Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Canon R6 of Sony A7IV

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 13:54    Post subject: Canon R6 of Sony A7IV
Na een paar mooie jaren met mijn Panasonic spullen heb ik besloten om over te gaan stappen op een full frame camera. Ik wil wat minder beperkt zijn door de lichtomstandigheden om fatsoenlijke foto's te kunnen maken. In deze tijd van het jaar zit ik met mijn Panasonic G9 al snel op ISO800 met een lange sluitertijd van een 1/100 of iets dergelijks. Mooi dat de stabilisatie dat aankan, maar vogels bewegen zo nu en dan... Dus veel onscherp. En ISO1600 en hoger wordt al snel ruizig. Daarnaast vind ik de autofocus van de G9 niet zo prettig.

O.b.v. budget heb ik getwijfeld tussen de Canon R6 en de Sony A7 IV. Allebei prachtige camera's en een grote vooruitgang t.o.v. mijn huidige camera, maar ik heb uiteindelijk toch voor de Sony gekozen.

Voordelen Sony A7 IV t.o.v. Canon R6:
- Meer Megapixels (33 t.o.v. 20), dus wat meer croppen mogelijk
- De beschikbaarheid van de 200-600 mm van Sony, die goedkoper en lichtsterker is dan de 100-500 mm van Canon, met wat meer mm's. Wel vrij zwaar, die 200-600, maar dat zij dan maar zo.
- Iets betere sensor qua kleurdiepte, dynamisch bereik en low-light ISO performance
- Meer foto's per accu

Voordelen Canon R6 t.o.v. A7 IV:
- Iets betere stabilisatie als je de R6 combineert met een RF-lens
- Iets sneller (20/12 fps bij elektronische/mechanische sluiter vs 10/10 fps), maar ik vind 10 fps voldoende
- Hogere uitleessnelheid van de sensor, dus minder last van rolling shutter effecten
- De bird eye AF van Canon is mogelijk ietsje beter dan van Sony, maar ik heb nog geen vergelijkende reviews gezien
- Gelijk beschikbaar Very Happy
- Adobe snapt de raw bestanden al Very Happy

Ik dacht: wie weet heeft iemand anders ook wat aan mijn uitzoekwerk? En wie weet is er nog iemand die argumenten voor de een of de ander kan toevoegen? Bij een heel goed argument verander ik misschien nog wel mijn keuze Smile En nee, de Canon R3/R5 en Sony A1 zijn vast n๓g beter, maar die vind ik te duur...

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 15:39    Post subject:
Nou heb ik zelf net een nieuwe camera (de R5), maar ben toch benieuwd: welke factor heeft voor jou de doorslag gegeven voor de Sony?

Veel plezier in ieder geval met je nieuwe camera!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 16:34    Post subject:
Ik vond de R5 wat te duur. Ben niet de enige thuis die geld gebruikt zeg maar Smile Dus het zou bij Canon de R6 worden. Maar er moet ook nog een lens op. Dan liggen de 100-500 mm van Canon en de 200-600 mm van Sony voor de hand.

R6 + 100-500 komt op €2519 + €3149 = €5668
A7iv + 200-600 kon ik kopen voor €2799 + €1699 = €4498

Met 500 mm moet je al wat meer croppen dan met 600 mm, en zit je met de R6 nog wat krapper in de megapixels ook (20 MP vs 33 MP).

Dus kosten voor de hele combinatie en de megapixels waren mijn voornaamste argumenten.

Ik heb vergelijkingen gezien van de Sony A1 icm 200-600 met de Canon R5 icm 100-500, en qua autofocus (bird eye AF) ontloopt dat elkaar heel weinig. De A7iv heeft hetzelfde autofocussysteem als de A1, dus dat zal wel goed zitten.

En qua sensor had de A7iii al betere scores dan de R6 bij DXO, dus voor de A7iv zal dat ook wel het geval zijn. De A7iv heeft dezelfde sensor als de A1, maar dan eentje in plaats van twee.

Maar die R5 ga je vast ook geen spijt van krijgen Smile

Groeten, Vincent


Last edited by Vincent Vuik on Mon 17 Jan 2022, 16:49; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 16:40    Post subject:
Vincent, de 200-600mm lens is nu in de aanbieding bij Amazon.de: https://www.amazon.de/-/en/SEL-200600G-Telephoto-200-600-F5-6-6-3-Suitable/dp/B07T26V9ZN
Hopelijk heb je de lens nog niet ergens anders besteld.
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 16:47    Post subject:
Ha Jan-Willem, ik heb 'm afgelopen zaterdag bij Foto Hans Keuzekamp voor 1699 besteld, en dan zou ik via Sony als het goed is nog 100 euro cashback moeten krijgen. Kom ik op 1599 uit. De cashback van Sony geldt niet voor Amazon. Dan scheelt het nog maar 30 euro. Dat vind ik nog wel het voordeel van een Nederlandse fotozaak waard. Maar bedankt voor je tip!
Back to top
Reply with quote
 
Michiel H.


Gender: Male

Joined: 06 Sep 2021
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 22:50    Post subject:
Dank voor het overzicht Vincent. Mijn volgende camera gaat vermoed ik ook mirrorless worden maar dat zal nog wel even duren Wink. Ook een heldere argumentatie verder.

Ik kom (helaas) nog wel een minpuntje voor de Sony tegen: de 10 fps is alleen voor lossy formaten, voor lossless kom je op 6fps.

Groet, Michiel
_________________
Sony A7IV + FE 200-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 17 Jan 2022, 23:16    Post subject:
Klopt, Michiel. Had ik ook gevonden, en even onderzoek naar gedaan. Onder normale omstandigheden schijnt het verschil tussen compressed raw en lossless compressed raw niet zichtbaar te zijn. Alleen bij extreem lastig licht, waarbij je de foto sterk wilt bewerken (schaduwen 5 stops pushen o.i.d.), schijnt het verschil waarneembaar te zijn. Dus ik ben van plan om standaard en in ieder geval bij actiefotografie compressed raw gebruiken, en alleen bij bijzondere lichtomstandigheden of moeilijk licht met enorme contrasten over te schakelen naar lossless compressed raw.
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 0:22    Post subject:
Gefeliciteerd met je aankoop, Vincent, en succes toegewenst! Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van die zoomlenzen, de Canon 100 -500 met die F/4.5 en de Sony, 200-600 F/5.6. Qua camera zullen beiden niet zoveel verschillen maar zoomlenzen verliezen altijd scherpte naarmate je inzoomt en ik vind een 500/600mm wel veel. Zelf ervaar ik met mijn Nikkor 200-400mm F/4.0 vaak dat voor 'vogels in het landschap' je altijd vaak net wat teveel mm's heb en daardoor vaak de macrolens van Nikkor gebruik, de 105mm F/2.8. Maar wisselen van lens ik ook vaak sensor swabben. Zelf vind ik het altijd onbelangrijk hoeveel foto's een camera in een sec. kan maken, teneerste kom je thuis met een enorme hoeveelheid foto's die enorm veel ruimte innemen en kan een camera in die tijd wel 'goed' scherpstellen? Maar de techniek gaat voort en geen idee wat er tegenwoordig allemaal op de markt is. Maar ik weet wel dat 1x een dure, goede lens kopen een lens voor het leven is en dat een body wat minder belangrijker is, die verliezen snel hun waarde na verloop van tijd.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 7:12    Post subject:
Tja Kees, ik heb al wel een vrouw voor het leven, maar nog geen lens voor het leven. Er zit vast nog wel verschil in scherpte en lichtsterkte tussen prime lenzen en zoomlenzen, maar ik vind 10000+ euries gewoon echt te veel geld. En de flexibiliteit en het lagere gewicht van de zoomlenzen zijn me ook veel waard.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 262
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 9:11    Post subject: welke camera en lens
Ik was al langer aan het kijken voor vervanging van mijn Canon 5D mark III en een lens er bij naast de Sigma 150-600 mm en dan liefst ook wat minder gewicht. Ik heb altijd Canon gehad en wilde liever niet overstappen naar een ander merk, hoewel Sony, Nikon en Panasonic kwalitatief ook heel goede dingen laten zien. De Sigma 150-600 mm daar ben ik wel tevreden over en prima voor mijn vogelhutten, maar met een zoomlens heb je toch altijd wel wat kwaliteit verlies.
De eerste systeem camera's zonder spiegel in de R serie van Canon waren niet goed genoeg om over te stappen, maar de R5 en R6 waren wel zeer goede camera's.
Dus heb ik de R6 aangeschaft het prijsverschil met de R5 vond ik te groot in verhouding tot de voordelen. De Canon 800 mm f/11 heb ik lang gevolgd voordat ik de lens heb aangeschaft en ik ben er wel tevreden over. Vooral omdat het een prime lens is en die 800 mm zijn wel lekker en hij is vrij licht. Ik moet nog wat meer ervaring op doen misschien dat het diafragma van f/11 soms wat lastig kan zijn vooral bij weinig licht, maar de hoge iso waarde die de R6 aan kan zal dit wel voor een groot deel oplossen verwacht ik. Met een adapter kan ik mijn Sigma 150-600 mm lens gewoon gebruiken op mijn R6 camera.

Groet Kees
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jan 2022, 23:15    Post subject:
Ook een mooie combi, Kees. Met de 800 mm f/11 heb je een mooie lichte lens met een groot bereik tegen een relatief lage prijs. Ik zat zelf wat tegen die f/11 aan te hikken. Maar in veel gevallen zal je met de R6 moeiteloos je ISO op kunnen schroeven, waardoor je kan compenseren dat de lens niet zo lichtsterk is. Aan je wintertaling te zien heb je ook niet perse problemen met het vaag houden van de achtergrond. Met de 800 mm mis je wel de flexibiliteit van een zoomlens, waardoor je eigenlijk nog extra lenzen in je tas moet hebben voor vogels in het landschap of vogels erg dichtbij. De perfecte keuze bestaat vast niet Smile

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
ReneP


Gender: Male
Age: 47
Joined: 19 Jan 2011
Posts: 20
Location: Goes
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 19:38    Post subject:
Vincent,

Hoe zwaar heb jij mee laten wegen het feit dat je een andere bediening/ menustructuur krijgt t.o.v. je Panasonic?

Groet Ren้
_________________
D7500, 150-600 sports
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Jan 2022, 22:55    Post subject:
Dat was voor mij geen argument voor een bepaald merk. Binnen Panasonic zag ik geen geschikte opties om over te stappen, hoewel ze sinds kort ook full frame in het assortiment hebben. Dus naar een ander merk moest ik toch. De menustructuur van de Sony A7iv is vernieuwd tov de voorgangers, en schijnt prettig te zijn. Verder went alles na verloop van tijd.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 4:05    Post subject:
Hi Vincent,

Succes met de nieuwe aanwinst. Ik zelf blijf lekker bij mijn G9's, voor de dingen waar ik ze voor gebruik, lees foto's op internet, vindt ik de kwaliteit meer dan genoeg.

Ruis is inderdaad een dingetje, maar tegenwoordig goed te doen met bewerking van o.a. Topaz.

Had je trouwens ook eens overwogen om een 200mm F2.8 aan te schaffen? Daar zit een 1.4 converter bij en heb je in 35mm equiv. een 560mm F4.0 lens. Die is retescherp, snel met een prima focus.

Was zelf ook aan het kijken onlangs naar Panasonic Full Frame, maar dan zou ik geheel nieuw glas moeten aanschaffen, wat ik helaas niet kan financieren.

Ben zeer benieuwd naar je foto's (ook in vlucht) met de nieuwe combi.

Succes ermee en de groeten, Jurgen.
_________________
- Sony RX10M4

- Sony A7 IV

- Sony A9

- SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS

- SONY FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

- SONY FE 24-105MM F/4.0G OSS

- SONY FE 90MM F/2.8G MACRO OSS
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Jan 2022, 8:09    Post subject:
goeiemorgen Jurgen,

Je bent er weer vroeg bij! In veel opzichten vond en vind ik de G9 ook een hele fijne camera. Ook over de Panasonic Leica 100-400 was ik altijd goed te spreken. Stabilisatie, snelheid, viewfinder en scherpte van de combi, allemaal top. De twee nadelen vond ik de ruisgevoeligheid en autofocus. Best belangrijke dingen, en dat ga ik met een andere lens niet oplossen.

De ruis: bij iso 1600 hoef ik niet te proberen om flink te croppen, want het detail is daar gewoon niet mooi genoeg voor. Ook niet na Topaz Denoise, al is dat wel een prachtig programma om de bruikbaarheid van je camera wat op te rekken naar hogere iso. In deze donkere dagen gebeurde het me regelmatig dat ik een flink deel van m'n foto's weg moest gooien vanwege ruis of onscherpte (door lange sluitertijden om die iso nog een beetje te beperken). ISO1600-3200 is wat mij betreft alleen bruikbaar bij beeldvullende foto's.

En de autofocus van Panasonic, gebaseerd op alleen contrastdetectie, is weliswaar supersnel, maar ik vind 'm ook erg grillig. Ik heb vaak genoeg moeite om te focussen op een klein vogeltje ergens tussen het riet. En met vliegende vogels vliegt die autofocus alle kanten op, welke instellingen ik ook kies.

Kortom: prima spullen van Panasonic, en helemaal terecht dat je ze lekker houdt. Ik hoop op die twee genoemde punten nu een stap te kunnen maken. Dat wel tegen twee nadelen: de nieuwe lens is flink langer en zwaarder, en m'n portemonnee is weer wat dunner Smile

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 22 Jan 2022, 1:12    Post subject:
Lees: 'ruisgevoeligheid en autofocus'. Die camerafabrikanten sturen fotografen, die zich dan heel vereerd voelen, op pad die dan vooral met goed licht fotograferen want het plaatje moet natuurlijk altijd positief zijn. Dan is een hoge Iso en een snelle autofocus altijd een succes maar zie nooit geen test met die camera's en lenzen met grijs, druiliger weer. Fotografeer ook alweer heel wat jaartjes met full-frame maar veel of weinig vocht in de lucht is een wereld van verschil. Met hoge Iso's, b.v. 1600, wordt vocht ruis en zelfs in de nabewerking niet meer te herstellen. Met donkere achtergronden eveneens. En autofocus met zoomlenzen, blijft altijd trager dan met een prime. Die fabrikanten kunnen mooi lullen maar een F/2.8 is, als je bij wat voor weersomstandigeheden ook, wilt fotograferen, een must. Het kost wat maar van 'teleurstelling naar teleurstelling' kost veel meer. Beter wat langer doorsparen dan je gek laat maken door recensies die alles zo mooi voordoen terwijl de werkelijkheid zoveel anders is. En het belangrijkste, mooi licht is veel belangrijker dan apparatuur, alleen, je moet het zien.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Jan 2022, 8:15    Post subject:
Ha Kees, van de week een eerste testrondje, en wat een verschil. Vogels in de vlucht moeiteloos in beeld, en hij houdt ze perfect vast. Drukke achtergrond, geen probleem. Na zonsondergang, ISO12800, nog steeds een redelijk beeld. Ook dan nog een goed werkende autofocus. Voor mij is het gelijk duidelijk. Geen theorie, maar praktijk dat het een flinke verbetering is tov mijn Panasonic spullen. Met een prime zal alles vast nog beter kunnen, maar alle waar naar z'n geld. Ik ben in ieder geval blij met deze spullen.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum