Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


welke telescoop kopen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
birdrolf


Gender: Male
Age: 81
Joined: 17 Jun 2020
Posts: 2
Location: Bergen op Zoom
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Jun 2020, 14:59    Post subject: welke telescoop kopen
Hallo vogel liefhebbers,
Ik heb al heel veel vogels gefotografeerd met mijn uitrusting Nikon D700 en Konica Minolta Dynax 7D met diverse tele tot 1000 mm.
Tijdens vele reizen groot fotoarchief aangelegd en de vogels kwamen altijd weer met groot interesse om de hoek kijken.
Maar nu wil ik graag nog beter, nog specifieker op de vogelfotografie in gaan en vraag mij af welk telescoop ik het beste kan kopen. Ze zijn er vanaf een paar tientjes tot meerdere duizend Euro. Maar het lijkt mij (uit ervaring in het algemeen) bepaald niet wijs om gelijk met het duurste te beginnen.
Wie kan mij goede raad geven om het juiste toestel aan te schaffen?
Overigens tot op heden veel in het verre buitenland gefotografeerd maar nu wil ik mij op ons eigen land concentreren, de Wadden, de Veluwe meren, Zeeland etc.
Elke tip is welkom waarvoor bij voorbaat dank
Rolf
_________________
Nikon, 28-300 zoom / Minolta 150-800 zoom / JVC video
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Jun 2020, 15:28    Post subject:
Wat is je vraag nu precies? Wil je gaan digiscopen, dus fotograferen door een telescoop, wat ik veel doe, of wil je gewoon meer millimeters voor jouw spiegelreflex?

Realiseer je wel dat je met meer millimeters niet automatisch meer kwaliteit krijgt. Zeker als je met digiscopen in de richting van 2000+ mm-ers gaat wordt het steeds moeilijker om voldoende kwaliteit te leveren.

Voor wat betreft het digiscopen, ben je als je voor kwaliteit gaat, veroordeeld tot top-kwaliteit telescopen, van Swarowski, Leica, Zeiss of Kowa (de nieuwe modellen) en camera's die met deze telescopen gekoppeld kunnen worden en zelf voldoende kwaliteit kunnen bieden.

Wil je het precies weten waar je op moet letten als je gaat digiscopen, dan kan ik je dit bijzonder interessante boek aanbevelen.

https://www.pixfactory.nl/praktijkgids-digiscoping/

Marcel
Back to top
Reply with quote
 
birdrolf


Gender: Male
Age: 81
Joined: 17 Jun 2020
Posts: 2
Location: Bergen op Zoom
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 18 Jun 2020, 19:41    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Wat is je vraag nu precies? Wil je gaan digiscopen, dus fotograferen door een telescoop, wat ik veel doe, of wil je gewoon meer millimeters voor jouw spiegelreflex?

Marcel


Dank je wel Marcel.
Waarschijnlijk begrijp ik het begrip digiscopen nog niet zo goed. Natuurlijk begrijp ik als ik meer mm wil hebben ik een nog grotere tele voor mijn camera moet kopen.
Maar zoals ik eerder schreef heb ik een berg schitterende foto's van allerhande vogels en denk dat de camera Nikon D700 best wel kwaliteit kan leveren.
Ik dacht alleen dat je met digiscoop het object dichter bij haalt en daarmee gedetailleerder en scherper vastzet, toch? Maar een goede foto met een telelens is toch ook niet verkeerd, denk ik?
Ik zal mij eens wat dieper in het digiscopen moeten verdiepen (koop nu het boek) zodat ik beter begrijp wat het verschil is tussen digiscoop en een goede camera met een telelens.
Groet
Rolf
_________________
Nikon, 28-300 zoom / Minolta 150-800 zoom / JVC video
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jun 2020, 12:57    Post subject:
Digiscopen is eigenlijk ontstaan bij de vogelaars uit soort van nood om vooral een (zeldzame) vogel over vaak grote afstand te kunnen vastleggen. De kwaliteit bij dit doel is vaak van ondergeschikt belang. Men wil gewoon een "bewijsplaat" van die ene soort. De kwaliteit die je haalt (of beter gezegd; kunt halen...) met een DSLR of Systeemcamera met telelens zal het altijd winnen van digiscopen. Zolang de vogel dichtbij genoeg zit natuurlijk...

Je moet voor digiscopen sowieso een specifiek model camera kopen die via een speciale adapter op het oculair van de telescoop is te koppelen. Vaak een Compact camera met vaste lens of kleine Systeemcamera als Olympus P EN. Je D700 kan er niet zomaar op, of je moet weer een ándere speciale adapter kopen...
Ik maak zelf ook digiscoop foto's met een oudere Kowa telescoop (wél met fluorite elementen) en Smartphone (ben ook vogelaar). Maar dat zijn géén birdpix waardige foto's, wel voldoende als bewijsplaatje op www.waarneming.nl .

Marcel - en nog een aantal beoefenaars -hebben het digiscopen zo weten te meesteren dat hun foto's wél richting DSLR kwaliteit gaan. Let wel dat Marcel dus gebruik maakt van een Leica APO Televid en een camera die RAW produceert (!). Foto's zijn meestel rond 1500 mm omgerekend gefotografeerd, maar vaak ook daaronder (zie bijschriften foto's Marcel) en nooit op 2000 mm of daarboven. Dan gaat de scherpte en contrast achteruit, ook bij de dure merken!
Verder heb je bij digiscopen sneller last van chromatische aberraties en andere afwijkingen van lens. Het glaswerk van een telescoop is eigenlijk niet bedoelt om te fotograferen, maar om mee te kijken. Daarom heb je dus sneller mindere kwaliteit. En juist bij brandpunten als 1000 mm en hoger (laat staan 2000 mm...) krijg je te maken met verminderd contrast en scherpte en ook warmtetrillingen die je foto afbreuk doen. Bij grauwe lichtomstandigheden (winter!) wordt het nóg lastiger...

O ja, bewegende vogels kun je vrijwel vergeten aangezien alles in handmatige scherpstelling van telescoop gaat én dan nog eens de camera laten scherpstellen. Een vak apart dus.

Ik zou voor fotografie zelf gewoon bij je DSLR appartuur blijven en alleen een scoop kopen als er ook veel mee gaat kijken. Dus niet puur voor fotografie zelf aanschaffen. Verdere info zie www.digiscooppix.nl (zustersite).

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jun 2020, 15:53    Post subject:
Ik fotografeer vaker rond de 2000 mm dan de 1500 mm en van kleurafwijkingen heb je bij de goede telescopen eigenlijk geen last. Bovendien crop ik deze opnames meestal ook nog zodat ik rond de 2500 tot 3000 mm uitkom. Met mijn Canon 300 mm F4 lens had ik altijd veel meer last van kleurafwijkingen.

Dat de lenzen in het topsegment van de grote fotografiemerken beter zijn kan best wezen, maar dan praat je wel over een totaal andere prijsklasse. Met lenzen in het middensegment van de dslr-fotografie kan je jezelf wel degelijk afvragen of je niet beter kunt gaan digiscopen.

Bovendien moet ik nog maar zien of foto's gecropt naar digiscoop vergrotingen, zoals boven beschreven, dan kwalitatief zoveel beter zullen zijn, dan wat er uit een goede digiscoopset komt. Foto's die overmatig gecropt worden komen doorgaans moeilijk door de moderatie heen i.t.t. mijn digiscoopfoto's.

De moraal is eerder dat fotograferen met equivalent 2000 mm + een prijs heeft. Je krijgt altijd last van diffractie ( en dus scherpteverlies) door grote vergrotingen bij relatief kleine lensopeningen, en je krijgt kwaliteitsverlies doordat je overmatig moet croppen. De vraag is dus eerder of de voordelen van deze vergrotingen voor jou opwegen tegen de nadelen.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jun 2020, 20:50    Post subject:
Hoi Marcel,

Ik had willekeurig een aantal van je foto's bekeken en zag daar brandpunten van 1500 mm en daaronder genoteerd staan. Dit gaf wat nu blijkt geen goede weergave van wat je meestal instelt, mijn fout dus.
Verder ga ik zeker mee met wat je schrijft, ook wat betreft de kleurfouten, ik had teveel mijn oude Kowa in het achterhoofd.

Grootste nadeel van digiscopen blijft voor mij het ontbreken van AF en dus geen bewegende/vliegende vogels kunnen vastleggen. Maar met de juiste scoop en camera kunnen inderdaad foto's gemaakt worden die zich aan menig DSLR set kunnen meten, dat heb je wel laten zien Wink . Je jarenlange ervaring hierin zal nog wel de belangrijkste factor zijn, voor een ander dus een lange leercurve!

Groet en digiscoop ze,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jun 2020, 21:39    Post subject:
Tja elk nadeel heeft zijn voordeel.

Vandaag zowel een roerdomp in het riet gedigisoopt als gewoon gefotografeerd. De AF van de camera met telelens stond nog op vluchtopnames, dus de rietstengels waren keurig scherp, de roerdomp meestal niet, ik had maar een handvol goede foto's over. Stom had op 1 focuspunt moeten overgaan, maar denk daar maar eens aan als zo'n Roerdomp net te voorschijn komt.
Met mijn digiscoop, moet je alleen initieel scherpstellen en de autofocus van de camera doet de rest. Zit de AF ernaast? geen probleem dat stel je bij met de lens. Ongeveer 100 scherpe roerdompfoto's.

Inderdaad kon de gecropte opname van mijn (nieuwe) gewone telelens van dezelfde roerdomp op de dezelfde plek niet wedijveren met dezelfde vergrotingsfactor van mijn digiscoop.

Ik heb dus de gekozen voor een uitrusting met voor vluchtopnames een kleine telelens met systeemcamera en voor het portretgebeuren een systeemcamera op mijn telescoop. Alles bij elkaar opgeteld kom je dan uit op een spiegelreflex met een flinke telelens. Maar goed veel vogelaars sjouwen toch al met een telescoop en een kleine telelens, dus die systeemcamera kan er dan ook wel bij.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum