Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

10d of 300/350d

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Mar 2006, 21:58    Post subject: 10d of 300/350d
Hallo,
Al een tijdje zit ik te eraan te denken om over te gaan op een DSLR, gewoon omdat het maken van vogelfoto's niet zo'n optie is met mijn compact.
Maar nou zat ik dus te twijfelen, tegenwoordig kun je op marktplaats voor zo'n 500-600 euro een 10d body kopen, van ongeveer anderhalf jaar oud.
Als je even je best doet kun je voor dit geld ook een nagenoeg nieuwe 300/350d body kopen, danwel een tweedehands die goedkoper is.
Graag wil ik dus jullie advies wat betreft hoeveel beter het is om een 10d te kopen, ik zit er wel sterk aan te denken. Maar als jullie zeggen dat je net zogoed een 300 of 350d kunt halen dan moet ik hier maar eens over na gaan denken!
Ik hoor het graag
mvg Tim
Reply with quote

Bart van Buren

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Mar 2006, 22:23    Post subject:
Hallo Tim,

Ik heb zelf geen ervaring met de 10d. Ik heb een 350d. Het is mn eerste dslr en die bevalt heel goed. Het enige wat van mij beter mag is de snelheid van de af(misschien ben ik gewoon veeleisender aan het worden hoor) maar ik weet niet hoe dat verschilt tov de 10d en de 20d. Voorlopig blijf ik het hiermee doen en dat gaat prima.

Bart

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Mar 2006, 23:23    Post subject:
350D!

Ik heb zelf een jaar geleden ook min of meer voor die keuze gestaan en eigenlijk presteert de 350D op alle fronten beter (alleen heb je een kunststof body ipv. metaal) (tenminste, voor zover ik me dat kan herinneren).

Ik heb zitten twijfelen tussen de 20D en de 350D, maar las ergens dat de 350D 85% van de 20D is voor 65% van de prijs. Ik heb ergens een vergelijking gelezen tussen de 20D en de 350D (waarbij de 10D dus een voorloper van de 20D is).

Kortom, voor zover ik het nog herinner, heeft de 10D maar zeer weinig pro's tov. de 350D.

Succes ermee

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Luc

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 12:17    Post subject:
Heb ergens gelezen dat de snelheid van de AF bij de 350D dezelfde is als bij de 10D. Ik zou dus voor een nieuwe 350D gaan, is tevens lichter in gewicht. Voor de volledigheid : de AF-snelheid van de 20D is merkbaar beter dan die van de 10D (zelf ondervonden).
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 12:25    Post subject:
De 20D heeft wel degelijk betere en snellere AF, grotere buffer, meer FPS en meer AF sensoren. Maar of voor jouw manier van fotograferen deze zaken belangrijk zijn is maar de vraag.

Belangrijkste no-go voor mij voor de 350d is dat ie veel te klein is en niet lekker in de hand ligt, misschien ook voor jou belangrijk!
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 12:33    Post subject:
Nou bleek uit het mailtje dat hij twijfelde tussen een 10D en 350D. Ik had de 20D er even bij gehaald omdat ik verder geen vergelijking wist met de 10D.

Over het formaat/gewicht: ik heb er een grip/batterypack bij gekocht, hierdoor valt het hier nog wel weer mee.
Back to top
Reply with quote

berkhoudt

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 20:15    Post subject: 10D of 350D
Ik heb zelf de 10d, hij is zwaar maar betrouwbaar, maar duidelijk veel trager en heeft minder pixels dan de 350D of 20D. Als ik nu zou moeten kiezen werd het natuurlijk de 20D. Andra biedt net op Nederpix een extra, tweede 300D (uit de States en van haar man) aan, als ik het goed zeg.

Of kijk eens op http://www.fotoapparatuur.nl/AangebodenList.asp?soort=49&f=&n=&merk=1

Groet, Herman
Reply with quote

Tim de Boer

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 21:10    Post subject:
Allereerst bedankt voor de reacties,
Maar de 350d is wel flink vooruit gegaan op de 300d toch?
Of haal ik dan rare dingen in mijn hoofd?
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 23:35    Post subject:
Ja, ik zou eigenlijk niet meer voor de 300D gaan, daar zit toch wel veel verschil in (6mp tegen 8mp, betere sensor, sneller, grotere buffer).

Last edited by Arjen Drost on Wed 08 Mar 2006, 23:37; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 23:36    Post subject:
Hoi Tim,

Ik zit met detzelfde keuze. De 350 zal ongetwijfeld goed presteren, maar ik ga zelf ook voor een gebruikte 10D body. Het schijnt een goede degelijke camera te zijn. Het is niet voor niets de voorloper van de (semi) professionele 20D. De body van de 10D is niet alleen sterker maar ook iets groter. Ik heb gelezen dat de body van de 300/350 een beetje onhandig klein is. Dit is op te lossen door er een extra battery grip op te plaatsen. Probeer eens of je ze allebei in het echt eens kunt bekijken en vasthouden. Ik heb mijn keuze in ieder geval al gemaakt.

Succes, groetjes, Aad Verkuijl

PeterH

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 8:03    Post subject:
Om dezelfde reden om geen 300 te nemen zou ik ook geen 10d meer kopen. Te oud model. Tuurlijk is het een mooie camera, maar het is net als computers...

Gisteren mailde iemand mij nog met vragen over de mk2, die zijn 20d wil gaan verkopen...

Grz

Peter
Reply with quote

Bart van Buren

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 20:17    Post subject:
Nog even over het formaat: Tegen mij hebben ook veel mensen gezegd dat het kleine formaat van de 350d een afknapper is voor sommigen, maar ik heb daar zelf geen moeite mee(heb geen kolenschoppen Wink ).

Als ik moet kiezen tussen een gebruikte 10d of een 350d ga ik zeker voor de laatste. Ook je budget zal een rol spelen. Ik heb zelf gekozen voor de 350d omdat ik als beginner het verschil van toen E500,- net te groot vond tov de voordelen die de 20d had.

De kunststof behuizing is misschien minder degelijk, maar dit zal denk ik weinig problemen opleveren(bij mij niet tenminste, en ik ben best lomp met m'n spullen).

Bart

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 20:28    Post subject:
ik heb een 300D gehad en was daar hardstikke tevreden over, de 350D is natuurlijker vernieuwd en verbeterd ten opzichte van de 300D, maar mijn vriendin heeft de 350D en ik vind hem voor mij idd te klein ook al heb ik ook niet echt grote handen, voor mijn vriendin is hij perfect, maar mijn 20D ligt gewoon wat lekkerder in de hand.

zou ze in ieder geval wel even proberen/vasthouden voor je wat koopt.

Arjen Drost

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 20:38    Post subject:
Zoals eerder gezegd, je kunt ook een grip/batterypack bij je 350D kopen (ben je samen nog een stuk goedkoper uit dan de 20D). Heb je meteen ruimte voor een 2e batterij en een extra sluiterknopje en controls voor verticale foto's (was erug handig bij mijn pinguins).

Ik heb behoorlijk grote handen, het eerst een tijdje zonder grip gedaan, maar zou nu echt niet meer zonder willen.
Back to top
Reply with quote

Jeroenski
Guest

PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 11:26    Post subject:
Hi,

Ik heb een tijdje terug ook voor die keuze gestaan, en heb toen gekozen voor de 350D, met name omdat deze aanzienlijk goedkoper was, en ik geen grote handen heb, en ik er gelijk een battery-grip bij kocht. Die battery-grip vind ik persoonlijk wel een must, ook omdat ik de D30 gewend was, die een stuk groter was. Verder vind ik het een hele fijne camera, en de 8MP is ruimschoots voldoende.
Als je toch overweegt de 20D te kopen, dan zou ik nog even wachten op de 30D, want die komt ook binnenkort.
De behuizing van de 350D is natuurlijk wel wat minder stevig als van de 20D, of 30D, maar ik heb daar nooit problemen van ondervonden.
Een tweedehands 10D heb ik ook overwogen, maar is toch een groter risico, en met alle technologische ontwikkelingen die weer in de 350D gestopt zijn is dit voor mij althans een betere keuze t.o.v een verouderde 10D.

Het blijft lastig, en uiteindelijk is het toch meer een gevoelskwestie, maar ik kan je de 350D echt aanraden!

Vriendelijke gr,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

JoCa

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 13:05    Post subject:
Hoi,Ik heb ook de 350D,het is wel m,n eerste spiegelreflex,maar ik ben er heel blij mee.

Ik heb ook geen grote handen,maar sinds pas heb ik de ''Sigma 100-300mm 4.0 EX,HSM'',en dat is nog al een joekel,maar had net voor deze aanschaf een batterijgrip aangeschaft...

En ben nu wel heel blij dat ie eronder hangt,als ik m,n ''Bigma''gebruikt. Razz

En voor zo gebruik vind ik t zalig,was eerst bang dat t een lomp ding zou worden,maar het valt mee...

Ik wens je veel suc6 met je keuze...Groetjes,Casperina Wink

Last edited by JoCa on Fri 10 Mar 2006, 15:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 13:24    Post subject:
Na mijn 300D heb ik in dubio gestaan of ik een 20D danwel een 350D zou aanschaffen. Ik heb met beide proefopnamen gemaakt en kon achteraf niet vaststellen welke met de 20D of de 350D waren genomen. Dus kwa beeldkwaliteit verschillen ze niet veel. Puntje was nog wel de vrij harde sluiterklik van de 20D die vogels zou kunnen verjagen. De verdere verschillen tussen de twee camera's waren voor mij het extra geld niet waard.

Wat betreft de "kleinheid" van de 350D, daar heb ik weinig last van. Omdat ik vrijwel altijd mijn 400mm plus converter erop heb zitten pak ik ik het spul hoofdzakelijk bij de lens beet. De camera is er alleen maar om in te stellen (meestal eenmalig) en af te drukken. Volgens mij is het al helemaal geen punt als je vanaf een statief werkt.

De 10D is inderdaad een fijne camera, heb ik al vaak gehoord. Als je op DPreview.com de drie "side by side" vergelijkt dan zijn er eigenlijk niet eens zo veel verschillen.:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_eos10d%2Ccanon_eos20d%2Ccanon_eos350d&show=all

Misschien zou er nog verschil in de mate van ruis kunnen bestaan maar dat kun je daar net weer niet zien. De 20D en 350D scoren, wat dat betreft, prima. Van de 10D weet ik het niet.

Ik wens je veel wijsheid. :wink:

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 17:35    Post subject:
Ik heb destijds ook getwijfeld tussen een tweedehans 10D en nieuwe 300D of 350D. Ik heb toch gekozen voor de 350D vanwege de prijs én om de volgende redenen:

- Snellere opstarttijd t.o.v. 10D en 300D
- Groter buffer t.o.v. idem
- 8 mp i.p.v. 6.3 (bij croppen een voordeel)
- 300D body's zijn volgens een aantal forums vaak met technische problemen teruggestuurd naar Canon Nederland
- Een nieuwe camera heeft bij mij altijd de voorkeur dan een tweedehands wegens de garantie én eerdergenoemde levensduur

Als enig minpunt vind ik de body van de 350D echt te klein, het batterypack is idd een must! Maar die mening is persoonlijk omdat ik de EOS 30 nog 'gewend' ben, dat is echt een camera Cool . Ik mis dan ook het grote zoekerbeeld van de EOS 30 waardoor ik beter vliegende vogels kon volgen, met de 350D heb ik hier meer moeite mee (maar het lukt me wel Wink ). Wil je tegenwoordig een groter zoekerbeeld , dan moet je richting 5D of een 1D-versie.
Nog succes met je definitieve keuze!

schoffie

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 11:27    Post subject:
350D!!!

snellere opstarttijd, groter buffer, sneller lezen/schrijven, iets meer MP, veel minder ruis op ISO400 en ISO800, instelbare AF mogelijkheden (one-shot/AI servo), etc. etc. etc.

inderdaad is hij wat klein maar dat is voor mijn kleine handjes wel lekker... BG eronder en hij ziet er wat volwaardiger uit Wink
Back to top
Reply with quote

Joop2

PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 22:55    Post subject:
Hoi,
Ik heb de 350D, met batterypack, en dat bevalt uitstekend, heb grote handen en zat steeds met mijn duim op het knopje van de belichtingsvergrendeling, batterypack erop en probleem was opgelost.
Perfecte camera.
Back to top
Reply with quote

Nico de Kip

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 0:29    Post subject: niet de 300
ik heb de 350 en ben daar zeer tevreden mee

ga iig niet voor de 300

de camera gaat automatisch uit (ja 350 ook), maar de 300 heeft even tijd nodig en de 350 is met een knop op de shooter weer DIRECT standby. dit is echt zo belangrijk wil je snel paraat zijn wat een must is bij het vogelschieten

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum