Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon telelens 2.8/400 AF-S ED

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Mar 2006, 17:49    Post subject: Nikon telelens 2.8/400 AF-S ED
Ik overweeg een dergelijke lens (tweede hands) te kopen. Waar moet ik op letten bij de aankoop? Heeft iemand ervarig met een dergelijke lens? Het is wel een zware jongen. Wat is de snelheid en kwaliteit t.o.v. de 4/500 Af van Nikon?

otte
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 8:16    Post subject:
Ik kan je niet helpen met je vragen, maar ik heb eens met een Canon 400/2.8 geschoten en ik ben niet zwakjes aangelegd, maar dat is erg zwaar. Vergelijkbaar met het gewicht van een 600/4. (logisch) Mijn 500/4 is een lichtgewicht vergeleken met een 400/2.8

Maar wellicht heb je de lichtsterkte nodig en is gewicht niet belangrijk voor je. Ik meld het alleen maar ff.

Grz

Peter
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 10:17    Post subject:
als je enigszins het engels beheerst: het forum van www.nikonians.com kan misschien iemand je helpen. Helemaal Bjorn Rorslet (het adres staat op http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1228)

Verder is het een tele net als de 500 F4, dus op dezelfde dingen letten, geen gerommel bij het schudden, goede contactpunten en niet al te veel speling op de vatting, electronisch (belichting en autofocus) uitproberen op je camera, optisch door de lens naar het licht kijken of er geen schimmel of foutjes in zitten. Dat soort dingen, misschien kan iemand het aanvullen. Let ook op de zonnekap (aanwezig) en statiefvoet (geen speling). Je kunt wel nieuwe kopen als ze er niet bijzitten, maar ze zijn belachelijk duur.

Een goede prijs gewenst. (wat dat betreft wens ik je toe dat ie er van buiten slecht uitziet Wink ).

edit:
En gelet op wat kasperoni hier onder schrijft: ik heb liever mijn 500F4 zonder tc en dan een beetje croppen, dan een 400F2/8 met tc 2x. Die tc 2x krijgt hele slechte cijfers (in verhouding met de lens waar je hem opzet). Als je van plan bent altijd een convertor te gebruiken, kun je beter zoeken naar een mooie 2e hands 500. (ooh wat is die mooi!!!!). en als gewictht geen probleem is de 600. Ik zie ze wel eens langskomen op www.isarphoto.de. Second hand, kleinanzeigen:
Zoals NU bovenaan Nikon AF-S 4/500 in gutem Zustand mit Koffer. Festpreis mit Burzynki-Stütze 4300 Euro

Last edited by peter wijn on Thu 09 Mar 2006, 11:33; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Joost Schamp

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 10:58    Post subject: 400mm 2.8
Heb een 400mm f/2.8 MF. Dit is inderdaad een zware lens maar oooh zo lichtsterk. Ik ben ook op zoek naar een tweedehans 400mm f/2.8AF-S.
Het is de lens met vele mogelijkheden. Voorbeeld: 400mm + TC1.4 + D2H= 840mm f/4 voorb. 400mm+TC20+D2H(of D70,D100 D1 D1Xetc....) =1200mm f/5.6. Ook BELANGRIJK de TC 20 in combinatie met de 400AF-S heb je nog AF bij de 500 en 600mm niet.
Dus mocht iemand een 400mm f/2.8 MF willen kopen , die van mij is te koop voor €1800.
Back to top
Reply with quote

Bert de Vette

PostPosted: Thu 09 Mar 2006, 12:18    Post subject:
Zwaar, maar fraai. Ook ik heb voor dezelfde afweging gestaan, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt.

Veel hangt af van de prijs, maar ik heb gekozen voor de 4.0/500 mm die al dan niet met de 1.4 x converter gebruikt kunnen worden.

Succes met zoeken, want ze komen niet in grote getale voorbij.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 10:29    Post subject: Nikon's tele's
In het digitale tijdperk is het natuurlijk erg simpel om een lens te testen: ga er gewoon even verkeer mee fotograferen en kijk of de AF-S goed werkt en op het scherm of er beeldfouten zijn. Beslis dan pas. Zelf test ik nieuwe tele's altijd uit bij de landingsbanen van Schiphol. Opstijgende vliegtuigen zijn een ideaal testobject en het blijft maar door gaan. Elke kist heeft een eigen startsnelheid en moment dat hij loskomt van de grond. 't Is ook een goede test voor je zelf wat je aankunt. De 400mm vind ik zelf te zwaar, voor mij ligt de grens bij de 500 AF-S die eigenlijk al net te zwaar is, de 500 MF was goed te doen. De 400 heeft ook een extreem grote diameter wat hem voor allerlei(schuilhut) gebruik moeilijk hanteerbaar maakt en voor vogels afschrikkend kan werken.
Houd er erkening mee dat er momenteel 2 AF-S lenzen in de omloop zijn: de klassieke 500 van circa 4 kilo en de nieuwe 500 type 2 die redelijk compact is en een kilo lichter. Hij kost wel veel en eind vorig jaar was er één op de markt van een sportfotograaf uit Noordholland die hem uiteindelijk nooit gebruikte (Cor Mooij) maar die zal nu wel weg zijn.
Konijnenberg heeft 'refurbished' (opknappertjes) die mogelijk een alternatief vormen. Houd er rekening mee dat onze vrienden van Nikon binnen enige tijd met VR versies komen van de 300 1:4 en de 500 1:4, ongetwijfeld weer een stuk duurder dan de huidige lijn.

Succes, Martijn.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 14:19    Post subject:
Even wat feiten van http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/telephoto/index.htm
De nederlandse informatie via inca blijkt niet te kloppen.

Ik heb de oude 500 F4 AF-S, die weegt 3,8 kg (in zwitserland tegen een mooie prijs aangelopen).
Volgens Inca Nikon weegt de nieuwe nog steeds 3,8 kg, maar volgens nikon international is het 3,430 kg. Verschil is toch iets minder dan een hele kg.

De 400 F2.8 AF-S Mk II weegt 4,4 en de 600 F4 AF-S Mk II 4,750g
Ik vermoed dat de 1e versies ook circa een pond zwaarder zijn.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum