Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Waasje over foto's

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2020, 15:58    Post subject: Waasje over foto's
Dag waarde mede BP-ers.

Gelukkig lukt het me regelmatig om foto's in het VA te krijgen maar om eerlijk te zijn verdwijnen er ook best nog wel vaak foto's van mij in het TA, vaak begrijpelijk en volkomen terecht. Ik leer graag. Maar vaak ontvang ik het commentaar dat men een waasje overde foto ziet die ikzelf niet waarneem. Wel als ik er een beetje scheef van boven naar onderen of andersom naar het scherm kijk, maar anders - dus recht voor het beeld - niet. Ik wordt al wat dovig, heb vaak last van mijn rug en grijze haren in overvloed maar mijn ogen doen het voor mijn leeftijd nog best. Het zal toch wel aan mij liggen, maar wat zou ik er aan kunnen doen ( behoudens contrastverhoging). Iets in de instellingen? Het gebeurt me bij meerdere lenzen en meerdere camera's dus een wat vettige lens of zo is ook niet de oorzaak. Wie kan me van advies voorzien?
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2020, 16:55    Post subject:
Hallo, Krijn, ik heb even naar je meeste recente foto in het TA gekeken, en dat ziet er inderdaad een beetje wazig uit, vanuit welke hoe ik ook kijk Wink Ik zou niet kunnen verklaren waneer ik in de exif kijk waar dat door komt, wellicht zou je eens kunnen onderzoeken in hoeverre de foto's die wel kristalhelder zijn afwijken van de foto's met 'waas'. Heb je misschien nog een filter voor je lens zitten dat onder een bepaalde hoek iets doet? Of door een ruit gefotografeerd (ik lees iets van een bord op schoot...) In elk geval kun je wat waas nog wel corrigeren in Lightroom met de functie 'nevel verwijderen'. Dit levert vaak net een iets ander resultaat op dan contrast verhogen.
Maar, de oorsprong van het probleem opsporen lijkt me handiger.
Succes!
Hans
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2020, 16:59    Post subject:
Heb je filters voor je lenzen? Die hebben soms een negatieve invloed op de prestaties van je apparatuur.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2020, 18:27    Post subject:
Geen vettigheid op de frontlens?
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9812
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2020, 19:02    Post subject:
Ik heb snel even je foto's bekeken. Het probleem is vooral het contrast, specifiek het ontbreken van de echte donkere tonen. Het kan liggen aan je scherm. Dat zou je kunnen kalibreren.

Een indruk kan je al krijgen met de balk onderaan elke Birdpix foto. Zwart moet zwart zijn, wit moet wit zijn (iets lichter zelfs dan de achtergrondkleur van de pagina) en je moet alle grijstinten goed kunnen onderscheiden.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Sep 2020, 21:30    Post subject:
Bedankt voor alle reacties. Voor alle duidelijkheid ..ik gebruik geen filters en de lenzen zijn schoon en niet vettig. Ik ga de gegeven tips eens goed bekijken en er mee aan de slag!

gr
Krijn
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Sep 2020, 10:13    Post subject:
Ik heb wat foto's gedwonload en door photoshop gehaald. De analyse van Hendrik wordt bevestigd door het histogram van de JPEG's op Birdpix. Met een paar muisklikken is het meeste leed dan verholpen.

Nu nog de vraag beantwoorden wat er eventueel misgaat in het bewerkingsproces.

Ten eerste gebruik je RAW beelden of JPEG's direct uit de camera? In het laatste geval moet je waarschijnlijk de camerainstellingen wijzigen, zodat de foto's met het juiste contrast afgeleverd worden.

Als je RAW beelden schiet, kan je mij dan met wetransfer enkele originelen opsturen?
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Sep 2020, 12:12    Post subject:
Ik heb exact dezelfde combinatie van body en lens. Met fotograferen in raw en automatische witbalans zou er geen zweem over de foto's hoeven te liggen. Ik hoef nooit contrast of helderheid toe te voegen. Verder valt me op dat in een aantal van je foto's de optimale scherpte ergens op het lijf ligt, in plaats van op de kop. Mik je met het scherpstelpunt wel op het oogje?

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Sep 2020, 14:06    Post subject:
Marcel: dank voor je input. Sinds kort werk ik in RAW via DPP ( Canon) of Sikly Pix
( Panasonic). Probleem doet zich bij beide systemen voor. Dank voor je aanbod. Ik zal je enkele voorbeelden via wetransfer toesturen.

Vincent: Vreemd is dat dan toch. Die fout van dat niet scherpe oogje, zat 'm bij de roodstaart in het feit dat de opname via een draadloze ontspanner ging, dan kun je dat scherptegebied niet speciaal selecteren. Maar ik zal dat zelf ook heus in de spanning van het moment wel eens vergeten.
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Sep 2020, 20:29    Post subject:
Misschien leuk als je nog even vermeldt wat je op advies van Marcel gedaan hebt om het waasje weg te krijgen? Ben ik ook wel benieuwd naar.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Sep 2020, 19:54    Post subject:
Marcel heeft in een door mij aan hem gezonden foto geschoven met witbalans, histogram en contrast, wat meer kleur ingebracht. Ik heb daarna dezelfde vingeroefeningen op mijn origineel verricht. Het bleek dat ik teveel was doorgeschoten met oplichten, daarna te weinig verzadiging en contrast had toegepast. Het zal nog wel eens mis gaan maar dit hebben we weer te pakken. Mooi die hulp. Leuk gremium is dit toch!
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum