Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht juli 2023: Lijnen en vlakken
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wil Doorn-Meijne
PixPas (Basic)


Gender: Female

Joined: 05 Oct 2008
Posts: 100
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 8:30    Post subject:
Kevin en Truus van harte gefeliciteerd! Ik ben erg blij met de tweede plaats.

Groet Wil
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 9:01    Post subject:
josephine wrote:
Wat RTL bedoelt is denk ik dat de Maandopdracht op dit moment niet te bekijken is. De winnaars dus ook niet, je krijgt wanneer je de foto aanklikt de melding dat er een algemene fout is opgetreden, en als je naar het MO album zoekt vind je alleen het maandopdracht archief.
Best jammer.
Even goed: alle winnaars gefeliciteerd!
grtz, josephine

Ik kan alles zien, ook met een testaccount als gewone gebruiker. Nog steeds een probleem? Ook na uitloggen en inloggen?
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 9:11    Post subject:
Bij mij is de album weg. Ook na inloggen en uitloggen.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 9:18    Post subject:
Truus Aletta Maan wrote:
Bij mij is de album weg. Ook na inloggen en uitloggen.
Truus

Vreemd. Nog wat navraag gedaan bij anderen, en die kunnen het wel gewoon zien.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Reitsma
PixPas Plus


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2015
Posts: 53
Location: Doezum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 9:39    Post subject:
Had aanvankelijk het zelfde probleem maar door opnieuw op te starten was het euvel verholpen.

groet Ben
_________________
Canon 1Dx mk II en R5, Canon EF 500 en 600mm f1/4.0 L IS II; EF 1.4 en 2.0 extender III.
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 9:51    Post subject:
Het is bij mij nu wel in orde
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 9:58    Post subject:
Bij mij ook in orde.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 10:20    Post subject:
Kevin, Wil en Truus van harte gefeliciteerd met jullie podiumplaatsen. Kevin nadert mij in het jaarklassement met rasse schreden. Zo blijft het wel een spannende competitie.

Bij mijn inzending is helaas een misverstand ontstaan gezien de reacties. In mijn tekst had ik geschreven dat ik speciaal voor deze MO een MOndriaanachtige achtergrond had toegevoegd voor meer strakheid en kleur. Ik bedoel dit niet digitaal maar in werkelijkheid met behulp van een gekleurd doek. Voor de zekerheid ga ik een gaai uploaden die voor deze achtergrond aan het badderen was. Hierop is duidelijk te zien dat het om een achtergrond gaat. Het woord 'toegevoegd' in de tekst heeft voor dit misverstand gezorgd. Een goede leer voor de volgende keer om me wat duidelijker uit te drukken. Hiermede is het missen van het podium niet verklaard. Het was in scene gezet en dat spreekt niet iedereen aan. In de opdracht was dit niet specifiek uitgesloten dus heb ik m.i. aan de opdracht voldaan.

Ik zie weer uit naar de volgende opdracht. Kevin, succes met het bedenken ervan.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 13:16    Post subject:
Ik heb vanochtend tussen 08.00 en 09.00 nog een aantal instellingen gewijzigd i.v.m. de zichtbaarheid van het maandopdrachtalbum. Dat had ik vannacht nog niet gedaan. De vroege bezoekers konden daarom de foto’s niet zien.
Back to top
Reply with quote
 
kevinhollmann
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 38
Joined: 29 Mar 2020
Posts: 37
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 16:05    Post subject:
Bedankt voor de felicitaties! Wil en Truus ook jullie van harte gefeliciteerd met de podiumplaats. Het was een zenuwslopende finish en voor mij totaal onverwacht en had hier niet echt op gerekend. Ik heb de nieuwe opdracht reeds aan Marcel toegezonden en ik ga er vanuit dat deze toegankelijk is voor iedereen.
_________________
Nikon Z9
Nikon 400 2.8 TC VR S
Back to top
Reply with quote
 
GeertN


Gender: Male
Age: 39
Joined: 10 Apr 2020
Posts: 59
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Aug 2023, 16:10    Post subject:
Van harte met de winst Kevin, en ik ben benieuwd naar wat je voor opdracht hebt verzonnen. Wil en Truus ook van harte met de overige podiumplaatsen.

Wel jammer dat ik de beschrijving bij de foto van Cor verkeerd heb geïnterpreteerd, want met de wetenschap van nu had ik een nominatie uitgedeeld. Ik ben overigens wel benieuwd naar in hoeverre het vervangen van achtergronden bij de maandopdracht is toegestaan, dat wordt namelijk niet altijd vermeld bij de beschrijving.
Groeten Geert
_________________
Sony A1 | Sony A9 | 400mm f2.8 | 1.4X/2X TC
Back to top
Reply with quote
 
Freddy69


Gender: Male
Age: 70
Joined: 07 Mar 2020
Posts: 16
Location: Herk-de-Stad (Belgie)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 1:28    Post subject:
Ik weet het, ik ben te laat...en had ook geen goede plaat om mee te dingen in de MO ...dit neemt niet weg dat ik toch ook wel graag commentaren schrijf en nominaties geef...Als ik het nog kan/mag dan ga ik morgen (euh ondertussen al vandaag) rechts en links toch nog wat bijvermelden...als ik het natuurlijk niet vergeet...maar jullie mogen je toch aan redelijke kritische opmerkingen verwachten....
Vind het ook raar dat mensen bij hun eigen foto's commentaar schrijven en daardoor de "gast" verraden....wat natuurlijk stemmen oplevert ....of zijn die commentaren geschreven nadat de wedstrijd beslecht was ?

Groeten
Freddy

Ik wist dat het birdpix forum kritisch is en was....soms op het randje van mierenneuken maar wat in die MO gezet word ja witte....enfin hopelijk kan ik straks beeld per beeld mijn bedenkingen neerpennen ...Zonder bad feelings I hope
_________________
https://fredor2.wixsite.com/my-site
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 7:57    Post subject:
Ik vind het echt jammer dat 'geknutsel', zoals nu met de Mondriaan achtergrond, of dat nu een doek is of digitaal, toegestaan is, en ook nog tot veel nominaties leidt. Dit heeft niets te maken met jaloezie, maar het haalt voor mij het plezier van meedoen aan de MO af.
In de natuur en in de architectuur zijn zoveel bruikbare lijnen en vlakken. Ik had begrepen dat dar de bedoeling was.
Ik vind het heel jammer dat zulk ensceneren bjj MO's toegestaan is.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 8:53    Post subject:
Met dat prutweer even wat reacties op bovenstaande inbreng.
Erna: Zo erg is het toch niet wanneer iemand een eigen achtergrondje maakt? Als dat goed uitpakt, dan mag ie wat mij betreft ook winnen! Er stond niet bij dat je niet zelf iets mocht fabriceren om mee te doen. Wanneer zo'n opdracht zo streng moet worden opgevat blijft er geen ruimte over voor creativiteit en originaliteit.
Freddy69: Voor zover ik zie heb je commentaren geschreven in het MO archief, die zijn van vorige maand en eerder. Het album voor de meest recente MO lijkt wel nog open te staan. Ik kom ook wel eens later met mijn commentaren, gewoon omdat ik het leuk vind om er nog wat van te zeggen, zeker omdat je pas nadat de winnaar bekend is kunt lezen wat anderen er van vonden. Ik vind het leuk om die andere standpunten door te laten werken bij me. Dat je kritisch bent lijkt me alleen maar terecht, uiteraard loop je gevaar tegen tenen te trappen, het kan er soms hard inhakken bij mensen die daar gevoelig voor zijn. Per slot van rekening is dat wat je hier plaatst toch altijd wel iets waarvan je zelf vind dat het echt mooi geworden is.
Zo'n domper is niet altijd welkom en zelf probeer ik dat zo voorzichtig mogelijk te brengen, als het al nodig is dat je boodschap overkomt. Doe volgend jaar maar gewoon weer mee, dat neem ik mezelf ook constant voor maar familieomstandigheden en gekwakkel met gezondheid gooien vaak roet in het eten.
grtz, josephine


Last edited by josephine on Wed 02 Aug 2023, 18:27; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 9:38    Post subject:
Ik begrijp Erna’s gevoel hierin wel.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 9:47    Post subject:
Als dit toegestaan is, dan kan je voor elke opdracht een prachtige achtergrond schilderen en de vogel ervoor lokken met voer. Mo gewonnen. Mijn creativiteit zou dan echt grenzeloos zijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 10:30    Post subject:
Ik kan Erna's gevoel hierin ook wel volgen, hoewel het best een heel werk geweest zal zijn voor Cor. Wat ik niet helemaal snap is dat mensen het creatief en origineel vinden, ongeveer het eerste waar ik aan denk bij lijnen en vlakken is Mondriaan, dus dan vind ik bijv. de inzending van Vincent een stuk creatiever. Maar desondanks vond ik het wel leuk om de variatia aan inzendingen te zien. Kevin, Wil en Truus van harte met de winst cq podiumplaatsen!
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 11:46    Post subject:
Nou Cor, je maakt wel wat los met je inzending, terwijl je niet eens het podium gehaald hebt... Het is sowieso nooit verboden om een achtergrondje in een vijver te zetten. Of het natuurlijk is en oogt, dat is vraag twee. Maar we hebben geen spelregel op BP over het creëren van een onnatuurlijke setting. Of je dat dan met een nominatie wil belonen, dat mag iedereen zelf weten lijkt me. Ik vond het persoonlijk iets te gekunsteld, en heb voor andere foto's gestemd. Maar ik ga me ook vooral niet druk maken over de voorkeur van anderen.

Groet, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 14:22    Post subject: Re: iets gaat er fout
Truus Aletta Maan wrote:
Wat ik niet begrijp is hoe het kan dat mijn foto’s iedere maand de minste hits krijgen. Nu weer, terwijl ik toch de derde plaats heb gekregen. Ik zit wel vaak de andere foto’s te bekijken. Als ik een foto 5x bekijk, telt dat ook voor 5 hits, of telt dat voor maar 1x?

Opvallend ja, zeker als je foto goed scoort. Elke view telt voor 1x. Jouw foto had 55 views, sommige andere tussen de 55 en de 60. Dan kan het net het verschil maken dat jij 5x kijkt, en sommige anderen 1x of 2x.[/quote]

Ik heb het bij een heel oude foto uit geprobeerd. Ik heb 20x die foto aangeklikt maar de teller van die foto is maar met 1x opgeschoven. Ook na uitloggen en opnieuw inloggen. Dus bij mij is het niet zo dat elke view voor 1x telt.
?????
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 15:00    Post subject:
Ik had altijd het beeld dat elke view telt. Ik zie als moderator vaak een foto als eerste, en dacht dan dat de teller naar 1, 2, 3 sprong als ik een foto meerdere keren had bekeken. Maar nu zie ik dat hij inderdaad op 1 blijft staan. Misschien is het getal bij "bekeken" inderdaad het aantal unieke gebruikers dat de foto heeft bekeken. Maar ik heb net eens een oude foto bekeken waarvan ik zeker weet dat ik die al wel eens bekeken heb, en zie het getalletje met 1 omhoog springen. Dus het is ook weer niet helemaal zuiver het aantal unieke gebruikers. Misschien dat de tellers elke dag opnieuw gaan tellen? Ik weet werkelijk niet hoe dat getalletje precies is gedefinieerd.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 15:45    Post subject:
Wat een leuke opdracht Cor Wink.
Dank je wel.

En leuke resultaten ook dit keer. Een erg leuke winnaar. Van harte allen.
Mijn favoriet is die kleurenpuzzel van Alex. Briljant.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 16:09    Post subject:
Zoals al aangegeven in mijn reactie op mijn eigen MO-foto is niet iedereen gecharmeerd van het in scene zetten of een setting creeren. Wat mij betreft mag dit gegeven meespelen in de beoordeling van een foto. Als hierdoor de kijker de foto niet kan waarderen is dat voor mij prima. Zoveel mensen, zoveel meningen. Van mening zijn dat het een vorm is van 'vals spelen' gaat mij iets te ver en zeker als vanwege bovenstaande reden de foto niet meer zou voldoen aan de opdracht. Als ik een setting maak dan probeer ik het zo natuurlijk mogelijk te houden. In deze opdracht ging ik bewust over de top om het thema kracht bij te zetten. Ik denk mijn goed recht; het is aan een ander om het te waarderen of niet. Voor mij een vorm van creativiteit voor anderen 'geknutsel'. Het is op birdpix toegestaan en het is wat mij betreft prima om de twijfels hierover bij de moderatoren aan te kaarten. En als er beperkingen worden ingesteld waar ligt dan de grens; gaat een aantrekkelijke tak plaatsen dan al te ver? Vogelfotografie is meer dan alleen plaatjes schieten in de natuur...

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 17:23    Post subject:
corvanspijk wrote:
.....Van mening zijn dat het een vorm is van 'vals spelen' gaat mij iets te ver en zeker als vanwege bovenstaande reden de foto niet meer zou voldoen aan de opdracht. ...

groet,
Cor


Ik was eigenlijk van plan om niet meer hier nogmaals over te reageren. Maar ik wil toch even iets rechtzetten. De term 'vals spelen' heb ik absoluut niet gebruikt, en ook niet gesuggereerd! Je bent er heel open over geweest dat je er een achtergrond bij gezet had. Ik had ook al uit je tekst begrepen dat het een echt doek was, en niet een digitaal geknutselde achtergrond. Je hebt dus beslist niet vals gespeeld, en dat heb ik ook niet gesuggereerd.

Maar het is waar dat iedereen zijn/haar grens over hoe 'natuurlijk' het zou moeten zijn ergens anders legt. Het ging mij overigens niet alleen om deze specifieke inzending, al was dat voor mij wel de aanleiding. In het recente verleden zijn er bij meerdere MO's inzendingen geweest (soms zelfs meerdere in één MO) waarbij ik begon te twijfelen of ik het nog wel passend vind.
Maar inderdaad is er geen regel die dat verbiedt. Het is dus waarschijnlijk mijn eigen interpretatie, dat het de bedoeling was dat het iets moest zijn dat gewoon al bestaat. Niet juist dus. En blijkbaar zijn er veel BirdPix-leden die het wel leuk vinden. Prima.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm


Last edited by Erna Koelman on Thu 03 Aug 2023, 16:12; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Aug 2023, 18:41    Post subject:
Cor: voor mij was het ook duidelijk dat je niet hebt "vals gespeeld" Je was er heel eerlijk over.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum