Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Strepen in achtergrond bij Canon R7 i.c.m. RF 100-500 mm

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 13:29    Post subject: Strepen in achtergrond bij Canon R7 i.c.m. RF 100-500 mm
Sinds kort fotografeer ik met de Canon R7 i.c.m. de Canon RF 100-500 mm F4.5-7.1 L IS USM. Bij nogal wat foto's met stromend water, golven of wuivend gras in de achtergrond, verschijnen er in de achtergrond veel dunne horizontale lijntjes. Dit is erg lelijk en kost veel tijd om deze in de nabewerking weer weg te werken. Dit doet zich vooral voor als ik helemaal uitzoom, waarbij ik een minimaal diafragma van 7.1 heb. Het gebeurt zowel bij lage als hoge sluitertijden, zoals 1/1600.
Herkennen anderen dit fenomeen? Wat is er eventueel tegen te doen?

met vriendelijke groet,

Leo Tukker
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 13:46    Post subject:
Heb je een voorbeeld? Bijvoorbeeld in je PA zetten?
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 14:07    Post subject:
Ik heb een voorbeeld in mijn PA gezet. Links en rechts van de Harlekijneend zie je de strepen, die ik bedoel. Deze foto is met sluitertijd 1/400, maar heb hetzelfde effect ook bij veel hogere sluitertijden.

Groet, Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 225
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 17:37    Post subject:
Het lijkt wel of er een soort van obstructie in de lichtbaan van de lens zit. Als ik het goed begrijp is dit effect enkel zichtbaar bij een open diafragma?
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 18:54    Post subject:
Weer het niet zeker, maar eerste waar ik aan denk is het effect wat bekend staat als rolling shutter wat (soms) ontstaat bij gebruik van elektronische sluiter mode bij snelle bewegingen (het water hier dus).
Zie:
https://www.studiobinder.com/blog/what-is-rolling-stutter/

Bij gebruik van mechanische sluiter ontstaat dit niet. Nogmaals, is maar een vermoeden... maar dacht noem het even / check even de settings van sluiter.
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 20:15    Post subject:
Bij rolling shutter zie je vervorming van het beeld, maar dat lijkt me hier niet het geval. Ik zie dit meer als iets dat lijkt op de "dubbele takjes" die hier ook eens zijn besproken. Ik kan dat alleen niet meer terugvinden. Destijds was ook de conclusie dat er waarschijnlijk iets in de lichtbaan zit wat verstorend werkt in de lens. Ik had het bijvoorbeeld als ik door hoog gras dichtbij de lens fotografeerde. Daardoor ontstonden dan dubbele lijntjes in de achtergrond. Misschien zit er iets op of in je lens wat het beeld beïnvloedt? Of fotografeerde je hier ook door begroeiing of iets dergelijks heen?
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 20:31    Post subject:
Zie deze thread:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4640299

Het komt door iets kleins in de voorgrond. Zie de onderste post waarbij iemand een potlood voor de lens houdt. Dat beïnvloedt de bokeh. Kan er iets geweest zijn wat voor je lens hing? Of takjes / sprieten / enz vlak voor je?

Het schijnt vaker voor te komen bij zoom lenzen dan bij primes. En ik lees ook dat het vooral optreedt bij maximaal open diafragma.

Zoek eens op de term "nisen bokeh". De ene lens is er gevoeliger voor dan de ander. De Panasonic 100-400 staat er bekend om. Ik had die lens, en had er regelmatig last van. Drukke patronen in je achtergrond, niet mooi. Misschien is het ook een euvel van jouw lens?

Misschien maar eens contact leggen met de leverancier van je lens? Misschien is jouw exemplaar niet helemaal perfect, en zit er iets in de lens (diafragmabladen, stabilisatie) wat de achtergrond verstoort. Ik lees van mensen die van het probleem af waren toen ze een ander exemplaar van dezelfde lens kregen.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4090070
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 21:34    Post subject:
Lijkt wel wat op het moiré effect maar denk dat het meer te maken heeft met de temperatuursverschillen. Het was een rondreis, las ik in je verslag, dus vaak busje in en busje uit en met veel man in een busje is- en warm en een hoge vochtigheidsgraad. En IJsland is een vrij koud land dus busje in- en uit is een groot temp. verschil. Denk ook dat een pas nieuwe lens (en camera misschien) 'wennen' moet aan verschillende weersomstandigheden dan apparatuur met 'kilometers'. En wellicht dat duurdere lenzen daar wat minder last van hebben........Fijn Weekend iedereen.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2023, 22:25    Post subject:
Dank voor alle reacties op mijn vraag. In antwoord op de gemaakte opmerkingen wil ik vermelden dat de foto’s niet gemaakt zijn door begroeiing of iets dergelijks heen. De betreffende foto’s zijn gemaakt volledig uitgezoomd met het minimale diafragma bij die afstand = 7.1 bij deze lens. Ik zal ook contact opnemen met Canon hierover.

Groet, Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Jul 2023, 12:54    Post subject:
Ik heb verschillende reacties gehad van andere fotografen via social media en daarbij werd o.m. aangegeven dat dit effect zou kunnen ontstaan door gebruikmaking van een UV-filter. Deze had ik erop toen ik de foto's maakte. Dit was mij aangeraden door de winkel, waar ik de lens aanschafte om hiermee de lens te beschermen. Ik heb het UV-filter eraf gehaald en hoop zo het probleem te hebben opgelost.

Groet, Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Jul 2023, 13:22    Post subject:
Ik vind dat de zonnekap normaal gesproken voldoende bescherming biedt. Van uv-licht heb je hooguit last in het hooggebergte. Ik gebruik alleen een glasfilter als ik op het strand fotografeer, met gevaar van zand of saltspray op de lens. Hopelijk helpt dit! Maar als je er nog steeds vaak last van houdt, zou ik toch vragen om een ander exemplaar van je lens.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum