Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Lucifersworld

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 11 May 2021, 15:33    Post subject: Lucifersworld
Hoi,

Mijn naam is Marcel en ik woon in Apeldoorn

Zo'n 12 jaar geleden mijn eerste digitale spiegelreflexcamera gekocht. Maar vanwege fietsvakanties belandde deze binnen een jaar in de kast omdat zo'n ding eenvoudigweg te groot en te zwaar is. Je wilt namelijk zo licht en compact mogelijk reizen.

Echter toen Corona roet in het eten gooide vwb fietsvakanties en we gedwongen in Nederland een vakantiehuisje in Earnewâld hadden gehuurd, heb ik de camera weer eens afgestoft en meegenomen.

Fotograferen was voor mij zoiets als vakantiefoto's maken. Maar tijdens die week zag ik voor het eerst van mijn leven een Blauwborst en kreeg hem ook nog (zij het zeer matig) op de foto. Realiseerde mij toen dat ik het wel erg leuk vond. Na veel prutswerk, vrij snel besloten om een grotere lens te kopen (ik weet inmiddels dat je altijd mm's tekort komt Wink) Het werd Tamron 150-600mm. Daar zou het mee moeten lukken.

Helaas haalde ik het niveau van Birdpix niet, dus gaf ik de schuld aan mijn Canon 400D. En moest er dus een nieuwe veel modernere camera komen, het werd een Canon 90D. Inmiddels weet ik ook dat een betere fotograaf worden meer resultaat biedt dan een betere camera Wink.

Nog lang heb ik het fotograferen van vogels niet onder de knie (en ook de camera nog niet) en twijfel er ook aan of ik het niveau van wat ik hier voorbij zie komen ooit ga evenaren. Niet zozeer dat ik het niet zou kunnen, maar meer door de manier waarop ik foto's maak en de tijd die ik er aan besteed.

Laat ik zeggen dat ik op een "actieve" manier fotografeer; op de eerste plaats ben ik graag op een actieve manier buiten om te genieten van het buiten zijn. Op de 2e plaats komt het fotograferen zelf en schiet ik dus wat er min of meer "toevallig" voor de lens komt. In een vogelhut zul je mij niet langer dan 5 minuten zien en onder een camouflagenet al helemaal niet.

Verder is het niveau hier zo hoog dat ik nauwelijks iets durf te plaatsen, ik vind mijn foto's net genoeg om via Facebook of Insta het aan vrienden te laten zien. Wellicht als er een hele goede tussen zit dat ik die op Birdpix zal plaatsen, tot die tijd leren en oefenen "on the go"
Tamron 70-300mm 1:4-5.6 tele-macro
Tamron 150-600mm f/5-6.3 Di USD VC
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 11 May 2021, 15:44    Post subject:
Hoi Marcel, welkom hier. De naam Lucifersworld heb ik al een paar keer langs zien komen, maar goed om te weten dat jij daarachter zit Smile

Ja, het niveau ligt soms behoorlijk hoog hier. Ik kan me voorstellen dat je dat als een drempel kan ervaren. Toch zou ik niet te bang zijn om je mooiste producties gewoon te laten zien hoor. In het "ergste" geval belandt je foto in het tijdelijke album, maar heb je wel mooi feedback te pakken op je foto. Kun je alleen maar weer wat van opsteken.

Ik maak inderdaad wel eens foto's waar ik veel tijd in steek. Maar heel wat beelden maak ik ook gewoon tijdens een wandeling of fietstocht hoor. Je zal ook ervaring op gaan doen in de momenten waarop er op een bepaalde plek goede fotokansen zijn. Ga eens op een windstille avond rond zonsondergang naar buiten, en je zal zien hoeveel extra sfeer je foto's kunnen krijgen met mooi licht. Tegenlicht kan ook verrassende beelden opleveren. Al doende leert men! Maar je kan ook veel leren door hier op BP rond te kijken, reacties te lezen, zelf wat te schrijven, en door feedback op je eigen foto's.

Veel plezier met je prachtige hobby!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Lucifersworld

PostPosted: Tue 11 May 2021, 22:20    Post subject:
Dank Vincent,
Heb al zeker gebruik gemaakt van een aantal tips. Volg ook de online cursus van natuurfotografie. Daar inmiddels ook wat goede tips op kunnen pikken.
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Tue 11 May 2021, 22:29    Post subject:
Staar je niet blind op de foto’s hier. Fotografeer lekker op je gevoel en geniet vooral.

Lucifersworld

PostPosted: Wed 12 May 2021, 6:38    Post subject:
@adri : ik staar me er zeker niet blind op. Door hier te kijken probeer ik het niveau van m’n eigen foto’s omhoog te krijgen. Primair wil ik buiten zijn en daarvan genieten. Zoals gezegd; fotograferen komt op de 2e plaats en weet ik dat ik te weinig tijd besteed aan het fotograferen zelf.
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Wed 12 May 2021, 12:37    Post subject:
Net als jij ben ik ook een soort van opportunistische fotograaf. Kijken wat er op je pad komt. Dat bevalt me wel. Lekker geen verwachtingen koesteren. Af en toe is een projectje trouwens ook wel leuk. Dan kun je wel eens wat meer uithalen. Groeten!

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum