37    Post subject:
Ik kan hem je zeker aanbevelen! Eén minpunt: de autofocus (gebaseerd op alleen contrastdetectie, met 'depth from defocus') vind ik soms wat grillig. Ik vermoed dat die van Olympus stabieler is (contrast + fasedetectie). Maar het zou me niet verbazen als de Panasonic body en Panasonic Leica lens toch weer net wat beter samenwerken qua stabilisatie als een Olympus body met de Panasonic Leica lens. Maar de Olympus OM-D E-M1 mark II en Panasonic DC-G9 zijn sterk vergelijkbare camera's van dezelfde prijscategorie, die je allebei eens zou kunnen overwegen.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Aug 2020, 12:04    Post subject:
Ik heb zelf de olympus body geprobeerd en vond hem tegenvallen. Dat kan aan mijn skills liggen of aan het geprobeerde exemplaar. Vanwege het formaat van de sensor heb ik voor Fujifilm gekozen na Canon 500mm en 1D mk IV body. Ik kan nu weer lopen met mn spullen, ook icm black rapid strap. Ben tevreden over mn overstap. Als het lukt: ga een dag op pad met de combi van je keuze. Dan merk je een beetje of hij past bij jouw manier van fotograferen.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Bert63


Gender: Male

Joined: 14 Apr 2019
Posts: 10
Location: Bennekom
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 11 Aug 2020, 18:44    Post subject:
Vanmiddag de Panasonic dc-g9 met de Leica 100-400 gekocht. Kon mijn oude spullen goed inruilen. Een dagje uitproberen kon niet maar ik kan de set binnen 30 retourneren als het onverhoopt tegenvalt, dat geeft wel vertrouwen.
De eerste indrukken zijn heel goed (natuurlijk). Komende dagen maar eens goed mee aan de slag. Zin in!
_________________
Een mooi onderwerp betekent niet automatisch een mooie foto
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 Aug 2020, 19:42    Post subject:
Leuk dat je ook die combinatie hebt aangeschaft. Hopelijk bevalt het! ISO een beetje laag houden, en bij hogere ISO niet te veel willen croppen. Dan is het een topset. Check nog even of de nieuwste firmware erop staat. Er zijn flinke verbeteringen geweest sinds de eerste editie.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 Aug 2020, 20:21    Post subject:
Het grappige is dat ik met mijn fuji even makkelijk met 3200 iso fotografeer. Eerlijk gezegd kijk ik nooit naar mijn iso, Die staat op automatisch. Maar ja, dat is fuji - en die heeft genoeg nadelen, vooral de kwetsbaarheid want je hebt het idee dat als je er maar naar kijkt, er al weer een klepje afbreekt ....
Maar het is wel een oplossing als je niet zo zwaar beladen aan de wandel wil. Mijn voorkeur gaat toch naar de ouderwetse DSRL: het kijken door de zoeker is veel makkelijker. Ik vind het elektronische zoekerbeeld best erg onrustig en je ziet nauwelijks wat je scherp hebt gesteld, en kleine vogeltjes tussen takken ontdek je nauwelijks. Wel is dan weer het voordeel dat je alles zo ziet als hoe je je instellingen hebt staan: kleurtemperatuur, filmsimulatie, onder- of overbelichten. Dat is wel heel fijn.
Succes met je spullen!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Aug 2020, 17:07    Post subject:
vincentvuik wrote:
Merken die bij mij opkomen als het gaat om systeemcamera's zijn Sony, Olympus, Panasonic en Fujifilm. Je schrijft dat vooral het gewicht een issue is. Met Sony zit je qua gewicht niet perse lager dan bij Canon. Ik zou dan een Olympus of een Panasonic Micro Four Thirds camera overwegen. Van Olympus kom je dan uit op de E-M1 Mark II of Mark III, van Panasonic op de DC-G9.
De APS-C body's van Sony (A6100 - A6400 - A6600) zijn in gewicht en body omvang kleiner en lichter dan de Panasonic G9. Verder heeft APS-C een 33% grotere sensor t.o.v. Micro Four Thirds. Maar, alléén bij de A6600 heb je stabilisatie in body, bij de A6100 en A6400 niet. En alle 3 burst van 11 fps en zéér snelle AF, laatste is wel het paradepaardje van Sony.
Verder is nu voor Sony E-mount een Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS C uitgekomen die 1135 gram weegt en 999 eurie kost. Op APS-C geeft dat 150-600 mm. Misschien niet de 200-800 mm zoals een 100-400 mm uitpakt bij Micro Four Thirds, maar wel gering in gewicht - gelijkwaardig aan G9 met Leica 100-400 mm.

Wat betreft Canon EOS R (full frame): ik haak ook af bij dit zeer prijzige systeem. Bijvoorbeeld een RF 100-500 mm van 3.150 eurie én dan nog een body vinden (kuch!). De EOS RP (huidig budgetmodel) is qua burst en AF echt te traag voor vogelfotografie helaas. Wil niet weten wat straks de 500 mm f4 en 600 mm f4 met RF vatting gaan kosten...
Het enige wat mijn interesse nog heeft bij Canon is dat er hardnekkige geruchten gaan dat eind dit jaar nog 2 nieuwe EOS M (ook APS-C) systeem camera's uitkomen. Waaronder een opvolger van de nu populaire EOS M50. Dat wil ik nog wel eens zien, wel zou ik dan met een adapter moeten gaan werken (EF --> EF-M).

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 15 Aug 2020, 22:42    Post subject:
Joep, de Sony bodies die je noemt zijn inderdaad kleiner. Ik ken mensen die daarmee fotograferen in combinatie met de Sony 200-600. Dan valt zo'n body totaal in het niet. Ik vind het zelf juist wel prettig dat de Panasonic G9 niet superklein is. Ligt lekker in de hand, diverse makkelijk te bedienen knoppen, display aan de bovenkant, etc. De besparing op kosten en gewicht zit 'm vooral in de mogelijkheid om met 400 mm te volstaan voor vogelfotografie. Ik zeg niet dat het de perfecte keuze is, maar prijs/kwaliteit vind ik heel gunstig. En alles wat Sony heet, is voor mijn gevoel 50% te duur.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Aug 2020, 10:33    Post subject:
Ha Vincent,

Begrijp me niet verkeerd, ik vind Panasonic én Olympus beide briljante systemen, en de 2x cropfactor is héél aantrekkelijk in vogelfotografie. De nieuwe Olympus 100-400 mm ziet er ook erg goed uit!
Wat betreft je opmerking over het te klein zijn van de A6xxx bodies op lenzen als de 200-600 mm (zeker waar); er zijn battery grips van oa Meike waardoor deze Sony's al weer wat beter in balans zijn hierop. Met de Sigma 100-400 mm voor Sony (van iets meer dan 1 kg) is dat denk ik niet eens écht nodig...

Uiteindelijk moet het systeem gewoon bij jou passen en in je budget natuurlijk.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum