Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Verscherpen en verkleinen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 Mar 2021, 23:57    Post subject: Verscherpen en verkleinen
We zien regelmatig vragen terugkomen over scherpte, verscherping en de invloed van verkleinen naar de door Birdpix voorgeschreven formaten in pixels. In dit topic kan daarom gediscussieerd worden over verscherpen, verkleinen en naverscherpen. Vragen om hulp bij de bewerking, tips aan collega-fotografen en beschrijvingen van workflows zijn welkom.

Lees hier hoe je een link naar een foto kan toevoegen aan je forumpost via BBcode.

In dit topic staan actuele en nuttige instructies over het verkleinen van foto's naar Birdpix formaat. Ook in dit topic staat het een en ander geschreven over verkleinen en verscherping voor Birdpix. De beschrijving daar is inmiddels verouderd, maar zal nog nuttige elementen bevatten.
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 23 Mar 2021, 0:11    Post subject:
Zelf hanteer ik de volgende workflow voor het verscherpen en verkleinen naar Birdpix formaat:

Stap 1
Ruisreductie en verscherping van het raw bestand. Niet alle ruis hoeft te verdwijnen, omdat bij het verkleinen van de foto ook nog ruis verdwijnt, vanwege het samenvoegen van meerdere pixels tot één pixel in de verkleinde afbeelding.

Stap 2
Exporteren als jpg-bestand van 1600 pixels breed op maximale jpg-kwaliteit. Ik heb deze instellingen in Lightroom opgeslagen als voorinstelling "preBirdpix".

Stap 3
Importeren van het geëxporteerde jpg-bestand van 1600 pixels breed en naverscherpen. Deze naverscherping doe ik meestal behoorlijk fors: ongeveer 80 punten in Lightroom. Eventueel pas ik nog een masker van ongeveer 5 punten toe, zodat niet alle details (lees: ruis) meegenomen worden bij het verscherpen. Als door dit verscherpen de ruis te veel naar voren komt, pas ik ook nog wat ruisreductie toe (ongeveer 25 punten). Maar standaard laat ik het bij alleen verscherping. Ik heb deze verscherping opgeslagen als voorinstelling "preBirdpix naar Birdpix", zodat ik deze in één klik kan toepassen.

Stap 4
Exporteren naar Birdpix-formaat (limietwaarden 1024x800 pixels, maximaal 400 kB). Bij dit verkleinen wordt de in stap 3 toegepaste verscherping automatisch weer wat zachter gemaakt. Hiervoor heb ik een tweede voorinstelling opgeslagen in Lightroom: "Birdpix". Zie ook dit topic.

Deze workflow is geen recept wat altijd perfect werkt. Uiteindelijk vraagt de ene foto om meer verscherping dan de ander. Maar wie weet biedt de beschrijving houvast voor andere BP'ers.
Back to top
Reply with quote

Alwin K.

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Mar 2021, 10:35    Post subject:
Mooi dat je dit nog weer eens onder de aandacht brengt. Ik heb al eerder feedback van jou hierover mogen ontvangen en dat helpt je altijd weer verder. Het gaat mij nu redelijk af (moet nog altijd beter maar je moet het ook leren zien op het beeldscherm vind ik) maar het blijft wat mij betreft goed hierover te blijven lezen en leren. Software veranderd ook.
Nou heb jij het over een maximale grootte van 400kb maar dat is toch alleen voor pixpas houders. Anders is de maximale grootte toch nog steeds 300kb of heb ik iets gemist?
Ik blijf dit topic in ieder geval volgen.

Groet,
Alwin K.
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 23 Mar 2021, 15:58    Post subject:
Klopt, Alwin, ik geef deze uitleg regelmatig aan iemand, dus het leek me zinvol om het eens goed op te schrijven. Scheelt weer typwerk elke keer. En inderdaad, voor pixpashouders geldt 1024x800 als maximum formaat in pixels en 400 kB als maximale bestandsgrootte. Zonder pixpas geldt 1024x700 en 300 kB.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

ReneP

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Mar 2021, 21:00    Post subject:
Hallo Vincent,

Bedankt voor duidelijke uitleg.
Nog wel een vraag, doe jij het bijsnijden en andere bewerkingen in LR voor of na ruisreductie?

Hartelijke groet,

RenéP

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 23 Mar 2021, 22:45    Post subject:
Bijsnijden doe ik al voordat ik Topaz Denoise toepas. Dan is dat programma sneller en het tiff bestand niet groter dan nodig.

Over de andere bewerkingen (belichting, kleur, etc.) zijn de meningen verdeeld. Sommige mensen zeggen dat Denoise het best werkt op het origineel, zonder enige bewerkingen. Zelf vind ik het handig om in ieder geval eerst de belichting te optimaliseren. Je kan dan bijvoorbeeld goed zien of er vervelende ruis ontstaat in een schaduwpartij die je lichter hebt gemaakt. Dat is dan in de preview mode van Denoise ook beter te inspecteren. Mogelijk past Denoise ook betere ruisreductie toe als je het eerst wat meer naar voren laat komen door oplichten van schaduwen. Voor dat laatste heb ik geen bewijs.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

WillB
PixPas (Basic)

PostPosted: Mon 03 May 2021, 23:44    Post subject: Verscherpen
Ik ben net op Birdpix actief. Ik vind eigenlijk dat het merendeel van de foto's te veel (onnatuurlijk m.i.) verscherpt zijn. Wordt daar niet te veel nadruk opgelegd ? Men is heel bang, lijkt het, dat de foto's in het TA-album terecht komen vanwege zgn. onscherpte. Ik vind dit een beetje jammer. De focus moet vooral goed liggen en de scherpte uiteraard acceptabel.
Will.
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 03 May 2021, 23:51    Post subject:
Will, het is inderdaad zoeken naar de juiste balans. Daarbij zie je dat er ook wat verschil in smaak is tussen gebruikers. Als het te bont wordt met de verscherping, is dat ook een reden om een foto af te keuren. Als je terugbladert in het TA zie je daar ook wel voorbeelden van. Maar feit is dat je wat scherpte verliest als je een grote afbeelding comprimeert naar een jpg-bestand van bijvoorbeeld 1024x700 pixels. Om dat te compenseren, is wat extra naverscherping welkom. Je moet dat ook niet overdrijven, helemaal eens. Laat trouwens vooral weten als je bepaalde foto's misschien nog wat mooier zou vinden bij minder verscherping. Inhoudelijke feedback wordt hier absoluut gewaardeerd.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum