Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nieuwe firmware 'vogelherkenning'' op Olympus E-M1X

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Jan 2021, 17:21    Post subject: Nieuwe firmware 'vogelherkenning'' op Olympus E-M1X
Ik mocht vandaag eens experimenteren met de E-M1X van Olympus en kon daarbij gebruik maken van de nieuwste firmware waarbij o.a. 'vogelherkenning' toepasbaar is. Een wonderlijk staaltje technisch vernuft, waarbij de AF bliksemsnel een vogelsilhouet of - omtrek herkent en direct het kopje opzoekt, om daarna nog fijner op het oog scherp te stellen. Het werkt verbluffend goed ! Vaak merk ik dat ik te snel op de vogel scherp stel en dan in de gauwigheid vergeet om op het oog te richten.
Met de camera op C-AF-tracking en 'vogels' ingesteld overkomt me dat niet gauw meer. Een groot voordeel is ook dat je zo jezelf beter op de compositie kunt concentreren. Zou ook bij vogels in de vlucht moeten werken, maar dat nog niet uit kunnen proberen. Een erg leuk en nuttig feature vind ik en ben benieuwd of er meer mensen hier ervaring mee hebben.

https://www.digifotopro.nl/olympus-onthult-nieuwste-lens-roadmap-en-firmware-met-vogeldetectie-autofocus
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Jan 2021, 4:44    Post subject:
Interessant om te lezen Krijn. Er is wel de Animal AF op de Panasonic, hopelijk komen ze ook met deze optie speciaal voor vogels.

Ben zeer benieuwd hoe dit voor je gaat werken voor vogels in vlucht.

Grt. Jurgen.
_________________
- Sony RX10M4

- Sony A7 IV

- Sony A9

- SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS

- SONY FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

- SONY FE 24-105MM F/4.0G OSS

- SONY FE 90MM F/2.8G MACRO OSS
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Jan 2021, 7:09    Post subject:
Op de Panasonic G9 zit sinds een firmware update inderdaad animal AF, waarbij hij een koe, hond of vogel herkent. Dat algoritme focust ook op de ogen, waar mogelijk. Het werkt in de meeste gevallen best goed, maar soms heeft het ineens moeite om een vogel te herkennen. Dan is het frustrerend als je seconden verliest. Ik heb de focus mode dan ook standaard op single point staan, dan heb ik alles zelf onder controle. Ik gebruik de animal AF wel voor vogels in de vlucht (BIF). Dat is niet de sterkste kant van de G9, omdat die werkt met contrastdetectie. Een vogel voor een contrastrijke achtergrond is dan een flinke uitdaging met normale AF. Met de animal AF is daar duidelijk verbetering in gekomen. Juist bij BIF is het lastig om de vogel precies bij je focusing te houden. Een groep focuspunten werkt dan al beter, maar nog steeds gebeurt het me regelmatig dat de vogel eerst in een hoekje van het frame zit. Dan is de flexibiliteit van animal AF toch wel heel prettig. Tests van anderen geven ook de voorkeur voor animal AF bij vliegende vogels.

https://mirrorlesscomparison.com/stories/panasonic-g9-birds-in-flight-firmware/

Maar goed, je vraag ging over de Olympus E-M1X, en die heb ik niet. Maar ik weet dat jij de G9 hebt. Zie jij verschillen in prestaties voor de bird AF van de E-M1X en de animal detect AF van de G9? Sony heeft ook zoiets dacht ik, en Canon ook op de nieuwe R5 en R6.

Groeten, Vincent


Last edited by Vincent Vuik on Wed 20 Jan 2021, 11:39; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 20 Jan 2021, 10:52    Post subject:
De Animal detection op de G9 werkt lang niet zo snel en en precies. Het verschil is juist dat de Bird Detection van Olympus exact op vogels ( alle formaten) is afgesteld. Hij doet dit via ontelbaar veel algoritmes, geeft direct het scherpstelkader aan en verkleint daarna het uiterste scherpstelpunt direct naar het oog van de vogel Onvoorstelbaar dat ze zoiets bedenken. Er zijn talloze voorbeelden op internet te zien en schijnt ook voor BIF te werken,
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
EvoII


Gender: Male
Age: 52
Joined: 18 Sep 2020
Posts: 9
Location: Veen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 22:04    Post subject:
Heb zelf sinds kort de eos R6 en daar zit het ook op. Werkt echt fantastisch. Met sommige objectieven werkt de functie gewoon in het hele gebied, van links tot rechts en van onder tot boven. Voor bif is het een uitkomst. Je kan je zelfs bij vliegende vogels concentreren op de compositie. Zonder die functie ging dat echt niet.

Heb nu ook de 800 mm F11 rf lens erbij gekocht, en daar werkt de functie alleen in het midden van het scherm. Een groot vierkant gebied. Dat zie je ook afgekaderd, dat gebied.

Heb zelf 2 back button focus knoppen ingesteld nu. Eentje voor normale punt AF en eentje voor de af tracking. Als de AF tracking niet werkt vanwege teveel storende elementen in de omgeving gebruik ik de normale af. Het werkt bij canon trouwens op alle dieren, en zelfs insecten.

Ik ben er erg blij mee en tevreden over. Heb nog nooit zoveel treffers gehad van vliegende vogels.
_________________
Eos R6|EF 100-400mm usm II|RF 800 F11
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum