Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht december 2023: donkere dagen voor kerst
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 10:25    Post subject: Re: maandopdracht December
Freddy69 wrote:

...Sta me toch toe om enkele opmerkingen ivm deze wedstrijd mee te delen...ik bekeek zonet de commentaren bij de 3 eerst genomineerde foto's...Daar viel het me op dat op 28/12/2 RTL op de foto van Vincent de naam van Vincent vernoemd en ook dat daarna Vincent bij zijn eigen foto voordat de commentaren zichtbaar zijn hierop reageert...???? Kan Vincent dan eerder dan wij commentaren zien ? Ook bij de foto van Cor van Spijk merk ik dit ...Deze wedstrijd verloopt volgens mij niet eerlijk...mijn gedacht...zal nu wel het forum over me heen krijgen...maar toch zou ik jullie willen aanraden om dit soort dingen niet te tolereren ...Groeten
Freddy


Anders dan jij, @Freddy69, ben ik er absoluut van overtuigd dat deze wedstrijd wel degelijk eerlijk verloopt! Er zijn inderdaad mensen die op basis van de Exif proberen te achterhalen welke foto door wie gemaakt is. (Zelf kijk ik alleen maar naar de Exif, als ik benieuwd ben naar de camera-instellingen. En dan vind ik het weleens jammer dat de Exif-gegevens verwijderd blijken te zijn.)
Maar bij sommigen kan je ook op basis van de schrijfstijl vaak al inschatten wie de foto gemaakt heeft. Het zou me niet eens verbazen als dat voor mijn foto's / teksten ook zou gelden?

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm


Last edited by Erna Koelman on Mon 01 Jan 2024, 10:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Erik van Ark
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2011
Posts: 94
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 10:25    Post subject:
Gefeliciteerd Vincent, Cor en Kevin met jullie podiumplekken en Cor natuurlijk met de eindoverwinning.

Mijn bosuiltje heeft wat minder gescoord dan ik zelf gedacht had, maar dat geeft niet. De jury hier is streng maar rechtvaardig.
Ik heb hem bewust laag in beeld gezet zodat de vorm van de boom waar hij in zat herhaald werd in de vorm van de boom erachter.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Erik
_________________
Erik

Canon R6 (80D), Canon RF 70-200 f4; Canon RF 100mm, Sigma 150-600 Sports.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 10:34    Post subject:
Vincent, Cor en Kevin: allemaal van harte gefeliciteerd met jullie 1e, 2e en 3e plaats. De inzendingen waren leuk gevariëerd, dat maakt het kiezen van de juiste nomi's altijd lastig.
Mijn reactie op Vincents opmerking over de volgende maandopdracht: Niet uitstellen! Er loopt dan inderdaad een andere wedstrijd, maar wat maakt het uit? Een aantal jaar geleden organiseerden gebruikers (Gerard Visser en Wies Vink) spontaan twee jaar op een rij een kerst wedstrijd, compleet met een van der Valk lokatie om de uitslag te horen en de prijsuitrijking bij te wonen. Heel succesvol en de lopende MO's hebben daar geenszins onder geleden. Dus toch maar doen hoor!
Dat zou geen goed begin voor de nieuwe website zijn. (de frisse start wedstrijd heeft toch ook een heel eigen concept, geen eigen album en ik heb ook nog niet veel regeltjes erover gelezen)
Dus ik zeg: Wel doen, die MO. Zeker weten. (Vincent heeft ook vast wel al nagedacht over een nieuwe opdracht, stiekem)
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 11:18    Post subject:
Vincent, Cor en Kevin, gefeliciteerd met de winst en podiumplaatsen!

Dank voor alle commentaren weer, helaas was de vogel toch minder goed te zien dan ik dacht 😁

Allen een gezegend Nieuwjaar gewenst en op naaar vele leuke MO's, wat mij betreft al in januari...

Groeten,

Ruben
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 11:20    Post subject:
Gefeliciteerd mannen.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 12:06    Post subject:
Vincent en Kevin, gefeliciteerd met jullie podiumplaatsen. Gelukkig was mijn inzending aansprekend genoeg om in de top 3 te eindigen. Het was nog spannend of ik mijn koppositie in het jaarklassement kon vasthouden, zeker gezien de prestaties van de mede-kanshebbers. Door elke maand me serieus bezig te houden met de opdracht heb ik uiteindelijk voldoende punten vergaard. Ik dank iedereen voor de reacties en nominaties op mijn inzending en ik ga me zeker weer mengen in de competitie van dit jaar. Door me op een bepaalde soort of thema te richten behou ik het plezier in de vogelfotografie, en hier draagt de MO aan bij!

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 528
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 12:20    Post subject:
Ik zou ook graag een 'normale' maandopdracht wensen
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
RTL


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 12:22    Post subject: "Back in Black"
Ten eerste voor iedereen de beste wensen voor 2024!
Ten tweede moet er wel iets van het hart, en wel over de MO "De donkere dagen voor kerst"...Wat een gitzwarte inzendingen passeerde de revue. Of de MO "Back in Back" was. Dan was het prima geweest. Maar dit waren niet de donkere dagen voor kerst, maar eerder de gitzwarte nachten voor kerst. Dit kwam waarschijnlijk door de uiterst belabberde voorbeelden die gegeven waren .Waar er overigens niet 1 was gemaakt in de donkere dagen voor kerst. ( 1 voorbeeld maakte het zo bond, dat die op 24 mei was gemaakt) Daardoor waren er velen, op het verkeerde been zijn gezet en dachten waarschijnlijk als de foto veel pikzwarte delen bevat, komt de donkere dagen voor kerst gevoel wel naar boven. Nou niet bij mij in ieder geval, en de plank werd in mijn ogen vaak mis geslagen. ( dat is ook te lezen in mijn commentaren) Al dat gitzwarte gedoe, deed mijn pijn aan de ogen.
Nogmaals, de beste wensen en bij de volgende MO, beter.

Vr groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
RTL


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 12:30    Post subject: Vincent.
Leuk, dat er velen van jullie denken dat ik via de Exif de foto van Vincent er tussen uit haalden. Maar Beste alle. Ik loop al lang genoeg mee, om een "Vincent" er zo tussen uit te pikken. Als je goed gedetailleerd leert kijken, is dat niet zo moeilijk overigens.

Groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 12:54    Post subject:
RTL: Als je goed leest wat er verder in de opdracht staat, dan gaat het niet om kerst maar om een donkere foto. Dit schreef Gertjan: "Het moet dus een donkere foto zijn. Het kan een low-key foto zijn waarbij de belichting bewust donker is gehouden, of een foto in de nacht/late avond of tegen een donkere achtergrond. Het mag met en zonder lichtbron, zoals je het zelf mooi vindt. Als de foto maar (overwegend) donker is."
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
jacolienl


Gender: Female

Joined: 15 Oct 2018
Posts: 29
Location: Dalfsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 13:05    Post subject:
Vincent, Cor en Kevin gefeliciteerd met jullie podiumplaatsen.
De laatste maanden heb ik door omstandigheden niet mee gedaan. Maar in dit nieuwe jaar hoop ik wel weer van de partij te zijn, want ik vind het altijd een leuke uitdaging.
Groeten Jacolien
_________________
Sony RX 10 IV
Fujifilm X-T1
Touit 2.8/50M
Back to top
Reply with quote
 
RTL


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 13:05    Post subject: Donkere dagen
@Truus, de MO,de donkere dagen voor kerst zijn de donkere dagen voor kerst. Dat lijkt mij vrij simpel. En daarom schreef ik ook. Was de MO "Back in Black " was it fine with me. Nu correspondeerde de opdracht niet met de uitvoering.

En ik zeg niet dat ik daar gelijk in heb, maar dat vind ik gewoon.

Groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 13:07    Post subject:
@RTL, jij eveneens de allerbeste wensen voor dit nieuwe jaar.

De interpretatie van een thema is idd een lastig punt voor de meeste deelnemers, zie de vele reacties die erop volgen. Ik probeer uit de begeleidende tekst van het thema zoveel mogelijk de werkelijke betekenis van het thema te halen. Er worden vaak ludieke thema's bedacht, bijvoorbeeld 'Een sterk team' of 'De naam zegt het al'. Wat denk je van de thema's: 'Komkommertijd' en 'Cijfers en letters'? Bij het thema 'De donkere dagen voor Kerst' was het de bedoeling om een donkere foto te maken. In de begeleidende tekst stond genoemd een low-key foto of een foto gemaakt in de nacht/late avond of tegen een donkere achtergrond. Het mag met en zonder lichtbron, zoals je het zelf mooi vindt. Als de foto maar (overwegend) donker is. Hierbij werd nog toegevoegd 'Als we over een maand het maandopdrachtalbum openen, zien we dus een overwegend donkere pagina'. Voor mij was na het lezen van de begeleidende tekst de bedoeling voldoende duidelijk en de voorbeelden waren voor mij van minder belang.

Zelf ging mijn voorkeur (eveneens) niet uit naar de overwegend zwarte foto's. Ik zie graag wat diepte en vorm in een donkere foto. Echter ze voldoen wel aan de opdracht, eerder dan de foto's die niet overwegend donker waren. Het is een kwestie van het interpreteren van een thema en ik zie het niet zo zwart/wit als jij. Maar dat neemt niet weg dat de formulering scherp moet zijn om eenieder dezelfde kans te bieden op een podiumplaats! Het thema is maar een kapstok waar een duidelijke uitleg aan moet hangen.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 71
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 274
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 13:24    Post subject: Re: Donkere dagen
RTL wrote:
@Truus, de MO,de donkere dagen voor kerst zijn de donkere dagen voor kerst. Dat lijkt mij vrij simpel. En daarom schreef ik ook. Was de MO "Back in Black " was it fine with me. Nu correspondeerde de opdracht niet met de uitvoering.

En ik zeg niet dat ik daar gelijk in heb, maar dat vind ik gewoon.

Groet RTL


En als je het dus echt letterlijk wil nemen, dan gaat het om de dagen VOOR kerst en niet om kerst zelf.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
RTL


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 13:47    Post subject: Voor kerst
Dat klopt @Truus. Dus het had eigenlijk moeten zijn. "De donkere dagen rond kerst"... L0L...Maar dat bekt niet zo lekker.

@Cor IDD!

Groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
kevinhollmann
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 38
Joined: 29 Mar 2020
Posts: 37
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 14:30    Post subject: Re: "Back in Black"
RTL wrote:
Ten eerste voor iedereen de beste wensen voor 2024!
Ten tweede moet er wel iets van het hart, en wel over de MO "De donkere dagen voor kerst"...Wat een gitzwarte inzendingen passeerde de revue. Of de MO "Back in Back" was. Dan was het prima geweest. Maar dit waren niet de donkere dagen voor kerst, maar eerder de gitzwarte nachten voor kerst. Dit kwam waarschijnlijk door de uiterst belabberde voorbeelden die gegeven waren .Waar er overigens niet 1 was gemaakt in de donkere dagen voor kerst. ( 1 voorbeeld maakte het zo bond, dat die op 24 mei was gemaakt) Daardoor waren er velen, op het verkeerde been zijn gezet en dachten waarschijnlijk als de foto veel pikzwarte delen bevat, komt de donkere dagen voor kerst gevoel wel naar boven. Nou niet bij mij in ieder geval, en de plank werd in mijn ogen vaak mis geslagen. ( dat is ook te lezen in mijn commentaren) Al dat gitzwarte gedoe, deed mijn pijn aan de ogen.
Nogmaals, de beste wensen en bij de volgende MO, beter.

Vr groet RTL


De beste wensen!
Hier wil ik ook graag even op reageren, en het valt mij wel vaker op en tegen!
Als we alleen van de "Titel" uit moeten gaan prima. Maar dan zie ik graag alleen een MO met een "Titel" en zonder omschrijving of voorbeeld foto's. Je hoeft namelijk niets na te maken. Het is een creatieve hobby voor velen, het aan een ieder om dit vrij in te vullen. Als het met omschrijving blijft, vind ik dat men zich niet zo aan alleen de titel vast moet houden en dat rekening word gehouden met de beschrijving...
_________________
Nikon Z9
Nikon 400 2.8 TC VR S
Back to top
Reply with quote
 
kevinhollmann
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 38
Joined: 29 Mar 2020
Posts: 37
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 14:33    Post subject:
Vincent en Cor van harte met de podium plaatsen!
_________________
Nikon Z9
Nikon 400 2.8 TC VR S
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 15:02    Post subject: Re: "Back in Black"
RTL wrote:
.....
Ten tweede moet er wel iets van het hart, en wel over de MO "De donkere dagen voor kerst"...Wat een gitzwarte inzendingen passeerde de revue. Of de MO "Back in Back" was. Dan was het prima geweest. Maar dit waren niet de donkere dagen voor kerst, maar eerder de gitzwarte nachten voor kerst. Dit kwam waarschijnlijk door de uiterst belabberde voorbeelden die gegeven waren .Waar er overigens niet 1 was gemaakt in de donkere dagen voor kerst. ( 1 voorbeeld maakte het zo bond, dat die op 24 mei was gemaakt) Daardoor waren er velen, op het verkeerde been zijn gezet en dachten waarschijnlijk als de foto veel pikzwarte delen bevat, komt de donkere dagen voor kerst gevoel wel naar boven. Nou niet bij mij in ieder geval, en de plank werd in mijn ogen vaak mis geslagen. ( dat is ook te lezen in mijn commentaren) Al dat gitzwarte gedoe, deed mijn pijn aan de ogen.
Nogmaals, de beste wensen en bij de volgende MO, beter.

Vr groet RTL



Het ligt niet aan de voorbeeldfoto's. Het is gewoon een kwestie van verder lezen dan alleen de titel van de MO. De laatste zin van de uitleg was: "Als de foto maar (overwegend) donker is." Een heel duidelijk criterium dus.
En zo is het vaker: de titel is vaak gewoon een pakkende kreet als 'kapstok'. Maar in de toelichting worden vaak meer details gegeven waar de foto aan moet voldoen.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
RTL


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 15:07    Post subject: DDVK
@Erna @Kevin. Nieuwe MO. "maak een foto van een biddende torenvalk" Maar mag ook een andere vliegende vogel zijn. Bedoelen jullie zoiets?

Groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1112
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 15:34    Post subject:
Vincent gefeliciteerd met de overwinning.
Cor en Kevin ook gefeliciteerd met jullie overwinning.

Cor ook gefeliciteerd met de jaar overwinning.


Ik denk ook gewoon een nieuwe opdracht voor de komende maand Smile
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 168
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 16:10    Post subject: mo
Gefeliciteerd Vincent, Cor en Kevin met de podiumplekken.
Ik lees altijd wel dat er ergens mensen zijn die de opdracht onduidelijk vinden of wat dan ook. Ik vind die opdrachten gewoon leuk. Je kunt er geen miljoen mee winnen toch? Dus ook niet te moeilijk doen en lekker af en toe mee proberen te doen.
Dus Vincent...... kom maar weer door.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
kevinhollmann
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 38
Joined: 29 Mar 2020
Posts: 37
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 16:52    Post subject: Re: DDVK
RTL wrote:
@Erna @Kevin. Nieuwe MO. "maak een foto van een biddende torenvalk" Maar mag ook een andere vliegende vogel zijn. Bedoelen jullie zoiets?

Groet RTL


Bij wijze van spreken.
_________________
Nikon Z9
Nikon 400 2.8 TC VR S
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 17:28    Post subject:
Die omschrijving staat er niet voor niks. Vooral niet alleen op de titel afgaan, want die omschrijving legt uit wat de bedenker van de opdracht precies bedoelt. Voorbeeldfoto's zijn natuurlijk leuk, maar beperken ook wel weer een beetje de creativiteit van de inzenders.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 528
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 17:39    Post subject:
Anderzijds: de voorbeeldfoto's hoeven niet 'uitermate belabberd' genoemd te worden. Ik heb ze uitgekozen omdat ik vond dat ze mijn bedoeling goed weergeven.
En foto's die wat op die voorbeelden lijken hoeven door niemand de grond ingeboord te worden.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 20:23    Post subject:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
Anderzijds: de voorbeeldfoto's hoeven niet 'uitermate belabberd' genoemd te worden. Ik heb ze uitgekozen omdat ik vond dat ze mijn bedoeling goed weergeven.
En foto's die wat op die voorbeelden lijken hoeven door niemand de grond ingeboord te worden.
GJ


Helemaal mee eens, Gert-Jan!
Ik vind het erg jammer dat de toonzetting van sommige reacties zo negatief is. Iedereen doet zijn best, en het is niet te voorkomen dat interpretaties nu eenmaal verschillen.
Het gaat er toch om dat je er lekker met de camera op uit gaat met een speciaal doel!?

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum