Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


objectief keuze

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
gerjanbo


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Jan 2014
Posts: 9
Location: Oldebroek
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 24 Apr 2021, 9:44    Post subject: objectief keuze
Hallo allemaal,

Heb een vraag omtrent het aanschaffen van een prime lens, mijn keuze is eigenlijk gevallen op de ef 400mm f2.8 of de 500mmf4.
Ik doe aan vogelfotografie en weet dat je eigenlijk altijd mm tekort komt, alleen zie ik zelden foto's voorbij komen van 1000mm of 1200mm
En eigenlijkomen we ook altijd licht tekort, deze lens komt op de canon eos R5.

Groet gerrit
_________________
Canon eos R5 en de RF 100-500mm/ EF 500mm F4 IS II / Benro A4570T / Benro GH2 Gimbalhead.
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Apr 2021, 10:30    Post subject:
Struin je of fotografeer je vanaf statief of uit een auto? Gewicht gaat dan best wel een rol spelen. Ik fotografeer al jaren met een 500mm f4 in combinatie met een 1.4x teleconverter; 700mm. Ik wandel er mee (met eenpootje over mijn schouder), maar fotografeer ook vanuit de auto.

edit: typo
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Apr 2021, 14:56    Post subject:
Als het gaat om lichtsterkte; 400mm f2.8. De 500mm f4 is vooral een mooi compromis tussen lichtsterkte, mm's en gewicht en daardoor dé "vogellens" voor velen.
Zoals Adri al aangeeft; hangt verder af wat je fotografeert (alleen vogels of ook grote zoogdieren in donkere bossen?) en hoe (struinend - of vooral vanuit auto en/of hutten?) welke lens beter voor jou is.
Met de hoogwaardige 1,4x en 2x extenders van Canon heb je met een 400mm f2.8 even goed de optie om meer mm's in te zetten (560mm f4 - 800mm f5.6).
En: msschien goed om te weten dat er in juli een hagelnieuwe 400mm f2.8 L IS USM met RF vatting verschijnt (als dit past in je budget), zie:
https://m.dpreview.com/articles/4391019768/taking-a-closer-look-at-the-new-canon-rf-400mm-600mm-f4l-i-s

Ook een 600mm f4 met RF vatting, de 500mm f4 zal later (2022? Niet bekend nog...) wel volgen. Betekent mogelijk ook dat een deel van de EF versies II en III van dezelfde brandpunten op de tweedehands markt zullen gaan Wink

Succes met de keuze en groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum