Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


NIKON AF-S 70-300MM F/4.5-5.6G ED VR aanschaffen?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Soliver


Gender: Male
Age: 22
Joined: 13 Sep 2020
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 14 Sep 2020, 17:16    Post subject: NIKON AF-S 70-300MM F/4.5-5.6G ED VR aanschaffen?
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik mijn vraag op de goede plaats stel.

Ik ben pas begonnen met vogelfotografie en mijn apperatuur bestaat uit mijn pasgekochte Nikon d7100 en een Nikon AF 70-300mm F4-5.6G AF.

Deze om precies te zijn:
https://tweakers.net/pricewatch/127716/nikon-af-70-300mm-f4-56g-af/specificaties/

Afgelopen week heb ik een aantal foto's gemaakt van visdiefjes die (vond ik) aardig geluk waren. Maar toen ik inzoomde op de foto's in lightroom zag ik dat de lens erg veel last had van chromatische abberatie en de scherpte een beetje teleurstellend was.

Mijn vraag is: Kan ik dit probleem deels verhelpen door een nieuwe NIKON AF-S 70-300MM F/4.5-5.6G ED VR te kopen?

DXO mark zegt dat deze lens ongeveer 9 p-MP aan scherpte geeft, ik vraag me echter af of ik er optisch gezien op vooruit ga (andere specificaties als vr en zo niet meegerekend).

Ik snap dat duurdere lenzen gewoon beter zijn maar ik heb niet zo'n groot budget, dus suggesties zijn welkom.

Groetjes Soliver
_________________
Nikon D7100
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2020, 19:55    Post subject:
Hi Soliver,

Als je een lens koopt bij een grotere camerazaak als www.cameranu.nl (ook fysieke winkels) kun je je aankoop 30 dagen proberen en inruilen als het toch niet bevalt. Kun je op je gemak testen.

Ben niet zo'n Nikon kenner maar meen dat de AF lenzen sowieso al best oud zijn dus niet vreemd dat je wat kleurrandjes en dergelijke gaat zuen op nieuwe sensors. AF-S lenzen zijn weer een stuk nieuwer en lijkt me de kans op afwijkingen minder.

Verstandig dat je klein begint met apparatuur ben ook begonnen met edn oude 100-300 f5.6 lens en langzaam uitgebreid.

Hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes met je fotografie in ieder geval.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Sep 2020, 20:11    Post subject:
Ik ken die lens niet en heb geen ervaring met het oude segment lenzen. Het verhaal van Joep klinkt logisch. Maar 300 mm is wel erg krap voor vogelfotografie. Je zou nog kunnen kijken naar een tweedehands Tamron of Sigma 150-600. Ik heb zelf de Tamron gehad (het eerste model, niet de G2), en was daar altijd tevreden over. Ik denk dat je die via marktplaats wel voor orde 500 euro op de kop kan tikken. Via een fotozaak tweedehands misschien ook wel, maar daar betaal je natuurlijk net wat meer. De sigma 150-500 kan ook, maar die is wat ouder en minder van kwaliteit.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Sep 2020, 13:24    Post subject:
Ik kan je niet inhoudelijk adviseren, maar mocht je de aanschaf van een Nikon lens overwegen, diverse grote ketens hebben momenteel 10% korting op alle DSLR-camera lenzen ...
Back to top
Reply with quote
 
Soliver


Gender: Male
Age: 22
Joined: 13 Sep 2020
Posts: 2

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Sep 2020, 7:38    Post subject:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik zal bij de aankoop van mijn volgende lens er op letten of ik de lens eventueel terug kan brengen @Joep. En een Tamron of Sigma 150-600 is misschien ook wel interessant @Vincent.

Groetjes Soliver
_________________
Nikon D7100
Back to top
Reply with quote
 
nielsandeweg


Gender: Male

Joined: 08 Jul 2020
Posts: 1
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Sep 2020, 17:36    Post subject:
Ik ben een Nikon shooter (D500), en heb zelf de volgende Nikkor 70-300mm:

https://tweakers.net/pricewatch/858849/nikon-af-p-nikkor-70-300mm-f-45-56e-ed-vr/reviews/

Zeer snelle autofocus en levert hele scherpe beelden op. Sla er wat profi recensies op na voor een goed beeld van de voors- en tegens van deze lens zou ik zeggen. De prijs is al flink gezakt sinds mijn aanschaf een paar jaar terug..

Dat gezegd hebbende: wil je serieus met vogelfotografie aan de slag, zou ik je toch willen aanraden door te sparen (huidige 70-300mm blijven gebruiken en als je spaarpot vol zit, verkopen) voor een Nikkor 200-500mm f/5.6. Tweedehands voor onder de €1000 vinden, en nieuw er net boven via grijze import. Reden: vogels zijn vaak klein en doorgaans verder weg, en wil je daar acceptabele foto's van kunnen maken dan heb je meestal toch echt >450mm voor nodig.

Op mijn Instagram zijn genoeg voorbeeldfoto's te vinden die ik met de 200-500mm heb gemaakt (vrijwel alle foto's tot 12 juli dit jaar).

Succes met je keuze. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
_________________
Nikon D500
Nikkor AF-S 500mm f/5.6E PF ED VR
Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum